Folketinget — Finansudvalget Christiansborg, den 27. februar 2006 27. februar 2006 Notat om godkendelse af det reviderede EU-budget for 2004 1. Hvad forholder Den Europæiske Revisionsrets årsberetning sig til? Revisionsretten forholder sig udelukkende til 2 ting, dels regnskabernes rigtighed og dels de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed. Formelt gøres dette ved udstedelsen af en revisionserklæring (DAS), som enten kan være positiv (dvs. med få eller ingen forbehold) eller negativ (dvs. med alvorlige forbehold). Hvad der i en dansk kon- tekst kan sammenlignes med Rigsrevisionens beretning om statsregnskabet. Revisionsret- ten forholder sig således ikke til fx effektiviteten i selve forvaltningen af EU-budgettet, alt- så et ”value for money” perspektiv.   2. Godkendelsesprocessen Den Europæiske Revisionsret afgav 14. november 2005 sin årsberetning for EU’s 2004 regnskaber. Det er efterfølgende Europaparlamentets opgave at tage stilling til hvorvidt regnskabet kan godkendes, denne proces kaldes også dechargeprocessen. Herunder fore- tages bl.a. høringer af udvalgte EU-kommissærer, og EU-medlemslandene inddrages i den forstand, at de forventes at svare Kommissionen på de anmærkninger i årsberetningen, der specifikt vedrører deres forvaltning af EU-midlerne.    I Danmark koordinerer Finansministeriet svaret til Kommissionen, under inddragelse af de ministerier der er berørt af årsberetningens anmærkninger. På det parlamentariske niveau skal Finansudvalget afgive sin indstilling om godkendelse (decharge) af EU-budgettet 2004 til Europaudvalget. Europaudvalget behandler sagen den 10. marts 2006. Henstillingen behandles herefter i ØKOFIN-rådet den 14. marts. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Det er Europa-Parlamentet, der træffer afgørelse om decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet. ØKOFIN-Rådets henstil-
- 2 - ling, der indeholder en række anbefalinger og synspunkter, indgår som en en del af Par- lamentets beslutningsgrundlag. Kommission træffer foranstaltninger til at efterkomme bemærkningerne i såvel Parlamentets afgørelse som Rådets henstilling om decharge. 3. Hvad er konklusionerne for 2004 regnskaberne? 3. 1. Regnskabernes rigtighed For så vidt angår regnskabernes rigtighed konkluderer Revisionsretten, at de finder årsregnskabet for 2004 for retvisende, men tager dog en række forhold. Bl.a. savner Kommissionen effektive interne kontrolprocedurer vedr. indtægter og udbetalte for- skud.   3.2. De underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed Retten har tidligere understreget, at konstaterede fejl ikke kan anvendes som indikator for omfanget af formodet eller konstateret svig. I de tilfælde, hvor der foretages fejlud- betalinger, er der derfor primært tale om, at den økonomiske forvaltning og kontrollen hermed ikke fungerer effektivt nok. Revisionsretten konkluderer, at på de områder hvor der er indført kontrolsystemer, er de gennemførte transaktioner lovlige og formelt rigtige. Problemerne opstår, på de (ganske mange) områder, hvor kontrolsystemerne er enten mangelfulde eller ikke an- vendes korrekt. Fx kan nævnes den fælles landsbrugspolitik, hvor Det Integrerede Forvaltnings- og Kontrolsystem (IFKS), der skal begrænse risikoen for uretmæssige udgifter, kun dækker ca. 60% af udgifterne for den fælles landbrugspolitik. Endvidere tages der forbehold for områderne vedr. strukturfonde, interne politikker og foran- staltninger udadtil. Selvom årsregnskabet overrodnet set findes retvisende er Revisionserklæringen således negativ. Den danske Rigsrevisor gør det klart i et notat til statsrevisorerne (Jf. alm. del - § 7 bilag 9), at Europa-Parlamentets kritik af den negative revisionserklæring, nødvendiggør handling. Revisionsretten anbefales at arbejde hen imod bedre inddragelse af de natio- nale revisioners arbejde, herunder Rigsrevisionen. Endvidere vil Rigsrevisionen selv udvikle revisionen af EU-midlernes anvendelse i Danmark.
- 3 - Det bemærkes, at Revisionsretten har besøgt Danmark to gange ifm. revision af 2004 regnskabet – besøgene gav ikke anledning til bemærkninger og årsberetningen inde- holder ej heller bemærkninger om Danmark. 4. Den danske regerings holdning til Revisionsretten kritik Regeringen finder det utilfredsstillende, at Revisionsretten i 11 år i træk har afgivet revisi- onserklæring med væsentlige forbehold for budgetgennemførelsen. Som ”formildende omstændigheder” peges på, at EU-budgettet er vokset betydeligt, senest med EU’s udvidelse med 10 nye med- lemmer forvaltningen af EU-midler er en meget kompliceret opgave der er stor variation i medlemsstaternes administrations- og regnskabskulturer Regeringen finder, der er sket en række fremskridt, herunder den gennemgribende modernisering af forvaltning og kontrol af Fællesskabets midler, som har fundet sted forbedringer i Kommissionens årlige aktivitetsrapportering de positive resultater som følge af gennemførelsen af Det Integrerede Forvaltnings- og Kontrolsystem (IFKS) de transaktioner, der ligger til grund for førtiltrædelsessstrategien er som helhed betragtet lovlige og formelt rigtige Fra dansk side fremhæves, at et væsentligt bidrag til fremskridt vil være gennemførelsen af mere ensartet kontrol og revision af Fællesskabets bevillinger. Danmark har derfor fået tilslutning til en række forslag , der kan forbedre gennemførelsen af EU’s budget og in- formationen herom. Kommissionen har den 15. juni 2005 fremlagt en køreplan for indførelse af en integreret struktur for intern kontrol. Danmark er positivt stillet, men planen har mødt modstand fra et flertal af medlemsstater. Der er dog grund til forsigtig optimisme for så vidt angår kø- replanens fortsatte fremdrift. 5. Den danske regering holdning på ØKOFIN-mødet den 14. marts 2006 Den danske regering kan tilslutte sig rådets decharge-henstilling af følgende grunde: der er sket fremskridt i den finansielle forvaltning   danske synspunkter og forslag fremført under rådshenstillingen er blevet tilgodeset i tilfredsstillende omfang.
- 4 - Bilag Supplerende samlenotat fra finansministeriet forud for ECOFIN mødet 24. novem- ber 2005, jf. EUU 2693 - Økofin - Bilag 3 Rigsrevisornotat til Statsrevisorerne vedr. Revisionsrettens årsberetning jf. FIU § alm. del - § 7 Bilag 9   Materiale modtaget fra Morten Levysohn (det danske medlem af Revisionsretten), jf. FIU § alm. del - § 7 Bilag 7. Finansministerens svar på FIU § alm. del - § 7 spm. 13 Peter Bohlbro Morten Roland Hansen