|
|
|
Møde i Folketingets Erhvervsudvalg den 21. september vedrørende rÃ¥dsmøÂde (Konkurrenceevne) den 25. september.
[Ændret forslag til oprettelse af et EF-handlingsprogram inden for forbrugerbeskyttelsespolitik (2007-2013)]
· Jeg vil indlede med at orientere Udvalget om et ændret forslag om oprettelse af et EU forbrugerhandlingsprogram for perioden 2007-2013.
Â
· Kommissionen har fremlagt et ændret forslag til et EU-handlingsprogram inden for forbrugerbeskyttelsespolitik, hvor Kommissionen har valgt at opdele det oprindelige forslag til et handlingsprogram for sundhed og forbrugerbeskyttelse i to selvstændige forslag for henholdsvis sundhed og forbrugerbeskyttelse.
· Forslaget er sat på dagsordenen til politisk enighed på næste uges møde i Konkurrenceevnerådet.
· Det ændrede forslag opstiller en række målsætninger på området, ligesom det indeholder en liste over konkrete handlinger. Ved fastsættelsen af det årlige arbejdsprogram vil der blive udvalgt specifikke handlinger fra listen. Jeg henviser i øvrigt til samlenotatet for en nærmere beskrivelse af forslagets indhold.
· Regeringen kan tilslutte sig, at indsatsen for forbrugerbeskyttelse fortsættes i form af et handlingsprogram.
· Regeringen kan også tilslutte sig, at programmet deles op i et sundheds- og et forbrugerprogram.
· Samtidig kan regeringen generelt tilslutte sig programmets målsætninger, aktioner og indsatsområder, som er i tråd med den danske forbrugerpolitik.
[Forslag til direktiv om indførelse af bestemmelser om nominelle mængder for færdigpakkede produkter]
· Den næste sag jeg vil nævne er direktiv om færdigpakkede produkter.
· Sagen er sat på dagsordenen til politisk enighed på konkurrenceevnerådet på mandag den 25. september.
· Forhandlingssituationen er en anelse uklar, men der tegner sig et blokerende mindretal af Grækenland, Cypern, Frankrig, Italien og Spanien.
· De nævnte lande ønsker ikke fuldt ud liberaliserede pakkestørrelser for blandt andet mælk, smør, pasta og pulverkaffe.
· Det er på nuværende tidspunkt usikkert, om det bliver muligt at opnå politisk enighed om forslaget, men regeringen kan fortsat tilslutte sig kommissionens forslag til forenklingen af direktiv om færdigpakkede produkter.
[Indre Markedspolitik: Revision af Indre Markedsstrategi og Kommissionens resultattavle for Det Indre Marked]
· Den næste sag jeg vil nævne er revisionen af indre markedsstrategien samt Kommissionens nyeste resultattavle for Det Indre Marked.
· Kommissionen har besluttet sig for at formulere en ny strategi for det indre marked, da Kommissionens eksisterende strategi udløber ultimo 2006. På rådsmødet den 25. september vil der være en udveksling af synspunkter om den fremtidige politik for det indre marked.
· På Det Europæiske Råds møde den 15.-16. juni blev Kommissionen opfordret til at præsentere konkrete forslag til, hvordan det indre marked kan forbedres og fungere mere effektivt. Det forventes, at Kommissionen vil præsentere resultatet af sit arbejde på forårstopmødet i marts 2007.
· Kommissionen lancerede i foråret en offentlig høring om en ny indre markeds politik. Den danske regering indsendte i den forbindelse et høringssvar. Kopi af regeringens høringssvar blev oversendt til Folketinget den 12. september.
· Regeringen hilser en evaluering af det indre marked velkommen ikke mindst for at få rustet det indre marked til globaliseringen. Regeringen er overordnet enig i de prioriteter, som Kommissionen på nuværende tidspunkt har lagt frem: Innovation, bedre regulering, implementering og håndhævelse af det indre marked, globalisering og bedre information til borgerne og virksomhederne om fordelene ved det indre marked.
· Det er vigtigt, at vi får åbne og konkurrencedygtige markeder samtidigt med, at vi sikrer et højt beskyttelsesniveau på forbruger, miljø og sundhed.
· Hvad angår Kommissionens nyeste resultattavle for Det Indre Marked fra juli i år har regeringen med tilfredshed konstateret, at Danmark indtager 1. pladsen på resultattavlen med et implementeringsunderskud på kun 0,5 pct. Danmark lever dermed fuldt ud op til målsætningen fra Det Europæiske Råd om, at landene højst må have et implementeringsunderskud på 1,5 pct.
· Regeringen har derimod med beklagelse konstateret, at implementeringsunderskuddet for EU-landene som helhed er steget fra 1,6 pct. i november 2005 til 1,9 pct. ifølge den nyeste resultattavle. Kun 14 af EU's medlemslande overholder DER's 1,5 pct.-målsætning. Rettidig implementering af indre markedsdirektiverne er en grundlæggende forudsætning for et velfungerende Indre Marked.
· Indre Markeds direktiverne skal imidlertid også implementeres korrekt og håndhæves. Også på dette felt ligger Danmark i front, idet Danmark ifølge resultattavlen er det EU-land med færrest traktatkrænkelsessager.
· Da regeringen lægger stor vægt på, at Indre Markeds direktiverne implementeres korrekt og til tiden, vil jeg på rådsmødet opfordre til, at der gøres en ekstra indsats på dette felt.
[Kommissionens forslag om indførelse af permanent antidumpingtold på lædersko importeret fra Kina og Vietnam]
· Jeg vil også gerne orientere Udvalget om tre sager, der ikke er sat på dagsordenen for mødet i Konkurrenceevnerådet på mandag, men kan forventes at komme på senere rådsmøder.
· Den første sag jeg vil orientere om er Kommissionens forslag om endelig antidumpingtold på import af visse lædersko fra Kina og Vietnam.
· Kommissionen indførte med virkning fra den 7. april i år foreløbig antidumpingtold på henholdsvis 19,4 pct. for Kina og 16,8 pct. for Vietnam. Børne- og sportssko blev fritaget fra den midlertidige antidumpingtold. Den foreløbige antidumpingtold indføres gradvist fra 7. april til 7. oktober.
· Kommissionen har nu stillet forslag om at indføre endelig antidumpingtold på import af lædersko fra Kina og Vietnam gældende for 5 år fra den 7. oktober 2006. Kommissionens forslag går på, at der indføres endelig antidumpingtold på 16,5 % for Kina og 10 % for Vietnam. I forhold til de foreløbige toldsatser er der ikke tale om et væsentligt ændret forslag. Toldsatserne er blevet reduceret, hvilket skal ses som en delvis kompensation for, at Kommissionen har ladet børnesko være omfattet af de endelige foranstaltninger.
· Sammen med en samlet skobranche og de relevante danske erhvervsorganisationer (DI, HTSI, DHS) har regeringen under hele forløbet arbejdet målrettet for at undgå enhver form for handelsbarriere mod import af sko fra Kina og Vietnam. Regeringen var således også kraftig modstander af den foreløbige antidumpingtold, der blev indført i april.
· Jeg vil gerne understrege, at regeringens holdning i sagen er uforandret. Det er fortsat regeringens klare holdning, at der ikke er grundlag for at indføre antidumpingtold på import af lædersko fra Kina og Vietnam, og at det hverken er i Danmarks eller EU`s overordnede interesse at indføre disse foranstaltninger.
· Jeg har i flere omgange over for både handelskommissær Mandelson og mine ministerkollegaer i Rådet redegjort for de store økonomiske omkostninger, en antidumpingtold vil have. Vores beregninger viser, at EU som helhed vil få et velfærdstab på 2 mia. kr. årligt. For de danske forbrugere vil det betyde en ekstra regning på 55 mio. kr. årligt. De samlede tab skønnes at være 8 gange større end gevinsten for EU’s skoproducenter ved en antidumpingtold.
Â
· Drøftelserne i EU-ambassadørkredsen i går viste imidlertid, at det er yderst usikkert om dette flertal holder. Et par lande (Østrig og Cypern) er begyndt at ændre holdning fra at være modstandere af Kommissionens forslag til at kunne acceptere et muligt kompromisforslag.
· En række lande tilkendegav pÃ¥ mødet i ambassadørkredsen i gÃ¥r samtidig, at de ønskede mere tid til at beslutte sig i sagen, hvorfor sagen mod forventning ikke er sat pÃ¥ dagsordenen for mødet i KonkurrenceevnerÃ¥det pÃ¥ mandag. Sagen sættes formentlig i stedet pÃ¥ dagsordenen for rÃ¥dsmødet (Retlige og Indre Anliggender) den 5. oktober. RIA-rÃ¥dsmødet er det sidste skemasatte rÃ¥dsmøde inden udløbet af de midlertidige antidumpingforanstaltninger den 7. oktober. Â
[Direktivforslag om aktionærers udøvelse af stemmerettigheder]
· Den næste sag jeg vil nævne er direktiv om aktionærrettigheder.
· Kommissionen fremsatte direktivforslaget den 10. januar 2006. Forslaget skal styrke aktionærernes muligheder for aktivt ejerskab på tværs af landegrænserne.
· Det overordnede sigte er at fjerne nationale barrierer for aktionærindflydelse og fastlægge ensartede minimumsrammer for
 - indkaldelse og information forud for generalforsamlingen,
- aktionærernes muligheder for at møde frem eller lade sig repræsentere på generalforsamlingen og afgive stemmer
 - og afrapportering af afstemningsresultatet for beslutninger truffet på generalforsamlingen.
· Forslaget er udarbejdet på grundlag af to offentlige høringer blandt alle interesserede i EU.
· På visse områder er der tale om en mere detaljeret regulering, end vi kender i dansk selskabsret, men i store træk er der tale om principper, der er velkendte for os.
· Forhandlingerne i Rådets arbejdsgruppe har bidraget til at forenkle direktivets indhold og dermed mindske de administrative byrder for selskaberne.
· Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig i sagen, men det forventes at ske i oktober måned. Forslaget bliver muligvis sat på dagsordenen for Rådsmøde (Konkurrenceevne) til december med henblik på politisk enighed.
· Regeringen kan tilslutte sig forslaget, der bidrager til at skabe bedre vilkår for aktionærindflydelse i EU.
[Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om markedsføring af pyrotekniske artikler KOM(2005) 457]
· Den sidste sag jeg vil nævne er direktiv om markedsføring af pyrotekniske artikler.
· Kommissionen fremlagde den 11. oktober 2005 et direktivforslag, der skal gennemføre et indre marked for pyrotekniske artikler, herunder især fyrværkeri.
· Forslaget skal skabe en omfattende, sammenhængende retlig ramme på fællesskabsplan samt indføre minimums sikkerhedskrav på området.
· Med direktivforslaget lægges der op til fælles kategorier for fyrværkeri i hele EU, øget brug af standarder samt et fælles godkendelsessystemet for pyrotekniske artikler.
· Det er hensigten med forslaget at forbedre produktsikkerheden kombineret med et indre marked for fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler.
· Produktsikkerheden forbedres bl.a. igennem anvendelse af CE-mærkningen til pyrotekniske artikler. Mærkningen skal som minimum indeholde navnet på fabrikanten eller dennes repræsentant.
· Forslaget vil være en fordel for brugerne og myndighederne i de enkelte lande. Myndighederne kan ved fejl i et produkt hurtigt rette henvendelse og rette op på fejlene hos den, der har anbragt mærkningen.
· Direktivet er et totalharmoniseringsdirektiv for så vidt angår kravene til det enkelte produkt.
· Direktivet giver dog mulighed for fortsat at fastsætte strengere regler nationalt under hensyn til den offentlige sikkerhed.
· Det betyder bl.a., at Danmark kan fastsætte skærpede regler for salgsperiode, aldersgrænser for salg til børn og unge ligesom visse typer af fyrværkeri kan udelukkes, fx knaldfyrværkeri.
Regeringen lægger afgørende vægt på, at det danske niveau for sikkerhed for fyrværkeriartikler ikke forringes.
Fyrværkeri er farligt af natur, og regeringen ønsker ikke, at der sker en forringelse af det nuværende sikkerhedsniveau ved de enkelte fyrværkeriartikler på grund af direktivforslaget.
· Vi vil fra dansk side arbejde for at forbedre forslaget.
· Vi vil således arbejde for, at spredning af restprodukter og støj ved brug af fyrværkeri vil indgå i direktivforslaget, så anvendelsen af fyrværkeriartikler sker hensynsfuldt over for omgivelser og dyr.
· Fra dansk side vil der endvidere blive arbejdet for, at den foreslåede mærkning vil trække på de danske erfaringer med mærkning.
· Vi arbejder for, at mærkningen vil indeholde stregkoder. Det vil gøre det nemt at registrere, identificere og opspore de pyrotekniske artikler.
· Fra dansk side arbejdes også for, at der etableres et fælles registreringssystem for ulykker i den komité, der nedsættes, når direktivet er vedtaget, ligesom vi arbejder for, at EU gør en fælles indsats for at stramme reglerne vedrørende oplag og transport af fyrværkeri.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget, da ensartede og strengere regler til teknisk fremstilling af fyrværkeri kan medvirke til et mere ensartet udbud af sikre fyrværkeriartikler.
- Â