Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del INFO-note I 5
Offentligt
213809_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 7. februar 2015
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentets behandling af lovgivningsinitiativer på samlingen i
Strasbourg den 24. – 27. oktober 2005 - Oversigtsnotat nr. 12
1
.
Kort om denne samling
Under denne samling blev i alt 11 lovgivningsinitiativer underlagt den fælles
beslutningsprocedure behandlet - heraf var otte forslag underlagt førstebehandling,
imens 3 forslag var underlagt andenbehandling
Hvad angår tre forslag, er der blevet indgået en førstebehandlingsaftale med Rå-
det,
hvorfor det forventes at disse sager vil blive vedtaget under førstebehandling i Rå-
det. Det drejer sig om:
Forslag til direktiv om ændring af direktiv 95/2/EF om andre tilsætningsstoffer
til levnedsmidler end farvestoffer og sødestoffer og direktiv 94/35/EF om søde-
stoffer til brug i levnedsmidler
Hent aftalen:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-
0404+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Forslag til direktiv om ændring af direktiv 1001/14/EF om indbyrdes tilnærmel-
se af medlemsstaternes lovgivning om støjmission i miljøet fra maskiner til
udendørs brug
Hent aftalen:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-
0402+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
1
Europa-Parlamentet afholdte en "mini-session" den 12. - 13. oktober 2005, men der var ingen lovgiv-
ningsinitiativer underlagt den fælles beslutningsprocedure på dagsorden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0002.png
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et støtteprogram for den
europæiske audiovisuelle sektor (Media 2007)
Hent aftalen:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-
0398+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Europa-Parlamentet har også forkastet et forslag ved førstebehandling. Da traktaten ikke
indeholder bestemmelser herom, kan Rådet stadigvæk vedtage en fælles holdning og
sende forslaget tilbage til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling. Det
drejer sig om:
Forslag til forordning om erstatning ved manglende overholdelse af kontraktlige
kvalitetskrav i forbindelse med jernbanefragt
Der er ikke indgået førstebehandlingsaftale om fire forslag, hvorfor det forventes, at
Rådet vil vedtage en fælles holdning om disse forslag, hvorefter de vil blive sendt tilba-
ge til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling. Det drejer sig om:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om etablering af integreret
handlingsprogram indenfor livslang læring
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af program-
met ”Aktive unge” for perioden 2007-2013
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af program-
met Kultur 2007 (2007-2013)
Forslag til forordning om generelle regler for Fællesskabets finansielle støtte in-
den for transeuropæiske transport- og energinet om ændring af Rådets forord-
ning (EF) nr. 2236/95
Hvad angår et forslag, som var underlagt andenbehandling,
er der indgået én anden-
behandlingsaftale med Rådet.
Det drejer sig om:
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om overførsel af affald
Hent aftalen:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-
0393+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Hvad angår de øvrige to forslag, som var underlagt andenbehandling, er der en forvent-
ning om, at de vil ende i forligsudvalg. Det drejer sig om:
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om visse fluorholdige drivhus-gasser
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0003.png
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om emissioner fra luftkonditioneringsanlæg i motorkøretøjer og
om ændring af Rådets direktiv 70/156/EØF
Verserende sager under førstebehandling i Europa-Parlamentet
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om etablering af inte-
greret handlingsprogram indenfor livslang læring
Formålet med dette forslag er at afløse størstedelen af de eksisterede program-
mer på uddannelsesområdet. Følgende programmer for almen og erhvervsfag-
lig uddannelse udløber ved udgangen af 2006:
SOCRATES: grundskoleuddannelse, videregående og voksenuddannel-
se, sprogindlæring og brug af informations- og kommunikationsteknolo-
gi på uddannelsesområdet
LEONARDO DA VINCI: støtter erhvervsuddannelse
Et "handlingsprogram til fremme af organer, der er aktive på europæisk
plan på uddannelsesområdet og støtte til enkeltforanstaltninger på ud-
dannelsesområdet"
E-læring: den effektive brug af informations- og kommunikationstekno-
logi inden for uddannelsesområdet
Europa-Kommissionen foreslår, at der iværksættes et integreret aktionsprogram
for perioden 2007-2013, som opdeles i seks separate underprogrammer. Disse er
baseret på de vigtigste former for almen og erhvervsfaglig uddannelse (grund-
skole, universitet, erhvervsuddannelse, voksenuddannelse) i medlemsstaterne.
Programmerne er overordnet set en udvidelse af de eksisterende programmer
og initiativer.
COMENIUS vedrører almen uddannelse fra grundskoleniveau til og
med gymnasieniveau og skal omfatte mindst 1 ud 20 elever
ERASMUS vil dække almen- og erhvervsuddannelse på videregående
niveau. Målet er at nå op på 3 mio. ERASMUS-studerende i 2011
LEONARDO DA VINCI vil dække alle øvrige aspekter af erhvervsud-
dannelse. Antallet af praktikpladser skal forøges fra p.t. 45.000 til 150.000
i 2013
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0004.png
GRUNDTVIG vil støtte mobiliteten af voksenundervisere og voksne stu-
derende. Målet er at nå op på 25.000 deltagere i 2013
DET "TVÆRGÅENDE" PROGRAM er nyt. Formålet med dette program
er at støtte aktiviteter, der overlapper to eller flere af de ovennævnte
programmer
JEAN MONNET-programmet skal dækker studier, forskning og under-
visning i europæisk integration og støtte til europæiske institutioner og
foreninger på uddannelsesområdet
Kommissionen foreslår, at det vejledende beløb fastsættes til € 13.6 mia. i pro-
grammets 7-årige løbetid. I forbindelse med udvalgsbehandling af forslaget har
Kultur- og Uddannelsesudvalg foreslået det flerårlige budget forhøjet til € 14.6
mia.
I forbindelse med salens behandling af forslaget har Europa-Parlamentet god-
kendt Kommissionens forslag, men har samtidig vedtaget visse ændringer.
Herunder har Parlamentet besluttet at forøge budgetrammen fra € 13,6 til €
14,377 mia. for perioden 2007-2013.
Herudover vedtog salen ændringsforslag, hvis sigte er at udvide COMENIUS-
partnerskaber til at dække 1 ud af 15 elever i stedet for 1 ud af 20 som foreslået
af Kommissionen. Samtidig ønsker Parlamentet at øge det gennemsnitlige må-
nedlige mobilitetstilskud i ERASMUS-programmet fra p.t. € 150 til € 210 i 2007
stigende til € 300 pr. måned i 2013. Det foreslås dog at reducere målsætningerne
for LEONARDO-programmet, der betegnes som et dyrt og ambitiøst program,
ikke mindst på grund af vanskelighederne ved at tredoble antallet af prakti-
kantpladser inden for planlægningsperioden.
Da Europa- Parlamentet ikke har accepteret Kommissionens forslag til budget,
hvilket også skal ses i lyset af sammenbruddet i forhandlinger om de finansielle
perspektiver, var det ikke muligt at forhandle en førstebehandlingsaftale om
forslaget. Rådet forventes derfor at vedtage en fælles holdning, som derefter vil
blive sendt tilbage til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2004) 0474 - COD/2004/0153
Betænkning: Doris Pack (A6-0267/2005) – Handlingsprogram for livslang læring udarbejdet
i Kultur- og Uddannelsesudvalget.
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0005.png
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20040474/
Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 12. no-
vember 2004.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0395+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=2&NAV=X&L=DA
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af pro-
grammet ”Aktive unge” for perioden 2007-2013
Forslaget afløser det eksisterende ungdomsprogram, der udløber ved udgan-
gen af 2006. Kommissionens forslåede handlingsprogram for unge med titlen
"Aktive unge" vil strække sig over perioden 2007-2013.
I Kommissionens forslag lægges der op til et program, der i forhold til for-
gængeren er forenklet og mere fleksibelt, og som henvender sig til unge mel-
lem 13 og 30 år i medlemsstaterne og i tredjelande.
Målene med det nye program er:
at fremme aktivt medborgerskab blandt unge i almindelighed og uni-
onsborgerskab i særdeleshed
at skabe solidaritet blandt unge, navnlig for at styrke den sociale sam-
hørighed i EU
at fremme gensidig forståelse mellem befolkningerne gennem de unge
at bidrage til at forbedre kvaliteten af de systemer, der støtter unges ak-
tiviteter, og kapaciteten inden for civilsamfundets organisationer på
ungdomsområdet
at fremme det europæiske samarbejde inden for ungdomspolitik
Programforslaget omhandler følgende fem aktioner med en samlet bevilling
på € 915 mio. (svarende til ca. 6,8 mia. danske kroner):
Ungdom for Europa – udveksling af unge og deres projekter i
forbindelse med demokratisk deltagelse
Europæisk volontørtjeneste – udveksling af unge til frivilligt arbejde
Unge for verden – udvekslinger og projekter som omhandler og evt.
indrager 3. lande
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0006.png
Ungdomsledere og støttesystemer – udveksling og projekter, samt
støtte til det Europæiske Ungdomsforum
Støtte til politisk samarbejde – til fremme af samarbejde om
ungsdomspolitik
I forbindelse med salens behandling af forslaget blev Kommissionens forslag
vedtaget med et stort flertal (542 for, 76 imod og 12 der stemte hverken for el-
ler imod). Parlamentet vedtog dog visse ændringer til Kommissionen oprinde-
lige forslag. Herunder blev budgetrammen forhøjet fra Kommissionens for-
slåede € 915 mio. til € 1.128 mio. Forhøjelsen er i overensstemmelse med Par-
lamentets eget forslag til de finansielle perspektiver. Parlamentet vedtog også
et ændringsforslag som vil kræve at Kommissionen udbetaler støtte til projek-
ter inden for fire måneder. Endeligt vedtog salen et ændringsforslag som be-
tyder at målgruppen for programmet vil være unge mellem 15 og 28 og ikke –
som Kommissionen eller har foreslået – for unge mellem 13 og 30.
Europa- Parlamentet accepterede ikke Kommissionens budgetforslag (jf.
sammenbruddet i forhandlingerne om de finansielle perspektiver), derfor er
der ikke forhandlet en førstebehandlingsaftale, men Rådet forventes at vedta-
ge en fælles holdning - en andenbehandling i Europa-Parlamentet er dermed
forventelig.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2004) 0471 - COD/2004/0152
Betænkning: Lissy Gröner (A6-0263/2005) – Ungdomsprogram (2007-2013) udarbejdet i Kul-
tur- og Uddannelsesudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20040471/
Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 12. no-
vember 2004.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0396+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=2&NAV=X&L=DA
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om oprettelse af pro-
grammet Kultur 2007 (2007-2013)
Forslaget omhandler et nyt støtteprogram på kulturområdet under betegnel-
sen Kultur 2007, der skal virke for perioden 2007-2013. Hovedformålet med
programmet er at støtte, fremme og udvikle det kulturelle samarbejde på
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0007.png
tværs af grænserne med henblik på at udbrede kendskabet til den kulturelle
mangfoldighed i Europa.
Programmets specifikke mål er:
fremme af den tværnationale mobilitet blandt personer, der arbejder i
kultursektoren
fremme af tværnational udbredelse af kunstværker og kunstneriske og
kulturelle frembringelser
fremme af den interkulturelle dialog
Foruden EU lande er programmerne åben for EFTA/EØS-landene, ansøger-
lande, der er omfattet af en førtiltrædelsesstrategi for optagelse i EU, landene
på det vestlige Balkan og andre lande der har indgået aftale på det kulturelle
område med EU.
Kommissionen har fastsat et flerårigt budget på € 408 mio. der fordeles mel-
lem de forskellige aktioner på følgende måde:
Støtte til kulturelle aktioner
Kulturorganisationer
Analyse- og informationstiltag
Forvaltningsorganer (administrative udgifter)
Udvalget vedtog en række ændringsforslag, der indfører større fleksibilitet,
hvad angår projekternes varighed, hvilket lemper deltagelseskriteriet og øger
den procentsats, der udgør loftet for fællesskabsstøtten og sætter den laveste
støttesats ned.
Salen vedtog forslaget med visse ændringer med 553 stemmer for, 61 stemmer
imod mens 29 stemte hverken for eller imod.
Tilsvarende de to ovenstående forslag er Kommissionens forslag til budget ik-
ke blevet accepteret. Forventningerne er derfor, at Rådet vil vedtage en fælles
holdning – og også her vil forslaget sendes til en andenbehandling i Europa-
Parlamentet.
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0008.png
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2004) 0469 - COD/2004/0150
Betænkning: Vasco Graca Moura (A6-0267/2005) – Kulturprogram (2007-2013) udarbejdet i
Kultur- og Uddannelsesudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20040469/
Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 12. no-
vember 2004.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0397+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et støtteprogram for
den europæiske audiovisuelle sektor (Media 2007)
Kommissionens forslag om Media 2007, som skal gælde for perioden 2007-
2013, er baseret på erfaringerne fra de to første Media-programmer.
Forslaget, hvis hovedformål svarer til de gældende programmer, sigter mod:
beskyttelse og fremme af kulturel mangfoldighed i Europa, herunder
kulturarven på film- og av-området igennem fremme af dialogen mellem
de forskellige kulturer
forbedring af distributionen af europæiske værker inden for og uden for
EU
styrkelse af den europæiske filmindustris konkurrenceevne
I lighed med de nuværende programmer ligger hovedvægten i Media 2007 på
forproduktions- og efterproduktionsfasen; det er op til medlemsstaterne at støt-
te produktionen. Støtte ydes først og fremmest til uddannelse og efteruddan-
nelse, projektudvikling, grænseoverskridende distribution og effektive aktioner
til udbredelse af kendskabet om europæiske værker.
Kommissionen har forslået bevillinger for programmets syvårige periode på
1,055 mio. I forbindelse med salens behandling af sagen, fremhævede Parla-
mentets ordfører Ruth HIERONYMI at Kommissionens forslåede bevilling på
1,055 mio. skal betragtes som et minimumsbeløb for programmet – men at Eu-
ropa-Parlamentet vil afvente vedtagelsen af de finansielle perspektiver.
Ifølge forslagets ordfører Ruth HIERONYMI er der blevet forhandlet med Rå-
det om forslaget. Hun har orienteret, at selvom Europa-Parlamentet og Rådet
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0009.png
ikke blev helt enige om budgetrammen, forventes Rådet at vedtage Europa-
Parlamentets indstilling.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2004) 0470 - COD/2004/0151
Betænkning: Ruth Hieronymi (A6-0278/2005) – Medieprogram (Media 2007) udarbejdet i
Kultur- og Uddannelsesudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20040470/
Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 20. maj
2005.
FØRSTEBEHADNLINGAFTALE
(Europa-Parlamentets beslutning):
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-
0398+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Forslag til direktiv om ændring af direktiv 95/2/EF om andre tilsætnings-
stoffer til levnedsmidler end farvestoffer og sødestoffer og direktiv 94/35/EF
om sødestoffer til brug i levnedsmidler
Formålet med dette direktiv er at ændre direktiv 95/2/EF om andre tilsætnings-
stoffer til levnedsmidler end farvestoffer og sødestoffer (det såkaldte madsmin-
ke direktiv) og direktiv 94/35/EF om sødestoffer til brug i levnedsmidler, som
følge af den videnskabelige udvikling og det teknologiske fremskridt. Der an-
vendes to metoder til at nå dette mål: ændring af den eksisterende positivliste
over tilladte tilsætningsstoffer og tilladelse til nye tilsætningsstoffer.
I dette direktiv foreslår Kommissionen en ny metode til at fastslå det tilladte ni-
veau for nitritter/nitrater i levnedsmidler. I stedet for den eksisterende over-
vågning af restmængden af nitritter/nitrater i kødprodukter er det i stedet ni-
veauet af tilsat mængde, der indføres som overvågningsmetode. Flere med-
lemsstater har også anmodet om afvigelser for deres traditionelle kødproduk-
ter, selv om nogle af disse generelt var imod indførelsen af særlige undtagelser
for nitritter og nitrater og sætter spørgsmålstegn ved, om der rent teknologisk
er behov for dem. Dermed rejses spørgsmålet om principper i lyset af tilladel-
sen til særlige afvigelser.
I forbindelse med Europa-Parlamentets miljøudvalgs behandling af sagen, har
Parlamentets ordfører, Mojca Drevar MURKO støttet den foreslåede metode til
at fastslå maksimalgrænseværdier for nitritter/nitrater som tilsat mængde.
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0010.png
Yderligere, ifølge ordføreren, har både Rådet og Kommissionen støttet op om-
kring Europa-Parlamentets ændringsforslag, og der er dermed indgået en før-
stebehandlingsaftale med Rådet. Rådet forventes at vedtage Kommissionens
forslag som ændret i Europa-Parlamentet på et kommende rådsmøde.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2004) 0650 - COD/2004/0237
Betænkning: Mojca Drecar Murko (A6-0191/2005) – Tilsætningsstoffer til fødevarer udar-
bejdet i Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20040650/
Behandling i Europaudvalget: Europaudvalgsmødet modtog et grundnotat 26. november
2004.
FØRSTEBEHANDLINGSAFTALE
(Europa-Parlamentets beslutning):
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-
0404+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Forslag til forordning om erstatning ved manglende overholdelse af kon-
traktlige kvalitetskrav i forbindelse med jernbanefragt
Forslaget sigter på at harmonisere reglerne i EU indenfor kvalitetskrav til kon-
trakter indgået i forbindelse med aftaler om fragt på jernbane samt for erstat-
ninger for tabt eller beskadiget gods på jernbane.
Forslaget fastsætter bl.a. en række kvalitetskrav, som skal opfyldes ved indgåel-
sen af fragtkontrakter, samt regler for niveauet for erstatninger ved tab eller be-
skadigelse af gods samt forsinkelser i leveringer af godset.
På Europa-Parlamentets samling i september besluttede Europa-Parlamentet at
acceptere anbefalingen fra ordføreren, Robert ZĬLE (UEN), om at afvise Kom-
missionens forslag. Derfor besluttede salen, at sende forslaget tilbage til fornyet
udvalgsbehandling, hvor man så kan drøfte eventuelle ændringer med Kom-
missionen.
I sin lovgivningsbeslutning, som blev vedtaget ved denne samling har Europa-
Parlamentet valgt at forkaste Kommissionens forslag, og har samtidigt opfor-
dret Kommissionen til at tage sit forslag tilbage.
Det fremgår ikke af EU traktatens bestemmelser om den fælles beslutningspro-
cedure, at Europa-Parlamentet kan forkaste forslag ved førstebehandling (Eu-
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0011.png
ropa-Parlamentet kan derimod forkaste forslag ved 2. og 3. behandling).
Derfor kan Rådet vedtage en fælles holdning med kvalificeret flertal, hvorefter
Europa-Parlamentet vil bedt om at påbegynde en andenbehandling af forslaget.
Ved dette kan Europa-Parlamentet endelig forkaste forslaget med et absolut
flertal eller vedtage ændringer til Rådets fælles holdning med absolut flertal.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2004) 0144 - COD/2004/0050
Betænkning: Roberts Zile (A6-0171/2005) – Jernbanefragt udarbejdet i Transport- og Turis-
meudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20040144/
Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 15. april
2005.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0394+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Forslag til direktiv om ændring af direktiv 1001/14/EF om indbyrdes til-
nærmelse af medlemsstaternes lovgivning om støjmission i miljøet fra ma-
skiner til udendørs brug
Dette forslag sigter mod at ændre direktivet 2000/12 om støjemission i miljøet
fra maskiner til udendørs brug (støjdirektivet).
Formålet med direktivet fra 2000 er at nedsætte det tilladte støjniveau for ma-
skiner til udendørs brug over to faser for de maskiner, for hvilke der er fastsat
støjgrænser, idet fase I-støjgrænserne trådte i kraft den 3. januar 2002 og støj-
grænserne skal nedsættes yderligere fra den 3. januar 2006, hvormed fase II ind-
ledes.
I mellemtiden er eksperterne imidlertid blevet enige om, at det ganske simpelt
ikke er teknisk muligt for visse typer maskiner at leve op til fase II-
støjgrænserne. Det gælder vibrationstromler, -plader og -stampere, bæltedrevne
dozere og læssere, gaffeltruck med kontravægte, udlægningsmaskiner, beton-
brækkere, pikhammere, samt plæneklippere, plænetrimmere og plænekant-
trimmere. Derfor skal fase II-støjgrænserne for de pågældende maskiner forelø-
big være rent vejledende indtil næste ændring af direktivet, som på et senere
tidspunkt kan tilpasses til det teknisk mulige i form af en ny ændring af støj-
grænserne. Dette er netop sigtet med den nu foreslåede ændring foruden en til-
pasning af rapportprocedurerne, men lovgivningsproceduren skal på grund af
- 11 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0012.png
den umiddelbart forestående start på fase II være afsluttet inden den 3. januar
2006, hvilket kræver en hurtig behandling.
I forbindelse med udvalgets behandling af sagen foreslår ordføreren, Karl-
Heinz FLORENZ, at Europa-Parlamentet skal godkende Kommissionens for-
slag så hurtigt som muligt, således at direktivet kan offentliggøres i Den Euro-
pæiske Unions Tidende før årets udgang. På den måde får de pågældende pro-
ducenter juridisk sikkerhed omkring deres produkter efter indledningen af fase
II, og man undgår en alvorlig forstyrrelse af det indre marked for sådanne ma-
skiner.
Ifølge FLORENZ vil Rådet formentlig acceptere forslaget fuldt ud. Han så der-
for ikke en andenbehandling i Europa-Parlamentet som en mulighed, idet Rå-
det forventes at vedtage Kommissionens forslag som ændret af Parlamentet.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2005) 0370 - COD/2005/0149
Betænkning: Karl-Heinz Florenz (A6-0296/2005) – Støjmission fra maskiner til udendørs
brug udarbejdet i Udvalget om Miljø, Folkesundhed og fødevaresikkerhed.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050370/
Behandling i Europaudvalget: Grundnotat modtaget i Europaudvalget 19. september 2005.
FØRSTEBEHANDLINGSAFTALE
(Europa-Parlamentets beslutning):
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-
0402+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Forslag til forordning om generelle regler for Fællesskabets finansielle støt-
te inden for transeuropæiske transport- og energinet om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 2236/95
Formålet med forslaget er at give transportprojekter mulighed for at opnå høje-
re finansiel støtte, end det er tilfældet i dag. Særligt transnationale transportpro-
jekter skal have mulighed for at opnå op til 50 pct. i støtte.
Ifølge Kommissionens forslag kan Fællesskabets finansielle støtte til undersø-
gelser og anlægsarbejder vedrørende projekterne antage følgende former:
Tilskud
- 12 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rentegodtgørelser i forbindelse med lån bevilget af Den Europæiske In-
vesteringsbank (EIB) eller andre offentlige eller private finansieringsor-
ganer
Lånegarantier til at dække risici efter anlægsfasen
Deltagelse i risikovillig kapital til investeringsfonde.
Ud over muligheden for at finansiere undersøgelser stiller Kommissionen også
forslag om støtte til anlægsfaser og mulighed for at gøre brug af yderligere støt-
teformer som f.eks. rentegodtgørelser, lånegarantier eller deltagelse i risikovillig
kapital til investeringsfonde.
Forslaget øger også budgetrammen for de transeuropæiske energinet. Årsagen
hertil er dels tilpasningen efter EU-udvidelsen og dels forslaget om nu også at
finansiere anlægsarbejder.
I forbindelse med salens behandling af forslaget blev Europa-Kommissionens
forslag - som ændret af Europa-Parlamentet - vedtaget med et stort flertal (555
stemte for, 34 stemte imod mens 78 stemte hverken for eller imod).
Salen vedtog bl.a. følgende ændringer til Kommissionen forslag:
Støtte bør ydes i overensstemmelse med bestemmelserne i finansforord-
ningen.
EU bør anerkende krydsfinansering ved hjælp af vejgebyrer i forbindelse
med TEN-projekter som et yderligere middel til at fremskynde gennem-
førelsen af TEN-projekter.
EU bør fremme de offentlig/ private investeringsformer af både instituti-
onel og aftalemæssig art, som har vist sig effektive, ved at opstille retlige
garantier, der er forenelige med konkurrenceretten og det indre marked,
og ved at bestræbe sig på at udbrede god praksis i medlemsstaterne.
Projekterne (bør) bidrage til at fjerne flaskehalse og udvide fjerntrafik-
forbindelserne, navnlig inden for grænsekrydsende jernbanetranspor.
Projekter udpeget som projekter af fælles interesse skal prioriteres (i pas-
sende omfang).
Kommissionen skal forelægge Europa-Parlamentet udkastet til gennem-
førelsesforanstaltninger i tids nok til, at Parlamentet om fornødent kan
afgive udtalelse.
- 13 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0014.png
Transportprojekter, som udgør en grænsekrydsende strækning eller en
del heraf, kan opnå finansiel støtte fra Kommissionen, hvis der eksisterer
en bilateral aftale mellem de berørte medlemsstater om, at det grænse-
krydsende projekt skal færdiggøres fuldstændigt på deres respektive na-
tionale territorium.
Medlemsstaterne stiller alle oplysninger om økonomiske, sociale og mil-
jømæssige vurderinger af projekter, som potentielt er støtteberettigede
under denne forordning, til rådighed for offentligheden.
Ifølge ordførerens kontor er der ikke indgået forhandlinger med Rådet, det for-
ventes derfor, at Rådet vil vedtage en fælles holdning og forslaget vil blive
sendt tilbage til Europa-Parlamentet med henblik på andenbehandling.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2004) 0475 - COD/2004/0475
Betænkning: Mario Mauro (A6- /2005) – Transeuropæiske transport- og energinet udarbej-
det i Budgetudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20040475/
Behandling i Europaudvalget: Europaudvalgsmødet modtog et grundnotat 8. marts 2005.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0403+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Verserende sager under andenbehandling i Europa-Parlamentet
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om overførsel af affald
Forslagets formål er at gennemføre både OECD-rådets reviderede beslutning
2
samt den reviderede Basel-konvention om kontrol med grænseoverskridende
overførsel af affald i fællesskabslovgivningen.
Herudover har forslaget følgende generelle målsætninger:
at behandle vanskelighederne ved anvendelse, administration og
håndhævelse af Rådets forordning fra 1993 ("1993-forordningen")
2
C (2001) 107 af den 14. juni 2001.
- 14 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at tilstræbe global harmonisering på området for grænseoverskridende
overførsler af affald
at omorganisere og forenkle strukturen på artiklerne i 1993-
forordningen
De vigtigste elementer der foreslås omfatter bl.a. ændringer i de overordnede
proceduremæssige rammer (navnlig med hensyn til kravene om forudgående
skriftlig anmeldelse og samtykke), ændringer af og tydeliggørelse af omfang
og definitioner, bestemmelser om overførsler af affald mellem og inden for de
enkelte medlemsstater samt bestemmelser om eksport og import.
Under førstebehandlingen vedtog Europa-Parlamentet 103 ændringsforslag.
De vigtigste punkter var:
retsgrundlag med én artikel
inddragelse af animalske biprodukter i forordningen
årsager til indsigelse mod affaldsoverførsler bestemt til bortskaffelse
såsom: egen kapacitet på nationalt plan, midlertidige operationer,
blandet kommunalt affald
årsager til indsigelse mod affaldsoverførsler bestemt til nyttiggørelse
såsom: lavere behandlingsstandarder, national kapacitet, nærhedsprin-
cippet, princippet om egen kapacitet, affaldshåndteringsplan, varme-
værdi, farlige stoffer, midlertidige operationer, blandet kommunalt af-
fald, nationale nyttiggørelsesstandarder i tilfælde af manglende EU-
nyttiggørelsesstandarder
forbud mod overførsler af affald med henblik på midlertidige operati-
oner
grænseområdeaftaler
information og gennemsigtighed
Af de 103 ændringsforslag, som Europa-Parlamentet vedtog under førstebe-
handlingen, har Rådets fælles holdning medtaget 41 (fuldstændigt, delvis eller
principielt, ved hjælp af den samme eller en lignende ordlyd, eller den til-
grundliggende tanke). 62 ændringsforslag er ikke blevet accepteret. Rådet
mener, at den fælles holdning ikke ændrer det oprindelige Kommissionsfor-
slags indfaldsvinkel og målsætninger.
- 15 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0016.png
Ifølge Europa-Parlamentets ordfører på sagen, Johannes BLOKLAND
(IND/DEM, NL), er Rådets fælles holdning i mange henseender en forbedring
i forhold til Kommissionens oprindelige forslag. Valget af miljø som det ene-
ste retsgrundlag viser, ifølge BLOKLAND, at Rådets hovedmålsætning er be-
skyttelse af miljøet. Det var også Europa-Parlamentets vigtigste målsætning
under førstebehandlingen.
Under udvalgsbehandlingen har BLOKLAND fremhævet behovet for øget
kontrol med ophugningen af udslidte skibsskrog. I forbindelse med salens be-
handling af sagen, har Parlamentets medlemmer også udtrykt et ønske om at
sikre offentlighedens adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslut-
ningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet i
henhold til Århus-konventionen af 25. juni 1998. Endelig er der blevet vedta-
get ændringsforslag med henblik på at fremme den lokale behandling af hus-
holdningsaffald.
Ifølge forslaget ordfører, Johannes BLOCKLAND, er der blevet indgået en an-
denbehandlingsaftale med Rådet om dette forslag. Derfor forventes Rådet at
vedtage Europa-Parlamentets ændringsforslag.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2003) 379 - COD/2003/0139
Indstilling ved andenbehandling: Johannes Blokland (A6-/2005) – Overførsel af affald udar-
bejdet i udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20030379/
Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 18. juni
2004.
ANDENBEHANDLINGSAFTALE
(Europa-Parlamentets beslutning):
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-
0393+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Forhandlinger under et ”F-gasser”
3
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om visse fluorholdige drivhus-
gasser
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om emissioner fra luftkonditione-
3
Ifølge forslagets ordfører er det blevet besluttet, at begge forslag skal behandles som en pakke. Derfor, s å-
fremt der ikke er enighed mellem institutioner om ét forslag, vil begge forslag ende i forligsudva lget.
- 16 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0017.png
ringsanlæg i motorkøretøjer og om ændring af Rådets direktiv
70/156/EØF
Kommissionen forelagde den 11. august 2003 et forslag til forordning om vis-
se fluorholdige drivhusgasser for Europa-Parlamentet og Rådet. Gasserne –
der samlet kaldes f-gasser – anvendes i bl.a. køleskabe, frysere og rengø-
ringsmidler. Det oprindelige forslag var alene baseret på traktatens bestem-
melser vedrørende det indre marked (artikel 95 EF).
Den 31. marts 2004 afsluttede Europa-Parlamentet sin førstebehandling med
afgivelsen af en udtalelse. Europa-Parlamentet vedtog i den forbindelse 81
ændringer, men retsgrundlaget for Kommissionens forslag blev ikke anfægtet.
EU's miljøministre nåede den 14. oktober 2004 til politisk enighed om Kom-
missionens forslag, og i den forbindelse blev der vedtaget to omfattende æn-
dringer til Kommissionens oprindelige forslag:
1. Kommissionens oprindelige forslag blev opdelt i to:
en forordning om fluorholdige drivhusgasser (som dette notat tager sit
udgangspunkt i)
et direktiv om emissioner fra luftkonditioneringsanlæg i motorkøretø-
jer og om ændring af Rådets direktiv 70/156/EØF
2. Retsgrundlaget for forordningen om f-gasser blev ændret, idet at bestem-
melserne om det indre marked (artikel 95 EF), der oprindeligt udgør forsla-
gets retsgrundlag, blev suppleret af traktatens miljøbestemmelser (artikel 175
EF). Rådet foreslår at forslaget som udgangspunkt får retsgrundlag i artikel
175, men i forbindelse med forordnings bestemmelser vedrørende forbud
mod anvendelse og forbud mod markedsføring og mærkning, skal artikel 95
være det gældende retsgrundlag. Danmarks forbud om visse f-gasser vil der-
med have artikel 95 som grundlag, og være omfattet af en totalharmonisering.
Sagen udgør dermed et problem for Danmark, da der er blevet indført et nati-
onalt forbud mod brugen af tre f-gasser (HFC, PFC og SF6) fra 2006. Hvis de
nye fælles EU regler bliver vedtaget i deres nuværende form, skal den danske
lovgivning tilpasses, og forbuddet mod de tre gasser skal formentlig opgives.
Såfremt en retsakt har retsgrundlag i traktatens bestemmelser vedrørende det
indre marked (artikel 95 EF) skal medlemsstaterne have en bemyndigelse fra
- 17 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0018.png
Kommissionen igennem anvendelsen af miljøgarantien, hvis de ønsker at op-
retholde eller indføre strengere regler på området. Indføres der derimod mil-
jøregler på grundlag af traktatens miljøbestemmelser (artikel 175 og 176 EF)
kan strengere regler opretholdes eller indføres af medlemsstaterne ved blot at
orientere Kommissionen herom.
I forbindelse med Europa-Parlaments miljøudvalgs andenbehandling af for-
salget har den konservative irske ordfører, Avril DOYLE, forslået, at Rådets
fælles holdning ændres, således retsgrundlaget for forslaget alene bliver EF-
traktatens artikel 175 (dvs. traktatens miljø-bestemmelser) frem for en blan-
ding af miljø – og indre markeds bestemmelser. Udvalget acceptede DOYLEs
anbefaling i sin beslutning til salen.
Men ved afstemning i salen den 26. oktober valgte Europa-Parlamentet ikke at
følge DOYLEs anbefalinger i forbindelse med forslagets retsgrundlag.
Derimod blev et ændringsforslag fremsat af Jens Peter BONDE (IND/DEM,
DK) vedtaget, som evt. kan hjælpe Danmark i sine bestræbelser på at opret-
holde sit forbud mod f-gasserne. Det fremgår af BONDEs ændringsforslag at:
”Denne forordning forhindrer ikke medlemsstaterne i at opretholde eller indføre stren-
gere beskyttelsesforanstaltninger.”
Sagen vil nu blive sendt tilbage til Rådet, som skal tage stilling til Europa-
Parlamentets ændringsforslag, herunder ændringsforslaget fremsat af Jens Pe-
ter BONDE.
Det forventes, at ”pakken” vil ende i forligsudvalget.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2003) 492 - COD/2003/0189A
Eventuelt: Indstilling ved andenbehandling: Avril Doyle (A6-/2005) – Fluorholdige driv-
husgasser udarbejdet i udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20030492/
Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 22. ok-
tober 2004.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0400+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
- 18 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0019.png
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2003) 492 - COD/2003/0189B
Eventuelt: Indstilling ved andenbehandling: Avril Doyle (A6-/2005) – Emmissioner fra luft-
konditioneringsanlæg i motorkøretøjer udarbejdet i udvalget om Miljø, Folkesundhed og
Fødevaresikkerhed.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20030492/
Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 22. ok-
tober 2004.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0401+0+DOC+XML+V0//DA&LEVEL=3&NAV=X&L=DA
Verserende sager under tredjebehandling i Europa-Parlamentet
Under denne samling var ingen sager under tredjebehandling i Europa-
Parlamentet.
Næste samling
Europa-Parlamentets næste samling finder sted den 14. - 17. november 2005 i
Strasbourg.
Dagsordenen for samlingen kan findes via følgende link (der kan fortsat ske
ændringer i dagsordenen):
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PROG=AGENDA&L=DA&QUERY=A
LL-SIT&NAV=S&REF=2005-10
Med venlig hilsen
Mongin Forrest
- 19 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0020.png
Oversigtsnotater om Europa-Parlamentets samlinger:
Nr. 1 – Info-note I 5 af den 24. februar 2005
Samling i Strasbourg den 21. – 24. februar 2005
Nr. 2 – Info-note I 10 af den 10. marts 2005
Samling i Strasbourg den 7. – 11. marts 2005
Nr. 3 – Info-note I 18 af den 19. april 2005
Samling i Strasbourg den 11. – 14. april 2004
Nr. 4 – Info-note I 22 af den 2. maj 2005
Samling i Bruxelles den 27. – 28. april 2005
Nr. 5 – Info-note I 24 af den 17. maj 2005
Samling i Strasbourg den 9. – 12. maj 2005
Nr. 6 – Info-note I 26 af den 31. maj 2005
Samling i Bruxelles den 25. – 26. maj 2005
Nr. 7 – Info-note I 29 af den 13. juni 2005
Samling i Strasbourg den 6. – 9. juni 2005
Nr. 8 – Info-note I 35 af den 29. juni 2005
Samling i Bruxelles den 22. – 23. juni 2005
Nr. 9 – Info-note I 40 af den 14. juli 2005
Samling i Strasbourg den 4. – 7. juli 2005
Nr. 10 - Info-note I 44 af den 8. september 2005
Samling i Bruxelles 5. – 8. september 2005
Nr. 11 - Info-note I 1 af den 3. oktober 2005
Samling i Bruxelles 26. – 29. september 2005
Nr. 12 af den 26. oktober 2005
Samling i Strasbourg den 24. – 27. oktober 2005
Statistik vedrørende første- og andenbehandlingsaftaler siden 1. januar 2005.
Tabel 1: Forslag under førstebehandling i Europa-Parlamentet
Enighed
Aftale indgået
Til 2.
Sager underlagt
uden
behandling
1. behandling
aftale
Forkastet
I alt
Januar – sep-
tember
Oktober sam-
ling
4
0
24
3
22
4
0
1
50
8
- 20 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
213809_0021.png
I alt
Procent
4
6,9 %
27
46,5 %
26
44,8 %
1
1,7 %
58
100 %
Tabel 2: Forslag under andenbehandling i Europa-Parlamentet
Sager under-
lagt 2. be-
handling
Januar – sep-
tember 2005
Oktober sam-
ling
I alt
Procent
Enighed
uden
Aftale
1
0
1
3,7 %
Aftale ind-
gået
16
1
17
62,9 %
1
0
1
3,7
Forkastet
Til forligs-
udvalg
6
2
8
29,6 %
24
3
27
100 %
I alt
- 21 -