Folketinget — Erhvervsudvalget
Christiansborg, den 6. oktober 2005
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Forslag til en ERU-minikonference/seminar 24. november 2005:
Brugerdreven innovation i dansk mode
Økonomi- og Erhvervsministeriet forsknings- og udredningsenhed FORA har lavet en analyse â€Brugerdreven innovation i dansk mode – den 5. globale klynge?â€, som er en analyse af den danske modebranches udviklingsmuligheder, herunder dens internationale potentiale.
Branchen har taget analysen til sig og vil starte en Danish Fashion Institute med henblik på at styrke branchens fælles udvikling.
Nu spørger branchen Erhvervsudvalget, om udvalget evt. sammen med branchen vil lave et lille seminar, hvor man kunne orientere om udviklingsplaner og udviklingsmuligheder. Man har foreslået, at man kunne få oplæg fra direktør Jørgen Rosted, der har haft ansvaret for udarbejdelsen af FORA-rapporten og en repræsentant for Danmarks Eksportråds administration eller Danmarks Eksportråds bestyrelse, samt nogle erhvervsrepræsentanter.
Et seminar som det foreslåede kunne afvikles efter samme model, som det møde, som ERU havde med Børsmæglerforeningen om Hedgefonde, der blev afholdt i vær. 1-133.
Kopenhagen Fur ville efterfølgende samme dag invitere udvalgets medlemmer til overrækkelse af â€Den gyldne pelsnÃ¥l 2006â€, som finder sted ved et stort pelsmodeshow den 24. november kl. 18.00.
Med venlig hilsen
Finn Skriver Frandsen,
udvalgssekretær.
Bilag 1
Fra: Eva Kruse
[mailto:[email protected]]
Sendt: 5. oktober 2005 23:28
Til: Finn Skriver Frandsen
Emne: Seminar om den danske modebranche
Tak for en god samtale på telefonen i dag. Jeg sender her som aftalt en kort beskrivelse af seminaret
Danish Fashion Institute gerne vil invitere Erhvervsudvalget og andre interesserede i Folketinget til.
Dagen er torsdag den 24. november kl. 15.30 – 17.00 på Christiansborg.
Lidt forhistorie:
I marts 2005 udgav FORA rapporten â€Brugerdreven innovation i dansk mode - den 5. globale klynge?â€
Formålet med analysen var at vurdere, hvor udviklet brugerdreven innovation er i den danske modebranche, samt hvad der skal til for at den danske modebranche kan udvikle sig til at blive en modeklynge, der kan måle sig med de internationalt førende.
En af hovedkonklusionerne i rapporten er, der skal en række rammebetingelser til for at få Danmark på højde med NY, Paris, Milano og London – en disse rammebetingelser er et professionaliseret netværkssamarbejde og udviklingen af specialiseret fashion marketing viden.
Parallelt med FORA rapporten, har en gruppe virksomheder og organisationer fra
den danske modebranche arbejdet for at samle branchen omkring netop et
professionaliseret samarbejde i netværksorganisationen Danish Fashion
Institute, DAFI.
DAFI har til formål at promovere, profilere og stimulere dansk mode, i Danmark og i udlandet. DAFI skal fungere som dynamo for dansk modes anseelse; i et økonomisk og kulturelt perspektiv. DAFI vil gøre dette gennem:
1. Netværket – som sikrer viden deling, tilførelse af ny viden og menneskelige kapaciteter og samarbejde inden for branchen.
2. Events, pr og markedsføring – som formidler, promoverer og profilerer dansk mode nationalt og internationalt.
DAFI stiftes af de interesserede virksomheder, organisationer, uddannelsesinstitutioner og videninstitutioner den 1. november 2005.
Program for seminaret 24. november:
- Gennemgang af hovedkonklusionerne i FORA’s rapport om â€Brugerdreven innovation i dansk mode†v/ Jørgen Rosted.
- Præsentation af formålet med og aktiviteterne i Danish Fashion Institute v/ Eva Kruse.
- Introduktion af Danish Fashion Institutes betydning for mode branchen, fra et par af medlemmerne af Danish Fashion Institute, fx Henrik Theilbjørn, CEO i IC Companys og Peter Ingwersen, Dir. for Noir.
Seminaret har tre hovedformål:
- at informere om udviklingen indenfor modebranchen, i særdeleshed med fokus på den nye landsdækkende netværksorganisation DAFI.
- at skabe mulighed for networking mellem Erhvervsudvalget og modebranchens vigtigste spillere.
- at give indsigt i FORA rapportens hovedkonklusioner.
Udover at give en generel indsigt i den danske modebranches tilstand og udvikling, kunne arbejdsprocessen, netværkstanken og innovations perspektiverne have Erhvervsudvalgets interesse, fordi metoden og tilgangsvinklen også kunne tænkes ind i forhold til andre brancher.
Til seminarer inviteres, udover Erhvervsudvalget og repræsentanter fra Folketinget, også Danish Fashion Institutes øvrige samarbejdspartnere i Danmarks Erhvervsråd, Danmarks Eksportråd samt vigtige personer fra danske modevirksomheder.
Den Gyldne Pelsnål
Efter seminaret vil Danish Fashion Institute og Kopenhagen Fur gerne have fornøjelsen af at invitere deltagerne til uddelingen af Den Gyldne Pelsnål 2006. En af landets mest højprofilerede designpriser, hvor 5 unge danske designtalenter konkurrerer om prisen for bedste udvikling og nytænkning indenfor brugen af pels. Showeventen er udover at være både festlig og underholdende og en måde for seminar-deltagerne til at få kød og blod… eller skulle man rettere sige: klæder på… snakken om design og mode.
Den Gyldne Pelsnål præsenteres ved et storstilet modeshow for branchen og pressen (på et endnu ikke offentliggjort sted) i København, fra kl. 18.00 og med efterfølgende drinks og receptionsfest.
Kopenhagen Fur sørger for transporten til festligheden.
Jeg håber meget, at dette vil have din og Erhvervsudvalgets interesse, og at vi i fællesskab kan lave en spændende og informativ eftermiddag/aften i modens tegn.
Glæder mig til at høre fra dig/jer.
Mange hilsner,
Eva Kruse
P.S. Jeg vedhæfter FORA’s rapport. Ønsker du/I mere materiale om Danish Fashion Institute vil jeg gerne fremsende brochurer.