10. august 2006 /sml-ebst
|
|
|
Kommissionen har fremlagt forslag om indførelse af endelig antidumpingtold på import af visse lædersko fra Kina og Vietnam. Visse sportssko fritages, mens børnesko nu omfattes af foranstaltningerne. Den endelige antidumpingtold er gældende fra den 7. oktober og udgør 16,5 % for Kina og 10,0 % for Vietnam. Rådet træffer senest den 7. oktober beslutning om indførelsen af en endelig 5-årig antidumpingtold.
Forslaget om indførelse af antidumpingtold skal bidrage til at udligne den skade, som en række sydeuropæiske skoproducenter mener at være blevet påført som konsekvens af dumpet import af sko fra Kina og Vietnam.
Forslaget er i modstrid med dansk interesse på området, og regeringen vil arbejde for, at der ikke indføres antidumpingtold.
Kommissionen har fremlagt forslag om indførelse af endelig antidumpingtold på import af visse lædersko fra Kina og Vietnam.
Forslaget om indførelse af antidumpingtold er fremlagt på baggrund af en klage fra en række sydeuropæiske skoproducenter om voldsom dumping af sko fra Kina og Vietnam. Kommissionen iværksatte i juli 2005 en undersøgelse om påstået dumping og har nu konkluderet, at der er foregået dumping fra de nævnte lande, og at denne har påført EU's producenter skade, som i mindre grad gør dem i stand til at konkurrere på lige vilkår.
Forslagets indhold
Forslaget, der har hjemmel i Traktatens artikel 133 om handel, omfatter:
1. Indførelse af endelig antidumpingtold på 16,5 % for Kina og 10,0 % for Vietnam.
2. Visse sportssko fritages for antidumpingtold, da sportssko ikke længere produceres i EU. Modsat under de foreløbige foranstaltninger omfattes børnesko af antidumpingtold.
Indførelse af antidumpingtold pÃ¥ import af produkter fra tredjelande sker i medfør af EU's antidumping-basisregulering (RFO nr. 384/96). Endelig antidumpingtold skal vedtages med simpelt flertal i MinisterrÃ¥det og kan gælde i op til fem Ã¥r.Â
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sager, der omhandler handelsforhold med tredjelande.
Som følge af fællesskabskompetencen på området er vurderinger om nærhedsprincippet ikke relevante.
4. Gældende dansk ret
Forslaget vurderes ikke at have betydning i forhold til gældende dansk ret.
5. Høring
Sagen har løbende været drøftet i det Handelspolitiske Specialudvalg (udvidet kreds) med deltagelse af Dansk Industri, Dansk Handel & Service (DH&S), HTS, Dansk Textil Union og Dansk Textil & Beklædning, senest den 31. juli 2006. Der er her fuld støtte til regeringens linie.
6. Andre landes holdninger
Forslaget har givet anledning til en markant modstand blandt medlemslandene. 14 medlemslande har meddelt Kommissionen, at forslaget ikke kan støttes. Der er dermed ikke simpelt flertal for forslaget.
7. Foreløbig dansk holdning
Forslaget er i modstrid med den generelle danske handelspolitiske linie om øget frihandel. Det er vurderingen, at det hverken er i de danske skoproducenters, importørers, skohandlernes eller forbrugernes interesse at indføre en antidumpingtold, der bÃ¥de vil begrænse udbuddet og medføre højere priser pÃ¥ sko. Indførelse af antidumpingtold vil medføre ekstraomkostninger for de danske skoproducenter og importører, der for længst har outsourcet deres produktion til bl.a. Kina og Vietnam. Antidumpingtold vil desuden kunne medføre et reduceret sortiment i detailleddet og derigennem fÃ¥ en negativ pÃ¥virkning for omsætningen. I sidste ende vil det være forbrugerne, der helt eller delvist vil komme til at betale regningen for indførelse af antidumpingtold.Â
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Dog må det forventes, at de øgede toldindtægter som følge af forslaget vil bidrage til EU’s budget.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Antidumpingtolden forventes at medføre stigende priser for forbrugerne på en række sko, for Danmarks vedkommende svarende til et beløb på op til 55 mio. kr. årligt. Det samlede velfærdstab for EU skønnes ifølge Økonomi- og Erhvervsministeriets beregninger at være ca. 2 mia. kr. årligt.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke i sig selv at have væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg