GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indførelse af
bestemmelser om nominelle mængder for fæ
rdigpakkede produkter,
COM (2004) 708, final og 2004/248 (COD).
Resumé
Forslaget er en forenkling af de hidtidige begrænsninger på pakningsstø
r-
relse og er en følge af SLIM -initiativet. Med forslaget mindskes mulighe-
den for tekniske handelshindringer gennem fastsættelse af særlige nati
o-
nale pakkestørrelser på næsten alle områder (kun vin, spiritus og
sukker
er undtaget), og det øger mulighederne for fri konkurrence mellem vir k-
somheder i det indre marked.
1.
Baggrund og indhold
Rådet har 2. december 2004 modtaget Kommissionens forslag om ændri n-
ger i ovennævnte direktiv (også kaldet e -mærkedirektivet), s om har hjem-
mel i artikel 95 i Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
Ændringerne af direktivet skal vedtages med kvalificeret flertal efter den
fælles b eslutningsprocedure.
Med afsæt i initiativet om enklere lovgivning (SLIM IV) foreslår Ko mmis-
sionen en forenkling af e-mærkedirektivet for færdigpakkede varer. I den
eksisterende fælleseur opæiske lovgivning er det reguleret, hvilke størrelser
(vægt/volumen) som en række færdigpakkede varer, herunder fødevarer,
må sælges i. Samtidig er der i ek sisterende direktiver en mulighed for at be-
holde en national regulering af pakkestørrelser for produkter, der kun sæ l-
ges på hjemmemarkedet.
Baggrunden for den eksisterende lovgivning var dels at beskytte nationale
industrier ved, at pakkestørrelsen ikke v ar en konkurrenceparameter, dels at
beskytte forbrugerinteresser da forbrugeren ville have en bedre mulighed
for at sammenligne priser mellem varer, der sælges i samme størrelser på de
nationale markeder.
Efter e-mærkedirektivets vedtagelse er der kommet bedre EU-regulering på
forbrugerbeskyttelsesområdet. Denne kr æ ver, at der skiltes med prisen for 1
kg eller 1 liter af varen, sådan at fo rbrugerne kan sammenligne priserne
uafhængigt af pakkestørre lsen.
16. november 2005
/Jan Roed/JEV