Folketingets Erhvervsudvalg Jeg  vil  hermed  på  reger ingens  vegne  orientere  Erhvervsudvalget  om  de afsluttende forhandlinger i FN’s Søfartsorganisation, IMO, om stramni  n- ger  i  SUA-konventionen  (Convention  for  the  Suppression  of  Unlawful Acts against the Safety of Maritime Navigation) og den tilhørende prot o- kol om faste platforme, begge fra 1988. Der er tale om terrorismekonven- tioner,  der  dækker  tiltag,  der  kan  fremme  sikkerheden  på  skibe  og  faste platforme. I lyset af udviklingen af den internationale terrorisme er det fundet nø d- vendigt  at  udvide  konventionernes  anvendelsesområde  og  indgrebsm u- lighederne. Erhvervsudvalget er tidligere blevet orienteret om forhandlin- gerne og om indholdet af konventionsændringerne den 22. o  ktober 2004 (FT 2004-05 (1. samling) Alm. del – . Danmark  er  blandt  den  store  gruppe  af  lande,  der  har  tiltrådt  SUA  ko n- ventionen.  Danmark  har  ligeledes  tiltrådt  den  supplerende  protokol  om boreplatforme. Regeringen  er  generelt  positiv  over  for  de  foreliggende  konventionsæ  n- dringer. Også det helt overvejende flertal af IMO’s medlemsla nde ser po- sitivt på en opstramning af teksten for at dæmme op for terrorisme eller truslen herom. Det må derfor forventes, at det foreliggende udkast til æ   n- dring af SUA konventionen og den ledsagende protokol om boreplatfor- me bliver endeligt vedtaget på di plomatkonferencen den 10.-14. oktober 2005. De fleste spørgsmål  er løst under de hidtidige forhandlinger. Der er kun to  udestående  spørgsmål  om  henholdsvis  konventionens  ikrafttræden  og spørgsmålet om det eksplicit skal fremgå af teksten, at en kyststat h   ar mu- lighed  for  at  sende  advarsler  til  berørte  stater,  hvis  flagstaten  ikke  giver de  nødvendige  oplysninger  m.v.  Disse  spørgsmål  anses  ikke  for  at  være problematiske set fra dansk side. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at konferencen af visse lande vil blive benyttet  til  at  genåbne  bestemmelser,  hvor  der  under  forhandlingerne  er indgået  en  række  ko   mpromisser.  Et  af  de  mest  centrale  spørgsmål  er, hvorvidt den nye konvention skal kriminalisere selve transporten af mas- seødelæggelsesvåben,  herunder  nukleare våben,  biologiske  og  kemiske våben,  samt  de  såkaldte  dual  -use  produkter,  dvs.  produkter,  der  ud  over ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 5. oktober 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/2 en ufarlig anvendelse til civile formål tillige kan have en militær anve   n- delse. Med bestemmelserne rammer man også de lande, der ikke er ko n- traherende  parter  til  antispredningskonventionerne.  Herved  understøttes de eksisterende antispredningskonventioner. Det betyder dog samtidig, at en række lande på den baggrund har modsat sig medtagelsen af sådanne bestemmelser.    Bestemmelserne    er    i    overensstemmelse    med    PSI- samarbejdet   (Proliferation   Security   Initiative)   omkring   indsats   mod spredning   af   masseødelæ   ggelsesvåben   m.v.,   som   Danmark   deltager   i sammen med en række lande i  nden og uden for EU. Det  forventes  blandt  andet,  at  bestemmelsen  om  kriminaliseringen  af transport  af  visse  dual-use  produkter  vil  forudsætte  en  lovændring,  hvor Danmark efter konventionsændringerne får mulighed for at gribe ind over for  forbrydelser,  der  er  begået  eller  i  færd  med  at  blive  begået  på  fre m- mede skibe på det åbne hav, hvis flagstate  n har givet tilsagn til et så dant indgreb.  Herudover  kan  det  ikke  på  nuværende  tidspunkt  udelukkes,  at der kan blive behov for enkelte mindre præciseringer i den gældende lo v- givning.  Når  konventionsteksten  er  færdigforhandlet,  skal  der  tages  sti   l- ling til spørgsmålet om dansk ratifikation, herunder de lovgivningsmæ s- sige konsekvenser heraf. Folketinget vil i denne forbindelse blive inddra- get. Med venlig hilsen Bendt Bendtsen