Dagsordenspunkt 2: Bedre regulering –  metode til måling af administrative byrder i EU KOM(2005)518   Resumé: Rådet ventes at vedtage konklusioner, der understreger vigtigheden af bedre regulering i relation  til  Lissabon-målsætningerne  om  at  styrke  vækst  og  beskæftigelse  i  EU,  og  opfordrer Kommissionen til at begynde anvendelsen af en fælles metode til måling af administrative byrder i EU fra januar 2006.   Baggrund og indhold I  marts  2000  i  Lissabon  pålagde  Det  Europæiske  Råd  (DER)  Kommissionen, Rådet og medlemsstaterne at udarbejde en fælles EU-strategi for bedre regulering. Strategien skal ses i sammenhæng med Lissabon-strategien, hvis formål er at øge vækst og beskæftigelse i EU.   Kommissionen offentliggjorde i 2002 en samlet pakke om bedre regulering, som blev  fremlagt  på  DER  Sevilla  i  juni  2002,  og  som  led  i  gennemførelsen  heraf vedtog Rådet, Kommissionen og Europa-Parlamentet i 2003 en interinstitutionel aftale om bedre regulering. I   januar   2004   udarbejdede   det   daværende   samt   det   foregående   og   de   to kommende   EU-formandskabslande   (Irland,   Nederlandene,   Luxembourg   og Storbritannien) et ”fælles initiativpapir om reform af reguleringen”. Papiret, som blev  opdateret  og  udvidet  med  det  østrigske  og  det  finske  formandskab  i december 2004, vedrører bl.a. regelforenkling, konsekvensvurdering og måling af de administrative byrder i EU. ECOFIN  vedtog  den  21.  oktober  2004  følgende  konklusioner  vedr.  en  fælles metode  til  måling  af  de  administrative  byrder  i  EU:  Rådet  støtter  udviklingen  af  en fælles europæisk metode til at måle den administrative byrde, som EU-lovgivning og -regulering pålægger   erhvervslivet,   som   et   af   de   elementer,   der   kan   anvendes   med   henblik   på mikroøkonomisk  vurdering  af  specifikke  nye  initiativer  eller  med  henblik  på  forenkling  af gældende lovgivning og for at forbedre evalueringen af politikafgørelser og resultater. Ministrene var  enige  om,  at  en  fælles  europæisk  metode  bl.a.  bør  bygge  på  anbefalinger  fra  EPC,  og  at metoden  vil  kunne  følge  standardomkostningsmodellen  (SCM)  uden  nødvendigvis  at  være identisk hermed, afhængigt af resultaterne af fremtidige pilotprojekter. Rådet ser positivt på, at Kommissionen inden længe agter at forelægge en meddelelse herom. Det anmoder Kommissionen om at fortsætte udviklingen af en fælles metode, bl.a. ved iværksættelse af pilotprojekter  for  at  få  metodens  tekniske  karakteristika  samt  dens  anvendelse  i  konkrete tilfælde,  såvel  forudgående  som  efterfølgende,  fastlagt  nærmere.  Pilotfasen  og  anvendelse  af  en metode  i  EU  med  et  positivt  resultat  vil  kræve  aktivt  samarbejde  fra  medlemsstaternes  side. Ministrene gav tilsagn om at bistå Kommissionen med at give de oplysninger, der er nødvendige for at foretage vurderinger, når Kommissionen anmoder herom. Rådet opfordrer Kommissionen til at forelægge og gennemføre en fælles metode til at måle den administrative byrde så hurtigt som muligt i 2005, når pilotfasen er afsluttet. Det opfordrer også Kommissionen og medlemsstaterne
2 til  at  overveje,  hvordan  der  senere  kan  udvikles  kvantitative  mål  for  nedbringelse  af  den administrative byrde på bestemte områder inden for erhvervslivet. DER  støttede  efterfølgende  ECOFIN-konklusionerne  på  et  møde  den  4.-5. november 2004 og fremhævede især:   opbakningen til udviklingen af en fælles metode til måling af de administrative byrder Kommissionens planer om i nær fremtid at fremlægge en meddelelse om dette emne samarbejdet mellem Kommissionen og medlemsstaterne om pilotprojekter med henblik på en nærmere fastlæggelse af en sådan metode, der skal være afsluttet tidligst muligt i 2005.   Det  Europæiske  Råd  opfordrede  Kommissionen  til,  når  pilotprojekterne  er  afsluttet,  at implementere  metoden  i  sine  retningslinjer  for  konsekvensanalyser  og  arbejdsmetoder  med henblik på forenkling. Kommissionen præsenterede i marts 2005 en ny meddelelse om bedre regulering i EU.  Meddelelsen  udstikker  Kommissionens  planer  for  det  videre  arbejde  med bedre  regulering  og  omhandler  bl.a.  konsekvensvurderinger,  regelforenkling  og administrative  byrder.  Meddelelsen  blev  drøftet  på  rådsmøderne  (ECOFIN  og Konkurrenceevne) i april 2005. I  meddelelsen  fra  marts  lancerede  Kommissionen  desuden  en  screening  af lovgivningsforslag,  der  afventer  behandling  i  Rådet  og  Parlamentet  for  deres fortsatte relevans og indflydelse på konkurrenceevnen. Som et resultat af denne screening præsenterede Kommissionen den 27. september en meddelelse med 68 forslag, som den agter at trække tilbage.   I   marts   2005   efterspurgte   Kommissionens   næstformand,   Kommissæren   for erhvervs-  og  virksomhedspolitik,  medlemsstaternes  forslag  til  regelforenkling. Som et resultat af en omfattende høring af organisationer og myndigheder sendte Danmark    i    juni    50    danske    regelforenklingsforslag    til    Kommissionen. Kommissionen ventes at præsentere en ny meddelelse om regelforenkling i løbet oktober 2005. Kommissionen iværksatte i april 2005 en række pilotprojekter med henblik på at teste anvendeligheden af en fælles målemetode. EPC drøftede den 27. september 2005 et non-paper, som beskrev resultaterne af pilotprojekterne samt udsigterne til  at  anvende  den  fælles  metode  i  EU.  Den  20.  oktober  2005  præsenterede Kommissionen   en   meddelelse   om   den   fælles   metode   til   måling   af   de administrative byrder i EU.   Meddelelsen beskriver bl.a. status for arbejdet med byrdemålinger i de respektive medlemsstater, hvoraf minimum 12 – inkl. Danmark – anvender en SCM-lignende tilgang. Meddelelsen klarlægger visse faste forudsætninger for den fælles metode, herunder    definition    af    administrative    byrder,    afrapporteringsformat    mv. Yderligere  forudsætninger  for  den  fælles  metode  er  beskrevet  i  et  tilhørende anneks. Meddelelsens overordnede konklusion er, at den fælles metode gennem
3 kvantificering   af   reguleringens   konsekvenser   kan   bibringe   det   europæiske samarbejde merværdi.   På  rådsmødet  den  8.  november  ventes  ECOFIN  i  forlængelse  af  ovennævnte meddelelse    og    ECOFIN-konklusionerne    fra    oktober    2004    at    vedtage konklusioner, der understreger vigtigheden af dette emne i relation til Lissabon- målsætningerne  om  at  styrke  vækst  og  beskæftigelse  i  EU.  Rådskonklusionerne ventes  at  opfordre  Kommissionen  til  at  begynde  anvendelsen  af  den  fælles metode i konsekvensvurderingssystemet fra januar 2006.   Derudover    ventes    konklusionerne    at    henlede    opmærksomheden    på,    at medlemsstaterne i oktober 2004 gav tilsagn om at ville bistå Kommissionen med implementeringen  af  metoden,  samt  at  medlemsstaterne  indvilger  i  at  levere  de nødvendige informationer, som fremtidige målinger måtte kræve. Konklusionerne ventes desuden at hilse Kommissionens seneste meddelelse om regelforenkling velkommen og opfordre Kommissionen til i første halvdel af 2006 at undersøge, hvorledes målemetoden bedst integreres i regelforenklingsarbejdet. Konklusionerne   vil   formentlig   bede   om   en   evaluering   af   arbejdet   med målemetoden inden for et år. Rådskonklusionerne ventes også at gentage ECOFIN’s opfordring fra rådsmødet i oktober 2004 til Kommissionen og medlemsstaterne om at overveje at fastsætte kvantitative   mål   for   reduktion   af   de   administrative   byrder   på   udvalgte reguleringsområder   i   EU.   Konklusionerne   ventes   endelig   at   henvise   til konsekvenserne   for   små   og   mellemstore   virksomheder,   samt   præcisere   at ECOFIN vil vende tilbage til emnet i december 2005. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig. Nærhedsprincippet Metode til måling af administrative byrder i EU udvikles mest hensigtsmæssigt på fællesskabsniveau.   Regeringen   finder,   at   sagen   er   i   overensstemmelse   med nærheds- og proportionalitetsprincippet. Gældende dansk ret Der   er   ingen   direkte   påvirkning   af   gældende   dansk   ret   som   følge   af rådskonklusionerne. Høring Kommissionens  meddelelse  om  den  fælles  metode  til  måling  af  administrative byrder  i  EU  er  sendt  i  høring  i  Specialudvalget  for  Konkurrenceevne  og Vækst med frist den 28. oktober 2005. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Måling af de administrative byrder har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige og statsfinansielle    konsekvenser    for    Danmark.    Hvis    der    bliver    tale    om
4 medfinansiering  fra  medlemsstaterne  til  målinger  på  europæisk  niveau,  vil  dette kunne medføre begrænsede udgifter for Danmark.   Samfundsøkonomiske konsekvenser Det  er  hensigten  at  forbedre  de  lovgivningsmæssige  rammevilkår  i  EU  med henblik  på  at  fremme  vækst  og  beskæftigelse  i  Europa.  En  reduktion  af  de administrative   byrder,   som   pålægges   virksomhederne   via   EU-regulering   vil medføre positive samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Bedre regulering har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (Indre Marked, Forbruger, Turisme) den 12. marts 2001 til orientering, forud for rådsmødet (Indre Marked, Forbruger, Turisme) den 26. november 2001 til orientering, forud for rådsmødet (Indre Marked, Forbruger, Turisme) den 21. maj 2002 til orientering, forud for rådsmøde (Generelle anliggender) den 17. juni 2002 til orientering, forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 30. september 2002   til   orientering,   forud   for   rådsmødet   (Konkurrenceevne)   den   14.-15. november  2002  til  orientering,  forud  for  rådsmødet  (Konkurrenceevne)  den  3. marts 2003 til orientering, forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 17. - 18. maj 2004 til orientering, forud for rådsmødet (ECOFIN) den 21. oktober 2004 til orientering, forud for rådsmødet (Konkurrenceevne) den 25.-26. november 2004 til    orientering,    forud    for    rådsmødet    (Konkurrenceevne)    og    (ECOFIN) henholdsvis  den  7.  og  8.  marts  2005,  forud  for  rådsmødet  (ECOFIN)  og (Konkurrenceevne)   henholdsvis   den   12.   og   18.   april   2005   samt   forud   for Konkurrenceevnerådsmødet  d.  6.-7.  juni  2005.  Folketingets  Europaudvalg  har desuden  modtaget  tre  grundnotater  om  Kommissionens  meddelelser  (bedre regulerings-pakken) den 8. august 2002 samt et grundnotat vedr. Kommissionens meddelelse  om  bedre  regulering  i  marts  2005.  Folketingets  Europaudvalg  har senest modtaget listen med danske forslag til forenkling af eksisterende EU-regler i juni 2005. Holdning Dansk holdning Danmark   støtter   aktivt   arbejdet   med   bedre   regulering   i   EU,   herunder Kommissionens meddelelse og udkastet til rådskonklusioner. Arbejdet i EU ligger i naturlig forlængelse af indsatsen for regelforenkling og administrative lettelser i Danmark. Danmark støtter, at den fælles metode til måling af de administrative byder i EU, tages  i  anvendelse  snarest  muligt,  da  målemetoden  er  et  godt  udgangspunkt  for systematisk regelforenkling og reduktion af administrative byrder. Danmark lægger vægt på, at metoden anvendes til både konsekvensvurdering og regelforenkling.    Danmark    foreslår,    at    Kommissionen    i    samarbejde    med medlemsstaterne  udvælger  nogle  af  de  mest  bebyrdede  sektorer/regulerings- områder, hvor den nye målemetode bringes i anvendelse.  
5 Danmark  arbejder  aktivt  for,  at  der  på  de  udvalgte  reguleringsområder  opstilles kvantitative mål for reduktionen af de administrative byrder i EU. Danmark   støtter   endelig,   at   arbejdet   sker   ud   fra   en   samlet   afvejning   af økonomiske, sociale og miljømæssige konsekvenser.   Andre landes holdninger Der  ventes,  at  kunne  opnås  enighed  om  rådskonklusioner  vedr.  måling  af administrative byrder.  
6 Dagsordenspunkt 3: EU-statistik –  opfølgning på ECOFIN konklusioner af 7. juni 2005 Resumé: Rådet (ECOFIN) ventes den 8. november 2005 at drøfte og eventuelt opnå politisk enighed  om  forslag  til  forordning  til  ændring  af  forordning  3605/93  og  drage  konklusioner herom.  Endvidere  ventes  Rådet  at  drage  konklusioner  om  prioritering  af  statistiske  behov, Udvalget   for   Penge-   Kreditmarkeds-   og   Betalingsbalancestatistik   (CMFB),   Eurostats uafhængighed og Statusrapport om Informationskravene i ØMUen. Baggrund og indhold For at sikre en tilfredsstillende løbende overvågning af de enkelte medlemsstaters finanspolitik   er   kvaliteten   af   statistiske   budgetdata   afgørende.   EU-traktaten angiver,  at  medlemsstaterne  skal  indberette  data  for  de  offentlige  finanser  til Kommissionen.  De  detaljerede  forskrifter  for  denne  indberetning  er  angivet  i forordning 3605/93. Der har været eksempler på betydelige revisioner af data for de offentlige finanser, herunder  bl.a.  i  Grækenland  i  2004.  Som  opfølgning  herpå,  samt  ECOFINs konklusioner  den  2.  juni  2004  om  overvågningen  og  kvaliteten  af  data  for offentlige finanser og Kommissionens meddelelse den 3. september 2004 om at styrke    implementeringen    af    Stabilitets-    og    vækstpagten,    offentliggjorde Kommissionen den 22. december 2004 en meddelelse om en europæisk strategi for  statistik  for  offentlige  finanser.  Strategien  indeholder  tre  indsatsområder:  1) udbygning    af    regelsættet,    2)    styrkelse    af    ressourcerne    i    Eurostat    og Generaldirektoratet for økonomi og finans og 3) fastsættelse af EU-standarder for nationale statistikinstitutter og Eurostat. ECOFIN  hilste  på  mødet  den  17.  februar  2005  Kommissionens  overordnede strategi  velkommen.  På  baggrund  af  strategien  vedtog  Kommissionen  den  2. marts  2005  et  forslag  til  forordning  til  ændring  af  forordning  3605/93  om statistiske  datas  kvalitet  i  sammenhæng  med  proceduren  for  uforholdsmæssigt store  underskud.  Forslaget  sigter  på  at  skabe:  1)  et  retligt  grundlag  for  de eksisterende ’best pratices’ vedrørende indsamling og rapportering af data, 2) en mere  systematisk  fremgangsmåde  i  overvågningen  af  datakvalitet  ved  at  tillade dybdegående  metodologiske  besøg,  udover  de  besøg,  der  allerede  gennemføres regelmæssigt  og  3)  mere  transparens,  og  dermed  ansvarlighed,  i  hele  processen, både   på   nationalt   og   Kommissions-niveau,   bl.a.   ved   offentliggørelsen   af rapporterede data samt oplysninger om kilder og metoder anvendt i indsamlingen af  data.  Kommissionen  vedtog  den  25.  maj  2005  en  meddelelse  til  Europa- Parlamentet og Rådet (’Statistikkodeks’) om, hvordan styringen af Eurostat og det europæiske    statistiske    system    kan    forbedres,    herunder    præsentation    af minimumsstandarder for produktion og spredning af statistik i Europa, og hvilke principper der skal lægges til grund ved fastlæggelse af de statistiske prioriteringer. Kommissionen   forpligter   sig   til   at   sikre,   at   Eurostat   efterlever   kodeksen. Kommissionen  har  endvidere  vedtaget  en  henstilling  til  medlemslandene,  der anbefaler, at medlemslandene betragter kodeksen som et sæt fælles standarder og sikrer, at principperne i kodeksen overholdes.  
7 ECOFIN  drøftede  den  7.  juni  2005  Kommissionens  forslag  til  forordning  til ændring   af   forordning   3605/93   og   Kommissionens   meddelelse   til   Europa- Parlamentet og Rådet. ECOFIN udtrykte støtte til det foreslåede handlingsforløb og  de  fleste  af  de  foreslåede  enkeltelementer.  Flere  medlemslande  havde  dog bemærkninger.   ECOFIN  ventes  den  8.  november  2005  at  drøfte  og  eventuelt  opnå  endelig enighed om udkastet til forordning og drage konklusioner herom. Metodologiske besøg og Eurostats forbehold over for indberettede data ECOFIN konkluderede den 7. juni 2005, at der var grund til en præcisering af de metodologiske besøg som Kommissionen/Eurostat ifølge udkastet til forordning vil kunne gennemføre. Særligt vil besøgene skulle begrænse sig til det statistiske område og sammensætningen af delegationerne bør afspejle dette. ”Dialogbesøg” bør  være  reglen,  mens  de  metodologiske  besøg  ifølge  ECOFIN  kun  bør  finde sted,  når  Eurostat  konstaterer  betydelige  risici  eller  potentielle  problemer  med medlemslandenes indberettede tal.   Vedrørende    indberetning    af    data    i    forbindelse    med    proceduren    om uforholdsmæssigt store underskud var ECOFIN af den opfattelse, at Eurostat – i de  tilfælde,  hvor  Eurostat  har  forbehold  over  for  medlemsstaternes  data  –  bør meddele  disse  forbehold  til  medlemsstaterne  senest  3  arbejdsdage  forud  for offentliggørelsen  af  vurderingen.  I  Kommissionens  udkast  til  forordning  var fristen angivet til 2 arbejdsdage. Kommissionen   har   præciseret   principper   og   praktisk   detaljer   omkring   de metodologiske  besøg.  Ønsket  om  et  3-arbejdsdages  varsel  fra  Eurostat  ved forbehold over for medlemsstaternes indberetninger ventes at blive indarbejdet i udkastet til forordning.   EFC  drøftede  strategien  for  at  forbedre  kvaliteten  og  håndteringen  af  EU- statistikken den 26-27. oktober 2005. EFC lægger op til, at Kommissionen/Eurostats præcisering af rammerne for de metodologiske besøg, herunder kravene til medlemslandene, specificeres som anneks til forordningen. Udvalget for Penge- Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik (CMFB) ECOFIN bad den 7. juni 2005 endvidere om en evaluering af Udvalget for Penge- Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik (CMFB), der omtales i forordningsudkastet. Denne evaluering skal omhandle udvalgets rolle, kompetenceområder og funktionsmåde samt dets samspil med Eurostat. EFC blev anmodet om at aflægge rapport til ECOFIN om resultatet af en sådan vurdering inden udgangen af 2005.   EFC  drøftede  den  26.-27.  oktober  CMFBs  rolle  og  samspil  med  Eurostat.  Det nuværende system, hvor Eurostat konsulterer dette rådgivende udvalg bestående af   de   mest   erfarne   eksperter   fra   de   nationale   statistiske   institutioner   og nationalbanker, vurderes at have virket tilfredsstillende i mange år, og medvirket
8 til styrke pålideligheden og uafhængigheden af EU-statistikken. Der var i EFC et bredt flertal for at bevare udvalget i dets nuværende rolle.   Prioritering af statistiske behov ECOFIN  noterede  sig  også  den  7.  juni  2005  det  igangværende  arbejde  med  at prioritere  de  nuværende  og  fremtidige  statistiske  behov.  Relevans  i  forhold  til politiktilrettelæggelse i EU og ØMU bør ifølge ECOFIN være det overordnede kriterium, som statistikbehov vurderes på baggrund af. Fordele og omkostninger i forbindelse  med  prioriteringen  af  statistiske  behov  skal  afvejes  samt  afspejles  i anvendt     metode     og     implementering.     ECOFIN     anmodede     om,     at prioriteringsarbejdet   blev   fremskyndet,   herunder,   at   EFC,   med   bistand   fra Eurostat   og   ECB,   inden   december   2005   fremlægger   en   statusrapport   om fremskridtene med en omprioritering.   Det overvejes at indarbejde arbejdet i Task Force om Improved Priority Setting i Kommissionens  statistikprogram  for  2008-12  og  som  pilotprojekt  i  det  årlige arbejdsprogram for 2007. Eurostats uafhængighed ECOFIN anerkendte den 7. juni 2005 behovet for at overveje oprettelsen af en ’høj-niveau’ rådgivende gruppe, med politisk synlighed og kapacitet til at fremme uafhængighed, integritet og ansvar i Eurostat og det europæiske statistiske system. ECOFIN  fandt  det  imidlertid  vigtigt  at  en  sådan  gruppes  rolle,  beføjelser, ansvarsområde  og  sammensætning  samt  forbindelse  til  den  rådgivende  gruppe CEIES   (European   Advisory   Committee   on   Statistical   Information   in   the Economic and Social Spheres) blev gjort klar. CEIES medvirker til at koordinere arbejdet  med  EU's  statistiske  informationspolitik  bl.a.  ved  at  tage  inddrage brugernes krav samt omkostningerne for statistikproducenterne. Statusrapport om Informationskravene i ØMUen EFC  påregnes  at  aflægge  statusrapport  om  informationskravene  i  ØMUen,  der omfatter   udarbejdelse   af   statistiske   indikatorer,   såkaldte   Principal   European Economic indicators (PEEIs), til brug for økonomisk analyse og monetær politik. For  nærværende  er  9  ud  af  disse  19  PEEIs  tæt  på  at  opfylde  eller  opfylder  de opstillede krav til rettidighed og dækning. Fremadrettede prioriteter er særligt en forbedret  tilgængelighed  af  indikatorer  på  service-  og  arbejdsmarkedsområdet samt en forbedring af offentliggørelseshastigheden af de fleste PEEIs, der trods fremskridt halter efter tilsvarende amerikanske indikatorers offentliggørelseshastighed.   EFC   har   ligeledes   udarbejdet   rapport   om   de tiltrædende landes og kandidatlandenes fremskridt inden for handlingsplanen for økonomisk, monetær og finansiel statistik.       Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser Ændring    af    forordning    (EC)    no.    3605/93    kan    medføre    udgifter    i størrelsesordenen 0,4 mio. kr. for Danmarks Statistik som følge af blandt andet den  nye  form  for  kontrolbesøg  samt  omkostninger  til  øget  dokumentation. Udgifterne afholdes inden for Danmarks Statistiks udgiftsramme.
9 Nærhedsprincippet Sagen vedrører initiativer, der skal styrke troværdigheden af statistikproduktionen i EU. Det er initiativer, der nødvendigvis må tages på EU-niveau, og regeringen skønner på den baggrund, at sagen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudv   alg Kommissionens  meddelelse  om  en  europæisk  strategi  for  ledelse  og  ansvar vedrørende  statistik  har  været  forelagt  Folketingets  Europaudvalg  til  orientering forud for mødet i ECOFIN den 17. februar 2005 og til forhandlingsoplæg forud for mødet i ECOFIN den 7. juni 2005. Holdning Dansk holdning Fra  dansk  side  støtter  man  generelt initiativer,  der  kan  styrke  overvågningen  og pålideligheden af statistik for offentlige finanser, samt initiativer til nedbringelse af statistikkrav  med  henblik  på  frigørelse af  ressourcer  blandt andet  til  styrkelse  af statistik om offentlige finanser. Andre landes holdninger Det forventes, at Rådet vil kunne nå til enighed om vedtagelse af forordning til ændring af forordning 3605/93.  
10 Dagsordenspunkt 5: Finansielle tjenesteydelser –  grænseoverskridende fusioner og virksomhedsopkøb Resumé:  Rådet  ventes  i  opfølgning  på  uformelt  ECOFIN  i  september  2004  at  drøfte konsolidering    i    den    finansielle    sektor.    Formandskabet    lægger    op    til    vedtagelse    af rådskonklusioner, hvori Rådet bl.a. opfordrer Kommissionen til at arbejde videre med at fjerne hindringer for grænseoverskridende fusioner og virksomhedsovertagelser. Baggrund og indhold Ministrene   opfordrede   på   uformelt   ECOFIN   den   11.   september   2004 Kommissionen   til   at   undersøge   mulige   hindringer   for   grænseoverskridende fusioner og virksomhedsovertagelser i den finansielle sektor. På   ECOFIN   den   8.   november   2005   ventes   ministrene   at   notere   sig Kommissionens   arbejde   på   området   samt   vedtage   rådskonklusioner   om retningslinjer for det videre arbejde.   Kommissionen ventes at offentliggøre en fremskridtsrapport inden mødet, hvori resultater af dens analyse vedrørende hindringer for fusion og virksomhedsopkøb i primært bank- og forsikringssektoren præsenteres. På mødet forventes drøftelsen at tage udgangspunkt i en præsentation heraf.   Kommissionen  har  i  sit  arbejde  fokuseret  på  bl.a.  analyse  af  barrierer  for konsolidering  inden  for  den  finansielle  sektor  og  gennemgang  af  tilsynsmæssige beføjelser ved godkendelse af fusioner i bl.a. bank- og forsikringssektoren. Kommissionens undersøgelser gennemføres med udgangspunkt i Kreditinstitutdirektivets artikel 16 (direktiv 2000/12/EF). Artikel 16 foreskriver, at  enhver  fysisk  eller  juridisk  person,  der  påtænker  direkte  eller  indirekte  at komme  i  besiddelse  af  en  "kvalificeret  andel"  i  et  kreditinstitut,  forinden  skal underrette de kompetente myndigheder herom med angivelse af størrelsen af den påtænkte kapitalandel. Enhver fysisk eller juridisk person skal ligeledes underrette de  kompetente  myndigheder,  hvis  de  påtænker  at  forøge  deres  kvalificerede deltagelse1. Disse   beføjelser   giver   medlemslandene   (de   finansielle   tilsynsmyndigheder) mulighed for at stille betingelser og i sidste ende at modsætte sig, at en udenlandsk bank overtager en bank i det pågældende medlemsland.   På  mødet  ventes  formandskabet  at  lægge  op  til  vedtagelse  af  rådskonklusioner, hvori Rådet bl.a. støtter Kommissionens undersøgelser af de barrierer, der skyldes tilsynsregler i både kreditinstitut- og forsikringssektoren. Rådet ventes desuden at opfordre Kommissionen til, at: tilvejebringe et klart og begrænset sæt af tilsynsmæssige betingelser for at skabe større gennemsigtighed og en konsistent tilgang i den tilsynsmæssige vurdering af aktionærernes kontrol i de enkelte medlemslande 1I Danmark er en kvalificeret andel 10  pct. eller derover.  
11 samarbejde med tilsynsmyndighederne for at opnå en ensartet og klar procedure for vurderingen af ”kvalificerede ejerandele”   sikre et tilstrækkeligt samarbejde i vurderingen af en planlagt grænseoverskridende fusion, samt   udarbejde en procedure, der skal følges i det tilfælde, hvor den overtagende virksomhed er fra et tredje land (dvs. et ikke EU-land). Rådet understreger desuden vigtigheden af konsistens på tværs af den finansielle sektor i forhold til regler, der vedrører fusioner og opkøb. Endelig anmoder Rådet om,   at   Kommissionen   foretager   en   omfattende   høring   af   undersøgelsens resultater som led i gennemførelsen af principperne om bedre regulering. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om rådskonklusionerne. Nærhedspri   ncippet Ikke relevant. Gældende dansk ret Udkastet til rådskonklusioner berører ikke dansk ret. Høring Udkastet til rådskonklusioner har ikke været i høring. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Kommissionens    præsentation    af    det    foreløbige    arbejde    og    vedtagelse    af rådskonklusionerne  har  ikke  i  sig  selv  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle konsekvenser. Samfundsøkonomiske konsekvenser Formålet med Kommissionens undersøgelser og initiativer er at nedbryde barrierer for   grænseoverskridende   fusioner   og   virksomhedsopkøb   i   EU.   Herved   øges konkurrencen  i  den  finansielle  sektor  på  tværs  af  grænserne,  hvilket  ventes  at medføre en samfundsøkonomisk gevinst. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.     Holdning Dansk holdning Danmark  støtter  rådskonklusionerne  og  Kommissionens  bestræbelser  på  at  fjerne hindringer for grænseoverskridende fusioner og virksomhedsopkøb. Andre landes holdninger En  række  lande  foretrækker,  at  Rådet  venter  med  at  vedtage  rådskonklusioner,  til Kommissionens undersøgelser er afsluttet. De foretrækker, at Rådet alene noterer sig en fremskridtsrapport fra Kommissionen.
12 Dagsordenspunkt 8: Finansielle tjenesteydelser –  forordning vedr. oplysninger om indbetaler ved pengeoverførsel (SRVII) KOM(2005)343 Resumé:  Forslaget  har  til  formål  at  gennemføre  FATF2´s  særlige  anbefaling  nr.  VII  vedr. oplysninger   om   indbetaler   ved   en   elektronisk   pengeoverførsel   -   en   gældende   international bestemmelse mod hvidvask af penge og finansiering af terrorisme. Baggrund og indhold Kommissionen  har  den  26.  juli  2005  udsendt  et  forslag  til  forordning  vedr. oplysninger om indbetaler ved en elektronisk pengeoverførsel. Forordningen skal gennemføre   den   internationale   organisation   til   bekæmpelse   af   hvidvask   og finansieringen af terrorisme - FATF´s - særlige anbefaling nr. VII, herunder især en tilhørende fortolkende note om den nærmere implementering af anbefalingen.    Forslagets  formål  er  at  sikre,  at  oplysninger  om  indbetaler  ved  en  elektronisk pengeoverførsel er tilgængelige for de myndigheder, der har til opgave at bekæmpe hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, således at arbejdet hermed lettes.   Forslaget har været behandlet i attachégruppen for finansielle tjenesteydelser og er endnu  ikke  færdigbehandlet,  men  det  forudses,  at  forslaget  snart  forelægges  for COREPER.  Indholdet  af  forslaget  som  beskrevet  nedenfor  er  baseret  på  den senest foreliggende tekst. Hjemmelsgrundlaget  er  Traktatens  artikel  95  (vedtagelse  med  kvalificeret  flertal efter fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. Traktatens artikel 251). Forordningsforslaget  skal  supplere  det  såkaldte  "3.  hvidvaskdirektiv",  der  blev vedtaget  af  Rådet  den  19.  september  2005.  3.  hvidvaskdirektiv  gennemfører FATF´s reviderede anbefalinger til bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering.   Kommissionen  har  fundet  det  mest  hensigtsmæssigt  at  behandle  spørgsmålet vedr. oplysninger om indbetaler ved en pengeoverførsel i en særskilt forordning. Forordningsforslaget skal sikre ensartede oplysningskrav i EU om indbetaler, når der  gennemføres  en  elektronisk  pengeoverførsel.  Forordningsforslaget  berører ikke  formålet  med  betalingen,  f.eks.  køb  af  varer,  tjenesteydelser,  værdipapirer m.m.   Det   omhandler   kun   mulighederne   for   at   identificere   afsender   af   en pengeoverførsel. Kommissionen  foreslår,  at  EU-landene  anses  for  at  udgøre  ét  samlet  retsområde. Det  medfører,  at  kravene  til  de  oplysninger,  der  skal  ledsage  en  transaktion,  er mindre omfattende end ved overførsel til ikke EU-lande. Inden for EU skal det dog være muligt for de relevante myndigheder at få adgang til "komplette" oplysninger om afsender inden for tre dage. 2Financial Action Task Force (International organisation til bekæmpelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme).
13 Forslaget  indeholder  et  krav  om,  at  pengeoverførsler  skal  ledsages  af  bestemte ("komplette")  oplysninger.  Ved  pengeoverførsler,  der  skal  sendes  fra  EU  til  en modtager  i  et  land  uden   for  EU,  kræves  oplysninger  om  afsenderens  navn, kontonummer  samt  adresse  eller  f.eks.  CPR-nummer.  Disse  oplysningskrav  er identiske  med  kravene  i  FATF´s  særlige  anbefaling  nr.  VII  vedr.  elektroniske overførsler. Såfremt  pengeoverførslen  udelukkende  bevæger  sig  inden  for  EU,  stilles  der  kun krav   om,   at   pengeoverførslen   skal   ledsages   med   oplysning   om   enten   et kontonummer eller et andet identifikationsnummer. Samtidig skal den afsendende betalingsformidler  inden  for  tre  dage  kunne  stille  de  komplette  oplysninger  om afsenders navn, adresse eller f.eks. CPR-nummer til rådighed for modtageren eller myndigheder i modtagerlandet.   Forslaget     skal     finde     anvendelse     på     alle     former     for     elektroniske betalingsformidlingsvirksomheder uanset, om overførslen sker til en indenlandsk modtager, til et EU-land eller til et land uden for EU. Dette gælder både i forhold til pengeinstitutter og andre betalingsformidlingsvirksomheder såsom kortudstedere m.v., såfremt disse anvendes som betalingsoverførselssystemer.   Undtaget fra forslaget er flg.: Pengeoverførsler i forbindelse med handelstransaktioner, der udføres ved brug af kredit- og debetkort samt elektroniske penge eller lignende, hvis det er muligt at spore transaktionen tilbage til indbetaler. Transaktioner mellem betalingsformidlere, der handler for egen regning. ”Samleoverførsler” (batch-overførsler), det vil sige overførsel af mange mindre beløb samlet i en overførsel.3 Clearing- og betalingsafviklingssystemer. Giroindbetalingssystemet i Danmark giver mulighed for, at en kunde selv påfører sit navn og adresse på girokortet samt betaler beløbet kontant. I sådanne tilfælde vil  der  ikke  være  mulighed  for  at  spore  betalingen  tilbage  til  indbetaler,  når  der ikke  benyttes  Dankort  eller  andet  betalingskort  Disse  tilfælde  lever  ikke  op  til forslagets   krav   om,   at   der   skal   være   et   kontonummer   eller   en   entydig identifikation, som fører tilbage til indbetaler.   Den    afsendende    betalingsformidler    skal    modtage/råde    over    "komplette" afsenderoplysninger.   Formidlere   (mellemled)   i   pengeoverførsler   skal   have   et effektivt  system  til  kontrol  af,  om  de  nødvendige  oplysninger  følger  med  en modtaget pengeoverførsel. Den modtagende betalingsformidler skal have effektive procedurer, der kan spore manglende   oplysninger,   og   skal   rapportere   til   de   relevante   myndigheder   om 3Batch transfers benyttes f.eks. ved pensionsoverførsler. Ved disse overførsler er beløb og oplysninger om afsender tilstede, men teknisk set skilt ad. Oplysningerne vil derfor kunne udleveres, hvis der er behov herfor.
14 mistænkelige overførsler. Formidlere af overførslen skal opbevare oplysningerne i 5 år.   Den   modtagende   betalingsformidler   skal   ligeledes   betragte   ufuldstændige oplysninger  om  indbetaler  som  en  faktor  i  vurderingen  af,  om  transaktionen  er mistænkelig. Medlemslandene   skal   indføre   sanktioner,   der   står   i   rimelig   forhold   til overtrædelsen, men som samtid har en præventiv virkning.   For  ikke  at  hæmme  bidrag  til  velgørende  formål  foreslår  Kommissionen,  at medlemslandene  kan  undtage  elektroniske  pengeoverførsler,  der  ikke  overstiger 150     euro.     Undtagelsen     gælder     alene     hjælpeorganisationer     inden     for medlemslandets  område.  Medlemslandene  skal  informere  Kommissionen,  hvis denne    undtagelsesbestemmelse    anvendes,    og    de    skal    endvidere    give Kommissionen  en  liste  over  de  organisationer,  der  er  omfattet  af  undtagelsen. Bestemmelsen  skal  ses   i  sammenhæng  med,  at  FATF  har  udsendt  særlige retningslinier   til   forebyggelse   af,   at   "non-profit   organisations"   benyttes   om skalkeskjul  for  finansiering  af  terrorisme.  FATF's  særlige  anbefaling  nr.  VII indeholder ingen undtagelse for elektroniske pengeoverførsler til hjælpeorganisationer. Bestemmelsen  vedrører  alene  indbetaling  af  bidrag  til  hjælpeorganisationernes arbejde.  Bestemmelsen  skal  give  hjælpeorganisationerne  mulighed  for  fortsat  at kunne tilrettelægge indsamlingskampagner på en måde, så bidrag ikke skal afvises alene på grund af manglende afsenderidentifikation. Undtagelsen forudsætter, at den pågældende organisation er underlagt krav om regnskabsaflæggelse og ekstern revision   eller   offentligt   tilsyn.   Bestemmelsen   berører   ikke   organisationernes disponering over bidragene eller deres humanitære arbejde m.v. Efter forslaget kan Kommissionen under visse betingelser give medlemslande, der er i valutaunion eller i valutafællesskab med landsdele, som ikke er medlemmer af EU, tilladelse til at behandle betalinger til og fra disse landsdele efter forordningens regler som værende inden for ét retsområde. Det betyder, at alene kontonummeret/identifikationsnummeret  skal  sendes  med  overførslen.  De  øvrige oplysninger  skal  kunne  stilles  til  rådighed  for  myndighederne  (som  i  Danmark  er politiet/SØK) inden for 3 dage. Bestemmelsen har til formål at give bl.a. Færøerne og Grønland mulighed for at anvende forordningens regler med den virkning, at der kun  skal  medsendes  "begrænsede"  afsenderoplysninger  ved  overførsler  til  og  fra disse landsdele og Kongeriget Danmarks øvrige dele. Kommissionen foreslår, at definitionen på "overførsel af midler" samt beløbsgrænser skal    kunne    tilpasses    den    teknologiske    udvikling    i    en    komiteprocedure (forskriftsudvalg).   Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
15 Nærhedsprincippet Kommissionen   mener,   at   økonomisk   kriminalitet,   herunder   hvidvask   samt terrorfinansiering,   mest   effektivt   bekæmpes   på   internationalt   plan,   dvs.   på grundlag af FATF´s anbefalinger, der er internationalt anerkendte standarder. En gennemførelse af disse anbefalinger på EU-niveau vil endvidere sikre en ensartet anvendelse af anbefalingerne i EU's medlemslande. Regeringen  er  enig  i,  at  bekæmpelsen  af  hvidvask  og  terrorfinansiering  bedst opnås gennem indførelse af fælles internationale regler på området, herunder på EU-niveau. Regeringen skønner på den baggrund, at sagen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.   Gældende dansk ret Den danske lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering   af   terrorisme,   jf.   lovbekendtgørelse   nr.   132   af   1.   marts   2005 (hvidvaskloven),  har  gennemført  1.  og  2.  hvidvaskdirektiv.  På  baggrund  af FATF´s  daværende  8  særlige  anbefalinger  om  terrorfinansiering  har  den  danske hvidvasklov siden 2002 endvidere omfattet terrorfinansiering.   FATF´s   særlige   anbefaling   nr.   VII   om   oplysninger   om   indbetaler   ved   en pengeoverførsel er således blevet gennemført i den danske hvidvasklov. Imidlertid har   FATF,   efter   gennemførelsen   i   den   danske   hvidvasklov,   vedtaget   en fortolkende  note  til  den  særlige  anbefaling  nr.  VII,  idet  mange  lande  har  givet udtryk for, at anbefalingen ikke vil kunne efterleves i praksis. Den danske hvidvasklov tager derfor ikke højde for FATF´s fortolkende note til den særlige anbefaling nr. VII, der blev udsendt i februar 2003. Den fortolkende note blev revideret i 2004. Forslag  til  lov  om  gennemførelse  af  det  såkaldte  3.  hvidvaskdirektiv  forventes fremsat  den  9.  november  2005.  Efter  vedtagelsen  af  indeværende  forordning  skal den   danske   hvidvasklov   tilpasses,   således   at   de   bestemmelser,   der   findes   i forordningen, udgår af hvidvaskloven. Høring Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor samt    til    Færøernes    hjemmestyre,    Grønlands    hjemmestyre,    Indsamlings- organisationernes  Brancheorganisation  –  ISOBRO  -,  Rådet  for  frivilligt  socialt Arbejde, Det centrale Handicapråd samt FEXCO (tidl. Western Union).   Finansrådet  ønskede,  at  teksten  blev  formuleret  så  tæt  op  ad  FATF´s  særlige anbefaling  nr.  VII  som  muligt,  og  at  ansvarsfordelingen  var  så  klar  som  mulig. Indsamlingsorganisationernes   brancheorganisation   –   ISOBRO   –   ønskede,   at beløbsgrænsen  grænsen  for  de  elektroniske  betalinger,  hvor  der  ikke  kræves verifikation af oplysninger om afsenderen, blev øget.   Der  var  enighed  i  udvalget  om,  at  forslaget  indeholder  uklarheder,  som  burde afklares,   herunder   præcisering   af   anvendelsesområdet.   Det   burde   desuden
16 tydeliggøres, hvilke former for betalingsformidling, der var omfattet af forslaget, og endelig burde virksomhedernes pligter præciseres nærmere. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Vedtagelse af forslaget til forordning om hvilke oplysninger, der skal ledsage en pengeoverførsel, vil kræve en ændring af den danske hvidvasklov.   Den  særlige  anbefaling  –  SR  VII  er  gennemført  i  Danmark  i  2002.  FATF  har efterfølgende   udsendt   en   fortolkende   note,   der   bevirker,   at   de   danske gennemførelsesbestemmelser må ændres og tilpasses den fortolkende note. Efter vedtagelsen af forordningen skal den danske hvidvasklov derfor ændres, således at de bestemmelser, der fremgår af forordningen udgår af loven. Der  skal  desuden  indføres  bestemmelser  om  sanktioner  for  overtrædelse  af forordningen samt evt. en bestemmelse om undtagelse af bidrag under en bestemt beløbsgrænse til hjælpeorganisationer i Danmark.   Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslagets  konsekvensanalyse  indeholder  ikke  en  belysning  af  de  samfunds- mæssige konsekvenser. FATF´s  særlige  anbefaling  nr.  VII  er  allerede  gennemført  i  Danmark.  Der  er derfor tale om tilpasning af eksisterende "systemer" til bestemmelserne i forslaget. Omfanget af ændringerne søges belyst i høringsprocessen.   Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Der  er  den  10.  august  2005  sendt  et  nærhedsnotat  om  forslaget  til  Folketingets Europaudvalg. Økonomi- og Erhvervsministeren har den 12. august 2005 sendt kopi af notatet til Folketingets Erhvervsudvalg (alm. del - bilag 216). Der er den 14. september 2005 sendt et grundnotat til Folketingets Europaudvalg. Økonomi- og  Erhvervsministeren  har  den  15.  september  2005  sendt  kopi  af  notat  til Folketingets  Erhvervsudvalg  (alm.  del  -  bilag  269).  Supplerende  grundnotat  er sendt til Folketingets Europaudvalg den 31. oktober 2005.   Holdning Dansk holdning Danmark har tiltrådt FATF´s særlige anbefalinger til forebyggelse af finansiering af   terrorisme.   Danmark   støtter   generelt   forslaget,   idet   forordningsforlaget gennemfører FATF´s særlige anbefaling nr. VII. Regeringen vil arbejde for, at Færøerne og Grønland, der ikke er medlemmer af EU, ikke behøver at sende "komplette" afsenderoplysninger, men kan nøjes med at medsende samme information, som skal sendes mellem EU-landene indbyrdes. Endvidere    støtter    regeringen    undtagelsen    ved    indbetaling    af    bidrag    til hjælpeorganisationer.
17 Regeringen    vil    endvidere    arbejde    for,    at    der    findes    en    løsning    for giroindbetalinger. Andre landes holdninger En gruppe lande ønsker, at forordningen i så vid udstrækning som muligt afspejler teksten  i  FATF´s  særlige  anbefaling  nr.  VII.  Kommissionen  og  en  række  lande ønsker derimod, at forordningen kommer til at indeholde strengere krav til omfanget af  de  oplysninger,  der  skal  ledsage  en  grænseoverskridende  pengeoverførsel,  end hvad fremgår af den særlige anbefaling nr. VII. Landegruppen udtrykker herunder betænkelighed ved at indrømme en særlig undtagelse for hjælpeorganisationer.  
18 Dagsordenspunkt 10: Finansielle tjenesteydelser –  ændring af direktiv om markeder for finansielle instrumenter (MiFID) KOM(2005)253   Resumé  Forslaget  har  til  formål  at  udsætte  fristerne  for  medlemsstaternes  implementering  af direktivet   om   markeder   for   finansielle   instrumenter   (MiFID)   og   samtidig   at   forlænge tidspunktet for ikrafttrædelse af de nationale gennemførelsesregler. Baggrund og indhold Formålet   med   direktivet   om   markeder   for   finansielle   instrumenter   (MiFID 2004/39/EF),  som  blev  vedtaget  i  april  2004,  er  at  skabe  et  ensartet  og  højt niveau   af   investorbeskyttelse   i   EU   samt   lette   og   effektivisere   handel   med værdipapirer  på  tværs  af  grænserne.  Direktivet  gælder  for  investeringsselskaber (dvs. fondsmæglerselskaber), kreditinstitutter (dvs. penge- og realkreditinstitutter) og regulerede markeder (bl.a. fondsbørser).   Ifølge de oprindelige bestemmelser skal direktivet være implementeret i national ret 24 måneder efter direktivets ikrafttræden, dvs. den 30. april 2006. Direktivet   om   markeder   for   finansielle   instrumenter   indeholder   en   række bemyndigelser  til  Kommissionen  til  at  fastsætte  regler  inden  for  direktivets rammer.  Vedtagelsen  af  disse  regler  er  blevet  forsinket  pga.  foranstaltningernes kompleksitet, konsultationer mv., hvilket betyder at reglerne tidligst kan forventes vedtaget i foråret 2006.   Idet  EU-regelgrundlaget  således  tidligst  kan  forventes  færdigt  næsten  samtidig med direktivets oprindelige gennemførelsesfrist, vil det ikke være praktisk muligt for  medlemsstaterne  og  de  berørte  virksomheder  at  implementere  direktivet nationalt inden for fristen.   Hertil  kommer,  at  berørte  virksomheder  har  brug  for  en  periode,  efter  at medlemslandene  har  udstedt  gennemførelsesbestemmelserne  til  at  tilpasse  sig  til de nye regler, eksempelvis med hensyn til IT-systemer. For   at   sikre   en   effektiv   og   ensartet   gennemførelse   af   direktivet   fremsatte Kommissionen først et forslag om en forlængelse af gennemførelsesfristen på 6 måneder for implementering i national lovgivning og samt yderligere 6 måneder for ikrafttrædelse af national lovgivning, jf. KOM(2005) 253. Det har dog vist sig, at    Kommissionens    gennemførelsesdirektiver/-forordninger    ikke    vil    kunne forventes  vedtaget  efter  den  tidsplan,  der  oprindelig  blev  lagt  til  grund  ved forslagets fremsættelse. Der er derfor fremsat et nyt forslag om en forlængelse af gennemførelsesfristen således, at fristen for medlemsstaternes implementering nu udgør   9   måneder,   dvs.   til   31.   januar   2007.   Derudover   giver   forslaget virksomhederne yderligere 9 måneder til at indrette sig på reglerne, således at de nationale regler skal træde i kraft pr. 1. november 2007.  
19 Europa-Parlamentets holdning Der er ingen oplysninger om Europa-Parlamentets holdning. Den forventes dog at være positiv. Nærhedsprincippet Ikke relevant. Gældende dansk ret Direktivet om markeder for finansielle instrumenter er endnu ikke implementeret i dansk ret.   Høring I  august  2005  tilsluttede  EU-specialudvalget  for  den  finansielle  sektor  sig  det oprindelige forslag om en forlængelse af gennemførelsesfristerne. I oktober 2005 tilsluttede   EU-specialudvalget   for   den   finansielle   sektor   sig   den   yderligere forlængelse af gennemførelsesfristerne.   Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekv   enser Forslaget  vil  give  ekstra  tid  til  den  danske  lovgivningsproces,  men  derudover ændrer  forslaget  ikke  på,  hvilke  regler  der  skal  implementeres  i  dansk  ret. Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Samfundsøkonomiske konsekvenser For de berørte virksomheder kan en fristforlængelse resultere i bedre planlægning af omstillingen til de nye regler. En udskydelse af direktivets anvendelse medfører dog en udskydelse af det udvidede 'europæiske pas', som direktivet indfører, og dermed realiseres  de  fordele,  som  det  europæiske  pas  giver  lidt  senere  .  De  berørte virksomheder er meget positive over for forslaget. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget  til  direktiv  om  markeder  for  finansielle  instrumenter  blev  forelagt  for Folketingets  Europaudvalg  til  forhandlingsoplæg  forud  for  ECOFIN  den  7. oktober 2003 . Der er den 27. juli 2005 sendt et nærhedsnotat (0253 bilag 1) og et faktuelt  grundnotat  (0253  bilag  2)  til  Folketingets  Europaudvalg  om  forslag vedrørende forlængelse af gennemførelsesfristerne. Der er den 28. juli 2005 sendt henholdsvis  et  nærhedsnotat  og  et  faktuelt  grundnotat  (bilag  204)  samt  den  15. september   2005   et   supplerende   grundnotat   (bilag   268)   til   Folketingets Erhvervsudvalg om sagen.   Holdning Dansk holdning   Regeringen  støtter  en  forlængelse  af  gennemførelsesfristerne  for  direktivet  om markeder for finansielle instrumenter, idet Kommissionens supplerende regler ikke har kunnet fastsættes efter den oprindelige tidsplan. Andre landes holdninger De øvrige medlemslande har støttet en forlængelse af fristen for gennemførelsen af direktivet om markeder for finansielle instrumenter.