Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udstedelse af markedsførings-tilladelse pÃ¥ særlige vilkÃ¥r for lægemidlet til sjældne sygdomme Exjade - deferasirox
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en marÂkedsføringstilladelse pÃ¥ særlige vilkÃ¥r til lægemidlet Exjade®.
Exjade® skal bruges til behandling af kronisk jernophobning, forÃ¥rsaget af hypÂpige blodtransfusioner, hos patienter i alderen 6 Ã¥r og derover, der har beta-thalassæmi major. Lægemidlet skal desuden bruges til andre sjældne arveÂlige anæmisygdomme med kronisk jernophobning efter hyppige blodtransÂfusioner, hvor konventionel behandling med deferoxamin er kontraindiceret eller utilstrækkelig.
PÃ¥ nuværende tidspunkt er lægemidlets sikkerhed ikke fuldt belyst, hvorfor indehaveren af markedsføringstilladelsen skal oprette et overvÃ¥gningsproÂgram til indsamling af information om demografiske data for patienter, der har fÃ¥et ordineret Exjade®, alle bivirkninger samt Ã¥rsager til ophør af beÂhandÂling med Exjade®. De formelle protokoller for monitorering af overÂvÃ¥gÂÂningen skal gennemgÃ¥s af CHMP.
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelses-niveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/06/356/001-006 (EMEA/H/C/670)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 27. juli 2006.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 18. august 2006.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til sjældne sygdomme afgives først udtalelse af COMP (Committee on Orphan Medicinal Products - Udvalget for Lægemidler til Sjældne Sygdomme), der afgør, om det pÃ¥gælÂdende produkt kan fÃ¥ status som et lægemiddel til sjældne sygdomme. SÃ¥Âfremt COMP kan godkende denne status, afgives herefter udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til henholdsvis COMP og CHMP.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse pÃ¥ særlige vilkÃ¥r til lægemidlet Exjade®, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtÂlige 25 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Exjade® er et lægemiddel, som binder sig til jern, hvorefter dette kompleks kan udskilles gennem fæces. Lægemidlet skal bruges til behandling af kroÂnisk jernophobning, forÃ¥rsaget af hyppige blodtransfusioner, hos patienter i alderen 6 Ã¥r og derover, der har den sjældne arvelige blodsygdom beta-thalassæmi major. Lægemidlet skal desuden bruges til andre arvelige anæÂmiÂÂsygdomme med kronisk jernophobning efter hyppige blodtransfusioner, hvor konventionel behandling med deferoxamin er kontraindiceret eller utilÂstrækkelig.
Behandlingen af disse sygdomme, som stort set kun forekommer blandt indvandrere fra MiddelhavsomrÃ¥det, Mellemøsten, Afrika, Pakistan, Indien og Sydøstasien, er en specialistopgave, som kun varetages pÃ¥ nogle fÃ¥ centre i Danmark. En række af de betingelser, der er knyttet til markedsÂføringstilladelsen (se nedenfor) kan derfor synes vidtgÃ¥ende, idet de nævnte specialister naturligvis har en indgÃ¥ende viden om, hvordan man behandler og monitorerer patienter med thalassæmi.
Lægemidlet findes som opløselige tabletter, som indtages en gang dagligt opløst i vand eller juice.
De hyppigste bivirkninger er kvalme, opkastning, diarré og mavesmerter. Desuden ses hudÂudslæt hos ca. 7 pct. af patienterne. PÃ¥virkning af nyre-funktionen ses hos ca. en tredjedel af patienterne. Der fremgÃ¥r af produktinformationen, at nyrefunktionen skal følges nøje under behandling med Exjade®. Der er ogÂsÃ¥ set pÃ¥virkning af leverenzymerne (transaminaser).
Til markedsføringstilladelsen til Exjade® er der fastsat en række betingelser eller begrænsninger som angivet i artikel 127a i Direktiv 2001/83/EC, som medlemsstaterne er forpligtet til at implementere nationalt. Det drejer sig først og fremmest om en informationspakke til de læger, som skal udskrive Exjade®. De vigtigste elementer er krav om mÃ¥ling af serum-ferritin mÃ¥ÂnedÂligt, en oplysning om kontrol af nyrefunktionen under behandlingen og de nødvendige justeringer af dosis.
Desuden skal indehaveren af markedsføringstilladelsen oprette et overÂvÃ¥gningsprogram til indsamling af information om demografiske data for patienter, der har fÃ¥et ordineret Exjade®, alle bivirkninger samt Ã¥rsager til ophør af behandling med Exjade®. De formelle protokoller for monitorering af overvÃ¥gningen skal gennemgÃ¥s af CHMP. Indehaveren af markedsføÂringsÂtilladelsen skal informere EMEA og CHMP om status og resultater af overvÃ¥gningsprogrammet i hvert medlemsland inden for 6 mÃ¥neder af godÂkendelsen og ved hver opdatering af EU Risikostyringsplanen. Baggrunden for dette program er den begrænsede viden om lægemidlets sikkerhed pÃ¥ nuværende tidspunkt.
Â
Exjade® mÃ¥ kun udleveres efter begrænset recept; i Danmark vil lægeÂmidlet kun blive udleveret pÃ¥ sygehuse.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.Â
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Den øgede tilgang til Danmark af indvandrere fra andre dele af verden medÂfører ændret forekomst af genetiske sygdomme. En række arvelige blodsygÂdomme - for eksempel seglcelle anæmi og thalassæmi, der findes i mange former - giver svær blodmangel. De thalassæmiske sygdomme forekommer i det sÃ¥kaldte thalassæmibælte, som omfatter begge sider af MiddelhavsÂomrÃ¥det, Mellemøsten, Pakistan, Indien og Sydøstasien herunder PhilippiÂnerne og Indonesien. Det skønnes, at 3 pct. af verdens befolkning er bærere af genet for thalassæmi. Bærere af generne for thalassæmi eller seglcelle anæÂmi er i reglen raske, mens individer, der har thalassæmianlægget fra begge forældre, bliver alvorligt syge og har øget dødelighed. Behandlingen af de arvelige anæmisygdomme er blodtrans-fusioner, idet den eneste mulighed for helbredelse er knoglemarvs-transplantation, som kun vil kunne tilbydes et fÃ¥tal af patienterne. Hyppige blodtransfusioner medfører ophobning af jern i en række organer, hvor især hjerte og lever er følsomme. Jern i store mængÂder er giftigt for kroppen og vil medføre tiltagende lever- og hjertesvigt.
I den nuværende behandling af jernophobning gives deferoxamin dagligt subkutant gennem en kanyle, tilkoblet en pumpe, som kan bæres i et bælte om livet. Behandlingen er tidsrøvende og medfører nødvendigvis tæt konÂtakt til sygehus. Desuden mÃ¥ det tages i betragtning, at mange af patienterne er børn, hvor kompliansen over for talrige injektioner er dÃ¥rlig. Man har derfor i flere Ã¥r forsøgt at udvikle lægemidler, der kan binde jern, og som kan indtages gennem munden.
Exjade® er den hidtil mest effektive perorale jernbinder og er omtrent ligeÂværdig mht. effektivitet sammenlignet med deferoxamin. Lægemidlets sikkerhed er dog ikke fuldt belyst, hvorfor der er iværksat et overvÃ¥gningsÂprogram. Â
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenÂhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Exjade® vil blive solgt til, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for amtsÂkomÂmunerne. Antallet af patienter er beskedent, idet de thalassæmiske sygdomme ikke forekommer blandt etniske danskere. PÃ¥ Herlev Sygehus er etableret et Videnscenter for arvelige hæmoglobinsygdomme i samarbejde med John F. Kennedy instituttet i Glostrup, som yder rÃ¥dgivning vedrørende diagnostik og behandling pÃ¥ landsplan.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysÂninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalgene COMP og CHMP, som med enstemmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pågældende lægemiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.