Finansudvalget

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

Dato             30. juni 2006

J. nr.           513-000013

Deres ref.

  

 

Vedr. afslutning af Nærbaneprojektet

Med finanslovsaftalen af 26. november 1999 mellem den daværende SR-regering, SF og Enhedslisten blev der afsat en pulje til nærbaner i Århus og Aalborg. Puljen har siden 2001 været under udmøntning i bl.a. Banedanmark.

Jeg har senest ved min status af 8. februar 2006 på de igangværende større anlægsprojekter på Transport- og Energiministeriets område oplyst, at restaktiviteter i forbindelse med opgradering af strækningen Skanderborg - Silkeborg og strækningen Århus — Ryomgård (Grenå-banen) er stillet i bero, indtil der foreligger en økonomisk afklaring af projektet. Nærbaneprojektet har en samlet bevilling på 207,4 mio. kr., mens de bogførte omkostninger er 223,3 mio. kr. Dette svarer til en fordyrelse af projektet på 15,9 mio. kr. i forhold til bevillingen (ca. 7,7 %,) hvilket er under forelæggelsesgrænsen. Det fremgik endvidere af min status af 8. februar, at det var blevet besluttet, at Nærbaneprojektet skulle gennemgås af Banedanmarks interne revision.

Jeg modtog ultimo januar 2006 Banedanmarks interne revisions gennemgang af Nærbaneprojektet, og mit departement har siden– på baggrund af denne gennemgang – været i dialog med Banedanmark med henblik på at skabe overblik over Nærbaneprojektets situation. I forbindelse hermed er Banedanmark bl.a. blevet bedt om at forholde sig til Banedanmarks interne revisions anbefalinger, herunder udarbejde et budget for de udestående restarbejder på Nærbaneprojektet og medvirke til udarbejdelsen af alternative modeller for Nærbaneprojektets afslutning.

Banedanmarks interne revision fremfører i sin gennemgang, at fordyrelsen af Nærbaneprojektet bl.a. skyldes, at projektgrundlaget på bevillingstidspunktet var mangelfuldt og uklart, at der som følge heraf har været en uklar afgrænsning i forhold til tilgrænsende projekter, og at det har været nødvendigt at foretage projektudvidelser, der ikke oprindeligt var forudsat, med henblik på opnåelse af den tilsigtede funktionalitet. Intern revision har identificeret i alt 4 projektudvidelser, hvortil der ikke er bevillingsmæssig hjemmel. 

Det bemærkes, at der efterfølgende er fulgt op på problemerne med manglende projektgrundlag i forbindelse med oprettelsen af Trafikstyrelsen for Jernbane og Færger, herunder i forbindelse med etableringen af rammer for overdragelsen af anlægsprojekter mellem Trafikstyrelsen og Banedanmark. Det manglende projektgrundlag i forbindelse med udmøntningen af Nærbanepuljen er i øvrigt omtalt i Rigsrevisionens beretning 1/05 om 7 sager (om Banedanmark) forelagt for Folketingets Finansudvalg.

 

Jeg vil derfor efter sommerferien fremsende aktstykke, hvormed jeg vil søge om Finansudvalgets tilslutning til, at Banedanmark foretager de nødvendige bevillings- og/eller regnskabsmæssige korrektioner, således at aktiviteter, som ikke er forudsat afholdt over Nærbaneprojektets anlægsbevilling trækkes ud af projektet og i stedet afholdes over puljen til øvrige investeringer på § 28.62.02.

Jeg vil ved samme lejlighed søge om Finansudvalgets tilslutning til den endelige afslutning af Nærbaneprojektet, der måtte være politisk tilslutning til.

Jeg vil endeligt i samme aktstykke orientere om, at Transport- og Energiministeriet sammen med Banedanmark har afdækket, at der i forbindelse med et naboprojekt til Nærbaneprojektet (vedr. sikrings- og fjernstyringsanlæg på Grenåbanen) er sket en bevillingsoverskridelse, da Banedanmark har igangsat et fornyelsesprojekt over forelæggelsesgrænsen på 30 mio. kr. uden forudgående fremlæggelse af aktstykke. Det var forudsat, at § 28.63.05 Banedanmark – fornyelse og vedligehold af jernbanenettet skulle afholde 15 mio. kr. til udskiftningen sikrings- og fjernstyringsanlæggene på Grenåbanen. Arbejdet er imidlertid blevet væsentligt dyrere end antaget og Banedanmark har indgået kontrakt for et beløb på ca. 34 mio. kr.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen