14. november 2005 /Lbu/hah Sag ERHVERVS--- OG SELSKABSSTYRELSEN SELSKABSSTYRELSEN Kampmannsgade 1 1780 København V Tlf. 33 30 77 00 Fax 33 30 77 99 CVR-nr    10 15 08 17 [email protected] www.eogs.dk ØKONOMI--- OG ERHVERVSMINISTERIET 2 lovforslag om forenkling og modernisering af regnskabs- hhv. selskabs- reglerne Formål Det  er  hensigten  til  Nov.  II  at  fremsætte  to  lovforslag,  der  har  til  formål  at forenkle  og  modernisere  regnskabs-  hhv.  selskabsreglerne,  og  dermed  sikre enkle, klare og effektive regler, der er så  enkle som mulig for erhvervslivet at administrere  og  efterleve.  Med  lovforslagene  tilstræbes    det  endvidere  at  ud- nytte de muligheder, som EU-reglerne giver for at sikre en dynamisk og flek- sibel lovregulering, til størst mulig   fordel for danske virksomheder og dansk erhvervslivs konkurrenceevne. Indhold Lovforslaget om forenkling af regnskabsreglerne indeholder et forslag om en reduktion af den lovpligtige revision for de helt små virksomheder, dvs. se l- skaber,  som  ikke  overskrider  to  af  følgende  tre  størrelsesgrænser:  a)  en  o m- sætning  på     3  mio.  kr.,  b)  en  balance  på  1,5 mio.  kr.  og  c)  et  gennemsnitligt antal helårsansatte på   12 . Forslaget omfatter ca. 46.000 virksomheder med er- hvervsaktivitet.    Holdingvirksomheder,   herunder   alle   modervirksomheder, omfattes  ikke  af  forslaget.  Derudover  foreslås  visse  yderligere  ændringer  af regnskabsreglerne målrettet de små virksomheder  , f.eks. reduktion af kravene til ledelsesberetning. Forslaget om reduktion af revisionspligten medfører , at de små virkso mheder selv  får  mulighed  for  at  afveje  fordele  og  ulemper  ved  at  få  revideret  deres regnskab, og dermed afgøre om revision giver en me rværdi.   Virksomhederne vil fortsat være forpligtet til at udarbejde et retvisende regnskab. Lovforslaget  om  forenkling  af  selskabsreglerne  indeholder  en  række  kons  e- kvensændringer som følge af forslaget om r   eduktion af revisionspligten. Hvis et selskab ikke er underlagt krav om revision af årsrapporten, men fortsat skal være forpligtet til at få revideret en række selskabsretlige dokumenter vedrø- rende kapitalforhold, vil dette ofte betyde, at revisor under alle omstændigh  e- der    vil    skulle    revidere    årsrapporten .    Konsekvensændringerne    stemmer overens  med  de  tilsvarende  regler  i  en  række  andre  EU  -lande,  der  i  et  eller andet  omfang  allerede  har  reduceret  revisionspligten  for  små  virksomheder. Endvidere foreslås der  enkelte yderligere ændringer, der    sigter mod at skabe mere fleksible rammer for de danske virksomheder, f.eks. muligheden for at træffe beslutninger i aktiesels  kaber uden afholdelse af generalforsamling, hvis alle  aktionærer  er  enig  e  herom,  og  forslaget  om  udtrykkelig  mulighed  for elektronisk bestyrelsesmøder. Administrative konsekvenser De administrative lettelser i de to lovforslag vil samlet beløbe sig til c a. 1,1 mia. kr.