7. juli 2006
J.nr.
 123-33-00002
JR/SRJ/JEV  

 

SIKKERHEDSSTYRELSEN

Nørregade 63

6700 Esbjerg

 

Tlf            33 73 20 00

Fax          33 73 20 99

 

[email protected]

www.sikkerhedsstyrelsen.dk

CVR-nr. 27 40 31 23

 

 

ØKONOMI- OG

ERHVERVSMINISTERIET

 

HØRINGSNOTAT TIL

FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Direktivforslag om markedsføring af pyrotekniske artikler, KOM(2005) 457 endelig

 

Baggrund

Kommissionen har den 11. oktober 2005 fremlagt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om markedsføring af pyrotekniske artikler, KOM(2005) 457 endelig. Grundnotatet blev sendt til Folketingets Europaudvalg den 7. marts 2006 og hermed fremsendes høringsnotatet.

 

Høring

Forslaget blev sendt i bred høring i EU-specialudvalget for vækst og konkurrenceevne med svarfrist den 15. marts 2006.

 

Følgende parter har haft bemærkninger til direktivforslaget:

De Samvirkende Købmænd (DSK), Forbrugerrådet, KL- Teknik & Miljø og Dansk Industri (DI).

 

Følgende parter har ingen bemærkninger til direktivforslaget:

Landbrugsraadet, Andels- og Erhvervsvilkår, FTF, Politimesterforeningen og Dansk Supermarked Indkøb I/S,

 

Kategorier

KL vurderer det hensigtsmæssigt, at der indføres en mere enkel ”li­neær” inddeling, som er forståelig for såvel professionelle som alminde­lige brugere. Desuden finder KL, at vilkår bør reguleres efter ensartede grundlag i alle led. Derudover vurderer KL det hensigtsmæssigt, hvis kvalitetssikringskrav også angives til transport og opbevaring, således at det sikres, at påvirk­ninger (fugt-varme-stød mv.) ikke gør artiklerne ustabile.

 

DI mener, at manglen på nærmere beskrivelse af kategorierne i oplægget kan medføre forskellige fortolkninger i de forskellige lande og af de forskellige bemyndigede organer og myndighe­der. Derudover er det vigtigt, at transport og forbrugerklassifikationer har en utvetydig sammenhæng af hensyn til håndteringen af produktet.

 

Forbrugerrådet anfører, at det vil være logisk med en beskri­velse af de forskellige kategorier og gerne, at der er fastlagt et lydtryksniveau i direktivet, da erfa­ringen fra andre områder viser, at det kan være svært at anvende standar­diseringen til netop den slags krav.

 

Fabrikantens forpligtelser

DI mener, at det udgør en unødvendig handelshindring, at fabrikanten skal være repræsenteret af en udpeget bemyndiget re­præsentant og det er da heller ikke den model, der er foreslået i forbindelse med revi­sionen af den nye metode.

 

Aldersgrænser

DSK støtter, at den danske 15-års grænse foreslås ændret til en 16-års aldersgrænse for køb af megen fyrværkeri.

 

Mærkning

Forbrugerrådets vurdering er, at direktivets bestemmelser om mærkning af fyrværkeri vil gøre det lettere for forbrugere og myndigheder at vurdere fyrværkeriets lovlighed, styrke, risiko samt anvendelsesområde.

 

KL- Teknik og miljø anbefaler, at klassificeringen af de enkelte artikler bør ske efter godkendelses­test udført af uafhængig og akkrediteret laboratorium og mærkes på nati­onalsproget med angivelse af NEM på hver artikel.

 

Forbrugerrådet gør opmærksom på, at der også bør stilles krav til læsbarheden, eksempelvis er nogle produkter så små, at oplysningerne er totalt ulæselige.

 

Gennemførelsesforanstaltninger

Forbrugerrådet vurderer, at direktivets bestemmelser om mærkning af fyrværke­riet gør det lettere for forbrugerne og myndighederne at vurdere lovligheden af det fyr­værkeri, der tilbydes samt at vurdere styrken, risikoen og anvendelsesom­rådet.

 

 DI står uforstående overfor, at det skulle være nødvendigt at ændre bilag 2 og 3 "med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling". Da disse bilag er affattet i generelle vendinger, der ikke har med den tekniske ud­vikling at gøre. Virksomhederne har brug for et stabilt retsgrundlag, hvor­for anvendelse af gennemførelsesforanstaltninger til at ændre lovgivning og procedurer bør begrænses til absolut nødvendige områder.

 

Oprettelse af EF-register

DI har forståelse for, at myndighederne i forbindelse med en markeds­kontrol eller konkret ulykke, hurtigt skal kunne spore de ansvarlige for markedsføringen. Da der imidlertid også er krav om mærkning på pro­duktet med bl.a. fabrikantens navn og det bemyndigede organs registre­ringsnummer, må man med rette spørge, om oprettelse af et sådant regi­ster og de ekstra administrative procedurer, det medfører, er pro­portionalt med målet?

 

Ydermere er det Forbrugerrådets opfattelse, at en mærkning i tråd med den danske mærkningsordning af fyrværkeri er en god sikkerhed i forbindelse med identifikation af fyrværkeri samt en hjælp i markeds­kontrollen, og dermed medfører det større sikkerhed for forbru­gerne, og det bør præciseres, at det skal være et krav.

 

Bilag I

Antændelsesanordninger

DI foreslår, at teksten bør udformes på en sådan måde, at den ikke udelukker teknikker, der er godkendte i dag, endda i en lav risikokategori, hvilket den eksisterende tekst gør.

 

Bilaget bør tilføjes krav om transportklassificering. Det anbefales at punkt 3 skærpet således, at der både stilles krav om funktionsafprøv­ning og klassifikationstest. Tekst i pkt. (h) anbefales skærpet.

 

Bilag II

Mærkning

DI påpeger, at under modulbeskrivelserne i bilag II fremgår, at registreringsnummeret på det bemyndigede organ, der godkender produktet og/eller kvalitetssy­stemet, skal fremgå sammen med CE-mærkningen. Dette bør formuleres klart enten i artikel 11, 12 og/eller i bilag IV.

 

Moduler for overensstemmelsesvurdering

De forskellige moduler i bilag II bør gennemgås kritisk. Modulerne bør derfor tilpasses de konkrete til­fælde, hvor de måtte være hensigtsmæssige (f.eks. hvor der er tale om specielle, lejlighedstilpassede pyrotekniske produkter).

 

Bilag III.

Forbrugerrådet forslåer, at det bemyn­digede organ skal opfylde en række krav, for at dokumentere, at de har den fornødne erfaring med at teste produkterne.

 

Øvrige bemærkninger

Ansvarsfordeling

KL- Teknik og miljø bemærker, at der ikke må være usikkerhed omkring ansvarsfordelin­gen. Ansvar for sikkerhed ved fabrikation, håndtering og brug af pyro­tekniske artikler kan sikres ved grundig instruktions- og anvisningskrav.

 

Ulykker

KL anbefaler, at der indføres et fælles registreringssystem så­ledes ulykker hurtig kan bidrage til forebyggelse af lignende uheld i hele EU.