REVIDERET GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Efter afsluttet høring. Notatet sendes også til Erhvervsudvalget Indholdsmæssige ændringer i forhold til grundnotat er markeret med fed. Forslag til forordning om oplysninger om indbetaler ved pengeover- førsler KOM(2005)343. Resumé Forslaget har til formål at gennemføre FATF´s særlige anbefaling nr. VII, om oplysninger om indbetaler ved en pengeoverførsel. 1. Baggrund og indhold Kommissionen  har  den  27.  juli  2005  udsendt  et  udkast  til  forordning  om oplysninger  om  indbetaler  ved  en  pengeoverførsel .  Forordningen  skal gennemføre  den  internationale  organisation  til  bekæmpelse  af  hvidvask og finansieringen af terrorisme - FATF1´s - sæ  rlige anbefaling nr. VII. Hjemmelsgrundlaget er Traktatens artikel 95 (vedtagelse med kvalificeret flertal  efter  fælles  beslutningstagen  med  Europa  -Parlamentet,  jf.  Trakta- tens artikel 251). Forordningsforslaget  skal  ses  i  sammenhæng  med  det  såkaldte  "3.  hvi   d- vaskdirektiv",  som  gennemfører  FATF´s  reviderede  anbefalinger  til  b  e- kæmpelse af hvidvask og terr  orfinansiering. Kommissionen  har  fundet  det  mest  hensigtsmæssigt  at  behandle  spørg   s- målet om oplysninger om indbetaler ved en pengeoverførsel i en særskilt forordning.  Forordningsforslaget  skal  sikre  ensartede  krav  i  EU  om  op- lysninger  om  indbetaler,  når  d er  gennemføres  en  pengeoverførsel.  Fo  r- ordningen berører ikke formålet med betalingen, f.eks. køb af varer, tj   e- nesteydelser, værdipapirer m.m. Den omhandler kun m  ulighederne for at identificere afsenderen af en pengeoverførsel. Kommissionen  foreslår  at  ans e  EU-landene  for  ét  samlet  retsområde.  Det medfører, at kravene til, hvilke oplysninger, der skal ledsage en transaktion er  mindre  omfattende  end  ved  overførsel  til  ikke  EU -lande.  Inden  for  EU skal det være muligt for de relevante myndigheder, at få adgang    til "kom- plette" oplysninger om afsender inden tre dage. Forslaget indeholder et krav om, at pengeoverførsler skal ledsages af b e- stemte ("komplette") oplysninger. 1 Financial Action Task Force on Money Laundering. 28. oktober 2005
2/6 Ved  pengeoverførsler,  der  skal  sendes  fra  EU  til  en  modtager  i  et  land uden for EU, kræves   oplysning om afsenderens navn, kontonummer samt adresse  eller f.eks. CPR-nummer. Dette krav svarer til kravene til græ  n- seoverskridende betalinger i FATF´s særlige anb   efaling nr. 7. Såfremt pengeoverførslen udelukkende bevæger sig inden for EU, stilles der  kun  krav  om,  at  pengeoverførslen  skal  ledsages  med  oplysning  om enten  et  kontonummer  eller  et  andet  identifikationsnummer.  Samtidig skal den afsendende betalingsformidler indenfor tre dage kunne stille de komplette  oplysninger  om  afsenderens  navn,  adresse  eller  f.eks.  CPR- nummer til rådighed for modtageren eller myndigheder i modtage rlandet. Forslaget skal finde anvendelse på alle former for elektroniske betaling s- formidlingsvirksomheder  uanset  om  overførslen  sker  til  en  indenlandsk modtager, til et EU-land eller til et land uden for EU. Dette gælder både pengeinstitutter,  udstedere  af  elektroniske  penge  samt  andre  betalings- formidlingsvirksomheder  såsom  kortudstedere  m.v.,  såfremt  "systemet" anvendes som et betalingsoverførselss ystem. Undtaget fra forslaget er - pengeoverførsler  i  forbindelse  med  handelstransaktioner,  der  u d- føres  ved  brug  af  kredit -  og  debitkort  eller  lignende,  hvis  det  er muligt at spore transaktionen tilbage til indbetaleren - transaktioner mellem betalingsformidlere for egen regning - "Samleoverførsler"  (batch  overførsler),  det  vil  sige  overfø   rsel  af mange mindre beløb samlet i en overførsel. 23 - (mellem  centralbanker  og  betalingsafviklingssystemer  i  den  ud- strækning  betalingerne  indgår  i  centralbankens  eller  betalingsa   f- viklingssystemets infrastruktur for betalingsafviklingen)4. Den afsendende betalingsformidler skal modtage/råde over "komplette" a f- senderoplysninger". Formidlere (mellemled) i pengeoverførsler skal  have et effektivt system til kontrol af, om de nødvendige oplysninger følger med en modtaget pengeoverførsel Den modtagende betalingsformidler skal have effektive procedurer, der kan spore manglende oplysninger og skal rapportere om mistænkelige overfør   s- ler. De enkelte led i overførslen skal opbevare oplysni ngerne i 5 år. 2 Batch transfers benyttes f.eks. ved pensionsoverførsler. 3Ved  disse  overførsler  er  beløb  og  oplysninger  om  afsender  tilstede,  men  teknisk  set skilt ad. Oplysningerne vil derfor kunne udleveres, hvis der er behov herfor. 4 I Danmark, f.eks. sumclearingen. Denne undtagelse fremgår ikke klart af te ksten. Kommissionen har tidligere meddelt, at selve "betalingsinfrastrukturen" ikke skulle væ- re omfattet af forslaget.
3/6 Den  modtagende  betalingsformidler  skal  betragte  ufuldstændige  oplysni  n- ger om indbetaler som en faktor ved vurderingen af, om der er tale om en mistænkelig transaktion. Medlemslandene  skal  indføre  sanktioner  for  overtrædelse  af  forordni   n- gen. Kommissionen   foreslår,    at   medlemslandene   kan   undtage   elektroniske overførsler, der ikke overstiger 150 euro, til hjælpeorganisationer i me   d- lemslandet  fra  forordningens  regler  om  "komplette"  oplysninger  om  af- senderen.  Bestemmelsen  skal  ses  i  sammenhæng  med,  at  FATF  har  u  d- sendt  særlige  retningslinier  til  forebyggelse  af,  at  "non  -profit  organisati- ons" benyttes om skalkeskjul for finansiering af terrorisme. Bestemmelsen vedrører alene indbetaling af bidrag til hjælpeorganisati   o- nernes arbejde. Bestemmelsen skal give hjælpeorganisati  onerne mulighed for  fortsat  at  kunne  tilrettelægge  indsamlingskampagner  på  en  måde,  så bidrag ikke skal afvises alene på grund af manglende afsenderidentifik a- tion.  Undtagelsen  forudsætter,  at  den  pågældende  organisation  aflægger "beretning",  har  en  ekstern  revision  eller  er  under  offentligt  tilsyn.  Be- stemmelsen berører ikke organisationernes disponering over bidragene e l- ler deres humanitære arbejde m.v. Efter  forslaget  kan  Kommissionen  under  visse  betingelser  give  medlems- lande, der er i valutaunion eller i valutafællesskab med landsdele, der ikke er  medlemmer  af  EU,  tilladelse  til  at  behandle  betalinger  til  og  fra  disse landsdele efter forordningens regler som værende inden for ét retsområde. Det  vil  betyde,  at  alene  kontonummeret/identifikationsnummeret  skal  sen- des med overførslen. De øvrige oplysninger skal kunne stilles til rådighed for myndighederne (i Danmark politiet/SØK) senest inden for 3 dage. B  e- stemmelsen har til formål at give bl.a. Færøerne og Grønland mulighed for at anvende forordningens regler med den virkning, at der kun skal medsen- des   "begrænsede"   afsenderoplysninger   ved   overførsler   til   og   fra   disse landsdele og Rigets øvrige dele. Kommissionen foreslår, at definitionerne på betalingsformidlere, overførsel af midler samt beløbsgrænser skal k   unne tilpasses den teknologiske udvik- ling i en komiteprocedure (forskriftsudvalg). 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentets har endnu ikke udtalt sig herom. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen mener, at økonomisk kriminalitet, herunder hvidvask, samt terrorfinansiering kun kan bekæmpes effektivt på i   nternationalt plan. Det vil sige på grundlag af FATF´s anbefalinger, der er internati o-
4/6 nalt anerkendte standarder. En gennemførelse af disse anbefalinger på EU-niveau vil endvidere sikre en ensartet anvendelse af anbefalingerne i EU's medlemslande. Regeringen er enig i, at bekæmpelsen af hvidvask og terrorfinansiering bedst opnås gennem indførelse af fælles regler på området - både på EU og på andet internati onalt plan. 4. Gældende dansk ret Den  danske  lov  om  forebyggende  foranstaltninger  mod  hvidvaskning  af penge  og  finansiering  af  terrorisme,  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  132  af  1. marts 2005 (hvidvaskloven), har gennemført 1. og 2. hvidvaskdirektiv. På baggrund af FATF´s daværende 8 særlige anbefalinger om t errorfinansie- ring har den danske hvidvasklov, siden 2002, endvidere omfattet terrorfi- nansiering. FATF´s særlige anbefaling nr. VII om oplysninger om indbetaler ved en pengeoverførsel  er  således  blevet  gennemført  i  den  danske  hvidvasklov. Imidlertid  har  FATF,  efter  gennemførelsen  i  den  danske  hvidvasklov, vedtaget en fortolkende note til den særlige anbefaling nr. VII, idet ma  n- ge lande har givet udtryk for, at anbefalingen ikke vil kunne efterleves i praksis. Den danske hvidvasklov tager derfor ikke højde  for FATF´s fortolkende note  til  den  særlige  anbefaling  nr.  VII,  der  blev  udsendt  i  februar  2003. Den fortolkende note er blevet revideret i 2004. Der  fremsættes  forslag  til  lov  om  gennemførelse  af  det  såkaldte  3.  hvi d- vaskdirektiv i efteråret 2005. 5. Høri ng Forslaget er sendt i høring i EU -Specialudvalget for den finansielle sek- tor samt til Færøernes hjemmestyre, Grønlands hjemmestyre, Indsa m- lingsorganisationernes  Brancheorganisation  –   ISOBRO  -,  Rådet  for frivilligt socialt Arbejde, Det centrale Handicaprå d samt FEXCO (tidl. Western Union). Finansrådet ønskede, at teksten blev formuleret så tæt op ad FATF´s særlige anbefaling VII som muligt, og at der var så klar en ansvar   s- fordeling  som  muligt.  Indsamlingsorganisationernes  brancheorgani- sation –  ISOBRO –  ø nskede, at beløbsgrænsen grænsen for de ele k- troniske betalinger, hvor der ikke kræ  ves verifikation af oplysninger om afsenderen blev øget.
5/6 Der  var  enighed  i  udvalget  om,  at  forslaget  indeholder  uklarheder, som burde afklares, herunder burde anvendelsesområdet præciseres. Det burde tydeliggøres, hvilke former for bet alingsformidling der var omfattet af forslaget, og virksomhedernes pligter burde præcis  eres. 6.         Andre landes holdninger Der har endnu ikke været afholdt møder om forslaget i den arbejdsgru   ppe under Ministerrådet, som skal behandle forslaget. De øvrige medlemslande har udtrykt tilslutning til, at reglerne gennemf ø- res i form af en forordning samt principperne i udkastet. 7. Foreløbig dansk holdning Danmark har tiltrådt FATF´s særlige anbefali    nger til forebyggelse af finan- siering af terrorisme. Da forordningsforslaget gennemfører FATF´s særlige anbefaling nr. VII, støtter Danmark generelt forslaget. Danmark vil arbejde for, at Færøerne og Grønland, der ikke er medlemmer af EU, ikke behøver at  sende "komplette" afsenderoplysninger, men kan nø- jes med at medsende oplysninger om kontonummer eller andet identifikati- onsnummer, dvs. samme information som EU-landene indbyrdes. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Vedtagelse af forslaget til forordning om hvilke oplysninger, der skal led- sage en pengeoverførsel, vil kræve en ændring af den danske hvidvas k- lov. Den særlige anbefaling   –  SR VII er gennemført i Danmark i 2002. FATF har efterfølgende udsendt en fortolkende note, der bevirker,  at de danske gennemførelsesbestemmelser må ændres og tilpasses den fortolkende n o- te. Efter vedtagelsen af forordningen skal den danske hvidvasklov derfor ændres, således at de bestemme   lser, der fremgår af forordningen udgår af loven. Der skal indføres be stemmelser om sanktioner for overtrædelse af foror  d- ningen  samt  evt.  en  bestemmelse  om  undtagelse  af  bidrag  under  en  be- stemt beløbsgrænse til hjælpeorganisationer i Da nmark. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslagets konsekvensanalyse indeholder ikke en belysning af de sam- fundsmæssige konsekvenser.
6/6 FATF´s særlige anbefaling 7 er allerede gennemført i Danmark. Der er derfor tale om tilpasning af eksisterende "systemer" til bestemmelserne i forslaget.  Omfanget af ændringerne søges belyst i høringspr ocessen. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Der er den 10. august 2005 sendt et nærhedsnotat om forslaget til Fo  l- ketingets Europaudvalg. Økonomi  - og Erhvervsministeren har den 12. august 2005 sendt kopi af notatet til Folketingets Erhvervsudvalg - alm. del - bilag 216. Der er den 14. september 2005 sendt et grundnotat til Folketingets Europaudvalg. Økonomi   - og Erhvervsministeren har den 15. september  2005  sendt kopi af notatet  til  Folketingets  Erhvervsud- valg –  alm. del - bilag 269.