Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug Den 24. november 2005 og Fiskeri ./. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til Kommissio- nens forordning om ændring af bilag I, del B nr. 8.4.5 i Rådets forordning (   EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Økologisk Jordbrug den 30. november 2005. Med venlig hilsen Marie Louise Flach de Neergaard
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag   I, del B nr. 8.4.5 i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91   af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodu kter og levnedsmidler KOM-dokument foreligger endnu ikke. Med baggrund i den seneste udvikling i situationen omkring fugleinfluenza,hvor mange me  d- lemsstater har påbudt fjerkræ holdt inde   , forventes det, at Kommissionen fremsender forslag om ændring af   Kommissionens forordning om ændr  ing af bilag I, del B i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91  , vedrørende o pdræt af fjerkræ. Det forventede forslag skal behandles i en procedure III i Den stående Komité for Økol  ogisk Landbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller u   dtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle for- slaget på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen u d- stede forordningen. Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Økologisk Jordbrug den 30. november 2005. Forslaget forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet. Med forslaget forventes det, at producenterne får tilladelse til: at holde økologisk fjerkræ inde   n døre  i en begrænset periode   (det forventes, at Kom- missionens forslag vil indeholde en tidsbegrænsning på 6   -12 uger) eller at holde økologisk fjerkræ inde   n døre  med adgang til en veranda i længere tid  , Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet/2.1./2.2. J.nr. PD6011/EU20-12 24.november   2005 PLM/EMFJ/LBRO FVM 313
3 uden at det får betydning for  fjerkræets   økologiske status, hvis det er påkrævet af hensyn til specifikke veterinære   forhold enten på EU - ell er nationalt n iveau. I begge tilfælde skal fjerkræet have adgang til grovfoder i tilstrækkeligt omfang og mulighed for at skrabe og støvbade. Fjerkræ og p  rodukter heraf skal mærkes således, at det tydeligt fremgår, at fjerkræet midlert i- digt er holdt inden døre i overensstemmelse med veterinære restriktioner. Regeringen finder, at der som hovedregel bør være fælles regler på økologiområdet, også når det gælder spørgsmålet om dyrs økologiske status i forbindelse med generelle nationale vet e- rinære beredskab  splaner og foranstaltninger. Regeringen finder dog også, at sådanne beslu  t- ninger må træffes på et tilstrækkeligt fagligt grundlag og under hensyn til de økonomiske ko n- sekvenser for erhvervet. Der bør være muli   ghed for at foretage en konkret faglig vurdering af de nødvendige restriktioner f.eks. tidsperiodens længde, hvad der skal til for at anvende v   e- randamodellen og begrundelse for manglende tidsperiode i den forbindelse. Regeringen finder ikke, at der bør være særlige supplerende mærkningsregler, da der e r tale om midlertidige for- anstaltninger, og at fjerkræet fortsat opfylder det øvrige økologiske rege lgrundlag. Regeringen agter på denne baggrund at stemme for forslaget, idet  man, lægger afgørende vægt på, at der ikke stilles særlige mærkningskrav, og at der bli- ver mulighed for at foretage en konkret faglig vurdering af de nødvendige restri k- tioner f.eks. tidsperiodens længde, hvad der skal til for at anvende verandamode  l- len og begrundelse for manglende tidsperiode i den forbindelse, arbejder for, at reglerne ikke medfører ekstra byrder for erhverv og my ndigheder.
4 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag   I, del B nr. 8.4.5 i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91   af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodu kter og levnedsmidler KOM-dokument foreligger endnu ikke. Resumé På baggrund af situationen vedrørende fugleinfluenza forventes det, at Kommissionen fre  m- sætter forslag om at, at producenterne af økologiske fjerkræ og produkter heraf får tilladelse til at holde økologisk fjerkræ inden    døre i en begrænset periode eller at holde økologisk fje r- kræ inden døre med adgang til en veranda i længere tid, uden at det får betydning for fje r- kræets økologiske status, hvis det er påkrævet af hensyn til specifikke veterinære forhold. Det forventes desuden, at forslaget indeholder bestemmelser om, at fjerkræ og produkter heraf skal mærkes således, at det tydeligt fremgår, at fjerkræet midlertidigt er holdt inden døre i overensstemmelse med veterinære restrikt  ioner. Baggrund Med baggrund i den seneste udvikling i situationen omkring fugleinfluenza, hvor mange med- lemsstater har påbudt fjerkræ holdt inde, forventes det, at Kommissionen fremsender forslag om ændring af Kommissionens forordning om ændring af bilag I, del B i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/  91, vedrørende o pdræt af fjerkræ. Forslaget fremsættes med hjemmel i art. 13 i Rådets forordning (EØF) nr. 2092/91 af 24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri Plantedirektoratet/2.1./2.2. J.nr. PD6011/EU20-12 24. november 2005 PLM/EMFJ/LBRO FVM 313
5 Det forventede forslag skal behandles i en procedure III i Den stående Komité for Økol  ogisk Landbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underrette   r samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller u   dtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle for- slaget på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst t re måneder, kan Kommissionen u d- stede forordningen. Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Økologisk Jordbrug den 30. november 2005. Nærhedsprincippet Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der er tale om ændr inger til en eksisterende retsakt. Formål og indhold Med forslaget forventes det, at producenterne får tilladelse til: at holde økologisk fjerkræ inden døre i en begrænset periode (det forventes, at Ko m- missionens forslag vil indeholde en tidsbegrænsning   på 6 -12 uger) eller at holde økologisk fjerkræ inden døre med adgang til en veranda i længere tid, uden at det får betydning for fjerkræets økologiske status, hvis det er påkrævet af hensyn til specifikke veterinære forhold enten på EU   - eller nationalt niveau. I begge tilfælde skal fjerkræet have adgang til grovfoder i tilstrækkeligt omfang og mulighed for at skrabe og støvbade. Fjerkræ og produkter heraf skal mærkes således, at det tydeligt fremgår, at fjerkræet midlert i- digt er holdt inden døre i overen sstemmelse med veterinære restriktioner. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget. Gældende dansk ret Området er reguleret af reglerne i Rådets forordning (EØF) 2092/91 om økologisk produkt i- onsmetode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levned s- midler som senest ændret ved Kommissionens forordning (EF) 1294/2005, samt bekendtg  ø- relse nr. 244 af 2. april 2004 med senere ændringer (økologibekendtgørelsen). Konsekvenser En vedtagelse af et forslag skønnes ik ke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark , da man al- lerede nationalt foretager de indgreb, der er nødvendige.  Et forslag har ingen statsfinansielle
6 konsekvenser, men vil evt. kunne få lovgivningsmæssige konsekvenser i form af ændringer i økologibekendtg ø for at beholde den økologiske status , i givet fald vil få administrative og økonomiske konsekve  n- ser for erhvervet. Høring Notatet har været i høring i § 2   -udvalget (landbrug). Forbrugerrådet  har meddelt, at man aner- kender vigtigheden af at træffe foranstaltninger, der kan hindre eller mindske udbredelsen fu  g- leinfluenza i fjerkræopdræt, og støtter derfor, at der indføres restriktioner, som de veterinære myndigheder anser for nødvendig e. Forbrugerrådet  kan også tilslutte sig at der indføres mi  d- lertidige påbud om at øk  ologiske æg  - og fjerkræproducenter i en begrænset periode skal holde dyrene inden døre eller under tag. Man kan også tilslutte sig at adgang til grovfoder, støvba   d- ning og skrabning sikres. Forbrugerrådet  mener dog ikke, der er behov for at pålægge økol ogi- ske producenter ekstraudgifter til mærkning af de produkter, som kommer fra fjerkræ, der er blevet ramt af de midlertidige ændringer, som forslaget forventes at indføre. Del   s er en række andre forhold, som ikke berøres af forslaget, herunder ikke mindst foderets oprindelse, bet y- dende for om dyrene kan opretholde deres økologiske status, dels vil kontrollen med en mærkning baseret på nogle tidsbegrænsede restriktioner være van skelig at gennemføre i pra k- sis, og dels vil alle økologiske fjerkræproducenter i Europa være underlagt samme vi lkår. Forbrugerrådet  mener, at man så længe retningslinierne er i kraft må informere om de ændr ede produktionsvilkår og årsagen til disse blandt   andet på Fødevarestyrelsens hjemm  eside. Landbrugsraadet (på vegne af Dansk Landbrug, Det Danske Fjerkræråd og Økologisk Land s- forening) har meddelt, at erhvervet finder at overvågning og forebyggelse mod smitsomme husdyrsygdomme, som aviær influenza er sær deles vigtig, således at udbrud kan undgås, og Danmark kan bevare sin veterinære status. Organisationerne støtter derfor, at der af veterinære hensyn indføres restriktioner i det omfang de veterinære myndigheder anser det for nødve n- digt. Organisationerne kan tilslutte sig, at det tillades at holde økologiske fjerkræ inden døre, når det er en del af en veterinær beredskabsplan i en tidsbegrænset periode, og det er de vet e- rinære myndigheder, der vurderer om der er særlige hensyn i en periode, der påkræver res trik- tioner, og hvor lang perioden skal være. Landbrugsraadet finder, at de økologiske EU -bestemmelser således generelt bør give muli  g- hed for, at de veterinære myndigheder på EU   - og/eller nationale niveau indfører skærpede fo   r- anstaltninger for at sikre mennesker og dyrs sundhed, men organisationerne kan ikke støtte følgende: 1.    At de pågældende produkter skal mærkes, så det fremgår, at fjerkræet har levet under æn  drede produktionsvilkår i en given periode
7 2.    At der allerede på nuværende tidspunkt formuleres defi   nitive retningslinjer for, hvor- dan der indrettes beskyttede udearealer 3.    At der allerede på nuværende tidspunkt sættes uger på, hvor længe dyrene må have været afskåret fra adgang til udearealer. Landbrugsraadet tilføjer, at fjerkræ og produkter heraf skal,    uanset nationale og EU- beredskabsplaner, fortsat kunne mærkes med EU's økologilogo og/eller det danske Ø -mærke, og finder det ikke rimeligt at produkter skal mærkes yderligere, hvis fjerkræ har været lukket inde i en periode. Så længe dyrene bevarer deres    økologiske status i henhold til det givne r e- gelgrundlag i forordningerne, skal det ikke medføre en særlig mærkning. En mærkning vil kunne skabe forvirring om økologibegrebet, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da det i realit   eten vil være en introduktion af   økologi på flere niveauer. Til orientering oplyses det, at Økologisk Landsforening i denne uge efter aftale med Fødev    a- restyrelsens kontor for husdyrsundhed arbejder på et notat til Fødevarestyrelsen, der indeho  l- der en kort orientering om det økologiske  produktionssystem til hønse - og andefugle samt op- stiller forslag til, hvorledes kontakt til vilde fugle kan undgås. Forslagene til foranstaltninge r- ne vil blive gradueret efter hvilken kontakt, der skal undgås, dvs. fuglekontakt, herunder hvi l- ke arter der skal holdes ude, eller fæceskontakt. Foranstaltningerne vil blive kommenteret ud fra en vurdering af økonomiske og velfærdsmæssige konsekvenser for erhvervet og dyrene. Notatet skal indgå i det samlede beslutningsgrundlag for, hvilke risikoforebyggende fora n- staltninger Danmark skal vælge som deres beredskabsplan vedrørende aviær influenza. Fød e- varestyrelsen har overfor økologisk landsforening påpeget at EU på nuværende tidspunkt al e- ne kræver, at de enkelte medlemsl  ande alene træffer de fornødne risikoforebyg   gende foran- staltninger ud fra en national risikovurdering. Landbrugsraadet finder derfor, at det er præmaturt at begynde at fastlægge i økologiforor dnin- gen, hvilke forhold dyrene kan holdes under, herunder også hvor længe, de må have været holdt inde, hvis de skal bevare deres økologiske status.  Landbrugsraadet vil gerne have, at der er tid og plads til at arbejde mere med løsningsforslagene ud fra veterinære og sundhedsmæ s- sige betragtninger. Landbrugsraadet påpeger, at det er vigtigt, at man finder den r igtige rækkefølge for beslutni   n- gerne. Landbrugsraadet lægger vægt på, at man først afklarer, hvordan det økologiske produ k- tionssystem kan tilfredsstille de veterinære og sundhedsbeskyttende krav. Når det ligger fast kan man efterfølgende drøfte økologiregl   erne, såfremt det er nødvendigt. Det er vigtigt at b  e- slutningerne ikke træffes under en periode, der kan betegnes som force majeure. Det er vi  gtigt, at producenterne ikke risikerer, som led i en beredskabsplan, at deres dyr mister deres økol o- giske status.
8 Det er en risiko som betyder, at producenterne i realiteten ikke kan gå ind i pr oduktionen, da det vil give et betydeligt tab, som producenten ikke har mulighed for at få dækket ind. Hvi   lken anprisning skulle de nedklassificerede dyr sælges under? Afslutningsvist anmoder Landbrugsraadet om, at beslutninger angående det økologiske rege  l- sæt og dyrenes økologi status udskydes, så de beslutninger, der træffes, er tilstrækkeligt godt belyst og hænger sammen med den samlede risikovurdering i medlemslandene.   Landbrugs- raadet bemærker dog, at organisationerne tager situationen alvorligt og arbejder på hu   rtigt på at udarbejde materiale om risikoforebyggelse og det økologiske driftssystem. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen finder, at der som hovedregel bør være fælles regler på økologiområdet, også når det gælder spørgsmålet om dyrs økologiske status i forbindelse med generelle nationale vet e- rinære beredskabsplaner og foranstaltninger. Regeringen finder dog også, at sådanne beslu t- ninger må træffes    på et tilstrækkeligt fagligt grundlag og under hensyn til de økonomiske ko n- sekvenser for erhvervet. Der bør være muli   ghed for at foretage en konkret faglig vurdering af de nødvendige restriktioner f.eks. tidsperiodens længde, hvad der skal til for at anve   nde ve- randamodellen og begrundelse for manglende tidsperiode i den forbindelse. Regeringen finder ikke, at der bør være særlige supplerende mærkningsregler, da der er tale om midlertidige fo r- anstaltninger, og at fjerkræet fortsat opfylder det øvrige økolog iske regelgrundlag. Generelle forventninger til andre landes holdninger Det er uvist, om de andre medlemslande vil kunne støtte forslaget. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudv  alg.