GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indførelse af bestemmelser om nominelle mængder for fæ rdigpakkede produkter, COM (2004) 708, final og 2004/248 (COD). Resumé Forslaget er en forenkling af de hidtidige begrænsninger på pakningsstø r- relse og er en følge af SLIM -initiativet. Med forslaget mindskes mulighe- den for tekniske handelshindringer gennem fastsættelse af særlige nati o- nale pakkestørrelser på næsten alle områder (kun vin, spiritus og sukker er undtaget), og det øger mulighederne for fri konkurrence mellem vir k- somheder i det indre marked. 1. Baggrund og indhold Rådet har 2. december 2004 modtaget Kommissionens forslag om ændri   n- ger  i  ovennævnte direktiv  (også  kaldet  e   -mærkedirektivet),  s  om  har hjem- mel  i  artikel  95  i  Traktaten  om  oprettelse  af  Det  Europæiske  Fællesskab. Ændringerne  af  direktivet  skal  vedtages  med  kvalificeret  flertal  efter  den fælles b  eslutningsprocedure. Med afsæt i initiativet om enklere lovgivning (SLIM IV) foreslår Ko   mmis- sionen  en  forenkling  af  e-mærkedirektivet  for  færdigpakkede  varer.  I  den eksisterende fælleseur  opæiske lovgivning er det reguleret, hvilke størrelser (vægt/volumen)  som  en  række  færdigpakkede  varer,  herunder  fødevarer, må sælges i. Samtidig er der i ek   sisterende direktiver en mulighed for at be- holde en national regulering af pakkestørrelser for produkter, der kun sæ   l- ges på hjemmemarkedet. Baggrunden for den eksisterende lovgivning var dels at beskytte nationale industrier ved, at pakkestørrelsen ikke v ar en konkurrenceparameter, dels at beskytte  forbrugerinteresser  da  forbrugeren  ville  have  en  bedre  mulighed for at sammenligne priser mellem varer, der sælges i samme størrelser på de nationale markeder. Efter e-mærkedirektivets vedtagelse er der kommet   bedre EU-regulering på forbrugerbeskyttelsesområdet. Denne kr æ  ver, at der skiltes med prisen for 1 kg  eller  1  liter  af  varen,  sådan  at  fo rbrugerne  kan  sammenligne  priserne uafhængigt af pakkestørre   lsen. 16. november 2005 /Jan Roed/JEV
2/4 Den eksisterende lovgivning om pakkestørrelser er de rfor unødig kompleks og  detaljeret.  Derudover  drager  den  ikke  fordel  af  udviklingen  inden  for pakningsmaskiner og emballageformer, der kan justeres efter markedets be- hov, hvis der opstår efterspørgsel på en vare pakket i andre større lser. Lovgivningen er således forældet og tjener ikke mere sit formål. Den virker snarere begrænsende i forhold til at gennemføre det indre marked, da de e   k- sisterende  nationale  regler  kan  virke  som  potentielle  tekniske  handelshin- dringer. Kommissionen foretog en høring af forsk ellige politiske løsningsmode ller. Vin-, spiritus-, pulverkaffe- og sukkerområdet blev undtaget fra det endel i- ge forslag, fordi visse europæiske industriorganisationer gjorde indsige  lser. For alle andre varegrupper bliver det givet frit at sælge i de pak  ningsstørre l- ser, virksomhederne ønsker, og det er ikke længere muligt at opretholde n   a- tionale begrænsninger af, hvilke pa  kningsstørrelser visse varer må sælges i. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-parlamentets udtalelse forventes at foreligge den 15. december. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen anfører,  at i   de tilfælde, hvor der er konstateret et behov for faste størrelser, kan varernes frie bevægelighed kun sikres, hvis stø r- relserne fastsæ  ttes på fællesskabsniveau. Regeringen er enig i Kommissionens vurdering om, at forslaget er i over- ensstemmelse med nærhedsprincippet. 4. Gældende dansk ret For ”flydende fødevarer” er der metr   ologiske krav i Direktiv 75/106/EØF1, bilag   1   &   2   og   krav   til   forskellige   større lser/mængder   i   Direktiv 75/106/EØF,  bilag  3.  F  or  ”andre  flydende  og  ikke -flydende  varer”  findes 1 Rådets direktiv 75/106/EØF af 19. december 1974 om tilnærmelse af medlems- staternes lovgivning om færdigpakning af visse væsker i bestemte volumenstø r- relser.
3/4 der metrologiske krav i Direktiv 76/211/EØF2 og krav til forskellige større l- ser/mængder i Direktiv   80/232/EØF3. Direktiverne   er   implementeret   i  Statens   Metrologiråd   BEK   nr.   142   af 31/01/1985, Statens Metrologiråd,  DIR nr. 10001 af 31/01/1985 og  Indu- striministeriet, CIS nr. 30 af 24/02/1981. 5. Høring Forslaget har været   sendt i høring i specialudvalget ’Vækst og konkurrenc    e- evne’.  Dansk  Industri  har  oplyst,  at  DI  støtte r  forslaget.  Advokatrådet  har oplyst, at Rådet ikke havde bemærkninger til forslaget   . 6. Andre landes holdninger Der er generel opbakning blandt landene til Kommissionens forslag. 7. Foreløbig dansk holdning Danmark støtte r forslaget, da der er tale om fjernelse af potentielle han- delshindringer i form af nationale krav til pakkestørrelser for færdigpa   k- kede  varer.  Fjernelse  af  krav  om  bestemte pakkestørrelser  for  visse  pr o- dukter  anses  ikke  for  at  sænke  beskyttelsesniveauet  for  forbrugerne,  da der allerede er indført en generel lovgivning om mærknin   g, der sikrer, at forbrugere kan sammenligne priserne. 8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser Forslaget  indebærer  ændringer  i  St atens  Metrologiråd  BEK  nr.  142  af 31/01/1985, Statens Metrologiråd,  DIR nr. 10001 af 31/01/1985 og  Indu- striministeriet, CIS nr. 30 af 24/02/1981. Forslaget  skønnes  ikke  at  have  statsfinansielle  konsekvenser  for  Da n- mark. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget  om  forenkling  af  e-mærkedirektivet  forventes  kun  at  medføre mindre direkte samfundsøkon omiske konsekvenser. Virksomheder opnår fordele   af,   at   landene   ikke   med   begrundelse   i   hjemmemarkedet   kan opstille krav om anvendelse af bestemte pakningsstørrelser, og det bliver 2 Rådets direktiv 76/211/EØF af 20. januar 1976 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om emballering af visse varer efter vægt eller v  o- lumen i fær  digpakninger. 3 Rådets direktiv 80/232/EØF af 15. januar 1980 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning vedrørende værdiskalaer for tilladt nominelle mængder og nominelle rumfang for visse fæ rdigpakkede varer.
4/4 muligt  at  tilpasse  pakningsstørrelsen  efter  markedets  ønsker.  Omvendt kan  en  stigning  i  antallet  af  små  pakningsstørrelser  medføre  en  øget  a f- faldsmængde. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.