|
Danmarks svar på EU-Kommissionens offentlige høring om den foreslåede EU-regulering på markedet for international roaming
Danmark takker Kommissionen for denne mulighed for at kommentere på overvejelserne om en forordning vedrørende international roaming.
Det er den danske regerings holdning, at problemet med de høje priser for international roaming ikke kan løses på nationalt niveau. De konkurrenceproblemer, der knytter sig til international roaming kræver derfor en indsats på fællesskabsniveau.
Danmark hilser på den baggrund Kommissionens udspil til en mulig forordning vedrørende de europæiske mobiloperatørers priser for international roaming velkommen. Danmark deler Kommissionens bekymring over de høje priser for international roaming, som betyder, at europæiske forbrugere betaler overpriser for at benytte deres mobiltelefon i udlandet.
Kommissionens udspil til mulig regulering rummer indgreb overfor priserne på såvel detailniveau som engrosniveau. Danmark støtter et regulatorisk indgreb rettet mod engrosniveauet, hvorimod man som udgangspunkt bør undgå at forstyrre markedssituationen ved at regulere på detailniveau. Kun hvis et initiativ rettet mod engrosniveauet ikke på tilfredsstillende vis slår igennem over for slutbrugerne, bør der ske en regulering af priserne for international roaming på detailniveau.
I forhold til de fire hovedelementer i det af Kommissionen offentliggjorte udspil har Danmark følgende bemærkninger:
1. Regulering af detailpriserne
Danmark ser alene behov for regulering af detailpriserne, såfremt det skulle vise sig, at regulering på engrosniveau ikke er tilstrækkeligt til at sikre lavere forbrugerpriser.
Ifølge de eksisterende rammer bør der alene gribes til detailregulering, såfremt engrosregulering ikke er tilstrækkeligt til at sikre effektiv konkurrence. Detailregulering indebærer samtidig en vis risiko for, at konkurrencen på beslægtede markeder forvrides og den vil være unødigt indgribende overfor mobilselskaberne.
Prisreguleringen pÃ¥ engrosniveau bør i stedet understøttes af en overvÃ¥gning af udviklingen i detailpriser pÃ¥ international roaming. Dette vil gøre det muligt løbende at vurdere behovet for et eventuelt supplerende prisindgreb pÃ¥ detailniveau.Â
Â
2. Regulering af engrospriserne
Danmark er positivt indstillet overfor regulering af engrospriser for international roaming. Danmark finder det således positivt, at der i Kommissionens udspil indgår regulering af engrospriserne. Regulering på engrosniveau er således i god overensstemmelse med principperne i de eksisterende regulatoriske rammer og tillader samtidig konkurrence i detailleddet.
3. Ophævelse af den eksisterende praksis, hvorefter en forbruger skal betale for at modtage et opkald, når vedkommende opholder sig i udlandet
Kommissionen har ikke nærmere uddybet forslaget om, at forbrugere, som opholder sig i udlandet, ikke selv skal betale for at modtage opkald (som det er tilfældet i dag). Det fremgår således ikke klart af forslaget, hvorledes betaling for opkaldet så i stedet bør ske. Det bør her sikres, at forbrugeren der foretager opkaldet, ikke kommer til at betale en højere pris. Forbrugeren der foretager opkaldet vil typisk ikke være bekendt med, at den person der ringes til opholder sig i udlandet, og at prisen for et opkald til personer i udlandet typisk er væsentligt højere end prisen for et indenlandsk opkald. Det gøres derved i praksis umuligt for forbrugerne på markedet på forhånd at have kendskab til, hvad det koster at foretage et opkald til en mobiltelefon.
Danmark finder det på den baggrund uhensigtsmæssigt at ophæve den eksisterende praksis, hvorefter en forbruger skal betale for at modtage et opkald, når vedkommende opholder sig i udlandet.
4. Indførelse af et princip om hjemlandstakst
Det af Kommissionen anførte princip om hjemlandstakst, relaterer sig til detailreguleringen, og kan således ikke som udgangspunkt støttes af Danmark i den nuværende situation.
Hvis det skulle vise sig, at engrosregulering ikke kommer forbrugerne til gode i form af lavere detailpriser, vurderes det umiddelbart mest hensigtsmæssigt, at der indføres detailregulering i form af en maksimalprisregulering af detailpriserne frem for en detailregulering baseret på et princip om hjemlandstakst.
En løsning baseret på maksimalprisregulering vil således bidrage til at sikre et ensartet og gennemsigtigt europæisk detailprisniveau og dermed lige markedsvilkår for de europæiske forbrugere.
En løsning baseret på et princip om hjemlandstakst vurderes umiddelbart at indebære, at europæiske forbrugere kommer til at betale forskellige takster for i realiteten tilsvarende ydelser. Hertil kommer, at konsekvenserne af en detailregulering baseret på et princip om hjemlandstakst synes vanskelige at overskue. Det er i den forbindelse vigtigt at bemærke, at en detailregulering baseret på et princip om hjemlandstakst nødvendigvis må indebære, at priserne for at benytte mobiltelefon i udlandet bliver betinget af prisfastsættelsen af indenlandske mobilopkald i hjemlandet. Dette vil øge sandsynligheden for, at der forekommer markedsimperfektioner på tværs af beslægtede telemarkeder.
Det er således Danmarks holdning, at der er behov for at analysere konsekvenserne af princippet om hjemlandstakst i detaljen, førend der tages stilling til om princippet kan og bør anvendes i praksis.
Danmark finder det på den baggrund af væsentlig betydning at reguleringen af priserne for international roaming tilrettelægges på en måde, der ikke hindrer den frie konkurrence og ikke skaber uigennemsigtighed for forbrugerne.