Velkommen til Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri –  FLF Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri  holder normalt  møde  om  onsdagen kl. 13.00 i værelse   2-145 (2. sal). Udvalget kan alternativt holde møde  torsdag kl. 15.00. Udvalget bistås af: Udvalgssekretær   Eva Esmarch tlf. 33 37 55 15 (email [email protected]) og Kontorkonsulent Tommy Jørgensen  tlf. 33 37 55 34.(email   Tommy.Jø[email protected] ) Sekretariatet har kontor på 1. sal i  L-bygningen (adgang via Provianthuset). Udvalget  for  Fødevarer,  Landbrug  og  Fiskeri    er  et  af  Folketingets  stående  udvalg  og  har  17 medlemmer og 11 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen  af hver  folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet  rådgiver  formanden  og  udvalgets  medlemmer  med  tilrettelæggelsen  og  gennemføre l- sen   af   udvalgsarbejdet,   herunder   udarbejdelse   af   betænkninger   og   beretninger.   Sekretariatet forbereder  sammen  med  formanden  møder,  konferenc er/høringer,  besøg,  rejs  er  m.v.  Udvalgets medlemmer  kan  få  bistand  til  afklaring  eller  udarbejdelse  af  f.eks.  udvalgsspørgsmål,  samråd s- spørgsmål,  bidrag  til  betænkninger  og  beretninger,  ændringsforslag  eller  til  udarbejdelse  af  lov - eller beslutningsforslag. Sagsområder Fødeva reudvalgets  sagsområde  fremgår  af    et  bilag  til  Folketingets  forretningsorden.  Her  er  det fastlagt, at Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri   behandler sager inden for sagsområderne: Fødevarer, landbrug, fiskeri, gartneri og hav ebrug, veterinærvæsen sa mt grundforbedring. Desuden er der tradition for, at udvalget behandler sager inden for sagsområderne:  dyrevelfærd og genetisk modificerede organismer. Ressortministerier Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri  og Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender er  udvalgets  politiske  ressortministerier.  Fødevare ministeriet består  af  det  centrale  departement samt  en  række  styrelser:    Direktoratet  for  FødevareErhverv,  Plantedirektoratet,  Fiskeridirektoratet, Danmarks  JordbrugsForskning,  Danmarks  Fiskeriundersøgelser  og  Fødevareøkonomisk  institut. Dertil  kommer  Ministeriet  for   Familie-  og  Forbrugeranliggender,  som  ligeledes  består   af  det centrale  departement  samt  en  række  styrelser:    Fødevare styrelsen,  Forbrugerstyrelsen,  Danmarks Fødevareforskning  og  F amiliestyrelsen.  Endelig  vil  Justitsministeriet  være  udvalgets  samarbejd  s- partner vedrørende dyrevelfærd   . Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet Udvalgsmedlemmer  kan  stille  spørgsmål    om  alle  forhold,  der  vedrører  udvalgets  sagsområder, herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Normalt har ministeren 4 uger   til   at   svare   på   skriftlige   spørgsmål,      men   hvis   en   spørger   ønsker   det,   kan   der   påføres
spørgsmålet  en  kortere  svarfrist.  Det  er  også  muligt  at  angive  spørgerens navn  på  spørgsmål,  der stilles gennem udvalget. Udvalget  kan  også  kalde  ressortmin isteren  og/eller  en  anden  minister  i  samråd.   Samrådet  kan afholdes  som  et  åbent  samråd,  hvis  minimum  3  medlemmer  af  udvalget  ønsker  dette.  Derudover kan udvalget f.eks. bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag, afholde høringer og temamøder om udvalgte emner samt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lov- og beslutningsforslag I  statsministerens  åbningsta le  ved  folketingssamlingens  start  vil  der  i  den  skriftlige  del  til  talen  - lovprogrammet  -  være  en  oversigt  over  de  lovforslag,  som  regeringen  planlægger  at  fremsætte  i løbet af samlingen på udvalgets område. I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Senest fredagen inden 1. behandling af lovforslaget modtager  udvalget  kopi  af  svarene  samt  et  høringsnotat ,  der  typisk  redegør  for  ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til. Når  et  forslag  efter  1.  behandlingen  er  henvist  til  udvalget,  sættes  det  på dagsordenen  til  det førstkommende  udvalgsmøde.  På  dette  møde  fastlægger  udvalget  eft er  udkast  fra  sekretariatet  en tidsplan for forslaget, herunder frister for at stille spørgsmål til ministeren og frist for afgivelse af betænkning i udvalget over forslaget. Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandlingen afgives   en betænkning   om forslaget, som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.   Mens  forslaget  er  til  behandling  i  udvalget,  vil  forslaget  blive  sat  på  dagsordenen  for  udv algets mø der   med   henblik   på   gennemgang   af   besvarelser   af   udvalgets   spørgsmål,   modtagelse   af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen. Når  udvalget  modtager   skriftlige  henvendelser  vedrørende  et  forslag,  stiller  udvalgsse kretariatet automatisk et spørgsmål til den relevante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når  der  kommer  svar  på  spørgsmålet,  sender  sekretariatet  en  kopi  af  svaret  til  den,  der  har  sendt henvendelsen. Henvendelsen, spørgsmålet og sv  aret omdeles til udvalget. Udvalget afslutter behandlingen af lovforslag med en betænkning, hvor    de enkelte partiers stilling til forslaget og eventuelle ændringsforslag fremgår. Et forslag kan tages tilbage eller stilles i bero, eller  man  kan  afslutte  et  ikke-færdigbehandlet  forslag  med  en  beretning  .  Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanne beretninger for udvalget. Udvalgsdokumenter Der   er   i   udvalget to   hovedkategorier   af   materiale,   nemlig   dokumenter   vedrørende   forslag (lovforslag  og  beslutningsforslag)  og  dokumenter  vedrørende  udvalgets  almindelige  kontrol  med regeringen, dvs. alm. del – dokumenterne. Dokumenterne er endvidere opdelt i 3 underkategorier;
bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål. Alm. del -nummereringer og forslagsnummereringer er altid knyttet til en bestemt folketingssamling, hvor indeværende samling kaldes 200  5-06 . Abonnement og søgning. Det er endvidere muligt  at tegne abonnement på  dokumenter, dagsordener m.v. på  Nettingets forside. Det bemærkes, at udvalgenes offentli  ge dokumenter er tilgængelige på Folketingets  hjemmeside  (www.ft2p.dk)  for  offentligheden  24  timer  efter  dokumentomdelingen  på Christiansborg. Medlemmerne  af  Folketinget  har  dog  mulighed  for  at  se  dokumenterne  på  den  inter ne  version  af Folketingets hjemmeside, der kaldes Intraen, og som findes via Nettingets forside. EU-procedure Halvårsoversigt.   Udvalget   modtager   en   halvårlig   oversigt   over   væsentlige   EU -spørgsmål   fra ministeren vedrørende de sager, der for tiden og i den  kommende tid er under behandling i Rådet. Når halvårsoversigten er modtaget af udvalget, sættes den normalt på udvalgets dagsorden som et EU-bilag, og der holdes samråd med ministeren, hvis et medlem af udvalget indkalder hertil. Subsidiaritetsnotat. Senest 2 uger efter EU-Kommissionens oversendelse af et lovgivningsforslag til Rådet og til Europa -Parlamentet (EP) skal regeringen oversende et notat til udvalget, som redegør for forslagets eventuelle konflikter med nærhedsprincippet (subsidiaritet). Grundnotater.  Udvalget  modtager  grundnotater  fra  ministeren  på  alle  nye  EU -lovgivningsforslag (direktivforslag  og  forordningsforslag)  senest  4  uger  efter  forslagets  oversendelse  fra  Kommissio- nen  til  Rådet  og  til  EP .  Grundnotaterne  skal  senest  8  uger  efter  oversendelsen  til  Rådet   og  EP suppleres med regeringens kommentarer til nationale høringssvar vedrørende forslaget. Samlenotat.  Udvalget  modtager  forud  for  et  rådsmøde  et  samlenotat  om  de  sager,  der  er  på dagsordenen  for  rådsmødet.  Med  udgangspunkt  i  samlenota  tet  afholder  udvalget  typisk  et  samråd med    ministeren    i    samme    uge,    som    denne    forelægger    rådsmødedagsorden    og    eventuelle mandatforslag for Europaudvalget. Referater og redegørelser. Udvalget får regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat af rådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret. EU-noter. Folketingets EU-konsulent kan i samarbejde med udvalgssekretæren ud  arbejde udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU -emner. Deltagelse i konferencer og høringer m.v. Udvalget for Fødevarer,  Landbrug og  Fiskeri  modtager i hver samling  en række invitationer til  at deltage  i  høringer  og  konferencer.  Når  udvalget  modtager  en  invitation,  hvor  deltagelse  er  gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sig direkte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalget på et udvalgsmøde beslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangem entet via sekretariatet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation. Yderligere information For  spørgsmål,  råd  og  vejledning     kan  udvalgsmedlemmet  altid  kontakte  udvalgssekretæren og  en del oplysninger kan også findes på   Folketingets hjemmeside, www.ft2p.dk:
1. Håndbog i folketingsarbejdet , 2003 (250 s.) søg : Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet 2. Kvalitetshåndbogen , der indeholder en række forre  tningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen: søg : Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / U dvalgsbetjening 3.   Baggrundsmateriale   om   alm.   del   og   forslag   samt   links   til   ministerier,   der   har   relation   til Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri : søg:  N ettinget  /  Links  og  baser  +  udvalg  og  delegationer)  /Udvalget  for  Fødevarer,  Landbrug  og Fiskeri> 4. EU links: søg: Nettinget  / EU-Oplysningen