7. juli 2006
|
SIKKERHEDSSTYRELSEN Nørregade 63 6700 Esbjerg
Tlf           33 73 20 00 Fax         33 73 20 99
www.sikkerhedsstyrelsen.dk CVR-nr. 27 40 31 23
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET
|
HØRINGSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG |
Direktivforslag om markedsføring af pyrotekniske artikler, KOM(2005) 457 endelig
Baggrund
Kommissionen har den 11. oktober 2005 fremlagt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om markedsføring af pyrotekniske artikler, KOM(2005) 457 endelig. Grundnotatet blev sendt til Folketingets Europaudvalg den 7. marts 2006 og hermed fremsendes høringsnotatet.
Høring
Forslaget blev sendt i bred høring i EU-specialudvalget for vækst og konkurrenceevne med svarfrist den 15. marts 2006.
Følgende parter har haft bemærkninger til direktivforslaget:
De Samvirkende Købmænd (DSK), Forbrugerrådet, KL- Teknik & Miljø og Dansk Industri (DI).
Følgende parter har ingen bemærkninger til direktivforslaget:
Landbrugsraadet, Andels- og Erhvervsvilkår, FTF, Politimesterforeningen og Dansk Supermarked Indkøb I/S,
Kategorier
KL vurderer det hensigtsmæssigt, at der indføres en mere enkel â€liÂneær†inddeling, som er forstÃ¥elig for sÃ¥vel professionelle som almindeÂlige brugere. Desuden finder KL, at vilkÃ¥r bør reguleres efter ensartede grundlag i alle led. Derudover vurderer KL det hensigtsmæssigt, hvis kvalitetssikringskrav ogsÃ¥ angives til transport og opbevaring, sÃ¥ledes at det sikres, at pÃ¥virkÂninger (fugt-varme-stød mv.) ikke gør artiklerne ustabile.
DI mener, at manglen pÃ¥ nærmere beskrivelse af kategorierne i oplægget kan medføre forskellige fortolkninger i de forskellige lande og af de forskellige bemyndigede organer og myndigheÂder. Derudover er det vigtigt, at transport og forbrugerklassifikationer har en utvetydig sammenhæng af hensyn til hÃ¥ndteringen af produktet.
ForbrugerrÃ¥det anfører, at det vil være logisk med en beskriÂvelse af de forskellige kategorier og gerne, at der er fastlagt et lydtryksniveau i direktivet, da erfaÂringen fra andre omrÃ¥der viser, at det kan være svært at anvende standarÂdiseringen til netop den slags krav.
Fabrikantens forpligtelser
DI mener, at det udgør en unødvendig handelshindring, at fabrikanten skal være repræsenteret af en udpeget bemyndiget reÂpræsentant og det er da heller ikke den model, der er foreslÃ¥et i forbindelse med reviÂsionen af den nye metode.
Aldersgrænser
DSK støtter, at den danske 15-års grænse foreslås ændret til en 16-års aldersgrænse for køb af megen fyrværkeri.
Mærkning
Forbrugerrådets vurdering er, at direktivets bestemmelser om mærkning af fyrværkeri vil gøre det lettere for forbrugere og myndigheder at vurdere fyrværkeriets lovlighed, styrke, risiko samt anvendelsesområde.
KL- Teknik og miljø anbefaler, at klassificeringen af de enkelte artikler bør ske efter godkendelsesÂtest udført af uafhængig og akkrediteret laboratorium og mærkes pÃ¥ natiÂonalsproget med angivelse af NEM pÃ¥ hver artikel.
Forbrugerrådet gør opmærksom på, at der også bør stilles krav til læsbarheden, eksempelvis er nogle produkter så små, at oplysningerne er totalt ulæselige.
Gennemførelsesforanstaltninger
ForbrugerrÃ¥det vurderer, at direktivets bestemmelser om mærkning af fyrværkeÂriet gør det lettere for forbrugerne og myndighederne at vurdere lovligheden af det fyrÂværkeri, der tilbydes samt at vurdere styrken, risikoen og anvendelsesomÂrÃ¥det.
 DI stÃ¥r uforstÃ¥ende overfor, at det skulle være nødvendigt at ændre bilag 2 og 3 "med henblik pÃ¥ tilpasning til den tekniske udvikling". Da disse bilag er affattet i generelle vendinger, der ikke har med den tekniske udÂvikling at gøre. Virksomhederne har brug for et stabilt retsgrundlag, hvorÂfor anvendelse af gennemførelsesforanstaltninger til at ændre lovgivning og procedurer bør begrænses til absolut nødvendige omrÃ¥der.
Oprettelse af EF-register
DI har forstÃ¥else for, at myndighederne i forbindelse med en markedsÂkontrol eller konkret ulykke, hurtigt skal kunne spore de ansvarlige for markedsføringen. Da der imidlertid ogsÃ¥ er krav om mærkning pÃ¥ proÂduktet med bl.a. fabrikantens navn og det bemyndigede organs registreÂringsnummer, mÃ¥ man med rette spørge, om oprettelse af et sÃ¥dant regiÂster og de ekstra administrative procedurer, det medfører, er proÂportionalt med mÃ¥let?
Ydermere er det ForbrugerrÃ¥dets opfattelse, at en mærkning i trÃ¥d med den danske mærkningsordning af fyrværkeri er en god sikkerhed i forbindelse med identifikation af fyrværkeri samt en hjælp i markedsÂkontrollen, og dermed medfører det større sikkerhed for forbruÂgerne, og det bør præciseres, at det skal være et krav.
Bilag I
Antændelsesanordninger
DI foreslår, at teksten bør udformes på en sådan måde, at den ikke udelukker teknikker, der er godkendte i dag, endda i en lav risikokategori, hvilket den eksisterende tekst gør.
Bilaget bør tilføjes krav om transportklassificering. Det anbefales at punkt 3 skærpet sÃ¥ledes, at der bÃ¥de stilles krav om funktionsafprøvÂning og klassifikationstest. Tekst i pkt. (h) anbefales skærpet.
Bilag II
Mærkning
DI pÃ¥peger, at under modulbeskrivelserne i bilag II fremgÃ¥r, at registreringsnummeret pÃ¥ det bemyndigede organ, der godkender produktet og/eller kvalitetssyÂstemet, skal fremgÃ¥ sammen med CE-mærkningen. Dette bør formuleres klart enten i artikel 11, 12 og/eller i bilag IV.
Moduler for overensstemmelsesvurdering
De forskellige moduler i bilag II bør gennemgÃ¥s kritisk. Modulerne bør derfor tilpasses de konkrete tilÂfælde, hvor de mÃ¥tte være hensigtsmæssige (f.eks. hvor der er tale om specielle, lejlighedstilpassede pyrotekniske produkter).
Bilag III.
ForbrugerrÃ¥det forslÃ¥er, at det bemynÂdigede organ skal opfylde en række krav, for at dokumentere, at de har den fornødne erfaring med at teste produkterne.
Øvrige bemærkninger
Ansvarsfordeling
KL- Teknik og miljø bemærker, at der ikke mÃ¥ være usikkerhed omkring ansvarsfordelinÂgen. Ansvar for sikkerhed ved fabrikation, hÃ¥ndtering og brug af pyroÂtekniske artikler kan sikres ved grundig instruktions- og anvisningskrav.
Ulykker
KL anbefaler, at der indføres et fælles registreringssystem sÃ¥Âledes ulykker hurtig kan bidrage til forebyggelse af lignende uheld i hele EU.