Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                 Den 30. november 2005
og Fiskeri
./.     Vedlagt fremsendes til Udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 22. - 24. november 2005.
Med venlig hilsen
Marie Louise Flach de Neergaard
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale anliggender / MLFN
Den 30. november 2005
FVM 314
Referat af møde i RÃ¥det (landbrug og fiskeri) den 22. - 24. november 2005Â
1. Forslag om tekniske bevaringsforanstaltninger i Østersøen, Bælterne og Øresund
2. Forslag om fastsættelse for 2006 af fiskerimuligheder i Østersøen
Rådet havde en første drøftelse af TAC/kvoter for Østersøen for 2006. Kommissionen forklarede, at TAC’en var på linje med det, der var opnået enighed om i den baltiske fiskerikommission (IBFC). Kommissionen understregede, at ICES havde anbefalet en lavere TAC. Der skulle være en gradvis reduktion af fiskeridødeligheden med en reduktion på 10 % i 2006 af fiskeriindsatsen.
På baggrund af medlemsstaternes indlæg ville Kommissionen overveje muligheden for alternative løsninger, men det skulle også ske i samarbejde med Rusland.
3. Forslag om genopretning af tungebestandene
Punktet var udgået af rådsmødedagsordenen.
4. Frontloading af TAC og kvoter for 2006 – forhåndsdrøftelse om foranstaltninger til kontrol af indsatsen i forbindelse med TAC og kvoter for 2006
Rådet havde en første drøftelse af indsatsbegrænsning i Nordsøen i relation til TAC/kvoter for 2006. Kommissionen fandt, at man måtte reducere TAC’en for torsk med de maksimale 15 % og reducere fiskeriindsatsen.
5. Orienteringspriser for fiskerivarer for fangståret 2006
Punktet var ikke på dagsordenen.
6. Forslag om undtagelseforanstaltningerne til støtte for markedet
Forslaget blev vedtaget som a-punkt med kvalificeret flertal, idet Danmark og Portugal stemte imod, og Grækenland og Polen undlod at stemme.
7. Sukkerreform
Efter intense forhandlinger blev der opnået generel indstilling om en sukkerreform. Det lykkedes at fastholde hovedlinien i Kommissionens forslag, men prisen blev en større pakke af særindrømmelser og overgangsordninger. Det var efter forløbet af forhandlingerne klart, at der var et flertal for reformen, idet Polen og Grækenland var de eneste lande, der ikke deltog aktivt i forhandlingerne.
Hovedlinjerne i kompromiset er følgende:
- Prisfald på 36 % over de næste 4 år.
- Kompensationsgraden bliver 64,2 %.
- Fuld afkobling.
- Interventionsinstrumentet opretholdes som en overgangsforanstaltning for de fire produkÂtionsÃ¥r 2006/07, 2007/08, 2008/09 og 2009/10. Interventionsprisen fastsættes til 80% af det følgende Ã¥rs referencepris for en mængde pÃ¥ maksimum 600 000 tons hvidt sukker Ã¥rligt.
- Omstruktureringsstøtte til industrien til miljøudgifter og omskoling. Der kan ydes et engangsbeløb på mindst 10% af omstruktureringsstøtten til sukkerroeavlere og maskinstationer som kompensation navnlig for investeringer i specialiserede maskiner, der vil miste deres værdi. Endelig kan der ydes støtte til regional diversificering i regioner, der lukker produktion.
- En række medlemslande vil kunne tilkøbe sig supplerende sukkerkvoter.
- Italien, Litauen og Sverige for mulighed for at forøge deres isoglucose-kvoter
- Særindrømmelser til de lande, der rammes særligt hårdt af lukninger (mere end 50 pct. kvoteafgivelse). Disse særindrømmelser er tidsbegrænsede i 5 år og indebærer muligheder for koblet støtte til de landmænd, der fortsat producerer og supplerende diversifikationsstøtte (som engangsbeløb) i de regioner, hvor produktionen ophører.
- Der blev i sidste fase opnået enighed om en række supplerende støttemuligheder.
Danmark tilsluttede sig forliget med henvisning til, at strukturen i reformen var fastholdt, herunder en prisnedsættelse på 36 % over en 4-årig indfasningsperiode, fuldt afkoblet kompensation på 64,2 % af prisfaldet, omstruktureringsstøtte til industrien til miljøudgifter og omskoling/genplaceringsstøtte af medarbejderne.
Fra dansk side fandt man dog især den høje kumulerede kompensationsgrad, der kan opnås i visse tilfælde, samt muligheden for at koble støtten problematisk.
Reformen er fortsat budgetneutral, idet de øgede udgifter forudsættes dækket ind via de øgede indbetalinger af afgifter til omstruktureringsfonden som følge af den langsommere indfasning, samt ved en forhøjelse af omstruktureringsafgiften i det tredje år.
Der henvises endvidere til separat orienterende notat om sukkerreformen.
8. Strategiske retningslinier for udvikling af landdistrikterne
Kommissionen orienterede kort om status for forslaget. RÃ¥det tog orienteringen til efterretning, og formanden konstaterede generel indstilling i RÃ¥det om sagen, hvorefter forslagets endelige vedtagelse afventer Europa-Parlamentets udtalelse.
9. Toldsatser for bananer
Forslaget var ikke på rådsmødedagsordenen.
10. Forslag om den fælles markedsordning for frø
Forslaget blev enstemmigt vedtaget som a-punkt.
11. Forslag om den fælles markedsordning for vin
Forslaget blev enstemmigt vedtaget som a-punkt.
Under punktet eventuelt orienterede Kommissionen om status for EU-Norge fiskeriforhandlingerne samt om status for WTO-forhandlingerne og status for udbruddet af aviær influenza.
Endvidere rejste man blandt andet fra irsk side spørgsmålet om anvendelse af Rådets forordning (EF) nr. 847/96 på pelagisk fiskeri (forvaltning af TAC og kvoter fra år til år), og fra polsk side gjorde man opmærksom på problemerne med eksporten af kød, kødprodukter og planteprodukter til Den Russiske Føderation.