24. april 2006

 

 

Notat

om baggrunden for nedsættelse af et udvalg vedrørende grønlanske forhold set i lyset af B 87 om nedsættelse af et tilsvarende udvalg vedrørende færøske forhold

 

Indledning

På Udvalget for Forretningsordenens møde den 5. april 2006 tilkendegav udvalget, at man ønskede udarbejdet et notat, der – set i lyset af det aktuelle forslag om nedsættelse et udvalg vedrørende færøske forhold - beskrev baggrunden for nedsættelse af det tilsvarende udvalg vedrørende grønlandske forhold, herunder hvilke eventuelle overvejelser, der lå bag dette udvalgs status som ”semi” permanent udvalg.

I forbindelse med behandlingen i UFO af beslutningsforslaget om nedsættelse af Udvalg vedrørende Grønlandske Forhold (B 106, 2001-02, 2 samling) rejste UFO spørgsmål om det foreslåede udvalgs status sammenlignet med Folketingets øvrige udvalg. I den forbindelse blev der udarbejdet et ”Notat om stående udvalg, (egentlige) ad hoc-udvalg, og om folketingsudvalg nedsat på andet særligt grundlag (”semi” permanente udvalg)”. Notatet er vedlagt som bilag 1.

 

Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold og Udvalget vedrørende Grønlandslove

Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold er nedsat med hjemmel i B 106 (2001-02, 2. samling). Udvalget består af 17 medlemmer og stedfortrædere og nedsættes ved hver folketingssamlings begyndelse.

Inden nedsættelse af Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold blev sager (lovforslag og beslutningsforsalg) vedrørende grønlandske forhold behandlet i et ad hoc-udvalg - Udvalget vedrørende Grønlandslove - som blev nedsat i medfør af § 7, stk. 7, i Folketingets forretningsorden, når der blev fremsat lov- eller beslutningsforslag vedrørende Grønland.

 

Baggrunden for nedsættelse af Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold

Af bemærkningerne til B 106 (2001-02, 2. samling) fremgår, at der efter forslagsstillernes (Kuupik Kleist (IA) og Lars-Emil Johansen (Siumut)) opfattelse var behov for et forum, hvor mere generelle forhold vedrørende Grønland kunne drøftes, samt at alle spørgsmål af betydning for en nyordning af forholdet mellem Grønland og Danmark, herunder forberedelse af en ny selvstyrelov, med fordel kunne tages op til almen drøftelse i udvalget.

Forslagsstillerne fandt det endvidere vigtigt, at udvalget medvirkede til en velovervejet og ansvarlig parlamentarisk debat og et samarbejde om forholdet mellem Grønland og Danmark samt Grønlands fremtidige status.

Det fremgår af ”Notat om stående udvalg, (egentlige) ad hoc-udvalg, og om folketingsudvalg nedsat på andet særligt grundlag (”semi” permanente udvalg)”, jf. bilag 1, at et udvalg som det dengang foreslåede ville minde meget om et stående udvalg og selvsagt ville kunne behandle alle sager vedrørende Grønland, herunder lov- og beslutningsforslag.

Folketingets formand har i et svar af 17. december 2004 på en henvendelse fra Kuupik Kleist tilkendegivet, at Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold kan behandle alle sager vedrørende Grønland, herunder lov- og beslutningsforslag.

 

Udvalget vedrørende Grønlandske Forholds parlamentariske status

Det fremgår ikke af bemærkningerne til B 106, hvorfor forslagsstillerne ønskede et ”semi” permanent udvalg.

Det fremgår af ”Notat om stående udvalg, (egentlige) ad hoc-udvalg, og om Folketingsudvalg nedsat på andet særligt grundlag (”semi” permanente udvalg)”, jf. bilag 1, at det dengang benyttede ad hoc-udvalg kun blev nedsat til behandling af fremsatte lov- eller beslutningsforslag – og ofte sent på folketingsåret. Det betød, at det ikke løbende var muligt at omdele materiale på alm. del eller i øvrigt i udvalgsregi at rejse generelle sager vedrørende Grønland.

Det nævnes endvidere i notatet, at der blandt de på Grønland valgte medlemmer ikke har været et ønske om at gøre Udvalget vedrørende Grønlandske forhold til et stående udvalg. I forbindelse med behandlingen af forslaget om nedsættelse af Udvalget vedrørende Grønlandske Forhold fremgår ikke, hvorfor udvalget blev et ”semi” permanent udvalg og ikke et ståede udvalg.