Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug                                                  Den 30. november 2005

og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til Udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 22. - 24. november 2005.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.1. Kontoret for europapolitik og internationale anliggender / MLFN

Den 30. november 2005

FVM 314

 

 

Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 22. - 24. november 2005 

 

1. Forslag om tekniske bevaringsforanstaltninger i Østersøen, Bælterne og Øresund

Der blev opnået politisk enighed om forslaget om tekniske foranstaltninger i Østersøen med en harmonisering af en lang række redskabstyper. Udfasningen af drivgarn pr. 1. januar 2008 blev fastholdt, men udfasningen skete efter ønske fra Polen lidt langsommere i den østlige del af Østersøen. I den forbindelse blev der afgivet en erklæring om, at der skulle fastsættes en horisontal definition af drivgarn. Danmark stemte for forslaget, idet man understregede, at det var væsentligt, at Rådet fastholdt et fuldstændigt forbud mod drivgarn overalt i Østersøen fra 1. januar 2008.

 

2. Forslag om fastsættelse for 2006 af fiskerimuligheder i Østersøen

Rådet havde en første drøftelse af TAC/kvoter for Østersøen for 2006. Kommissionen forklarede, at TAC’en var på linje med det, der var opnået enighed om i den baltiske fiskerikommission (IBFC). Kommissionen understregede, at ICES havde anbefalet en lavere TAC. Der skulle være en gradvis reduktion af fiskeridødeligheden med en reduktion på 10 % i 2006 af fiskeriindsatsen.

 

Danmark støttede, at der ikke blev indført havdage i Østersøen i forhold til den ekstra reduktion på 10 %. Danmark var ligeledes enig i, at man trin for trin skulle reducere fiskeridødeligheden frem for at tage hele tilpasningen på et år. Man fandt imidlertid, at det var vigtigt at holde fast ved, at torskebestanden i den vestlige del af Østersøen havde det bedre end bestanden i den østlige del af Østersøen. For så vidt angik spørgsmålet om indsatsbegrænsning, var det vigtigt, at det blev fastlagt sådan, at fiskernes muligheder for at planlægge deres fiskeri ikke blev hindret unødigt, og man foretrak derfor lukning i hele weekend’en eller alternativt i sammenhængende perioder på flere dage ad gangen end den foreslåede lukning om søndagen. På lidt længere sigt var der imidlertid behov for at vurdere, om man anvendte de rigtige instrumenter til at nå målene. I stedet for et totalforbud, så skulle der findes løsninger for fiskeriet efter henholdsvis fladfisk og laks.

 

På baggrund af medlemsstaternes indlæg ville Kommissionen overveje muligheden for alternative løsninger, men det skulle også ske i samarbejde med Rusland.

 

3. Forslag om genopretning af tungebestandene

Punktet var udgået af rådsmødedagsordenen.

 

 

4. Frontloading af TAC og kvoter for 2006 – forhåndsdrøftelse om foranstaltninger til kontrol af indsatsen i forbindelse med TAC og kvoter for 2006

Rådet havde en første drøftelse af indsatsbegrænsning i Nordsøen i relation til TAC/kvoter for 2006. Kommissionen fandt, at man måtte reducere TAC’en for torsk med de maksimale 15 % og reducere fiskeriindsatsen.

 

Fra dansk side betragtede man den nuværende TAC for torsk som en absolut minimums TAC. En reduktion ville medføre et forøget discard og derved endnu større usikkerhed om bestandens tilstand. Man fandt, at det rigtige ville være en ”roll over” for TAC’en for torsk. Danmark lagde endvidere stor vægt på, at man fik en fleksibel og fremadrettet havdageordning, som tilskønnede til selektivt fiskeri. Danmark støttede derfor, at man gennem undtagelser i havdageordningen skabte incitamenter til mere selektivt fiskeri. Endelig understregede man, at man lagde stor vægt på, at der for 2006 blev fastsat fiskerimuligheder for industriarterne tobis og sperling. Afslutningsvist blev det understreget, at reglerne skulle kunne forklares og anvendes efterfølgende. Der skulle sikres den nødvendige fleksibilitet i og forenkling af regelsættet.

 

Kommissionen understregede, at målet var en genopretning af torskebestanden. Kommissionen lyttede til RAC’ernes forslag om forbedringer. Kommissionen ville foretage en evaluering i 2006, men det ville ikke indeholde en revidering af målene for genopretningsplanen for torsk.

 

5. Orienteringspriser for fiskerivarer for fangståret 2006

Punktet var ikke på dagsordenen.

 

6. Forslag om undtagelseforanstaltningerne til støtte for markedet

Forslaget blev vedtaget som a-punkt med kvalificeret flertal, idet Danmark og Portugal stemte imod, og Grækenland og Polen undlod at stemme.

 

7. Sukkerreform

Efter intense forhandlinger blev der opnået generel indstilling om en sukkerreform. Det lykkedes at fastholde hovedlinien i Kommissionens forslag, men prisen blev en større pakke af særindrømmelser og overgangsordninger. Det var efter forløbet af forhandlingerne klart, at der var et flertal for reformen, idet Polen og Grækenland var de eneste lande, der ikke deltog aktivt i forhandlingerne.

 

Hovedlinjerne i kompromiset er følgende:

-                     Prisfald pÃ¥ 36 % over de næste 4 Ã¥r.

-                     Kompensationsgraden bliver 64,2 %.

-                     Fuld afkobling.

-                     Interventionsinstrumentet opretholdes som en overgangsforanstaltning for de fire produk­tionsÃ¥r 2006/07, 2007/08, 2008/09 og 2009/10. Interventionsprisen fastsættes til 80% af det følgende Ã¥rs referencepris for en mængde pÃ¥ maksimum 600 000 tons hvidt sukker Ã¥rligt.

-                     Omstruktureringsstøtte til industrien til miljøudgifter og omskoling. Der kan ydes et engangsbeløb pÃ¥ mindst 10% af omstruktureringsstøtten til sukkerroeavlere og maskinstationer som kompensation navnlig for investeringer i specialiserede maskiner, der vil miste deres værdi. Endelig kan der ydes støtte til regional diversificering i regioner, der lukker produktion.

-                     En række medlemslande vil kunne tilkøbe sig supplerende sukkerkvoter.

-                     Italien, Litauen og Sverige for mulighed for at forøge deres isoglucose-kvoter

-                     Særindrømmelser til de lande, der rammes særligt hÃ¥rdt af lukninger (mere end 50 pct. kvoteafgivelse). Disse særindrømmelser er tidsbegrænsede i 5 Ã¥r og indebærer muligheder for koblet støtte til de landmænd, der fortsat producerer og supplerende diversifikationsstøtte (som engangsbeløb) i de regioner, hvor produktionen ophører.

-                     Der blev i sidste fase opnÃ¥et enighed om en række supplerende støttemuligheder.

 

Danmark tilsluttede sig forliget med henvisning til, at strukturen i reformen var fastholdt, herunder en prisnedsættelse på 36 % over en 4-årig indfasningsperiode, fuldt afkoblet kompensation på 64,2 % af prisfaldet, omstruktureringsstøtte til industrien til miljøudgifter og omskoling/genplaceringsstøtte af medarbejderne.

 

Fra dansk side fandt man dog især den høje kumulerede kompensationsgrad, der kan opnås i visse tilfælde, samt muligheden for at koble støtten problematisk.

 

Reformen er fortsat budgetneutral, idet de øgede udgifter  forudsættes dækket ind via de øgede indbetalinger af afgifter til omstruktureringsfonden som følge af den langsommere indfasning, samt ved en forhøjelse af omstruktureringsafgiften i det tredje år.

 

Der henvises endvidere til separat orienterende notat om sukkerreformen.

 

8. Strategiske retningslinier for udvikling af landdistrikterne

Kommissionen orienterede kort om status for forslaget. RÃ¥det tog orienteringen til efterretning, og formanden konstaterede generel indstilling i RÃ¥det om sagen, hvorefter forslagets endelige vedtagelse afventer Europa-Parlamentets udtalelse.

 

9. Toldsatser for bananer

Forslaget var ikke på rådsmødedagsordenen.

 

10. Forslag om den fælles markedsordning for frø

Forslaget blev enstemmigt vedtaget som a-punkt.

 

11. Forslag om den fælles markedsordning for vin

Forslaget blev enstemmigt vedtaget som a-punkt.

 

 

Under punktet eventuelt orienterede Kommissionen om status for EU-Norge fiskeriforhandlingerne samt om status for WTO-forhandlingerne og status for udbruddet af aviær influenza.

 

Endvidere rejste man blandt andet fra irsk side spørgsmålet om anvendelse af Rådets forordning (EF) nr. 847/96 på pelagisk fiskeri (forvaltning af TAC og kvoter fra år til år), og fra polsk side gjorde man opmærksom på problemerne med eksporten af kød, kødprodukter og planteprodukter til Den Russiske Føderation.