Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del INFO-note I 23
Offentligt
231818_0001.png
Folketinget — Europaudvalget
Christiansborg, 19. december 2005
Europaudvalgets sekretariat
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Europa-Parlamentets behandling af lovgivningsinitiativer på samlingen i
Strasbourg den 12. – 15. december 2005 - Oversigtsnotat nr. 15.
Kort om denne samling
Under denne samling blev i alt 25 lovgivningsinitiativer underlagt den fælles
beslutningsprocedure behandlet – 20 forslag var underlagt førstebehandling
imens fem forslag var underlagt andenbehandling.
Der er indgået førstebehandlingsaftaler med Rådet i forbindelse med 18 forslag,
hvorfor det forventes, at disse forslag vil blive vedtaget af Rådet. Det drejer sig
om:
1. KOM (2005) 0253 - Forslag til direktiv af om ændring af direktiv
2004/39/EF om markeder for finansielle instrumenter, for så vidt angår
visse frister.
Hent aftalen:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-
TA-2005-0498+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=X&L=EN
2. KOM (2005) 0225 - Forslag til afgørelse om Det Europæiske År for Lige
Muligheder for Alle (2007) – Mod et retfærdigt samfund
Hent aftalen:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-
TA-2005-0489+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=X&L=EN
3.
Forhandlinger under et: Forlængelse af embedsperioden for 12
europæiske agenturer (Der blev vedtaget 12 forslag under dette punkt)
Hent aftalerne:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=EN&PUBREF=&OBJID=105184&NAV=S&
MODE=XML&LSTDOC=N&LEVEL=2&SAME_LEVEL=1
4. KOM (2005) 0438 - Forslag til direktiv om lagring af data behandlet i
forbindelse med tilvejebringelse af offentlige elektroniske
kommunikationstjenester og om ændring af direktiv 2002/58/EF
Hent aftalen:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-
TA-2005-0512+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=S&L=EN
5.
KOM (2005) 0047 - Forslag til forordning om bevægelseshæmmede
personers rettigheder, når de rejser med fly
Hent aftalen:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0002.png
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=EN&PUBREF=&OBJID=105602&NAV=S&
MODE=XML&LSTDOC=N&LEVEL=2&SAME_LEVEL=1
6. KOM (2005) 0266 - Forslag til forordning om fastlæggelse af
ledsageforanstaltninger for sukkerprotokollande, der påvirkes af
reformen af EU’s sukker ordning
Hent aftalen:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=EN&PUBREF=&OBJID=105602&NAV=S&
MODE=XML&LSTDOC=N&LEVEL=2&SAME_LEVEL=1
7. KOM (2004) 0725 - Forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv
78/660/EØF og 3/349/EØF om årsregnskaber for visse selskabsformer og
konsoliderede regnskaber
Hent aftalen:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=EN&PUBREF=&OBJID=105602&NAV=S&
MODE=XML&LSTDOC=N&LEVEL=2&SAME_LEVEL=1
Hvad angår ét forslag under førstebehandling, er der en forventning i Europa-
Parlamentet om, at det skal tilbage til en andenbehandling. Det drejer sig om:
1. KOM (2004) 0173 - Forslag til forordning om indførelse af en europæisk
betalings-påbudsprocedure
Endeligt besluttede Europa‐Parlamentet at forkaste ét forslag. Det drejer sig om:
1. KOM (2004) 0532 - Forslag til direktiv om indførelse af standarder for
human fældefangst for visse dyrearter
Der er indgået andenbehandlingsaftaler med Rådet i forbindelse med tre
forslag, hvorfor det forventes, at disse forslag vil blive vedtaget af Rådet. Det
drejer sig om:
1. KOM (2003) 0739 - Forslag til direktiv om energieffektivitet i
slutanvendelserne og om energitjenester, samt ophævelse af Rådets
direktiv 93/76/EØF
Hent aftalen:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-//EP//TEXT+TA+P6-
TA-2005-0496+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=S&L=EN
2.
KOM (2003) 448 - Forslag til direktiv om ændring af direktiv 1999/62/EF
om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer
Hent aftalen:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=EN&OBJID=105602&MODE=SIP&NAV=X&LST
DOC=N&LEVEL=2
3. KOM (2000) 899 - Forslag til direktiv om maskiner og ændring af direktiv
95/16/EF
Hent aftalen:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=EN&PUBREF=&OBJID=105602&NAV=S&
MODE=XML&LSTDOC=N&LEVEL=2&SAME_LEVEL=1
-2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0003.png
Hvad angår ét forslag under andenbehandling, er der en forventning i Europa-
Parlamentet om, at det vil ende i forligsudvalget. Det drejer sig om:
1. KOM (2003) 0723 - Forslag til direktiv om batterier og akkumulatorer og
udtjente batterier og akkumulatorer samt ophævelse af direktiv
91/157/EF
Europa-Parlamentet valgte at godkende Rådets fælles holdning i forbindelse
med ét forslag. Det drejer sig om:
1. KOM (2003) 767 - Forslag til forordning om gennemførelse af den
internationale kode for sikker skibsdrift i Fællesskabet og ophævelse af
Rådets forordning (EF) nr. 3051/95
Verserende sager under førstebehandling i Europa-Parlamentet
Forslag til direktiv af om ændring af direktiv 2004/39/EF om markeder for
finansielle instrumenter, for så vidt angår visse frister
Formålet med forslaget er at forlænge medlemsstaternes frist for
implementering af direktivet om markeder for finansielle instrumenter
(MiFID
1
), og dermed udsætte tidspunktet for hvornår de nationale
gennemførelsesregler skal træde i kraft.
Baggrunden for forslaget er at de regulerende virksomheder og medlemslande
har klaget over alvorlige problemer med at gennemføre direktivet inden fristen
den 30. april 2006. Europa-Parlamentet har derfor foreslået 9 mdr. til
forberedelser af implementering i national lovgivning og 9 mdr. til
ikrafttrædelse af national lovgivning, hvor Kommissionens oprindelige forslag
var 2 x 6. mdr.
Forlængelsen af tidsfristen vil give mulighed for at høre en lang række instanser
(jf. Lamfalussy-proceduren
2
), samt give tid til at de nødvendige tekniske
foranstaltninger kan udvides og gennemføres, hvilket direktivet kræver hvis
det skal gennemføres mest korrekt og hensigtsmæssigt.
1
2
Markets in Financial Instruments Directive
Denne procedure har til formål at skabe en hurtigere og smidigere beslutningsprocedure for
reguleringen af den finansielle sektor, og indebærer en omfattende offentlig høring om
”gennemførelsesdirektiver/ - forordninger”
-3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0004.png
Under debatten i salen udtalte Kommissær for service og det indre marked,
Charlie MCREEVY, et ønske om at få forslaget ”klaret” under førstebehandling,
idet det vil tage tid at på implementeret forslagets tekniske detaljer. Der var
overordnet opbakning fra salen, men det blev pointeret at der var
ændringsforslag relateret til Kommissionens beføjelser (komitologi).
MCREEVEY udtrykte, at kommissionen er uenig i kritikken, men ville alligevel
tilslutte sig aftalen – så længe der bliver fundet en hurtig løsning på problemet.
Forslaget blev således vedtaget ved efterfølgende afstemning i salen, og ifølge ordfører
Piia-Noora KAUPPIS kontor, var det vedtagne forslag resultatet af løbende
forhandlinger mellem Europa-Parlamentet og Rådet, og at der var indgået en
førstebehandlingsaftale med Rådet.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2005) 0253 - COD/2005/0111
Betænkning: Piia-Noora Kauppi (A6- /2005) – Finansielle instrumenter - frister udarbejdet
i Økonomi- og Valuta Udvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050253/
Behandling i Europaudvalget:
Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 4. november
2005.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0498+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=X&L=EN
Forslag til afgørelse om Det Europæiske År for Lige Muligheder for Alle
(2007) – Mod et retfærdigt samfund
Forslagets formål er, at gøre 2007 til et "Lige Muligheder for Alle" år, for at øge
befolkningerne i EU's kendskab til Unionens lovgivningsområde der er relateret
til ligestilling og ikke forskelsbehandling.
Baggrunden for dette forslag er en anerkendelse at Lissabon-strategiens
målsætninger svært kan nås, hvis store grupper af EU's befolkninger ikke har
lige adgang til arbejde, uddannelse, og lignende. Yderligere bygger forslaget
også på en række høringssvar som Kommissionens modtog i forbindelse med
modtagelsen af deres Grønbog fra 2004 om Ligestilling og ikke-
forskelsbehandling i den udvidede Europæiske Union. I svarerne opfordres der
blandt andet til, at gennemføre oplysningskampagner, som kan ændre
diskriminerende holdninger samt oplyse om rettigheder og pligter i relation til
lovgivningen - derfor dette forslag.
Ifølge Sekretariatet for Udvalget for Rettigheder og Retlige og Indre anliggender (LIBE)
var forslaget, som blev vedtaget under Europa-Parlamentets afstemning i salen, et
resultat af en aftale imellem Rådet og Europa-Parlamentet. Sagen skal dermed
formentlig afsluttes ved en kommende afstemning i Rådet.
-4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0005.png
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2005) 0225 - COD/2005/0107
Betænkning: Martine Roure (A6-/2005) – Lige muligheder for alle (2007) udarbejdet i
Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050225/
Behandling i Europaudvalget: Europaudvalget modtog et grundnotat vedrørende sagen
21. juli 2005.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.ep.ec/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0489+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=X&L=EN
Forhandlinger under et:
Forlængelse af embedsperioden for 12 europæiske
agenturer
1. Forslag forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 1210/90 om oprettelse af
Det Europæiske Miljøagentur og Det Europæiske Miljøoplysnings- og
Miljøovervågningsnet, for så vidt angår den administrerende direktørs
embedsperiode
2. Forslag forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 337/75 om oprettelse af
et europæisk center for udvikling af erhvervsuddannelse, for så vidt angår
direktørens embedsperiode
3. Forslag forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 1365/75 om oprettelse af
et europæisk institut for forbedring af livs- og arbejdsvilkårene, for så vidt angår
direktørens og vicedirektørens embedsperiode
4. Forslag til forordning om ændring af forordning (EØF) 1360/90 om oprettelse af
et europæisk erhvervsuddannelsesinstitut, for så vidt angår direktørens
embedsperiode
5. Forslag til forordning om ændring af forordning (EØF) 302/93 om oprettelse af
et europæisk overvågningscenter for narkotika og narkotikamisbrug, for så vidt
angår direktørens embedsperiode
6. Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) 178/2002, for så vidt angår
embedsperioden for den administrerende direktør for Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet
7. Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) 851/2004, for så vidt angår
direktørens embedsperiode
8. Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 726/2004, for så vidt
angår embedsperioden for eksekutivdirektøren for Det Europæiske
Lægemiddelagentur
9.
Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2062/94 om oprettelse
af europæisk arbejdsmiljøagentur, for så vidt angår direktørens embedsperiode
10.
Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1406/2002 om
oprettelse af et europæisk agentur for søfartssikkerhed, for så vidt angår den
administrerende direktørens embedsperiode
-5-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0006.png
Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1592/2002, for så vidt
angår embedsperioden for den administrerende direktør og for direktørerne for
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur
12.
Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 881/2004 om oprettelse
af et europæisk jernbaneagentur, for så vidt angår den administrerende
direktørs embedsperiode
11.
De 12 forslag har til sigte at forny embedsperioden for agenturernes direktører
og vicedirektører. Spørgsmålet om fornyelse af embedsperioden skal ifølge
grundforordninger, ske efter samme procedure som ved udnævnelsen af
dommere ved EF-Domstolen og Kommissionens medlemmer.
Skulle denne praksis følges, skulle de forskellige relevante agenturer følge den
(langsommelige og dyre) udnævnelsesprocedure, der er fastsat i
grundforordningen, for at forlænge de administrerende direktørers
embedsperiode. For at løse dette problem har Kommissionen forelagt
Parlamentet en række forslag til forordning, som er nødvendige for at ændre de
forskellige grundforordninger.
Den 7. december 2005 godkendte Europa-Parlamentets Retsudvalg enstemmigt
Kommissionens 12 forslag med mindre tekniske ændringer. Det blev derfor
besluttet, at forslagene skulle til afstemning i salen uden debat.
Ifølge Europa-Parlamentets formand for Retsudvalget og ordfører for
forslagene, Giuseppe Gargani, har ændringerne til formål at forny
embedsperioden for agenturernes direktører og vicedirektører. Udvalget
kritiserede dog selve forlængelsesprocedurerne. I modsætning til
Kommissionen mener det, at beslutningerne bør overgives til de enkelte
agenturers bestyrelser.
Samtlige forslag blev vedtaget i salen med stort flertal. Det forventes, at Rådet vil
vedtage parlamentets ændringsforslag på et kommende møde, hvorfor proceduren vil
blive afsluttet efter førstebehandling.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2005) 0190 - COD/2005/0072, COD/2005/0073,
COD/2005/0074, COD/2005/0075, COD/2005/0076, COD/2005/0081, COD/2005/0082,
COD/2005/0083, COD/2005/0085, COD/2005/0086, COD/2005/0087, COD/2005/0088
Betænkning: Giuseppe Gargani (A6-/2005) – Embedsperiode – Det Europæiske
Miljøagentur og Det Europæiske Miljøoplysnings- og Miljøovervågningsnet
udarbejdet i Retsudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050190/
Behandling i Europaudvalget: Sagen er ikke blevet behandlet i Europaudvalget.
-6-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0007.png
Europa-Parlamentets beslutninger:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=EN&PUBREF=&OBJID=105184&NAV=S
&MODE=XML&LSTDOC=N&LEVEL=2&SAME_LEVEL=1
Forslag til forordning om indførelse af en europæisk betalings-
påbudsprocedure
Hensigten med forslaget er, at skabe en fælles Europæisk betalingsprocedure,
som gør det muligt at lave en hurtig og effektiv behandling af
grænseoverskridende betalingspåbud.
På baggrund af Grønbogen:
” om en EF-procedure for betalingspåbud og om
foranstaltninger til forenkling og fremskyndelse af søgsmål om krav af mindre værdi”,
som Kommissionen fremlagde i december 2002, modtog Kommissionen ca. 60
svar/henvendelser, som indikerede, at der ville være mulighed for og klare
fordele ved at harmonisere betalingsprocedurerne.
Ifølge Kommissionen er den nuværende situation, med forskellige nationale
procedurer uholdbar. Det er besværligt for især små og mellemstore
virksomheder, da de har svært ved at gennemtvinge betalinger af
uanfægtelige krav af grænseoverskridende karakter.
Det er vigtig at påpege, at Danmark ikke er bundet af og deltager ikke i
vedtagelsen af forslaget, idet forslaget hører ind under Danmarks forbehold
vedrørende retlige og indre anliggender.
Umiddelbart inden afstemningen, meddelte forslagets ordfører, Arlene McCarrthy, at
der var indgået en førstebehandlingsaftale med Rådet, men at der har opstået nogle
nye "tekniske spørgsmål" (hovedsagligt i forbindelse med forslagets betragtninger) i
forbindelse med forslaget, som skal aftales endelig på plads med det østrigske
formandskab. Derfor forventes, at forslaget vil blive sendt tilbage til Europa-
Parlamentet med henblik på endelig vedtagelse i begyndelse af 2006.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2004) 0173 - COD/2004/0055
Betænkning: Arlene McCarthy (A6-0240/2005) – Europæisk
betalingspåbudsprocedure udarbejdet i Retsudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20040173/
Behandling i Europaudvalget: Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 7.
oktober 2005.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0499+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=X&L=EN
-7-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0008.png
Forslag til direktiv om indførelse af standarder for human fældefangst for v
isse dyrearter
Formålet med Kommissionens forslag er at indføre regler for human fælde‐fa
ngst som vil bringe EUʹs regler på området i overensstemmelse med forpligtig
elserne af to internationale aftaler, som EU undertegnede i 1998 med Canada,
USA og den Russiske Føderation.
Det var hensigten med aftalerne at udarbejde fællesstandarder for humane fan
gstmetoder og derigennem opsætte nogle konkrete tekniske rammer og krav f
or fældefangst – de krav henvender sig særligt til nedenstående punkter:
Krav til fangstmetoder
Tekniske bestemmelser angående afprøvning af fældefangstmetoder
Certificering af fælder til fangst af de 19 vildtlevende pattedyrearter
Som det fremgår af oversigtsnotat nr. 13
3
anbefalede Parlamentets
miljøudvalg at forkaste forslaget. Ifølge miljøudvalget hører forslaget under
kapitlet miljøpolitik i EU‐traktaten, og derfor er EU forpligtet til at basere
lovforslaget på de nyeste videnskabelige resultater. Dette grundlag mangler,
ifølge udvalgets medlemmer, idet sådanne undersøgelser skulle have været
gennemført før offentliggørelsen af forslaget.
Den 17. november 2005 behandlede salen forslaget og bekræftede miljøudvalg
ets indstilling. Ifølge Europa‐Parlamentets forretningsordens artikel 52, stk. 1,
blev sagen henvist til fornyet behandling i det kompetente udvalg (miljøudval
get).
I sin fornyet behandling af sagen bekræftede Miljøudvalget modstanden til direktivet.
Ved afstemningen den 13. december vedtog Europa-Parlamentet en resolution som
forkaster forslaget i sin helhed.
Det erindres herom, at Europa‐Parlamentet ikke har beføjelser til at forkaste et
forslag ved førstebehandling, og derfor kan Rådet vælge at fortsætte
behandling af forslaget og sende det tilbage til Europa‐Parlamentet med
henblik på andenbehandling. Det bør også fremhæves, at det er det det tredje
forslag (inden for tre måneder) som Europa‐Parlamentet har valgt at
”forkaste” ved førstebehandlingen.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2004) 0532 ‐ COD/2004/0183
3
http://euo.dk/upload/application/pdf/603f2241/12.pdf
-8-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0009.png
Betænkning: Karin Scheele (A6‐0304/2005) – standarder for human fældefangst for
visse dyrearter udarbejdet i Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20040532/
Behandling i Europaudvalget:
Europaudvalgt modtog et grundnotat om sagen den 25.
oktober 2004.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0500+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=X&L=EN
Forslag til direktiv om lagring af data behandlet i forbindelse med
tilvejebringelse af offentlige elektroniske kommunikationstjenester og om
ændring af direktiv 2002/58/EF
Den 14. december 2005 vedtog Europa-Parlamentet en førstebehandlingsaftale
om opbevaring af data, som formentlig vil blive vedtaget på et kommende
rådsmøde.
Baggrund
Den 28. april 2004 fremsæt Frankrig, UK, Sverige og Irland et forslag til
rammeafgørelse om opbevaring af data og teletrafik. Men som følge af
uenighed i Kommissionen og Parlamentet
4
samt internt uenighed i Rådet om
bl.a. forslagets retsgrundlag, blev rammeafgørelsen ikke vedtaget. I september
2005 fremsæt Kommissionen et forslag til direktiv om opbevaring af data med
retsgrundlag i EF-traktatens artikel 95 (dvs. bestemmelserne om det indre
marked). Dermed kan forslaget nu vedtages med kvalificeret flertal i Rådet,
da det allerede er blevet vedtaget af Europa-Parlamentets. En ændring af
retsgrundlaget medfører også, at reglerne om opbevaring af data nu vil være
overstatsligt frem for mellemstatsligt, som ellers vil har været tilfaldet, hvis
rammeafgørelsen blev vedtaget.
Ifølge regeringens grundnotat om sagen
5
lægges der op til totalharmonisering
på området. Som det fremgår af forslagets formålsparagraf sigter forslaget til
at harmonisere medlemsstaternes bestemmelser om udbydernes pligt til at
opbevare visse data om teletrafik med henblik på, at oplysningerne kan
anvendes i forbindelse med forebyggelse, efterforskning, opklaring og
retsforfølgning af alvorlig kriminalitet.
Under hele forløbet har det britiske formandskab lagt et stort pres på Europa-
Parlamentet om at indgå en førstebehandlingsaftale om sagen. Samtidigt blev
forslaget til rammeafgørelse ikke trukket tilbage, hvorfor nogle i Europa-
4
5
Europa-Parlamentet forkastede enstemmigt dette rådsforslag+ til en rammeafgørelse om
lagring af data under mødeperioderne i juni og september 2005. Efter Europa -Parlamentets
opfattelse havde Rådet valgt det forkerte retsgrundlag.
Europaudvalget, KOM(2005)0438 - Bilag 1
-9-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0010.png
parlamentet var bekymret for, at et manglende kompromis med Rådet vil
marginalisere Europa-Parlamentets indflydelse, da Rådet kunne vedtage
rammeafgørelsen uden Europa-Parlamentets accept.
I forbindelse med Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre
Anliggenders behandling af sagen blev en betænkning med tilhørende
ændringsforslag udarbejdet af den liberale Alexander Nuno ALVARO
(ALDE) og vedtaget den 28. november 2005. Ifølge Udvalgets vedtagelse
skulle data opbevares for en periode mellem 6 - 12 måneder for både Internet
og telefon. Derefter skulle data slettes.
Nedenstående tabel viser Udvalgets vedtagelse sammenhold med flertallet
holdning i Rådet:
Europa-Parlamentet
Lagringsperiode
6-12 måneder for alt (telefoni og
internet)
Anvender den europæiske
arrestordres definition af "alvorlig
forbrydelse") (register + 3 års
fængsel)
Obligatorisk for alle yderligere
udgifter, som direktivet forårsager
+ udgifter i forbindelse med
databeskyttelseskrav
Opt-in, hvor medlemsstaterne kan
vælge at forpligte teleselskaberne
Strafferetlige sanktioner for
datamisbrug
Tendens i Rådets
forhandlinger
6 måneder for internet, 6-
24 måneder for telefoni
Alle forbrydelser er
omfattet
Anvendelses-
område
Godtgørelse af
udgifter
En valgfri national ordning
Mislykkede opkald
Obligatorisk lagring af
mislykkede opkald
Imod
Strafferetlige
sanktioner
Endeligt vedtog Udvalget en revisionsklausul, som skulle træde i kraft efter 3
år efter direktivets ikrafttrædelse.
Efter Udvalgets behandling af sagen opnåede justitsministre i Rådet enighed
om, at der skulle arbejdes videre med både forslaget til direktiv (med Europa-
Parlamentet) og forslag til rammeafgørelse (uden Europa-Parlamentet). Hertil
besluttede ministrene til at fortsætte de uformelle kontakter med Europa-
Parlamentet med respekt af Rådets ønsker til en fremtidig retsakt (dvs. der
ikke var enighed om Udvalgets ændringsforslag i Rådet på dette tidspunkt).
- 10 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0011.png
Den 7. december opnåede den britiske indenrigsminister Charles CLARKE og
formændene for Europa-Parlamentets to største, Martin Schultz (PSE) og
Hans-Gert POETTERING (EPP-ED) et kompromis om forslaget.
Forhandlingerne om kompromiset var bemærkelsesværdig dels fordi det
forgik uden forslagets ordfører og dels fordi forhandlinger plejer at ske
mellem embedsmænd i Rådet og medlemmer fra det kompetente udvalg..
I forbindelse med salens behandling af forslaget den 13. december sagde
Kommissionens Justitskommissær Franco FRATTINI, at han var glad for
kompromiset indgået mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Han erklærede
endvidere, at såfremt Europa-Parlamentet vedtager ændringsforslagene 51-92
fremsæt af Socialisterne (PSE) og de konservative/kristelige demokrater (EPP-
ED) vil en førstebehandlingsaftale være "i hus". Afstemningen den 14.
december sluttede med at salen kun vedtog disse ændringsforslag.
Charles CLARKE tilføjede under debatten, at han mener, at Rådet vil støtte
kompromiset ved en kommende afstemning.
Nedenstående tabel viser hovedelementerne i den førstebehandlingsaftale
indgået mellem Europa-Parlamentet og Rådet og vedtaget af salen den 14.
december. Den fulde ordlyd af aftalen kan læses her:
Kompromis teksten vedtaget af Europa-Parlamentet
("førstebehandlingsaftalen")
6-24 måneder for telefon og Internet (ændringsforslag
nr. 81).
Opbevaringsperioder kan - under særlige omstændigheder -
udvides af medlemsstaterne i en begrænset period.
Medlemsstaten underretter straks Kommissionen herom, som
godkender eller afviser udvidelsen inden seks måneder
(ændringsforslag
nr. 87).
Dataene skal tilintetgøres ved udløbet af opbevaringstiden,
bortset fra data, der har været givet adgang til, og som er blevet
gemt (ændringsforslag
nr. 82, d).
Data trafik for fastnettelefoni og mobiltelefoni , herunder data
om bestemmelsessted (ændringsforslag
nr. 77)
samt data om
mislykkede opringer (ændringsforslag
nr. 75).
Formålet direktivet er at harmonisere medlemsstaternes
bestemmelser om de pligter, der er pålagt udbydere af offentligt
tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester eller af et
offentligt kommunikationsnet, for så vidt angår behandling og
lagring af visse data, der genereres eller behandles af dem, med
henblik på at sikre, at der er adgang til disse data i forbindelse
med efterforskning, afsløring og retsforfølgning af alvorlige
forbrydelser som defineret af de enkelte medlemsstater i deres
nationale lovgivning.
(ændringsforslag nr. 69)
Lagringsperiode
Anvendelses-
område og formål.
- 11 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0012.png
Godtgørelse af
udgifter
Strafferetlige
sanktioner
Ingen godgørelse for udgifter, som direktivet forårsager.
Hver medlemsstat træffer de nødvendige foranstaltninger for at
sikre, at de nationale foranstaltninger til gennemførelse af
kapitel III i direktiv 95/46/EF om retsmidler, ansvar og
sanktioner er iværksat i fuldt omfang for så vidt angår
behandling af data i henhold til dette direktiv.
Hver medlemsstat træffer navnlig de nødvendige
foranstaltninger for at sikre, at forsætlig adgang til eller
overførsel af data opbevaret i overensstemmelse med dette
direktiv, som ikke er tilladt i henhold til national lovgivning
vedtaget i medfør af dette direktiv, straffes med sanktioner,
herunder administrative eller strafferetlige sanktioner, der er
effektive, forholdsmæssige og har afskrækkende virkning.
(ændringsforslag
nr. 88)
Efter 3 år (ændringsforslag
nr. 89)
Medlemsstaterne udpeger en eller flere offentlige myndigheder,
der har til opgave på dens område at påse overholdelsen af de
bestemmelser om de opbevarede datas sikkerhed, som
medlemsstaten vedtager i medfør dette direktiv. Disse
myndigheder handler i fuld uafhængighed. (ændringsforslag
nr. 84)
Revisionsklausul
Agang til
oplysninger
Da ovenstående kompromis (førstebehandlingsaftalen) blev vedtaget af salen
6
, må det
antages, at forslaget vil formelt blev vedtaget - og proceduren dermed afsluttet - på et
kommende Rådsmøde.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2005) 0438 - COD/2005/0182
Betænkning: Alexander Nuno Alvaro (A6-/2005) – Lagring af data udarbejdet i
Udvalget om Borgernes Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050438/
Behandling i Europaudvalget:
Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 25.
november 2005.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0512+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=S&L=EN
Forslag til forordning om bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de
rejser med fly
Forslaget har til formål, at sikre at personer der af den ene eller anden grund er
bevægelseshæmmede ikke bliver diskrimineret, og dermed opnår samme
6
Forslaget som ændret blev vedtaget med 387 stemmer for og 204 stemmer imod (29 stemte hverken for
eller imod). Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutningen om forslaget blev vedtaget med 378
stemmer for og 197 stemmer imod (imens 30 stemte hverken for eller imod). Efter afstemningen
meddelte forslagets ordfører Alexander Nuno Alvaro, at han trækker sig som forslagets ordfører, da han
var utilfreds med udfældet af afstemningen.
- 12 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0013.png
muligheder som alle andre for at rejse med fly
7
, samt opnår gratis assistance i
forbindelse med flyrejser.
Forslaget skal ses i relation til EU’s politik til bekæmpelse af
forskelsbehandling. Baggrunden for netop dette forslag begrundes i at
luftfartselskaber og lufthavne ikke kan blive enige om, hvem der er ansvarlig
for at hjælpe og assistere de bevægelseshæmmede passagerer indenfor
lufthavnens område. En harmonisering på EU niveau, vil gøre det lettere for de
bevægelseshæmmedes at kende deres rettigheder. Samt fra før enten at have
forskellige og i værste fald ingen rettigheder - til konsekvent at være sikret
rettigheder. Det foreslås at rettighederne bl.a. indebærer:
Lufthavnsledelsen skal have det centrale ansvar for finansieringen og
udførelsen af opgaverne
Det forbydes dels at nægte at reservere en flybillet til en
bevægelseshæmmet, men også at nægte at transportere en sådan
passager
Ved afrejse skal en bevægelseshæmmet passager, der har anmeldt sig
indenfor mindst 24 timer, have gratis hjælp (efter en klarlagt liste) og
have stillet faciliteter til rådighed i lufthavnen
Lufthavnsledelsen skal fastsætte og offentliggøre kvalitetsstandarder for
sin assistance
At medlemsstaterne skal udpege nationale instanser der skal opretholde
ordningen, behandle klager og fastsætte bøder for overtrædelse.
Ifølge sekretariatet for Udvalget for Transport og Turisme er der indgået en
førstebehandlingsaftale med Rådet.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2005) 0047 - COD/2005/0007
Betænkning: Robert Evans (A6- /2005) – Bevægelseshæmmedes rettigheder i forbindelse
med flyrejser udarbejdet i Transport- og Turismeudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050047/
Behandling i Europaudvalget: Sagen var på dagsordenen som forhandlingsoplæg 15.
april og 30. september 2005
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=EN&PUBREF=&OBJID=105602&NAV=S&M
ODE=XML&LSTDOC=N&LEVEL=2&SAME_LEVEL=1
7
Ifølge sagens grundnotat skal forslaget til forordningen gælde for alle bevægelseshæmmede passagerer,
der flyver fra, ankommer til eller rejser igennem en EU-lufthavn – eller flyver fra en lufthavn i et
tredjeland til EU, hvis flyvningen er en del af en rejse, der indledes i EU, og hvor det transporterende
selskab er et EU-luftfartsselskab.
- 13 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0014.png
Forslag til forordning om fastlæggelse af ledsageforanstaltninger for
sukkerprotokollande, der påvirkes af reformen af EU’s sukker ordning
Formålet med forslaget er at etablere en teknisk og økonomisk ordning for de
lande i
Afrika, Vestindien og Stillehavsområdet
(AVS- lande), der har tilsluttet sig
sukkerprotokollen, for at bistå dem i deres tilpasningsproces i forbindelse
med reformeringen af EU's sukkerordninger. Denne forordning skal fungere
som retsgrundlaget for bistanden i 2006.
Støtten vil blive ydet som sektor-/ budgetstøtte, men der vil også være
mulighed for programstøtte, der afhænger af situationen i det pågældende
land. Støtten vil komplimentere andre bistandsinstrumenter i form af
udviklingsbistand og handelsforanstaltninger – især de økonomiske
partnerskabsaftaler.
Grunden til dette er at Kommissionen (- og Fællesskabet via Cotonou-aftalen
8
)
har forpligtet sig til at hjælpe sukkerprotokollandene tilpasse sig til den
igangværende sukkerreform. Via denne reform vil der nemlig ske en større
omstrukturering af sukkermarkedet med henblik på at gøre sukkersektoren
bæredygtig. Dette vil involvere nedsættelser af EU’s sukkerpriser, hvilket vil
ændre størstedelen af AVS-landes markedsforhold og have socioøkonomiske
konsekvenser.
Europa-Parlamentet valgte at vedtage forslaget ved afstemning i salen. Ifølge ordfører
Bernard LEIHDEUXs kontor er der allerede indgået en førstebehandlingsaftale med
Rådet, idet der allerede er opnået enighed om økonomiske problemstillinger.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2005) 0266 - COD/2005/0117
Betænkning: Bernard Lehideux (A6-0281 /2005) – Sukkerprotokollen udarbejdet i
Udviklingsudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20050266/
Behandling i Europaudvalget:
Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 4. november
2005.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=EN&PUBREF=&OBJID=105602&NAV=S&M
ODE=XML&LSTDOC=N&LEVEL=2&SAME_LEVEL=1
8
2000/483/EF: Partnerskabsaftale mellem medlemmerne af gruppen af stater Afrika, Vestindien og
Stillehavet (AVS) på den ene side og Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den anden
side, underskrevet i Cotonou den 23. juni 2000
- 14 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0015.png
Forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF og 3/349/EØF
om årsregnskaber for visse selskabsformer og konsoliderede regnskaber
Forslaget har til formål er at underbygge tilliden til de europæiske
kapitalmarkeder, som er blevet fremskyndet på grund af de seneste
regnskabsskandaler. Forslaget er en del af Kommissionens handlingsplan for
moderniseringen af fællesskabsretten og en forbedret selskabsledelse indenfor
Unionen – der blev vedtaget maj 2003.
Forslaget blev vedtaget i salen og ifølge ordfører klaus-Heiner LEHNES kontor er der
allerede indgået en førstebehandlings aftale med Rådet, Rådets endelige godkendelse vil
således kun være en formalitet.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2004) 0725 - COD/2004/0250
Betænkning: Klaus-Heiner Lehne – Årsregnskaber og Konsoliderede regnskaber
udarbejdet i Retsudvalget
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20040725/
Behandling i Europaudvalget:
Sagen var på dagsorden som forhandlingsoplæg på
Europaudvalgsmødet 3. juni 2005.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=EN&PUBREF=&OBJID=105602&NAV=S&MO
DE=XML&LSTDOC=N&LEVEL=2&SAME_LEVEL=1
Verserende sager under andenbehandling i Europa-Parlamentet
Forslag til direktiv om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og
akkumulatorer samt ophævelse af direktiv 91/157/EF
Forslaget har til formål at udvide den eksisterende EU-lovgivning og regulering
indenfor batteriområdet. Med udvidelsen gøres det obligatorisk at igangsætte
ordninger for indsamling og oparbejdning af alle former for batterier
9
. Dette
inkluderer dog ikke batterier og akkumulatorer
10
der har militære formål.
Yderligere vil batteriproducenterne blive pålagt ansvaret, driften og
finansieringen af disse ordninger. Via dette tiltag ønskes det:
at sørge for at batterier og akkumulatorer kommer direkte til
forbrænding eller deponering så de bliver til affald
at opstille nogle minimumsregler for nationale indsamlings- og
genindvindingsordninger for at fremme det indre marked samt sikre lige
9
10
Batterier defineres som engangsbatterier, der ikke kan oplades
Akkumulatorer defineres som genopladelige batterier – af disse indeholder nogle cadmium (NiCd-
batterier)
- 15 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0016.png
vilkår for de erhvervsdrivende - der på en eller anden måde har med
batterier at gøre.
Europa-Parlamentets debat i salen gik, ifølge Kommissær for Service og Det
Indre Marked, Charlie MCREEVY, dels på tre punkter. Det første debat område
var retsgrundlaget, hvor Kommissionen pt. forslår et dobbelt, idet
målsætningen både er miljøbeskyttelse og at det indre marked forbedres.
Dernæst blev spørgsmålet om, hvilken definition på batterier der skal benyttes.
Og slutteligt blev målet for indsamlingen diskuteret samt nødvendigheden af at
indsætte mål sætningen direkte i direktivet.
Ifølge ordførerens, Johannes BLOKLANDs, kontor er der ikke indgået en aftale med
Rådet, og derfor kan det ikke udelukkes, at sagen vil ende i forligsudvalget.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2003) 0723 – COD 2003/0282
Betænkning: Johannes Blokland (A6- /2005) – Batterier og akkumulatorer udarbejdet i
Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20030723/
Behandling i Europaudvalget: Sagen var på dagsordenen som forhandlingsoplæg den 10.
december 2004.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0495+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=S&L=EN
Forslag til direktiv om energieffektivitet i slutanvendelserne og om
energitjenester, samt ophævelse af Rådets direktiv 93/76/EØF
Formålet med forslaget er todelt, idet det både ønskes at reducere
energiforbruget og dermed sikre at energien udnyttes bedre af hensyn til
miljøet, men også at få energimarkedet til at fungere bedre - så økonomiske og
naturressourcer allokeres mest effektivt.
Forslaget indeholder en del retningslinier for gennemførelse af forslaget, hvilket
skal gøres bl.a. ved at
11
:
Fjerne barrierer og tilvejebringe oplysninger, mekanismer og
incitamenter, som kan få energidistributører og energileverandører til at
udbyde energitjenester og energieffektiviseringsbesparelser.
Vedtage generelle nationale mål for de samlede besparelser.
Sikre at den offentlige sektor i medlemsstaterne er et godt eksempel for
energi besparelser.
Sikre at alle leverandører eller distributører i detailleddet udbyder/
fremmer energitjenester og/eller energihensyn.
11
En større udredning mht. gennemførelse er at finde i sagens grundnotat til Folketingets Europaudvalg
- 16 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0017.png
Udpege et organ eller styrelse til at holde øje med, at forpligtigelserne
overvåges og kontrolleres.
Ophæve eller ændre nationale love/ bestemmelser, der bl.a. hindrer eller
begrænser anvendelsen af finansieringsinstrumenter og kontrakter om
energibesparelser på markedet for energitjenester.
Forlange at deres reguleringsmyndigheder og lign. relateret til
energidistribution og detailsalg træffer foranstaltninger til at indføre
innovative takster, m.m. til fremme af energitjenester,
energieffektiviseringsprogrammer og andre tiltag for at optimere
indtægterne.
Opstille energieffektiviseringsprogrammer der fremmer og letter
udbuddet af energitjenester og energieffektiviseringstiltag
Sørge for at slutbrugere får individuel forbrugsmåling til
konkurrencedygtige priser samt informativ fakturering
Europa-Parlamentets debat i salen var overvejende positiv og der var stor
opbakningen overfor forslaget. Og selvom der ikke var opnået enighed om
fælles bindende mål var der generel enighed om gennemførelseshandlingerne.
Forslaget blev således også efterfølgende vedtaget i salen. Ifølge ordfører Mechtild
ROTHEs kontor var det vedtagne forslag et resultat af Rådets og Europa-Parlamentets
samarbejde, og Rådets endelige godkendelse kun ville være en formalitet, der er derfor
indgået en andenbehandlingsaftale med Rådet.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2003) 0739 - COD/2003/0300
Betænkning: Mechtild Rothe (A6- /2005) – Energieffektivitet og – tjenester udarbejdet i
Udvalget om Industri, Forskning og energi.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20030793/
Behandling i Europaudvalget: Sagen er ikke blevet behandlet i Europaudvalget.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0496+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=S&L=EN
Forslag til forordning om gennemførelse af den internationale kode for
sikker skibsdrift i Fællesskabet og ophævelse af Rådets forordning (EF) nr.
3051/95
Forslaget har til formål at gennemføre den internationale såkaldte ISM kode
12
for at fremme sikkerheden indenfor skibsfart.
ISM koden er den maritime udgave af de kvalitetsstyringssystemer, som
virksomheder bruger til at dokumentere deres organisationsforhold samt
arbejdsgange vedrørende sikkerhed, sundhed og beskyttelsen af det ydre miljø.
12
Den Internationale Kode for Sikker Drift af Skibe og Forebyggelse af Forurening
- 17 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0018.png
Koden er både rettet mod ledelsen om bord på skibet og ledelsen i rederiet på
land.
Baggrunden for forslaget er, at Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) i
1994 besluttede, at koden skulle være obligatorisk for alle de skibe, som har
tilsluttet sig SOLAS konventionen
13
. Således var udenrigspassagerskibe (uanset
størrelsen) og udenrigslastskibe indbefattet i denne ordning, og i 1998 blev også
tankskibe, bulkskibe, m.m. inkluderet – øvrige lastskibe blev inkluderet i juli
2002. I juli 1996 blev koden obligatorisk for alle ro-ro skibe uanset flag i fast
rutefart indenfor EU’s havne. Forordningen indebar også at hvis et tredjeland
ikke selv havde certificeret disse skibe, så var det nødvendigt at certificere dem
af en anerkendt organisation, der var godkendt efter EU reglerne.
Forslaget skaber nu en udvidelse af forordningen til nu også at gælde for:
Alle skibe under en medlemsstats flag, som i forvejen er omfattet af ISM
kravet i SOLAS konventionen
Indenrigslastskibe under en medlemsstats flag med en bruttotonnage på
500 eller derover
Indenrigspassegerskibe i klasse A og B uanset flag
Lastskibe under tredjelandes flag med en bruttotonnage på 500 eller
derover, som udfører cabotagesejlads.
Forslaget var ikke til afstemning i salen, idet Europa-Parlamentet valgte at godkende
Rådets fælles holdning og dermed er sagen afsluttet ved andenbehandling.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2003) 0767 - COD/2003/0291
Betænkning: Paolo Costa (A6- /2005) – Sikker skibsdrift udarbejdet i Transport- og
Turismeudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/20030767/
Behandling i Europaudvalget: Sagen var på dagsordenen som forhandlingsoplæg den 3.
december 2004.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?PUBREF=-
//EP//TEXT+TA+P6-TA-2005-0494+0+DOC+XML+V0//EN&LEVEL=2&NAV=S&L=EN
Forslag til direktiv om ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge
godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer
Ifølge Europa-Parlamentets betænkning var Rådets fælles holdning et
konstruktivt udgangspunkt for Europa-Parlamentets andenbehandling, men
ordføreren påpegede, at der naturligvis mangler yderligere skridt i retning af at
13
Den Internationale Konvention om Sikkerhed for Menneskeliv på Søen
- 18 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0019.png
internalisere eksterne omkostninger, selv om Rådet var opmærksom på
vigtigheden af at styrke de miljømæssige aspekter.
Europa-Parlamentet genfremsat nogle ændringsforslag fra førstebehandlingen
for at sikre, at medlemsstaterne gennemfører direktivet, således at
kompensationer er proportionelle og uden forskelsbehandling.
Ifølge Europa-Parlamentets pressetjeneste er der efter forhandlinger med Rådet
angiveligt opnået enighed om et kompromis (andenbehandlingsaftale) vedrørende
direktivet.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2003) 0448 - COD/2003/0175
Betænkning: Corien Wortmann-Kool (A6- /2005) – Afgifter på tunge godskøretøjer for
benyttelse af visse infrastrukturer udarbejdet i Transport- og Turismeudvalget.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/status_20030448/
Behandling i Europaudvalget:
Sagen blev sidst behandlet på Europaudvalgsmødet 15. april
2005.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=EN&OBJID=105602&MODE=SIP&NAV=X&LSTD
OC=N&LEVEL=2
Forslag til direktiv om maskiner og ændring af direktiv 95/16/EF
Forslaget har til formål at ændre maskindirektivet, ved at gøre reglerne mere
tilgængelige og lettere at bruge for borgerne. Yderligere ønskes der at lave
ændringer ved det der populært kaldes elevatordirektivet idet man ønsker at
foretage konsekvensrettelser for dette direktiv.
Baggrunden for ændringen af maskindirektivet er at gøre selve retsakten mere
gennemskuelig. Yderligere indeholder forslaget en række konkretiseringer og
afklaringer af en række forhold, der har skabt megen tvivl indenfor de sidste 8-
10 år.
Forslaget udvides nu til også at indbefatte personførende byggepladselevatorer,
bærbart udstyr samt maskiner til hejs og løft af bevægelseshæmmede personer.
Forslaget inkluderer ikke, som det har været ønsket fra dansk side, ikke
maskiner til forlystelses udstyr.
Forslaget blev vedtaget af Europa-Parlamentet ved en afstemning i salen, og ifølge
sekretariatet for Udvalget om det Indre Marked, var vedtagelses et resultat af uformelle
forhandlinger med Rådet. Der er således indgået en andenbehandlingsaftale med Rådet.
Referencer
Dokumentnumre: KOM (2000) 0899 - COD/2001/0004
- 19 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0020.png
Betænkning: Andreas Schwab (A6- /2005) – Maskindirektivet udarbejdet i Udvalget om det
Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse.
Statusblad:
http://www.euo.dk/dokumenter/status/alle/COD_2001_4/
Behandling i Europaudvalget: Sagen var på dagsordenen som forhandlingsoplæg den 17.
september 2004.
Europa-Parlamentets beslutning:
http://www.europarl.eu.int/omk/sipade3?L=EN&PUBREF=&OBJID=105602&NAV=S&MO
DE=XML&LSTDOC=N&LEVEL=2&SAME_LEVEL=1
Verserende sager under tredjebehandling i Europa-Parlamentet
Under denne samling var ingen sager under tredjebehandling i Europa-
Parlamentet.
Næste samling
Europa-Parlamentets næste samling finder sted den 16. - 19. januar 2005 i
Strasbourg.
Dagsordenen for samlingen vil blive offentliggjort via følgende link:
http://www.europarl.eu.int/activities/public/plenSession.do;jsessionid=11D35C3
9E188217A82AE93F01191F8EC.node2?language=DA
Med venlig hilsen
Mongin Forrest og Marie Kristine Tang
- 20 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
231818_0021.png
Hvis du vil vide mere:
Tidligere Oversigtsnotater om Europa-Parlamentets samlinger:
http://euo.dk/dkeu/ft/rep/doc/oversigtsnotater/
Statistik vedrørende første- og andenbehandlingsaftaler siden 1. januar 2005.
Tabel 1: Forslag under førstebehandling i Europa-Parlamentet
Enighed
Aftale indgået
Til 2.
Sager underlagt
uden
behandling
1. behandling
aftale
Forkastet
I alt
Januar –
November (2)
December
samling
I alt
Procent
7
0
7
7,9 %
30
18
48
54,5 %
28
1
29
32,9 %
3
1
4
4,5%
68
2
88
100 %
Tabel 2: Forslag under andenbehandling i Europa-Parlamentet
Sager
underlagt 2.
behandling
Januar –
November (2)
December
samling
I alt
Procent
Enighed
uden
Aftale
1
1
2
6,2 %
17
3
20
62,5 %
Aftale
indgået
1
0
1
3,1
Forkastet
Til forligs-
udvalg
8
1
9
28,1 %
27
0
32
100 %
I alt
- 21 -