Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del Bilag 186
Offentligt
255177_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
28. februar 2006
/2005-222-167
/sml-ebst
Kommissionens forslag til indførelse af foreløbig antidumpingtold på
import af visse lædersko fra Kina og Vietnam. Kommissionens dok.
AD 499 af 22. februar 2006.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om indførelse af foreløbig antidum-
pingtold på import af visse lædersko fra Kina og Vietnam. Børnesko og
visse sportssko fritages. Den foreløbige antidumpingtold er gældende fra
den 7. april til den 7. oktober og indføres i perioden gradvis til 19,4 % for
Kina og 16,8 % for Vietnam. Rådet træffer senest 7. oktober beslutning
om indførelsen af en endelig 5-årig antidumpingtold.
Forslaget om indførelse af antidumpingtold skal bidrage til at udligne den
skade, som en række sydeuropæiske skoproducenter mener at være blevet
påført som konsekvens af dumpet import af sko fra Kina og Vietnam.
Forslaget er i modstrid med dansk interesse på området, og regeringen vil
arbejde for, at der ikke indføres antidumpingtold.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har fremlagt et forslag om at indføre foreløbig antidum-
pingtold på import af visse lædersko fra Kina og Vietnam. Den foreløbige
antidumpingtold er gældende fra den 7. april til den 7. oktober, hvorefter
Rådet træffer beslutning om indførelsen af en endelig 5-årig antidum-
pingtold.
Forslaget om indførelse af antidumpingtold er fremlagt på baggrund af en
klage fra en række sydeuropæiske skoproducenter om voldsom dumping
af sko fra Kina og Vietnam. Kommissionen iværksatte i juli 2005 en un-
dersøgelse om påstået dumping og har nu konkluderet, at der er foregået
dumping fra de nævnte lande, og at denne har påført EU's producenter
skade, som i mindre grad gør dem i stand til at konkurrere på lige vilkår.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255177_0002.png
2/3
Forslagets indhold
Forslaget, der har hjemmel i Traktatens artikel 133 om handel, omfatter:
1. Gradvis indfasning af den foreløbige antidumpingtold fra 7. april til 7.
oktober, hvorefter Rådet skal tage stilling til indførelse af endelig an-
tidumpingtold i en 5-årig periode. Den foreløbige antidumpingtold
indfases i 4 perioder til 19,4 % for Kina og 16,8 % for Vietnam.
2. Børnesko og visse sportssko fritages for antidumpingtold, da det ikke
vurderes i fællesskabets interesse, hhv. fordi børnefamilier påføres en
væsentlig meromkostning, og fordi sportssko ikke længere produceres
i EU.
Indførelse af antidumpingtold på import af produkter fra tredjelande sker
i medfør af EU's antidumping-basisregulering (RFO nr. 384/96). Kom-
missionen har kompetence til at indføre midlertidig antidumpingtold af
seks måneders varighed efter forudgående drøftelse i EU’s antidumping-
komite. Endelig antidumpingtold skal vedtages med simpelt flertal i Mi-
nisterrådet og kan gælde i op til fem år.
Forslaget skal drøftes med medlemslandene i EU's antidumpingkomite
den 9. og den 21. marts 2006.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sager, der omhandler handelsforhold
med tredjelande.
3.
Nærhedsprincippet
Som følge af fællesskabskompetencen på området er vurderinger om
nærhedsprincippet ikke relevante.
4.
Gældende dansk ret
Forslaget vurderes ikke at have betydning i forhold til gældende dansk
ret.
5.
Høring
Sagen har løbende været drøftet i det Handelspolitiske Specialudvalg
(udvidet kreds) med deltagelse af Dansk Industri, Dansk Handel & Ser-
vice (DH&S), HTS, Dansk Textil Union og Dansk Textil & Beklædning,
senest den 27. januar 2006. Forslaget har ligeledes været drøftet på møde
den 24. februar 2006 mellem Erhvervs- og Byggestyrelsen og repræsen-
tanter fra den danske skobranche: Shoe-D-Vision, DH&S, HTS-I, Euro
Sko, Dansk Supermarked, Dansk Textil Union, Danmarks Sportshandler
Forening, Danmarks Skobranche Forening, ECCO Sko samt Sportsbran-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
255177_0003.png
3/3
chens Leverandørforening. Der har på disse møder været tilkendegivet
bred opbakning til regeringens linie i sagen.
6.
Andre landes holdninger
Forslaget har endnu ikke givet anledning til udmeldinger fra andre med-
lemslande. Forslaget skal drøftes med medlemslandene i EU's antidum-
pingkomite den 9. og den 21. marts 2006.
7.
Foreløbig dansk holdning
Forslaget er i modstrid med den generelle danske handelspolitiske linie
om øget frihandel. Det er vurderingen, at det hverken er i de danske sko-
producenters, importørers, skohandlernes eller forbrugernes interesse at
indføre en antidumpingtold, der både vil begrænse udbuddet og medføre
højere priser på sko. Indførelse af antidumpingtold vil medføre ekstraom-
kostninger for de danske skoproducenter og importører, der for længst har
outsourcet deres produktion til bl.a. Kina og Vietnam. Antidumpingtold
vil desuden kunne medføre et reduceret sortiment i detailleddet og der-
igennem få en negativ påvirkning for omsætningen. I sidste ende vil det
være forbrugerne, der helt eller delvist vil komme til at betale regningen
for indførelse af antidumpingtold.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser. Dog må det forventes, at de øgede toldindtægter som følge
af forslaget vil bidrage til EU’s budget.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Antidumpingtolden forventes at medføre stigende priser for forbrugerne
på en række sko, for Danmarks vedkommende svarende til et beløb på op
til 60 mio. kr. årligt. Det samlede velfærdstab for EU skønnes ifølge
Økonomi- og Erhvervsministeriets beregninger at være ca. 2 mia. kr. år-
ligt.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke i sig selv at have væsentlige administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.