Finansudvalget
FIU § Alm. del - § 28 — bilag 9
TRU alm. del - Bilag
368
Offentligt
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
MODTAGET
Dato
J nr.
27_ apid
534-000601
1240 København K
2 7 APR. 2006
t- ""
Frederiksholms Kanal 27 F
122o København K
Telefon
33 92 33 55
Den Centrale Indlevering
Status for leveringen af IC2 togene
Som oplyst i min orientering til Trafikudvalget af
22.
november 2005, så havde
AnsaldoBreda på
daværende tidspunkt leveret en indikativ leveringsplan for
IC2-togene. En dokumenteret plan forventedes i løbet af april måned
2006.
Jeg har nu modtaget vedlagte brev fra DSB's bestyrelsesformand, som redegør
for status for den reviderede plan for IC2 leverancen.
Som det fremgår af brevet, så er tidsplanen for IC2 leverancen i den reviderede
leveringsplan i overensstemmelse med den indikative leveringsplan, der blev
fremlagt i slutningen af november 2005.
Således forventes det nu, at det første IC2-togsæt leveres til DSB i august 2007.
DSB forventer at kunne indsætte det i kommerciel drift i
2007.
Hele IC2-
leverancen forventes at være gennemført i sommeren 2008.
Som det også fremgår af brevet, så er teknikken der anvendes i IC2 togene for
langt hovedpartens vedkommende er den samme som i IC4. Denne teknik kan
derfor genanvendes i IC2 togene. I den forbindelse har DSB oplyst, at såfremt
der i forbindelse med testkørslerne eller myndighedsgodkendelsen af IC4
togene skulle opstå ændringer i de tekniske løsninger, så vil der blive taget
hånd om disse ændringer i designforløbet af IC2 togene. Derudover skal det
bemærkes, at DSB den
22.
november
2005
oplyste, at det var forventningen at
indsætte det første IC4 tog i kommerciel drift i maj/juni
2006.
Dette er fortsat
DSB's forventning. Denne tidsplan er dog stram og forudsætter, at der ikke
opstår yderligere problemer i projektet.
Det fremgik desuden af min orientering til Trafikudvalget af
22.
november
2005, at jeg havde aftalt med DSB's bestyrelsesformand, at når den endelige
leveringsplan for IC2-togene blev fremlagt, ville DSB's bestyrelsesformand,
foranledige en undersøgelse af, hvilke fordele og ulemper der er ved den
forudsatte levering af IC2-tog, eller om der hurtigere kan indsættes nyt materiel
ved at satse på andre materieltyper.
Hertil kan det bemærkes, at DSB har vurderet mulighederne for at indkøbe
andre materieltyper som erstatning for IC2 togene. Ifølge DSB vil et eventuelt
andet tog end IC2 tidligst dog tidligst kunne indsættes i drift i
2010.