Udvalget for Fødev a- rer, Landbrug og Fi- skeri 16. december 2005 MINFF/ltn J.nr.  421 Orientering om evaluering af Børnekostpuljen 20. december 2005 offentliggøres en evaluering af Børnekostpuljen. Om Børnekostpuljen Børnekost puljen blev etableret i forlængelse af Finan  slovsaftalen for 2001, hvor der blev afsat et årligt beløb i årene 2001   -2003 (50 mill.kr over 3 år) , til forsøg med sund og ernæringsrigtig mad i skoler og daginstitutioner. Børn ekostpuljen blev nedlagt efter den borgerlige regerings tiltræden i 2001, men idet der allerede var givet tilsagn om puljen på de 20,6 mill. kr., blev dette beløb uddelt blandt de skoler og institutioner der havde fået tilsagn herom. Der blev givet tilskud til 56 udvalgte institutioner, der satte projekter i gang vedr. mad - og måltidsordninger i enkeltinstitutioner for børn, dvs. vuggestuer, børnehaver, integrerede institutioner, grundskoler, SFO’er, fritidshjem, fritid  s- klubber o.l. Direktoratet for Fødevareerhverv har haft det overordnede ansvar for evalu e- ringen, og selve evalueringen er foretaget af Rambøll Management. Evalueringen viser, at Økonomiske tilskud fra puljen til de enkelte skoler og i  nstitutioner har spillet en afgørende rolle for igangsættelsen af  projekterne 79 % af projekterne i dag er blevet økonomisk forankret  i institutioner- nes i det videre daglige arbejde, enten i samme eller ændret form.  De projekter, der fortsætter, finansierer typisk deres aktiviteter via drift  s- budgettet og/eller via forældrebetaling fødevareudbuddet på projektins  titutionerne i gennemsnit er mere ernæ- ringsrigtigt (grundlaget for denne konklusion er usikker) etableringen af en mad - og måltidspolitik ikke spiller en væsentlig rolle for arbejdet med sundhed og ernæring (FVST uenig heri) støttede skoler arbejder mere  målrettet og systematisk med mad - og måltidspolitikkerne kommunerne ikke har spillet en rolle for de enkelte projekters gennemføre   se, - der har ikke været opbakning I evalueringen gives råd til, hvad man skal tænke på ved etablering af mador d- ninger. Disse råd er relevante   - uanset finansiering. (I rapporten er der 10 råd, i pjecen 7 råd)
2. Hvad gjorde regeringen i stedet: Projekt Alt Om kost – smag for livet blev etableret i 2002 af daværende Fød e- vareminister Mariann Fischer Boel. Alt Om Kost inkluderer Rejseholdet, der er lokalt forankret medarbejdere i de lokale Fødevar e- regioner, som rådgiver skoler, kommuner og institutioner en række udviklingsprojekter, bl.a. børneboxen, madklassen, børneo p- vækstpakken 2 hjemmesider   I Alt Om Kost har der været 2 x 20   mill. kr. til rådighed i årene 2002   – 2007. Med de midler besøger rejseholdet ca. 550 skoler, institutioner, kommuner/ å  r- ligt. Herudover udvikles løbende materialer, der understøtter de mange Alt Om Kost aktiviteter. Yderligere sker der en løbende opdater ing og produktion af ny viden til hjemmesiderne. Sammenligning med Alt Om Kost: Alt Om Kost når ud til langt flere skoler og institutioner (550 mod 56) over halvdelen af de skoler og institutionerne der har haft besøg af re j- seholdet, tillægger rejseholdet   en stor del af fortjenesten for, at der er etableret madordninger og mad- og måltidspolitikker AOK skaber synergi mellem forskellige institutioner, samt mellem kommuner og institutioner, idet rejseholdet besøger både institutioner og kommuner Formålet med  Alt Om kost har ikke primært været, at etablere mador d- ninger, men at etablere mad og måltidspolitikker Konklusion Beslutningen om at erstatte Børnekostpuljen med Alt Om Kost medfører at   fle- re skoler og institutioner får hjælp    til at etablere madordninger og mad- og må l- tidspolitikker.