Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 15. juni 2006 THFI FVM 364 |
                    Â
Notat til Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens forventede forslag om godkendelse af ansøgninger fra andre medlemsstater om undtagelsesforanstaltninger til støtte for fjerkræmarkedet i henhold til artikel 14, stk. 1, litra b), i Rådets forordninger (EØF) nr. 2771/75 og nr. 2777/75
KOM-dokument foreligger ikke
Det forlyder, at Kommissionen har modtaget godt 14 ansøgninger fra medlemsstaterne (Frankrig, Spanien, Irland, Tyskland, Polen, Cypern, Ungarn, Østrig, Grækenland, Tjekkiet, Portugal, Slovakiet, Italien og Holland) om anvendelse af undtagelsesforanstaltninger i henhold til forordningerne om den fælles markedsordning for hhv. fjerkrækød og æg.
Anmodningerne samt Kommissionens forslag til støtte som følge af de modtagne ansøgninger ventes fremlagt og præsenteret på mødet i Forvaltningskomitéen for æg og fjerkræ på næste møde den 21. juni 2006. Det konkrete indhold af ansøgningerne kendes ikke, og det vides heller ikke, hvilke foranstaltninger, der vil blive foreslået.
Kommissionens forslag skal i henhold til artikel 14 i forordningerne om den fælles markedsordning for hhv. fjerkrækød og æg vedtages efter forvaltningskomitéproceduren. Efter denne procedure kan Kommissionen udstede forordningen med mindre komitéen udtaler sig i mod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst en måned. Træffer Rådet ikke inden en frist på en måned med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.
Imødekommelse af anmodninger vil have finansielle konsekvenser for EU-budgettet. Der er imidlertid med landbrugsreformen for 2003 vedtaget en mekanisme for finansiel disciplin, der skal sikre en overholdelse af budgetloftet for søjle I, herunder ved væsentlige uforudsete udgifter. Danmark bidrager med 2 pct. af finansieringen til EU's budget.
Anmodninger om iværksættelse af særlige markedsforanstaltninger fra andre medlemsstater har ingen statsfinansielle konsekvenser for Danmark ud over de afledte udgifter på EU-budgettet.
Beskyttelsesniveauet vurderes ikke at blive berørt af forslaget.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
Det er regeringens generelle holdning, at det i særlige tilfælde, under hensyntagen til markedssituationen og produktionen i en konkret sektor, kan være nødvendigt midlertidigt at indføre støtteforanstaltninger.
Regeringen støtter velbegrundede støtteansøgninger, som indeholder foranstaltninger, der er målrettede, omkostningseffektive og midlertidige.
Regeringen kan ikke støtte ansøgninger, der indeholder destruktion af kød fra slagtefjerkræ, og eksport af fjerkrækød som fødevarehjælp kan heller ikke støttes, da EU’s overskudsproduktion principielt ikke bør benyttes til fødevarehjælp.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslag til undtagelsesforanstaltninger, idet man vil arbejde for:
Â
Endvidere vil regeringen stemme imod forslag om destruktion af slagtefjerkræ samt om eksport af fjerkrækød som fødevarehjælp.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDirektoratet for FødevareErhverv/2.3./2.1. Den 15.  juni 2006 SJRA/CABS/THFI FVM 364
|
                    Â
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
På rådsmødet den 25. april 2006 blev Kommissionens forslag til forordning om ændring af forordningerne om markedsordningerne for æg og fjerkrækød vedtaget, således at Kommissionen gives hjemmel til at imødekomme anmodninger fra medlemsstater om markedsstøtteforanstaltninger i tilfælde, hvor markedet påvirkes mærkbart af forbrugerreaktioner som følge af frygt for risici for folke- eller dyresundheden. Kommissionen har modtaget ansøgninger om støtteforanstaltninger fra op mod 14 medlemsstater og fra dansk side overvejes en ansøgning, idet branchen har henvendt sig med ønsket om at se på mulighederne for at indgive en ansøgning.
Baggrund
På rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 25. april 2006
blev Rådets forordning (EF) nr. 679/2006 om ændring af forordning (EØF) nr. 2771/75
og (EØF) nr. 2777/75 for så vidt angår anvendelsen af
undtagelsesforanstaltninger til støtte for markedet vedtaget.
Forordningen indebærer en udvidelse af muligheden for at vedtage undtagelsesforanstaltninger i henhold til artikel 14 i forordningerne om den fælles markedsordning for hhv. fjerkrækød og æg, sÃ¥ledes at undtagelsesforanstaltninger efter anmodning fra medlemsstaterne kan vedtages i tilfælde, hvor markedet pÃ¥virkes mærkbart af forbrugerreaktioner som følge af frygt for risici for folke- eller dyresundheden.Â
Det forlyder, at Kommissionen har modtaget op mod 14 ansøgninger fra medlemsstaterne (disse medlemsstater er Frankrig, Spanien, Irland, Tyskland, Polen, Cypern, Ungarn, Østrig, Grækenland, Tjekkiet, Portugal, Slovakiet, Italien og Holland). Anmodningerne forventes behandlet i Forvaltningskomitéen for æg og fjerkræ, som næste gang holder møde den 21. juni 2006. Fra dansk side overvejes også en ansøgning, idet branchen har henvendt sig med ønsket om at se på mulighederne for at indgive en ansøgning.
Kommissionens forslag til undtagelsesforanstaltninger skal i henhold til artikel 14 i forordningerne om den fælles markedsordning for hhv. fjerkrækød og æg vedtages efter forvaltningskomitéproceduren. Efter denne procedure kan Kommissionen udstede forordningen med mindre komitéen udtaler sig i mod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst en måned. Træffer Rådet ikke inden en frist på en måned med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.
Nærhedsprincippet
Forslaget er led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.Â
Formål og indhold
Vedtagelsen af en udvidelse af artikel 14 i Rådets forordning (EØF) nr. 2777/75 om den fælles markedsordning for fjerkrækød samt i artikel 14 i Rådets forordning (EØF) nr. 2771/75 om den fælles markedsordning for æg giver Kommissionen hjemmel til at vedtage markedsstøtteforanstaltninger i situationer, som den der for øjeblikket ses i relation til fugleinfluenza, hvor fjerkræmarkedet i flere medlemsstater er kraftigt påvirket af et faldende forbrug og faldende priser som følge af forbrugernes frygt for fugleinfluenza.
Den nye hjemmel indebærer en udvidelse af anvendelsesområdet for den tidligere artikel 14, da det geografiske anvendelsesområde ikke alene relateres til de veterinære zoner, men dækker hele EU’s område, samtidig med, at støtteforanstaltninger kan iværksættes allerede på baggrund af forbrugerreaktioner, som følge af frygt for risici for folke- eller dyresundhed.
Det fremgår af artikel 14, stk. 2, i forordning (EØF) nr. 2777/75 og forordning (EØF) nr. 2771/75, at Fællesskabet afholder 50 % af de udgifter, som medlemsstaten har afholdt. Den nationale medfinansiering kan udgøres af parafiskale midler, hvilket i Danmark udgøres af landbrugets produktionsfonde.
På nuværende tidspunkt har der været udbrud i besætninger i Frankrig, Tyskland, Sverige og Danmark. Mulige støtteforanstaltninger kan kun komme på tale efter anmodning fra det enkelte medlemsstat. Det forlyder, at op mod 14 medlemsstater har indgivet ansøgning til Kommissionen om økonomisk kompensation. Det konkrete indhold af ansøgningerne kendes ikke, og det vides heller ikke, hvilke foranstaltninger, der foreslås. Kommissionens forslag til støtte som følge af modtagne ansøgninger ventes fremlagt og præsenteret på mødet i forvaltningskomitéen for æg og fjerkræ.
Der er ikke fastlagt konkrete retningslinjer for, hvad der gives støtte til. Elementer, der har været nævnt, er bl.a. støtte til destruktion af rugeæg, reduktion i forældredyr, privat oplagring, destruktion af fjerkrækød og oplysningskampagner. Formålet er at få bragt balance mellem udbud og efterspørgsel på det indre marked.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtalte sig.
Konsekvenser
Imødekommelse af anmodninger vil have finansielle konsekvenser for EU-budgettet. Der er imidlertid med landbrugsreformen for 2003 vedtaget en mekanisme for finansiel disciplin, der skal sikre en overholdelse af budgetloftet for søjle I, herunder ved væsentlige uforudsete udgifter. Danmark bidrager med 2 pct. af finansieringen til EU's budget.
Anmodninger om iværksættelse af særlige markedsforanstaltninger fra andre medlemsstater har ingen statsfinansielle konsekvenser for Danmark ud over de afledte udgifter på EU-budgettet.
Beskyttelsesniveauet vurderes ikke at blive berørt af forslaget.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrugsraadet noterer sig på egne og Fjerkræraadets vegne, at der ikke foreligger et Kommissionsdokument, hvorfor man ikke kan kommentere Kommissionens retningslinjer for, hvilke tiltag der kan gives kompenserende støtte til. Fra erhvervets side skal det dog påpeges, at andre tiltag end dem, som ministeriet nævner, kan tænkes anvendt.
LO kan kun støtte forslaget, hvis det samtidig vedtages, at også ansatte, der bliver økonomisk ramt af fjerkræskandalen får tilsvarende kompensation. Derudover er LO af den opfattelse, at der skal stilles krav om, at landbruget opretter deres egen fond eller tegner forsikringer, der fremover kan støtte de ramte virksomheder.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at det i særlige tilfælde, under hensyntagen til markedssituationen og produktionen i en konkret sektor, kan være nødvendigt midlertidigt at indføre støtteforanstaltninger.
Regeringen støtter velbegrundede støtteansøgninger, som indeholder foranstaltninger, der er målrettede, omkostningseffektive og midlertidige.
Regeringen kan ikke støtte ansøgninger, der indeholder destruktion af slagtefjerkræ, og eksport af fjerkrækød som fødevarehjælp kan heller ikke støttes, da EU’s overskudsproduktion principielt ikke bør benyttes til fødevarehjælp.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt vurderes det, at medlemsstaterne vil forholde sig positivt over for andre landes støtteansøgninger. Mht. destruktion af slagtefjerkræ kan der forventes at være modstand ikke kun fra dansk side, men også fra især hollandsk side.
Storbritannien og Sverige lægger vægt på, at en evt. støtte er omkostningseffektiv og veldokumenteret.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til reglerne om undtagelsesforanstaltninger har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. april 2006, jf. samlenotat oversendt den 7. april 2006 i forbindelse med rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 25. april 2006.