Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del INFO-note I 25
Offentligt
238900_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, den 6. februar 2015
Folketingets repræsentant ved EU
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentet ønsker en større rolle vedr. kontrollen
med gennemførelsen af fællesskabsretten
I løbet af 2005 erklærede Europa-Kommissionen, at ”bedre lovgivning” skal
prioriteres gennem en forenkling af EU's regelsæt. Dette skal opnås gennem en
tilbagetrækning af utidssvarende forslag såvel som vedtagende regler. I et ar-
bejdsdokument om kontrollen med gennemførelsen af fællesskabsretten
1
udar-
bejdet af Monica Frassoni (Grønne, IT) for Europa-Parlamentets retsudvalg,
blev det dog fremhævet, at Kommissionens nuværende fremgangsmåde alene
ikke kan sikre bedre lovgivning. Ifølge Frassoni skal en reduktion af antallet af
EU-regler kobles sammen med en forbedret implementering af de eksisterende
regler.
Arbejdsdokumentet blev behandlet i Europa-Parlamentets retsudvalg
2
den 16.
januar 2006. Ifølge planen skal arbejdsdokumentet udmøntes i en betænkning,
som skal vedtages i udvalget i marts/april 2006. Forud for betænkningen er der
også planlagt en offentlig høring om emnet i Europa-Parlamentet den 23. febru-
ar 2006. Folketinget er blevet bedt om at sende en repræsentant til mødet, som
kan redegøre for proceduren for gennemførelse og kontrol af fællesskabsretten i
Danmark.
Arbejdsdokumentet og den kommende betænkning tager udgangspunkt i Europa-
Kommissionens 21. og 22. beretning om kontrollen med gennemførelsen af fællesskabsretten.
2
Europa-Parlamentets retsudvalg (JURI) har ingen danske medlemmer.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
238900_0002.png
Ifølge retsudvalgets ordfører, Monica Frassoni, er arbejdsdokumentet en skitse
til den endelige betænkning. Dokumentet indeholder ordførerens synspunkter
på, hvordan kontrollen med gennemførelsen af fællesskabsretten kan forbedres.
På udvalgsmødet indledte Frassoni debatten med at sige, at hun ønsker at få
tilbagemeldinger fra udvalgets medlemmer, inden hun præsenterer den endeli-
ge betænkning, idet hun ønsker at opnå en bred konsensus. Under den indle-
dende debat fik ordføreren støtte fra samtlige medlemmer i udvalget, der udtal-
te sig, hvorfor det forventes at den kommende betænkning vil indeholde mange
bestemmelser fra arbejdsdokumentet.
Hovedbudskabet i arbejdsdokumentet er, at der mangler kontrol med gennem-
førelsen af fællesskabsretten i EU. Den dalende tillid blandt EU’s borgere til det
europæiske projekt er opstået dels som følge af en uensartet retstilstand i med-
lemsstaterne, og dels som følge af manglende gennemsigtighed og effektivitet i
måden hvorpå Kommissionen håndhæver overholdelsen af fællesskabsretten.
Ifølge Frassoni er der mange borgere i Europa, som opfatter Günter Verheugens
projekt om en forenkling af fællesskabsretten
3
som et udtryk for en deregule-
ring af Unionen – især i forbindelse med social- og miljøpolitikken. Herudover
oplever EU nye udfordringer, som følge af udvidelsen, der kun kan løses ved
en forbedring af lovkvaliteten. Legitimeringen af hele projektet om bedre lov-
givning kan kun opnås, ifølge arbejdsdokumentet, hvis Kommissionen priorite-
rer lovkvaliteten mindst lige så højt som lovkvantiteten. Frassoni er af den me-
ning, at den største udfordring for lovkvaliteten er medlemsstaternes gennem-
førelse af de regler som EU's institutioner allerede har vedtaget.
Hvorledes kontrolleres gennemførelsen af fællesskabsretten og hvilke pro-
blemer opstår?
Kontrollen med gennemførelsen af fællesskabsretten hviler på Kommissionen,
som kan betragtes som "traktaternes vogter". Ifølge EF-traktatens artikel 211 er
det Kommissionens opgave at sikre at traktatens bestemmelser såvel som de
retsakter, der bliver vedtaget af EU's institutioner, bliver overholdt af medlems-
3
Jf. Grundnotatet tilgået Europaudvalget om Kommissionens meddelelse om gennemførelse af
Fællesskabets Lissabon-program: En strategi til forenkling af de lovgivningsmæssige rammer –
KOM(2005) 535 endelig:
http://www.eu-
oplysningen.dk/upload/application/pdf/c25cfd89/20050535_1.pdf
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
238900_0003.png
staterne. Ifølge Kommissionens hvidbog om ”Bedre Regulering” fra 2001, er det
dog medlemsstaterne der har hovedansvaret for den praktiske udmøntning og
forvaltning af fællesskabsretten gennem den nationale forvaltning og domstols-
kontrol.
Proceduren i hovedtræk:
Når Kommissionen opdager, at en medlemsstat ikke har gennemført en retsakt,
eller at gennemførelsen er manglefuld, er Kommissionen ansvarlig for at ind-
bringe sagen til EF-domstolen (EF-traktatens artikel 226). Men inden sagen en-
der i Domstolen indgår Kommissionen i en dialog med den pågældende med-
lemsstat. Først efter flere advarsler (sendt som såkaldte åbningsskrivelser og
begrundede udtalelser) vil Kommissionen henvise sagen til Domstolen.
Såfremt Domstolen finder, at en medlemsstat har overtrådt traktatens bestem-
melser ved ikke at gennemføre et direktiv eller ved at implementere et direktiv
forkert, vil der blive afsagt en dom mod den pågældende medlemsstat. Det er
så op til Kommissionen at sørge for at dommen bliver håndhævet.
Siden Maastricht-traktatens ikrafttræden har Kommissionen også fået beføjelse
til at anmode Domstolen om at pålægge en medlemsstat, som ikke har rettet sig
efter en afgørelse om manglende gennemførelse, en tvangsbøde (EF-traktatens
artikel 228). Dette kan dog først finde sted ved en efterfølgende afgørelse af
Domstolen.
Processen, der skal sikre gennemførelsen og overholdelse af fællesskabsretten,
kan opdels i tre faser:
1. Notifikation: Efter en medlemsstat har implementeret en retsakt, skal
Kommissionen straks underrettes (notificeres).
2. Verificering: Kommissionen er ansvarlig for at sikre, at en medlemsstats
implementering er tilstrækkelig.
3. Håndhævelse: Kommissionen skal sikre, at de enkelte bestemmelser i
den pågældende retsakt bliver overholdt.
Problemerne ifølge Frassoni:
Notifikation
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
238900_0004.png
Kommissionen er fuldstændig afhængig af at medlemsstaterne meddeler hvor-
ledes en retsakt er blevet implementeret i den nationale ret. Ifølge de seneste tal
fra Kommissionen er der en stigende tendens til at medlemsstaterne ikke orien-
terer Kommissionen tilstrækkeligt om gennemførelsen. I 2004 var der således
1519 tilfælde, hvor medlemsstaterne slet ikke notificerede Kommissionen. Dette
kan skyldes, at en medlemsstat enten har implementeret et direktiv men ikke
meddelt det til Kommissionen, eller at den pågældende medlemsstat endnu ik-
ke har vedtaget national følgelovgivning. Kommissionen bruger, ifølge ar-
bejdsdokumentet, unødig mange ressourcer i forbindelse med notifikation.
Verificering
Idet Kommissionens har knappe ressourcer er den afhængig af de øvrige insti-
tutioner, medlemsstaterne, virksomhederne og borgerne, når den skal til at ind-
lede proceduren om verificering. Typisk kan berørte parter klage til Kommissi-
onen, såfremt de mener, at et direktiv ikke er gennemført efter hensigten
4
. Det
er så Kommissionens opgave at undersøge klagerne ved først at tage kontakt til
medlemsstaterne. Problemet er ifølge Frassoni, at denne proces er meget lukket.
Det er således ikke muligt for borgere eller virksomheder at få indsigt i Kom-
missionens dokumenter (f.eks. åbningsskrivelser eller begrundede udtagelser til
medlemsstaterne). Konsekvensen kan være, at borgerne opfatter processen som
”politisk” frem for ”juridisk”. Det vil især være et problem i de tilfælde, hvor
sigtelserne mod medlemsstaterne er droppet uden yderligere begrundelser fra
Kommissionen.
Håndhævelse
Såfremt EF-domstolen afgør, at en medlemsstat handler i strid med traktaterne
vedrørende utilstrækkelig gennemførelse af fællesskabsretten, påhviler det
Kommissionen at undersøge om den pågældende medlemsstat har truffet de
nødvendige foranstaltninger til at bringe sagen i orden. Hvis Kommissionen er-
farer, at den pågældende medlemsstat ikke har truffet disse foranstaltninger,
kan Kommissionen indlede en procedure til at pålægge medlemsstaten tvangs-
bøder. Ifølge arbejdsdokumentet er denne procedure kun taget i anvendelse 3
gange siden proceduren blev indført ved Maastricht-traktaten. Hertil har Fras-
soni bemærket, at processen er meget langtrukken, og derfor har proceduren
ikke en afskrækkende effekt på medlemsstaterne. Eksempelvis har en sag mod
4
Det er muligt at hente et klageskema fra Kommissionens hjemmeside:
http://www.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/droit_com/index_en.htm#infractions
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
238900_0005.png
Grækenland, om dårlig håndtering af spildevand verseret i 13 år før dagsbøder
blev indført. Kommissionen anerkender problemet, og har i en meddelelse fra
december 2005
5
besluttet at opkræve et betydeligt engangsbeløb sammen med
dagsbøder. Engangsbeløbet skal, ifølge meddelelsen, indkræves selvom en
medlemsstat i mellemtiden har rettet sig efter afgørelsen fra Domstolen. Det er
Kommissionen forhåbning, at et stort engangsbeløb vil have en afskrækkende
effekt overfor medlemsstaterne. Selvom Frassoni hilser meddelelsen velkom-
men, påpeger hun, at Kommissionen ikke vil bruge den på sager som allerede
er indledt (det vil kun gælde sager efter 1. januar 2006).
Arbejdsdokumentets konklusioner
Som nævnt i indledningen ønsker Frassoni, at Kommissionen prioriterer im-
plementering mindst lige så højt som forenklingsprojektet. Hun konkluderede,
at Europa-Parlamentet kan bidrage til processen ved at støtte Kommissionen i
sin rolle som ”traktatens vogter”. Hertil ønsker Frassoni, at Europa-
Parlamentets aktiviteter i lovgivningsprocessen ikke slutter ved vedtagelsen af
en retsakt, men også kan forsætte under og efter implementeringsfasen i med-
lemsstaterne.
Frassonis forslag:
1. Implementeringen og gennemførelsen af fællesskabsretten skal priorite-
res af samtlige institutioner og medlemsstater.
2. Kommissionen skal være hurtigere til at reagere, hvis en medlemsstat
ikke notificerer.
3. Europa-Parlamentet skal orientere de nationale parlamenter om proble-
merne i COSAC, og konkrete forslag bør udarbejdes til at forbedre situa-
tionen.
4. Europa-Parlamentets kompetente udvalg bør diskutere og undersøge
gennemførelsen af EU-regler. Såfremt udvalget erfarer, at et eller flere
medlemsstaterne har problemer med implementeringen, kan udvalget
overveje at udarbejde en ”name and shame” liste. Det er også blevet for-
5
Communication on the Application of Article 228 of the EC Treaty of 14 December 2005 (SEK
(2005) 1658):
http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/droit_com/pdf/sec_2005_1658_en.pdf
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
238900_0006.png
5.
6.
7.
8.
9.
slået, at de kompetente udvalg kan holde møde med repræsentanterne
fra medlemsstaterne.
Medlemsstaterne skal forpligtes til at udarbejde ækvivalenstabler (con-
cordance tables) i forbindelse med notifikationen af implementeringen.
Ækvivalenstabler skal tydeligt kunne vise, hvordan et direktiv er imple-
menteret i den nationale ret.
Kommissionens undersøgelser om konkrete sager skal offentliggøres.
Idet hele processen skal gøres mere gennemsigtig.
Processen i Kommissionen relateret til verificering og håndhævelse skal
accelereres.
Rådets budgetbesparelser koster! Rådet (og Europa-Parlamentet) har
gang på gang skåret ned i ressourcerne til Kommissionen. Institutionerne
skal sørge for at Kommissionen har de nødvendige ressourcer til at ud-
fylde sine forpligtelser med hensyn til kontrol med gennemførelsen af
fællesskabsretten
6
.
Konkrete retningslinier skal udarbejdes for Kommissionen. Tidsfrister og
åbenhed i processen skal indføres for dermed at bevise at processen er
bundet i juridiske og ikke politiske forhold.
Andre initiativer
Det skal afslutningsvist bemærkes, at der er flere initiativer i Europa-
parlamentet vedrørende forbedring af gennemførelsen af fællesskabsretten.
Udover Frassonis kommende betænkning om Kommissionens årsrapporter
om gennemførelsen af fællesskabsretten, verserer der flere initiativer på Eu-
ropa-Parlamentet på administrativt niveau, som sigter mod at forbedre im-
plementeringen og gennemførelsen af fællesskabsretten. Det er eksempelvis
forslået, at der oprettes et netværk af embedsmænd fra fagudvalg fra de na-
tionale parlamenter og Europa-Parlamentet, som b. la. kan diskutere pro-
blemer og ”best-practices” i forbindelse med den nationale implementering
af EU-direktiver. Hertil har Europa-Parlamentets administration også anbe-
falet, at henvisninger til følgelovgivning fra medlemsstater samles i en data-
base, således at det er muligt at se hvordan et givet direktiv er implemente-
ret i samtlige medlemslande. Det skulle også være muligt at bruge databa-
6
De finansielle overslag der blev vedtaget af Stats- og Regeringsledere i december 2005 vil betyde
en reduktion af 7 mia. EUR af Kommissionens budget.
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
238900_0007.png
sen til at udveksle oplysninger om implementering mellem de nationale par-
lamenter.
Med venlig hilsen
Mongin Forrest
Hvis du vil vide mere:
Europa-Parlamentets Retsudvalg
http://www.europarl.eu.int/committees/juri_home_en.htm
Kommissionens hjemmeside om gennemførelse af fællesskabsretten:
http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/droit_com/index_en.htm
-7-