Forslag til lov om ændring af lov om forsikringsformidling Formålet med forslaget Formålet med lovforslaget er  at sikre klarhed om, at forsikringsmægleren er kundes repræsentant.   Det foreslås, at det er kund en og forsikringsmæ  g- leren,  der  selv  skal  aftale  kundens  betaling  for  forsikringsmæglerens ydelser, og at forsikringsmæ  glerens vederlag betales af kunden. Lovforslagets indhold Lovforslaget indeholder et forbud mod, at forsikringsmæglerne kan mo  d- tage provision fra de danske forsikringsselskaber og filialer af udenland- ske forsikringsselskaber. Forsikringsmægler og kunde skal indgå en skriftlig samarbejdsaftale , og heri skal specificeres, hvad det koster kunden at  etablere forsikringsord- ningen  via  forsikringsmægleren  ,  og  hvad  forsikringsmæglerens  ydelser koster i det første år af fo  rsikringens løbetid. Herudover foreslås, at forsikringsmæglerne forpligtes til at sende kunde   r- ne  en  årlig  opgørelse  af,  hvad  forsikringsmæglerens  ydelser  har  kostet  i det forgangne år, samt hvilke vederlag forsikringsmægleren har modt   aget fra tredjemand. Eftersom lovforslaget griber ind i eksisterende privatretlige aftaler, indfø- res  der  en  5-årige  overgangsordning  for  eksisterende  provisionsaftaler . Hvis der ændres i   en sådan  aftale, må den ændr   ede aftale ikke indeholde bestemmelser  om  provision  eller  andet  vederlag  fra  forsikringsselskabet til   forsikringsmægleren  .   Forsikringsselskaberne   skal   til   Finanstilsynet indberette antallet af eksisterende provisionsaftaler og angive hvilke for- sikringsmæglervirksomheder  aftalerne  er  indgået  med.  Indberetningerne offentliggøre s på  Finanstilsynets hjemmeside.  Herudover får f orsikrings- mæglerne   en pligt til at orientere deres kunder om eventuelle provisions- aftaler. Endelig foreslås enkelte m indre justeringer af loven. Administrative konsekvenser Forslaget er blevet vurderet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering. Det skønnes, at  lovforslagets bestemmelser om yderligere krav til indholdet af forsikringsmæg  lernes samarbejdsaftale med  kunden  og  den  årlige  informationspligt  over  for  kunden  på  sa  m- fundsniveau  udgør   4,5-5,0 mio.  kr.  i  omstillingsomkostninger  og 12,7 mio. kr./år  i løbende omkostninger. 14. november 2005 Eksp.nr. /vo-ft