Erhvervsudvalget
ERU alm. del - Bilag 439
Offentligt
Sendt: 7. august 2006 12:20
Sendt til: Folketingets Oplysning
Samtale: PRESSEMEDDELELSE: Stor innovationsaktivitet i dansk erhvervsliv
Emne: PRESSEMEDDELELSE: Stor innovationsaktivitet i dansk erhvervsliv
Stor innovationsaktivitet i dansk erhvervsliv
Op mod halvdelen af danske industrivirksomheder og virksomheder inden for videnservice er
innovative, det vil sige at virksomheden inden for en treårig periode har udviklet nye eller
væsentligt forbedrede produkter eller har omlagt deres produktions- og distributionsprocesser i et
væsentligt omfang. Dette resultat kommer fra den danske del af den fjerde fælles-europæiske
innovationsundersøgelse (CIS4), som Dansk Center for Forskningsanalyse netop har
offentliggjort.
En sammenligning med andre europæiske lande placerer danske virksomheder helt i top
sammen med svenske og tyske, mens finske og norske ligger noget under. En sammenligning
med 2000 og 2002 viser desuden, at dansk erhvervsliv er blevet mere innovativt, især blandt de
mindre virksom-heder og i virksomheder inden for videnservice.
Der er dog stadig store forskelle mellem brancher og virksomhedsstørrelser. I den
højteknologiske industri og i videnservice er hver anden virksomhed innovativ og blandt store
virksomheder med mere end 250 ansatte har 2 ud af 3 virksomheder været innovative, mens det
blandt virksomheder med under 10 ansatte kun er godt hver tredje. Også geografisk er der
forskelle, idet 51 procent af virksomhederne i Østjylland har haft udgifter til innovationsaktiviteter
og 46 procent i Hovedstadsområdet, men kun ca. 30 procent på Fyn og Øst for Storebælt.
De samlede udgifter til innovationsaktiviteter for 2004 er skønnet til 46 mia. kr., en stigning på 4
mia. kr. siden 2002. Udgifterne omfatter virksomhedernes eget udviklingsarbejde (30 mia. kr.), det
købte udviklingsarbejde (6 mia. kr.) samt køb af maskiner og software, patenter og anden viden
(10 mia. kr.). Det er dog vanskeligt for mange virksomheder at opgøre de præcise
innovationsudgifter.
Mange danske virksomheder har også ændret markant på væsentlige forhold i deres
organisation, viser undersøgelsen. Faktisk har hele 58 procent forbedret arbejds- og
forretningsgange, omlagt hele organisationen og/eller ændret markant på relationerne med andre
virksomheder. Det er sket mest blandt store virksomheder og inden for videnservice.