Forslag til lov om ændring af lov om forsikringsformidling
Formålet med forslaget
Formålet med lovforslaget er at sikre klarhed om, at forsikringsmægleren
er kundes repræsentant. Det foreslås, at det er kunde n og forsikringsmæ g-
leren, der selv skal aftale kundens betaling for forsikringsmæglerens
ydelser, og at forsikringsmæ glerens vederlag betales af kunden.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder et forbud mod, at forsikringsmæglerne kan mo d-
tage provision fra de danske forsikringsselskaber og filialer af udenland-
ske forsikringsselskaber.
Forsikringsmægler
og kunde skal indgå en skriftlig samarbejdsaftale , og
heri skal specificeres, hvad det koster kunden at etablere forsikringsord-
ningen via forsikringsmægleren , og hvad forsikringsmæglerens ydelser
koster i det første år af fo rsikringens løbetid.
Herudover foreslås, at forsikringsmæglerne forpligtes til at sende kunde r-
ne en årlig opgørelse af, hvad forsikringsmæglerens ydelser har kostet i
det forgangne år, samt hvilke vederlag forsikringsmægleren har modt aget
fra tredjemand.
Eftersom lovforslaget griber ind i eksisterende privatretlige aftaler, indfø-
res der en 5-årige overgangsordning for eksisterende provisionsaftaler .
Hvis der ændres i en sådan aftale, må den ændr ede aftale ikke indeholde
bestemmelser om provision eller andet vederlag fra forsikringsselskabet
til forsikringsmægleren . Forsikringsselskaberne skal til Finanstilsynet
indberette antallet af eksisterende provisionsaftaler og angive hvilke for-
sikringsmæglervirksomheder aftalerne er indgået med. Indberetningerne
offentliggøre s på Finanstilsynets hjemmeside. Herudover får f orsikrings-
mæglerne en pligt til at orientere deres kunder om eventuelle provisions-
aftaler.
Endelig foreslås enkelte mi ndre justeringer af loven.
Administrative konsekvenser
Forslaget er blevet vurderet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i Erhvervsregulering. Det skønnes, at lovforslagets bestemmelser
om yderligere krav til indholdet af forsikringsmægl ernes samarbejdsaftale
med kunden og den årlige informationspligt over for kunden på sa m-
fundsniveau udgør 4,5-5,0
mio. kr. i omstillingsomkostninger og
12,7
mio. kr./år i løbende omkostninger.
8. november 2005
Eksp.nr.
/vo-ft