NOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Europaudvalget
J.nr.:
Bilag:
97.A.40.a.
1
26. juni 2006
EIR
Notat om WTO-forhandlingerne om
markedsadgang for landbrugs- og
industrivarer i opfølgning af samråd
den 9. juni.
Dato:
1. Baggrund
Med folketingsvedtagelsen af 23. maj påtager regeringen sig at arbejde for, at ”toldreduktioner
for landbrug og industrivarer sker ud fra bundne satser, og ilandene påtager sig større
reduktioner end ulandene”.
Nedenstående gennemgås på baggrund af samrådet i Folketingets Europaudvalg den 9. juni
forskellige aspekter vedrørende WTO-forhandlingerne om markedsadgang for hhv. landbrugs-
og industrivarer (NAMA).
2. Problemstilling
EU finder både vedrørende landbrug og NAMA, at de fattigste udviklingslande i den såkaldte
G90-gruppe ikke skal påtage sig markedsåbningsforpligtelser i Doha-runden, med mindre de
selv ønsker det. I WTO-forhandlingerne omfatter G90-gruppen en række lande med delvist
sammenfaldene medlemskab af hhv. LDC-gruppen/de mindst udviklede lande, AVS-landene
samt Afrika-gruppen.
Da forhandlingerne endnu ikke har nået slutfasen – og da udviklingslandene modsætter sig, at
der i den nuværende forhandlingsfase differentieres mellem dem – er EU´s synspunkter endnu
ikke fuldt konkretiseret i forhandlingerne. Men som det vil fremgå nedenfor, er der i hhv. juli-
rammeaftalen fra 2004 og Hongkong-erklæringen forskellige indikationer af, hvorledes EU´s
tilbud til G90 om en ”Round for Free” vil kunne udformes.
EU´s krav til udviklingslandene i Doha-runden f.s.v.a. landbrug og NAMA er således
grundlæggende alene et ønske om, at en række større mellemindkomstlande (en række af
landene i den såkaldte G20-gruppe, eksempelvis Brasilien, Indien, Kina og Sydafrika) bidrager
til Doha-runden med reel ny markedsåbning på især NAMA. EU har i den forbindelse
understreget, at EU selv vil påtage sig større markedsåbning end mellemindkomstlandene samt
at disse får mulighed for helt at undtage en række følsomme produkter for toldreduktion.