Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministersekretæren 21. november 2005 J. nr.: 150 - 21           ./.. Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om forslag til ændring af kapitel II i bilag VI til Forordning (EF) Nr. 1774/2002 vedrørende behandlingsmuligheder for animalske biprodukter i bi o- gas- og komposteringsanlæg samt om ændring af Kommissionens forordni nger nr. 809/2003 og nr. 810/2003 om forlængelse af overgangsordningerne for virksomheder, der anvender diss  e behand- lingsmuligheder. Med venlig hilsen Lilian Noer
Side 2/5 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 14. NOVEMBER 2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag om ændring af kapitel II i bilag VI til Forordning (EF)    Nr. 1774/2002 vedrørende behandlingsmuligheder for animalske biprodukter i biogas- og komposteringsanlæg samt om ændring af Kommissionens forordninger nr. 809/2003 og nr. 810/2003 om fo   r- længelse af overgangsordningerne for virksomheder, der anvender disse    behandlings- muligheder. SANCO/2632/2005 Rev. 2 Kommissionen har med SANCO/2632/2005 Rev. 2 fremsat forslag til ændring af kapitel II i bilag VI til forordningen vedr. anvendelse af animalske biprodukter i biogas- og komposteringsanlæg, samt om forlængels e af overgangsordningerne for virksomheder, der anvender disse behand- lingsmuligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående komite’ for Fødevarek æ- den og Dyresundhed den 22.-23. november 2005. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at ændre   beskyttelsesniveauet, idet ændringerne i fo r- slaget yder det samme beskyttelsesniveau som nuværende praksis på området. Forslaget  åbner mulighed for, at biogasanlæggene kan anvende andre metoder til hygiejnis e- ring end de nu foreskrevne. De kompetente myndigheder skal  godkende de alternative meto- der. Dette skal ske på baggrund af data fremskaffet af biogas- og komposteringsanlæggene. Det vurderes dog at være ønskeligt, hvis forslaget blev ændret, således    at det ikke er nødve n- digt med en særskilt enhed ti l hygiejnisering på biogas- og komposteringsanlæggene. Regeringen agter på denne baggrund at stemme for forslaget, idet man vil arbejde for, at det ik- ke forbliver obligatorisk for biogasanlæggene at have en særskilt enhed til hygiejnisering
Side 3/5 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 14. NOVEMBER 2005 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag om ændring af kapitel II i bilag VI til Forordning (EF) Nr. 1774/2002 vedrørende behandlingsmuligheder for animalske biprodukter i biogas- og komposteringsanlæg samt om ændring af Kommissionens forordninger nr. 809/2003 og nr. 810/2003 om fo   r- længelse af overgangsordningerne for virksomheder, der anvender disse behandling   s- muligheder. SANCO/2632/2005 Rev. 2 Baggrund Kommissionen har med SANCO/2632/2005 Rev. 2 fremsat forslag om ændring af bilag VI til forordningen vedr. anvendelse af animalske biprodukter i biogas- og komposteringsanlæg samt om forlængelse af overgangsordningerne . Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa Parlamentets og Rådets  Forordning (EF) nr. 1774/2002 af 3. oktober 2002 om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum. Forslaget behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Fødevarekæden og D   y- resundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uæn   d- ret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommis- sionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst 15 dage, kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget ventes sat til afstemning i Den Stående komite’ for Fødevarekæden og Dyre    sundhed den 22.-23. november 2005. Nærhedsprincippet Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor r e- geringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedspri  n- cippet. Formå l og indhold Forslaget indeholder bestemmelser, der ændrer bilag VI, kapitel II til den nuværende forordning om biprodukter. Der er følgende ændringer til bilaget:
Side 4/5 I det nuværende bilag står, at hvis biogas - eller komposteringsanlægget er placeret på en ejen- dom, hvor der holdes dyr, skal der være en fysisk adskillelse mellem anlægget og det sted, hvor dyrene holdes. I det nye forslag er det tilføjet, at adskillelsen ikke er obligatorisk for anlæg, der udelukkende forarbejder gylle fra dyrene på ejendommen. Forslaget gør det endvidere muligt at anvende alternative metoder til hygiejnisering end dem, der angives at skulle anvendes i den eksisterende biproduktforordning, hvis materialet efterfø l- gende lever op til specifikke mikrobiologiske krav. Hygiejnisering omfatter de rå ”råvarer”, f.eks. madaffald og afskær fra slagterier og opskæringsvirksomheder, der indgår til brug i biogas - og komposteringsanlæg. Hygiejnisering sker for at hindre efterfølgende spredning af smittestoffer, f.eks. salmonella eller lignende sygdomme. De kompetente myndigheder skal  godkende de alternative metoder. Dette skal ske på bag- grund af data fremskaffet af biogas- og komposteringsanlæggene. Desuden indeholder forslaget ændringer til forordning 809/2003 og forordning 810/2003, som omhandler overgangsordninger for henholdsvis komposteringsanlæg og biogasanlæg. Ove  r- gangsordningerne giver eksisterende biogasanlæg mulighed for at fortsætte driften på samme måde som tidligere. I forslaget forlænges overgangsordningerne med ét år indtil 31. december 2006. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig. Gældende dansk ret Europa Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 1774/2002 af 3. oktober 2002 om sund- hedsbestemmelser for animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum. Bekendtgørelsen nr. 355 af 19. maj 2003 om bortskaffelse og forarbejdning af animalske bipr o- dukter, der fastsætter bestemmelser om straf i tilfælde af overtrædelse af forordni   ngen. Konsekvenser Beskyttelsesniveauet skønnes ikke at blive ændret, da ændringer   ne i forslaget yder det samme beskyttelsesniveau som nuværende praksis på området. Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle eller samfundsmæssige konsekvenser. Høring Forslaget har været sendt til høring hos en række organisationer. Brancheforeningen for Biogas og Landbrugsrådet mener, at det er hensigtsmæssigt, at de eks i- sterende overgangsordninger forlænges til 31. december 2006. De mener endvidere, at det er positivt, at det bliver muligt at anvende andre metoder til hygiejni- sering end dem forordningen angiver skal anvendes i dag. Endvidere mener de, at der kan blive brug for at overgangsperioden bliver forlænget med mere end ét år, hvis biogas- og komposte- ringsanlæggende skal sikre yderligere dokumentation til de ansvarlige myndigheder for a t opfyl- de kravene i forbindelse med at anvende alternative behandlingsformer. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen er generelt positiv overfor forslaget, da det åbner mulighed for, at biogasanlæggene kan anvende andre metoder til hygiejnisering end de nu foreskrevne, men ser gerne forslaget
Side 5/5 ændret, således at det ikke er nødvendigt med en særskilt enhed til hygiejnisering på biogas  - og komposteringsanlæggene. Forhandlingssituationen Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med- lemsstater. Der ventes at være kvalificeret flertal for forslaget. Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg