Notat til Folketingets Fødevareudvalg om besparelser i Fødevarestyrelsen og på Danmarks Fødevareforskning jf. Finanslovsforslag 2006
Indledning
Den Danske Dyrlægeforening havde den 25. maj 2005 foretræde for udvalget med henblik på at redegøre for behovet for at få tilført flere ressourcer til såvel Fødevarestyrelsens kontrolopgaver som til Danmarks Fødevareforsknings opgaveløsning indenfor veterinær- og fødevaresikkerhedsområderne. At områderne er vigtige for befolkningen viser hindbærsagen, sagerne om ulovlige dyretransporter, de sorte grydeskeer m.v.. Alle sager der er opstået efter vort besøg i udvalget i foråret.
Finanslovsforslag 2006
Fødevarestyrelsen
Finanslovforslaget for 2006 og følgende år udviser en ikke ubetydelig nedskæring i såvel mandskab som udgifter og bevilling. Indtægterne er rimeligt konstante. Årsværksforbruget er eksklusive kødkontrollen, der er opgjort for sig selv, da det er 100 % brugerfinansieret.
|
2000 |
2001 |
2002* |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Årsværk |
1.138 |
1.209 |
1.079 |
1.065 |
1.099 |
1.021 |
975 |
940 |
915 |
898 |
Kødkontrol |
758 |
775 |
816 |
819 |
808 |
819 |
783 |
783 |
783 |
783 |
Udgifter |
1.163,1 |
1.223,1 |
1.141,5 |
1.119,8 |
1.099,3 |
1.076,2 |
1.049,5 |
1.029,3 |
1,014,2 |
1.004,2 |
Indtægter |
491,0 |
521,7 |
524,6 |
497,5 |
554,2 |
533,3 |
543,5 |
533,9 |
528,9 |
528,6 |
Bevilling |
672,1 |
701,4 |
616,9 |
622,3 |
545,1 |
542,9 |
506,0 |
495,4 |
485,3 |
476,2 |
* De fra Fødevarestyrelsen udskilte dele overført til DFVF (Danmarks Fødevareforskning)
Danmarks Fødevareforskning
Danmarks Fødevareforsknings problemer i 2005 er ikke løst i Finanslovsforslag 2006. Den kraftige nedskæring fra 2004 til 2005 er forstærket med yderligere beskæringer i årsværk og ressourcer i 2006 og budgetoverslagsårene.
|
2000 |
2001 |
2002* |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
Årsværk |
695 |
610 |
876 |
723 |
737 |
679 |
652 |
651 |
644 |
640 |
Udgifter |
376,3 |
313,6 |
539,7 |
513,1 |
510,8 |
450,2 |
440,3 |
433,9 |
422,5 |
420,3 |
Indtægter |
249,1 |
200,8 |
297,7 |
280,9 |
262,8 |
239,4 |
230,3 |
229,9 |
224,5 |
224,2 |
Bevilling |
127,2 |
112,8 |
242,0 |
232,2 |
248,0 |
210,8 |
210,0 |
204,0 |
198,0 |
196,1 |
De fra Fødevarestyrelsen overførte ressourcer er indregnet.
Konsekvenserne af de foretagne nedskæringer
Fødevarestyrelsen
Dyrevelfærdsbesøg
Der gives maksimalt en arbejdsdag d.v.s. 7,5 arbejdstimer til et dyrevelfærdsbesøg. Som påpeget nedenfor er dette langt fra tilstrækkeligt, hvis sagerne skal løses fagligt korrekt. På en sådan arbejdsdag forventes yderligere at der besvares telefoner, og udføres andre opgaver f.eks. en hesteeksport
Estimeret tidsforbrug ved velfærdsbesøg i so-besætning med 400 søer. Det forudsættes at besøget foretages uanmeldt. Tidsforbruget for et fagligt korrekt tilsyn vil være 5-15 timer. Kun i sjældne tilfælde vil besøget erfaringsmæssigt kunne udføres pÃ¥ 5 timer. Det skal da være en besætning tæt pÃ¥ regionskontoret med fÃ¥ standard problemer. Det typiske vil være 9-11 timer.            Â
Før besøget anvendes 1-3 timer på:
Check i CHR-register
Check i Vetstat:
Check i egne gamle sager:
Pakke engangsmaterialer/div. udstyr â€steriliseresâ€(lux-mÃ¥ler, tommestok, mobiltelefon m.m.)
Evt. printe kørevejledning fra Krak.
Booke bil.
Oprette sag i scan-jour
Kørsel frem og tilbage 1-5 timer
Selve besøget tager 2-4 timer, der anvendes på
Efter besøget anvendes 1-3 timer på:
Politianmeldelse af en sag er ikke medtaget. Dette tager mindst 2-3 arbejdsdage.
Det opfølgende besøg på 5-10 timer er heller ikke medtaget.
Fødevaretilsyn
En tilsvarende beskrivelse af fødevaretilsynet kunne udformes med samme resultat til følge.
Det bør ligeledes bemærkes at manglende tid og manglende mulighed for at gennemføre fagligt tilfredsstillende arbejde, har givet fødevarestyrelsen en af de højeste sygdomsfrekvenser i staten herunder et meget stort antal langtidssygeramte med stress.
Danmarks Fødevareforskning
Konsekvenserne af besparelserne bliver bl.a.:
Mindst 3 af de oprindelige enheder, der nu konstituerer Danmarks Fødevareforskning nemlig Institut for Toksikologi (en af enhederne fra Fødevarestyrelsen), Statens Veterinære Seruminstitut og Statens
Veterinære Institut for Virusforskning har alle velanskrevne internationale forskergrupper, der bl.a. har betydet, at internationale referencelaboratoriefunktioner er placeret her.  Dette har tillige betydet, at Danmark i OIE (Diagnostiske standarder og regler for bekæmpelse af smitsomme husdyrsygdomme m.m.) og i EU har haft stor indflydelse på regeldannelsen på området. Dette vil ikke kunne opretholdes.
Det kan undre at der med hård hånd skæres på Danmarks Fødevareforskning og Danmarks Jordbrugsforskning når der samtidig opereres med en kraftig satsning på fødevareforskningsområdet og etablering af et stort universitet, hvor de to institutioner sammenlægges med KVL. Forskningsmiljøer, der skulle have overlevet til fusionen af institutionerne, vil være gået tabt.
Den Danske Dyrlægeforening               Â
4. december 2005
Sagsnr. 0500261Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â