Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                  Den 6. december 2005

og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

           

./.       Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering supplerende samlenotat vedr. Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. – 22. december 2005.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Hanne Lauger

 


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri          

2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer

6. december 2005

FVM 317

 

____________________________________________________________________

SUPPLERENDE SAMLENOTAT

Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20. – 22. december 2005

____________________________________________________________________

 

 

 

1.

Forslag til Rådets beslutning om indgåelse af aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og USA om handel med vin

KOM (2005) 587

Vedtagelse

Side 2

 

 


 SUPPLERENDE NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)

den 20. – 22. december 2005

 

 


1.     Forslag til Rådets beslutning om indgåelse af aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og USA om handel med vin

KOM (2005) 547

 


Nyt notat

 

Resumé

Kommissionen har siden 2000 forhandlet med USA om en gensidig aftale, som kan regulere samhandelen med vin mellem EU og USA. Forhandlingerne resulterede den 14. september 2005 i, at udkastet til aftalen blev paraferet.


Aftalen skal ses som en første fase for en bred enighed mellem parterne om handel med vin, idet aftalen indeholder en aftale om, at parterne 90 dage efter indgåelsen af aftalen skal påbegynde nye forhandlinger om forhold, som yderligere kan forbedre samhandelen med vin mellem EU og USA.

 

Baggrund

Kommissionen har med dokument KOM (2005) 547 af 7. november 2005 fremsat forslag til beslutning om indgåelse af aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og USA om handel med vin.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 133, sammenholdt med TEF artikel 300, stk. 2, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.

 

Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-22. december 2005 med henblik vedtagelse.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles handelspolitik, hvorfor forslaget hører under Fællesskabets enekompetence. Nærhedsprincippet finder således ikke anvendelse.

 

Formål og indhold

Vin med oprindelse i tredjelande, der har været underkastet ønologiske fremgangsmåder som ikke er tilladte efter fællesskabsbestemmelserne, må ikke udbydes til direkte salg i EU, medmindre der er fastsat udtrykkelige undtagelser. I medfør af Rådets forordning (EF) nr. 1037/2001 er der fastsat sådanne undtagelser for USA. Disse undtagelser er flere gange blevet forlænget, men den gældende undtagelse udløber den 31. december 2005.

Efter bemyndigelse fra Rådet har Kommissionen siden oktober 2000 forhandlet om en aftale om handel med vin med USA, og aftalen er paraferet den 14. september 2005. Af aftalen fremgår, at de tidligere givne undtagelser fra de i EU tilladte ønologiske metoder, fortsat skal være gældende for vin fra USA. Den endelige aftale vil dog først være gældende to måneder efter notifikation fra USA om, at de har implementeret regler for beskyttelse af EU´s geografiske betegnelser.

 

Den forhandlede aftale indeholder en række regler for fremstilling og mærkning af vin samt regler for anerkendelse af geografiske betegnelser. Et af de vanskelige punkter er anvendelsen af semi-generiske betegnelser, som for eksempel champagne, portvin etc., som anvendes i USA for vin med oprindelse i USA. Dette vil ikke være tilladt efter en endelig aftale, men for at nå dette mål skal USA indføre en lov, som forbyder dette, og det er ikke sket endnu. Artikel 4 og 9 i aftalen vil derfor først træde i kraft 60 dage efter, at USA har notificeret Kommissionen om indførslen af ovennævnte lov. Desuden er der vine i USA, som er fremstillet efter ønologiske metoder, som ikke er tilladt i henhold til fællesskabsbestemmelserne. Det er derfor en del af første fase af aftalen, at det tillades at anvende de nye ønologiske metoder, og at USA gennemfører en lov som forbyder anvendelse af de nævnte semi-generiske betegnelser. Herudover er der regler for certificering, mærkning etc. for vin, som handles mellem de to parter, og en bestemmelse som fastlægger, at parterne efter indgåelse af første fase af aftalen, inden 90 dage skal starte forhandlinger om en udbygning af aftalen, og denne udbygning skal forelægges i løbet af to år.

 

Den 14. november 2005 vedtog Rådet en afgørelse i form af en brevveksling mellem EU og USA, hvoraf det fremgår, at man i en overgangsperiode gensidigt anerkender hinandens vinprodukter, således at man ikke forstyrrer samhandlen, indtil aftalen i dette forslag er vedtaget.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

 

Konsekvenser

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, ligesom det ikke berører beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Høring

§2-udvalget (landbrug) blev på mødet den 7. juni 2005 mundtligt orienteret om et udkast til vinaftalen. Udvalget havde ingen bemærkninger.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark finder, at det er positivt, hvis der kan opnås en aftale med USA på området, idet en sådan aftale kan sikre en fri og uhindret samhandel med vinprodukter mellem EU og USA.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

En række af de vinproducerende medlemsstater er skeptiske overfor forslaget til en vinaftale med USA, men det forventes dog, at de fleste lande vil acceptere aftalen, idet det vil give dem en sikkerhed for en fortsættelse af deres eksport af vin til USA. 40 % af EU’s samlede vin-eksport går til USA.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.