Finansudvalget 2005-06
FIU Alm.del § 28 Bilag 9
Offentligt
2621438_0001.png
Finansudvalget
FIU § Alm. del - § 28 — bilag 9
TRU alm. del - Bilag
368
Offentligt
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
MODTAGET
Dato
J nr.
27_ apid
534-000601
1240 København K
2 7 APR. 2006
t- ""
Frederiksholms Kanal 27 F
122o København K
Telefon
33 92 33 55
Den Centrale Indlevering
Status for leveringen af IC2 togene
Som oplyst i min orientering til Trafikudvalget af
22.
november 2005, så havde
AnsaldoBreda på
daværende tidspunkt leveret en indikativ leveringsplan for
IC2-togene. En dokumenteret plan forventedes i løbet af april måned
2006.
Jeg har nu modtaget vedlagte brev fra DSB's bestyrelsesformand, som redegør
for status for den reviderede plan for IC2 leverancen.
Som det fremgår af brevet, så er tidsplanen for IC2 leverancen i den reviderede
leveringsplan i overensstemmelse med den indikative leveringsplan, der blev
fremlagt i slutningen af november 2005.
Således forventes det nu, at det første IC2-togsæt leveres til DSB i august 2007.
DSB forventer at kunne indsætte det i kommerciel drift i
2007.
Hele IC2-
leverancen forventes at være gennemført i sommeren 2008.
Som det også fremgår af brevet, så er teknikken der anvendes i IC2 togene for
langt hovedpartens vedkommende er den samme som i IC4. Denne teknik kan
derfor genanvendes i IC2 togene. I den forbindelse har DSB oplyst, at såfremt
der i forbindelse med testkørslerne eller myndighedsgodkendelsen af IC4
togene skulle opstå ændringer i de tekniske løsninger, så vil der blive taget
hånd om disse ændringer i designforløbet af IC2 togene. Derudover skal det
bemærkes, at DSB den
22.
november
2005
oplyste, at det var forventningen at
indsætte det første IC4 tog i kommerciel drift i maj/juni
2006.
Dette er fortsat
DSB's forventning. Denne tidsplan er dog stram og forudsætter, at der ikke
opstår yderligere problemer i projektet.
Det fremgik desuden af min orientering til Trafikudvalget af
22.
november
2005, at jeg havde aftalt med DSB's bestyrelsesformand, at når den endelige
leveringsplan for IC2-togene blev fremlagt, ville DSB's bestyrelsesformand,
foranledige en undersøgelse af, hvilke fordele og ulemper der er ved den
forudsatte levering af IC2-tog, eller om der hurtigere kan indsættes nyt materiel
ved at satse på andre materieltyper.
Hertil kan det bemærkes, at DSB har vurderet mulighederne for at indkøbe
andre materieltyper som erstatning for IC2 togene. Ifølge DSB vil et eventuelt
andet tog end IC2 tidligst dog tidligst kunne indsættes i drift i
2010.
FIU, Alm.del - 2005-06 - § 28 - Bilag 9: Status for leveringen af IC2 togene
2621438_0002.png
Derudover er der en række fordele ved IC2 togene som ikke ville være tilstede,
hvis man indkøbte andet materiel. For det første kan IC2 togsættene anvendes
fuldt integreret med den øvrige trafik.
Desuden kan de mindre IC2 tog køre i stedet for IC3, IR4 og IC4 togene i
aftentimerne, da IC2 togene kan holde den samme køreplan som de øvrige
materiel-typer. Dette giver mulighed for en optimering af driften. Endeligt skal
det bemærkes, at IC2 og IC4 anvender stort set samme reservedele, hvilket
også medfører besparelsesmuligheder.
På denne baggrund finder jeg at det er fornuftigt, at DSB's bestyrelse har
besluttet at fastholde AnsaldoBreda på den gældende kontrakt for IC2.
Side 2/2
ef g hilsen
—2
F emming Hansen
FIU, Alm.del - 2005-06 - § 28 - Bilag 9: Status for leveringen af IC2 togene
2621438_0003.png
Transport- og Energiminister
Flemming Hansen
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Bestyrelses-
formand
Kære Flemming Hansen
DSB har, som beskrevet i notat af 22. november 2005, ultimo april modtaget revideret leve-
ringsplan for IC2 fra AnsaldoBreda. Bestyrelsen har på et møde i dag taget stilling til status for
IC2 leverancen på denne baggrund. Jeg vedlægger til orientering Status pr. 26. april 2006 for
IC2 leverancen.
Med venlig hilsen
26. april 2006
Sølvgade 40
DK-1349 København K
Telefon 33 54 42 01
www.dsb.dk
Mogens Granborg
Bestyrelsesformand
KAWBESTYRV3reve fra MG\IC2eo bmø-
de260406.doc
FIU, Alm.del - 2005-06 - § 28 - Bilag 9: Status for leveringen af IC2 togene
2621438_0004.png
Transport- og Energiminister
Flemming Hansen
Bestyrelses-
formanden
26. april 2006
Status pr. 26. april 2006 for IC2 leverancen
DSB
Uændret leveringsplan for IC2 i forhold til AnsaldoBredas indikation i efteråret 2005.
I status af 22. november 2005 for IC4 og IC2 leveranceme oplyste DSB, at DSB i efteråret
2005 forlangte en opdateret leveringsplan for såvel IC4 og IC2 fra AnsaldoBreda (AB). Da AB i
november 2005 leverede en revideret leveringsplan for IC4 til DSB, bad AB imidlertid om ud-
sættelse af leveringsplanen for IC2, idet de havde behov for at lægge al deres fokus på IC4
projektet i den kommende tid. AB tilkendegav endvidere, at man ville kunne levere en ajourført
IC2 masterplan efter 1. kvartal 2006 og indikerede, at IC2 leverancen vil kunne påbegyndes i
2. halvår 2007 og med afslutning af leverancen i 2008. Som led i den foreløbige aftale mellem
DSB og AB omkring de kontraktuelle konsekvenser af IC4 og IC2 forsinkelserne, som parterne
indgik i november 2005, tog DSB AB's meddelelse til efterretning.
DSB har nu modtaget den reviderede leveringsplan for IC2 og har i den forbindelse undersøgt
fordele og ulemper ved at fastholde leverancen af IC2, og spørgsmålet har været drøftet på et
ekstraordinært bestyrelsesmøde den 26. april 2006. DSB's bestyrelse har besluttet at fasthol-
de AnsaldoBreda på den gældende kontrakt for IC2.
AnsaldoBreda leverer ifølge den reviderede leveringsplan det første togsæt til DSB i august
2007 og DSB forventer at kunne indsætte det i kommerciel drift i 2007. Hele leverancen for-
ventes ifølge den nuværende plan at være gennemført i sommeren 2008.
Markedsbetragtninger
Det er vurderingen, at DSB har en god kontrakt med AB vedrørende IC2, og at DSB ikke vil
kunne opnå så gunstig en kontrakt i det nuværende marked for togmateriel, hverken leverings-
tidsmæssigt, økonomisk eller for så vidt angår kontraktens øvrige vilkår. Den nuværende kon-
trakt er i faste 2002 priser, og der pålægges AB dagbøder og renter som følge af forsinkelsen.
Der findes ikke noget "standard — dieseltog" til fjemtrafik (200 km./t.) på markedet, og såfremt
man valgte at ophæve IC2 kontrakten, vil processen med udsendelse af udbudsmateriale,
behandling af de indkomne bud og selve fabrikationen af et eventuelt nyt dieseltog a la IC2
tage op mod 4 år. Det betyder, at et eventuelt andet tog end IC2 tidligst vil kunne indsættes i
drift i 2010, og da det er DSB's erfaring, at togleverandørerne i Europa generelt har vanskeligt
ved at overholde leveringsterminerne, vil der tillige herske usikkerhed om, hvorvidt en eventuel
anden leverandør vil være i stand til overholde leveringsterminerne. Med andre ord vil det med
en sådan løsning vare endnu en årrække, før DSB vil kunne leve op til forpligtelserne i kon-
trakten med Transport- og Energiministeriet om offentlig service i regional- og fjemtrafikken
Sølvgade 40
DK-1339 København K
Telefon 33 14 04 00
Fax 33 14 14 23
www.dsb.dk
FIU, Alm.del - 2005-06 - § 28 - Bilag 9: Status for leveringen af IC2 togene
2621438_0005.png
2005 — 2014. Det vil samtidig betyde, at DSB ikke foreløbig kan tilbyde alle DSB's kunder
moderne togmateriel og køreplansforbedringer, som stillet i udsigt i planen for Gode Tog til
Alle.
Til sammenligning betyder AB's reviderede IC2 leveringsplan, at de første IC2 tog kan indsæt-
tes på Svendborgbanen i 2. halvår 2007. Der vil herefter finde en successiv indsættelse sted
på Svendborgbanen i takt med leveringen, hvilket frigør Desirotog på denne strækning, som
herefter — som planlagt - bliver indsat på Grenåbanen.
Trafikale fordele ved IC2
IC2 togsættene blev bestilt med henblik på dels indsættelse på Svendborgbanen dels indsæt-
telse i fjerntrafikken. IC2 togsættene kan kobles sammen med IC4 togsæt og kan på den må-
de anvendes fuldt integreret med den øvrige trafik. IC2 er billigere i drift end de større IC4, og
der er derfor besparelsesmuligheder ved at anvende IC2 i stedet for IC4 på strækninger og på
tidspunkter med et begrænset kundeunderlag.
Det betyder, at IC4 og IC2 kan køre sammenkoblet til Fredericia, hvorefter IC4 fortsætter mod
Århus og Aalborg, medens IC2 kobles fra og for eksempel fortsætter mod Herning eller Es-
bjerg. Denne fleksibilitet medfører en fordel for effektivitet såvel som for kunderne, idet det
betyder, at det er muligt at give kunderne flere direkte tog, end hvis det blot var IC4, som be-
tjente fjerntrafikken.
IC2 har køreegenskaber, der gør, at de kan erstatte alle DSB's øvrige typer togsæt. Det bety-
der mindre behov for reserver, men også, at det helt generelt er muligt at optimere driften og
køre med de mindre IC2 i stedet for IC3, IR4 og IC4 i aftentimerne, da de kan holde den sam-
me køreplan. Det betyder alt andet lige et lavere omkostningsniveau.
Endelig skal det nævnes, at IC2 og IC4 i al væsentlighed anvender samme reservedele.
Ny ledelse og arbejdsmetoder hos AnsaldoBreda
Som DSB oplyste i orienteringen af 22. november 2005 har den nye ledelse i AB præsenteret
ny ekspertise, som man har flyttet fra Finmeccanicas Flydivision til AB, hvilket har medført en
væsentlig mere systematisk tilgang til de problemstillinger i IC4 projektet, som DSB har påpe-
get. Denne udskiftning udgør et afgørende skridt i færdiggørelsen af IC4 og IC2 togene.
Et yderligere aspekt, som bidrager til DSB's opfattelse, er, at den tekniske platform for langt
hovedpartens vedkommende er den samme som i IC4, hvorved den kan genanvendes i IC2.
Således er i størrelsesordenen 95% af software arbejdet gjort via IC4, hvilket giver langt større
sikkerhed ved leverancen af IC2.
DSB's bestyrelse og direktion opretholder det maksimale pres på AnsalsoBreda for at få leve-
ret IC4 og IC2.
Side 2/2
26.04.2006