Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 7. oktober 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat om forslag til Kommissionens anbefaling om teknisk vejledning om trinvis fremgangsmåde til brug ved implementering af Euro- paparlamentets og Rådets forordning  nr. 648/2004(EF). Der skal stemmes efter forskriftsproceduren på et møde den 10. oktober 2005. Beskyttelsesniveauet i Danmark forventes ikke at blive påvirket af forslaget, idet dispensation ikke vil blive givet, hvis den trinvise risikovurdering viser, at anvendelsen af det overfladeaktive stof vil indebære en fare for miljøet. Regeringen agter at stemme for forslaget.
2 MILJØministeriet 5.    oktober 2005 EUK LJ/ASCMs t/OLK/Euk/ J     nr.     D 349-0004 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG. Forslag til Kommissionens anbefaling om teknisk vejledning om trinvis fremgangsmåde til brug ved implementering  af Europaparlamentets og Rådets forordning  nr. 648/2004(EF) (EØS   -relevant tekst Forordning 648/2004/EF om vaske- og rengøringsmidler indfører skærpede krav om overfladeaktive stoffers biologiske nedbrydelighed og om mærkning af vaske- og rengøringsmidler. Disse regler træder i kraft den 8. oktober 2005. Fremover skal overfladeaktive stoffer i vaske- og rengøringsmidler leve op til krav om fuldstændig bionedbrydelighed. Hvis dette krav ikke kan overholdes, kan pro- ducenter af vaske- og rengøringsmidler søge Kommissionen om dispensation via de kompetente  myndigheder  i  medlemsstaterne.  De  kompetente  myndigheder  skal vurdere, om ansøgningen opfylder kravene til dispensation og informere Kommis- sionen herom.   Der kan kun gives dispensation, hvis de overfladeaktive stoffer opfylder kravet om primær bionedbrydelighed,  og der gennemføres en supplerende risikovurdering  på grundlag  af  en  trinvis  fremgangsmåde,  som  beskrives  i  en  teknisk vejledning,  der skal  vedtages  efter  forskriftsproceduren.  Det  er  forslag  til  denne  tekniske  vejled- ning, som Kommissionen nu har fremsat.   Hvis den trinvise risikovurdering ifølge det fremsatte forslag til retningslinjer viser, at stoffet kan anvendes uden fare for miljøet, kan der gives en dispensation. Der  er  tale  om  gennemførelsesforanstaltninger  i  forb.  med  en  rådsretsakt  og forslaget er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Beskyttelsesniveauet  i  Danmark  forventes  ikke  at  blive  påvirket  af  forslaget,  idet dispensation ikke vil blive givet, hvis den trinvise risikovurdering viser, at anvendel- sen af det overfladeaktive stof vil indebære en fare for miljøet. Der skal stemmes efter forskriftsproceduren på et møde den 10. oktober 2005. Regeringen agter at stemme for forslaget.
3 MILJØstyrelsen 5.    oktober 2005 Kemikalieenheden LJ/asc J     nr.     D 349-0004 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG. Forslag til Kommissionens anbefaling om teknisk vejledning om trinvis fremgangsmåde til brug ved implementering af Europaparlamentets og Rådets forordning  nr. 648/2004(EF) (EØS   -relevant tekst 1.   Status Kommissionen har den 9. september 2005 fremsendt ovennævnte forslag til Den permanente Repræsentation. Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 2, 3. afsnit i Europa-Parlaments og   Rådets   forordning   nr.   348/2004/EF   af   31.   marts   2004   om   vaske-   og rengøringsmidler.   Forslaget har været drøftet på en række møder i en arbejdsgruppe. Der skal stemmes efter forskriftsproceduren på et møde den 10. oktober 2005. 2. Forslagets formål og indhold Forordning 648/2004/EF om vaske- og rengøringsmidler indfører skærpede krav om overfladeaktive stoffers biologiske nedbrydelighed og om mærkning af vaske- og rengøringsmidler. Disse regler træder i kraft den 8. oktober 2005. Fremover skal overfladeaktive stoffer i vaske- og rengøringsmidler leve op til krav om fuldstændig bionedbrydelighed. Hvis dette krav ikke kan overholdes, kan pro- ducenter af vaske- og rengøringsmidler søge Kommissionen om dispensation via de kompetente  myndigheder  i  medlemsstaterne.  De  kompetente  myndigheder  skal vurdere, om ansøgningen opfylder kravene til dispensation og informere Kommis- sionen herom.   Ansøgningen  skal  indeholde  teknisk  dokumentation  med  samtlige  de  oplysninger og begrundelser, der er nødvendige for at vurdere sikkerhedsaspekterne ved anven- delse af overfladeaktive stoffer i vaske- og rengøringsmidler, der ikke overholder de fastsatte grænser om fuldstændig bionedbrydelighed. Den tekniske dokumentation skal indeholde oplysninger om og resultater af testene for primær nedbrydelighed, for fuldstændig bionedbrydelighed samt supplerende risikovurdering af de overfla- deaktive stoffer.  
4 Der kan kun gives dispensation, hvis de overfladeaktive stoffer opfylder kravet om primær bionedbrydelighed,  og der gennemføres en supplerende risikovurdering  på grundlag  af  en  trinvis  fremgangsmåde,  som  beskrives  i  en  teknisk vejledning,  der skal  vedtages  efter  forskriftsproceduren.  Det  er  forslag  til  denne  tekniske  vejled- ning, som Kommissionen nu har fremsat.   Muligheden  for  dispensation  gælder  kun  for  vaske-  og  rengøringsmidler  til  er- hvervsmæssig brug og til brug i institutioner. En eventuel dispensation skal desuden vurderes på grund af kriterier om (a) snæver anvendelse, fremfor bred anvendelse, (b) udelukkende specifik erhvervsmæssig og/eller institutionel anvendelse og (c) en afvejning af miljø- og sundhedsrisisci i forhold til socioøkonomiske fordele.   Hvis den trinvise risikovurdering ifølge det fremsatte forslag til retningslinjer viser, at stoffet kan anvendes uden fare for miljøet, kan der gives en dispensation. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen    har    ikke    i    forslaget    angivet    noget    om    nærheds-    og proportionalitetsprincippet. Der  er  tale  om  gennemførelsesforanstaltninger  i  forb.  med  en  rådsretsakt  og forslaget er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet. 4. Forslagets konsekvenser for Danmark Lovgivningsmæssige konsekvenser Forslaget  får  ingen  lovgivningsmæssige  konsekvenser,  idet  forslaget  vurderes  at være en integreret del af forordningen. Økonomiske og administrative konsekvenser Der er ingen økonomiske konsekvenser for kommuner, amtskommuner, erhvervs- livet, da der alene er tale om dispensationsmuligheder fra en strengere regel. Beskyttelsesniveau Beskyttelsesniveauet  i  Danmark  forventes  ikke  at  blive  påvirket  af  forslaget,  idet dispensation ikke vil blive givet, hvis den trinvise risikovurdering viser, at anvendel- sen af det overfladeaktive stof vil indebære en fare for miljøet. 5. Høring Forslaget har været i høring hos brancheorganisation SPT og 2 større producenter af vaske/rengøringsmidler til erhvervsmæssig og industriel brug. Der er ikke frem- kommet indvendinger mod forslaget. Forslaget  har  været  i  høring  i  Specialudvalget  for miljøspørgsmål.  Dansk  Industri havde ingen bemærkninger til forslaget. 6.   Forhandlingssituationen Forslaget har været diskuteret i en arbejdsgruppe nedsat af Kommissionen. Der har undervejs i processen været enighed blandt medlemslandene om, at industrien skal levere de oplysninger, der er nødvendige for kunne udarbejde den trinvise risiko- vurdering. 7. Dansk holdning
5 Danmark  er  generelt  positiv  over  for  forslaget,  fordi  de  krævede  undersøgelser skønnes at frembringe det nødvendige datagrundlag til vurdering af de pågældende overfladeaktive stoffer.