Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministersekretæren J. nr.: 150 - 21 ./.    Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om forslag til ændring af Europa  -Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1774/2002 for så vidt a  ngår organiske gødningsstoffer og jordforbedring  s- midler, undtagen gylle.   Med venlig hilsen Lilian Noer
Side 2/4 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 17. november 2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til ændring af Europa   -Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1774/2002 for så vidt a ngår organiske gødningsstoffer og jordforbedringsmidler, undtagen gylle Dok.  SANCO/2380/2003 Rev. 5 Kommissionen har med SANCO/2380/2005 Rev. 5 fremsat forslag om ændring af Europa - Parlamentets og Rådets forordning om biprodukter for så vidt angår organiske gødningsstoffer og jordforbedringsmidler, undtagen gylle. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående komite’ for Fødevarekæden og Dyresundhed den 22.  -23. november 2005. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ændre beskyttelsesniveauet. Forslaget indeholder bestemmelser om, at kun materiale, som ikke anses for at udgøre en smi t- te risiko i forhold til TSE (kategori 2 og 3 risikomateriale i henhold til biproduktsforordningen), må anvendes som organiske gødningsstoffer og jordforbedringsmidler. Det betyder, at materiale, der vurderes at indeholde TSE smittemateriale (kategori 1) ikke må anvendes som organiske gødningsstoffer og jordforbedring smidler. Anvendelsen af animalske biprodukter anses ikke for at udgøre en smittemæssig TSE ris  iko. Bestemmelserne for anvendelse af animalske biprodukter til organiske gødningsstoffer og jor d- forbedringsmidler er formuleret på en måde, som ikke helt opfylder fodringsforbudet, som i Danmark forstås således, at spor af animalsk protein ikke må kunne findes i foder. Det vil ifølge forslaget være muligt, at fastsætte yderligere nationale  bestemmelser vedr. anvendelse og ko  n- trol, som gør det muligt for Danmark at opreth olde den gældende praktisering af foderforbuddet. Regeringen agter på dette grundlag at tilslutte sig forslaget.
Side 3/4 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 17. november 2005 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til ændring af    Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1774/2002 for så vidt a ngår organiske gødningsstoffer og jordforbedringsmidler, undtagen gylle Dok.  SANCO/2380/2003 Rev. 5 Baggrund Kommissionen har med SANCO/2380/2003, fremsat forslag om anvendelse af animalske bipro- dukter som organiske gødningsstoffer og jordforbedringsmidler, undtagen gy lle. Forslaget har hjemmel i Europa Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 1774/2002 af 3. ok- tober 2002 om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter, som ikke er bestemt til kon- sum, særlig artikel 20(2), 22(1)(c) og 22(2). Forslaget skal behandles i en procedure III i Den Stående komité for Fødevarekæden og Dyr e- sundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalifi ceret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden for 15 dage, kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget for- ventes sat til afstemning i Den Stående komite’ for Fødevarekæden og Dyresundhed den 22. - 23. november 2005. Nærhedsprincippet Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor r e- geringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedspri  n- cippet. Formål og indhold Fra 1. maj 2003 har Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1774/2002 om sund- hedsbestemmelser for animalske biprodukter (biproduktforordningen) fundet anvendelse i EU. Forordningen fastsætter bestemmelser for indsamling, håndtering, anvendelse samt bortskaffe l- se m.v. af animalske biprodukter. Forslaget indeholder bestemmelser om, at kun materiale, som Kommissionen ikke anser for at udgøre en smitte risiko i forhold til TSE (kategori 2 og 3 risikomateriale i henhold til biproduktsf o- rordningen), må anvendes som organiske gødningsstoffer og jordforbedringsm idler. Det bety- der, at materiale, der vurderes at indeholde TSE smittemateriale (kategori 1) ikke må anvendes som organiske gødningsstoffer og jordforbedring smidler. Det fremsatte forslag indeholder nogle restriktioner for anvendelse af organiske gødning smidler og jordforbedringsmidler, samt græsningsrestriktioner for arealer, hvor disse er a nvendt. Det drejer sig om anvendelse af animalske biprodukter anvendt direkte på områder, hvor dyr har adgang. Herudover giver forslaget mulighed for, at medlemslandene kan fastsætte strengere nat ionale regler for anvendelsen af organiske gødningsmidler og jordforbedringsmi dler. Anvendelsen af animalske biprodukter som gødningsstoffer og jordforbedringsmidler er blevet
Side 4/4 forlagt EFSA (European Food Safety Authority). Ifølge EFSA’s udtalelse, udgør anvendelsen af animalske biprodukter i form af kategori 2 og 3 materiale ikke en sundhedsmæssig risiko. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig. Gældende dansk ret Europa Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 1774/2002 af 3. oktober 2002 om sund- hedsbestemmelser for animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum. Bekendtgørelsen nr. 355 af 19. maj 2003 om bortskaffelse og forarbejdning af animalske bipr o- dukter, der fastsætter bestemmelser om straf i  tilfælde af overtrædelse af forordni  ngen. Konsekvenser Forslaget vurderes ikke at ændre beskyttelsesniveauet. Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle eller samfundsmæssige konsekvenser, idet de kontrolbestemmelser der vil komme til at gælde f or anvendelsen af organiske gødningsstoffer og jordforbedringsmidler, forventes at kunne indarbejdes i de gældende kontrolregler. Høring Forslaget har været sendt til høring hos en række organisationer. Brancheforeningen for biogas støtter generelt forsl aget. Foreningen har fremsat ønsker om at gylle blev undtages fra forslaget, samt fremført at et krav om emballering af afgasset bioga s- masse ikke er praktisk mulig, når den bliver opbevaret og udbragt i siloer og tankvogne. Det har været muligt at imødekom  me disse bemærkninger med den seneste revision af fo rslaget. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen anser ikke anvendelsen af animalske biprodukter fra kategori 2 og 3 for at udgøre en smittemæssig TSE risiko, men lægger vægt på, at forslage  t udformes på en måde, som gør det muligt for Danmark at sikre, at anvendelsen af animalske produkter til organiske gødning s- stoffer og jordforbedringsmidler ikke er til hindring for opretholdelsen af foderforbuddet, som i Danmark forstås således, at der ikke må kunne findes spor af animalsk protein i foder. Det vil stride imod den i Danmark gældende opfattelse, om at fordring af dyr med forarbejdede anima l- ske produkter, (undtaget fiskemel) skal forhindres for at undgå spredning af TSE smitte. (Det princip, der normalt omtales som fodringsforbuddet.) Forhandlingssituationen Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta- ter. Der forventes at være kvalificeret flertal for forslaget. Tidligere forelæggelse f   or Folketinget Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Fo lketingets Europaudvalg.