Dagsordenspunkt 1:             Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår

2006

 

Resumé: Det nye formandskab (Finland) ventes på rådsmødet (ECOFIN) den 11. juli 2006, som det er normal praksis, at fremlægge sit arbejdsprogram for formandskabet vedrørende ECOFIN’s arbejde.

 

Baggrund og Indhold

ECOFIN-arbejdsprogrammet for det finske formandskab tager udgangspunkt i Irland og de efterfølgende fem formandskabers flerårige strategiske program for 2004-2006 og i det fælles etårige arbejdsprogram, som Østrig og Finland har udarbejdet i overensstemmelse med Sevilla-konklusionerne fra 2002. Finland har ikke offentliggjort et selvstændigt program for ECOFIN’s arbejde i 2. halvår af 2006. Kommissionen har udarbejdet sit lovgivnings- og arbejdsprogram for 2006, herunder for ECOFIN’s arbejde.

 

Formandskabet ventes at have følgende overordnede prioriteter for ECOFIN’s arbejde:

 

1.        Økonomisk-politisk koordination

2.        EU’s budget og de finansielle perspektiver

3.        Bedre regulering

4.        Finansielle tjenesteydelser 

5.        Skatter og afgifter 

6.        Det globale Europa 

7.        Øvrige 

 

1. Økonomisk-politisk koordination

Med reformen af Stabilitets- og Vækstpagten og den relancerede Lissabon-strategi – godkendt af Det Europæiske Råd i marts 2005 – blev rammerne for det fremtidige økonomisk-politiske samarbejde i Europa fastlagt.

 

ECOFIN ventes i 2. halvår af 2006 at fortsætte implementeringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder at behandle en række sager i relation til proceduren for uforholdsmæssigt store underskud. ECOFIN ventes i tilknytning hertil at drøfte en rapport om de offentlige finanser i EU. 

 

Som led i implementeringen af den relancerede Lissabon-strategi ventes ECOFIN i november 2006 at behandle de opdaterede nationale reformprogrammer.

 

Under det finske formandskab ventes ECOFIN desuden på baggrund af rapporter forberedt af Kommissionen og den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) at drøfte hhv. kvaliteten af de offentlige finanser og de budgetmæssige udfordringer ved den aldrende befolkning. ECOFIN ventes ligeledes at sætte fokus på det økonomiske og budgetmæssige statistiske grundlag.     

 

2. EU’s budget og de finansielle perspektiver

Der blev den 4. april 2006 indgået en endelig aftale mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen om de finansielle perspektiver 2007-2013. Herefter udestår primært enighed om rådsafgørelsen om egne indtægter, som bl.a. fastlægger de tekniske bestemmelser for medlemslandendes bidrag til EU-budgettet, herunder bestemmelserne vedr. rabatter. Formandskabet vil skulle arbejde videre med disse med henblik på at søge at opnå enighed.

 

Kommissionen præsenterede pÃ¥ rÃ¥dsmødet den 5. maj 2006 ECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for 2007. Den 14. juli 2006 vil ECOFIN foretage sin første læsning af budgettet, mens ECOFIN’s anden læsning vil finde sted i november. Parallelt hermed vil Europa-Parlamentet ligeledes foretage to læsninger af budgetforslaget. Den endelige aftale om budgettet for 2007 forventes indgÃ¥et med Europa-Parlamentet i december under det finske formandskab.

 

Formandskabet ventes at fortsætte arbejdet med at implementere EU’s budget i over­ensstemmelse med bl.a. princippet om forsvarlig økonomisk for­valt­ning og målet om ”merværdi” for Europa. Formandskabet ventes lige­ledes at sætte fokus på kontrol og bekæmpelse af svig med henblik på en mere sikker bud­get­gen­­nemførelse i EU. Som led heri har ECOFIN på mødet den 5. maj 2006 drøf­tet Kommissionens mere detaljerede handlingsplan for en styr­ket intern kontrol med EU-bud­get­­tet. Arbejdet med hand­lings­planen forventes videreført i 2. halvdel af 2006. En­dvidere ventes forhandlingerne om ænd­rin­gen af finansforordningen for EU’s budget afsluttet under det finske formandskab.  

 

Kommissionen har i juni 2006 fremlagt et forslag til ændret rets­grund­lag for de undersøgelser, der foretages af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF). ECOFIN’s behand­ling­ af for­sla­get påbegyndes under det fin­ske­ for­mand­skab.

 

3. Bedre regulering

Formandskabet ventes – i tæt samarbejde med Kommissionen og Europa-Parlamentet – at fortsætte arbejdet i ECOFIN og Rådet (konkurrenceevne) med bedre regulering. Arbejdet tager udgangspunkt i de seks formandskabers (Irland, Nederlandene, Luxembourg, UK, Østrig og Finland) ”fælles initiativpapir om reform af reguleringen” fra december 2004. Det ventes, at formandskabet vil fokusere på fortsat styrkelse af konsekvensvurderinger, styrkelse af forenklingsprogrammet, risikobaseret regulering og alternativer til traditionel regulering samt følge den eksterne vurdering af Kommissionens konsekvensvurderingssystem, der offentliggøres ultimo 2006.

 

Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at fortsætte arbejdet med udvikling af kvantitative mål og med at integrere en fælles metode til måling af administrative byrder i de reviderede retningslinier vedrørende konsekvensvurderinger.

 

Bedre regulering ventes drøftet i ECOFIN i oktober 2006.

 

4. Finansielle tjenesteydelser

For så vidt angår det finansielle område ventes formandskabet i 2. halvår af 2006 at fortsætte implementeringen af handlingsplanen for de finansielle markeder samt at følge op på Kommissionens hvidbog vedrørende den fremtidige politik for finansielle tjenesteydelser for perioden 2005-2010 senest behandlet på ECOFIN den 5. maj 2006.

 

Formandskabet ventes ligeledes at fortsætte arbejdet med direktivet for betalinger i det indre marked med henblik på ECOFIN i november 2006. Derudover ventes der sat fokus på forbedring af virksomhedernes markedsadgang i forhold til værdipapirafvikling samt grænseoverskridende fusioner og virksomhedsopkøb i den finansielle sektor.

 

På ECOFIN ventes endvidere en gennemgang af Kommissionens forventede meddelelse om indskydergaranti samt en drøftelse om forbedret håndtering af finansielle kriser, herunder opfølgning på en rapport om en krisesimuleringsøvelse. Formandskabet ventes ligeledes at sætte fokus på konvergens i tilsynspraksis.

 

Endelig ventes formandskabet at bakke op om undersøgelserne af, hvordan der kan sikres generel og effektiv adgang for offentligheden til EU’s detailhandel inden for den finansielle sektor, herunder på realkreditområdet.

 

5. Skatter og afgifter

Formandskabet ventes at fortsætte arbejdet med forenkling og modernisering af afgiftssystemet samt med bekæmpelse af skattesvig.

 

Der ventes på ECOFIN i 2. halvår af 2006 bl.a. en drøftelse af en række allerede fremsatte momsrelaterede forslag indeholdt i den såkaldte ”momspakke”, herunder beskatning af grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til private (B2C) og virksomheder (B2B) og administrative forenklingsforslag (One Stop Shop og 8. momsdirektiv). Behandlingen af forslaget om generalisering af artikel 27 undtagelser i 6. momsdirektiv[1] ventes ligeledes fortsat.

 

Formandskabet ventes endvidere at forsætte arbejdet med en fælles konsolideret selskabsskattebase (også betegnet CCCTB) i EU.

 

Kommissionen har den 17. maj 2006 fremsat forslag om et nyt fællesskabshandlingsprogram til forbedring af afgiftssystemerne i det indre marked (”Fiscalis-programmet”) for perioden 2007 til 2013. Drøftelserne om forslaget ventes påbegyndt i 2. halvår 2006.

 


6. Det globale Europa

Formandskabet ventes at fortsætte drøftelserne om, hvordan man – på europæisk såvel som globalt plan – håndterer mulighederne og udfordringerne ved globalisering. Der vil blive fokuseret på, dels hvordan effektive politiktiltag kan ruste Europa til den globale konkurrence på en sådan måde, at alle får del i globaliseringens fordele, dels hvordan der på globalt niveau kan sikres en balanceret udvikling i forskellige økonomiske regioner.

 

7. Øvrige

 

Den Europæiske Investeringsbank (EIB)  

ECOFIN ventes i 2. halvÃ¥r af 2006 at skulle forny EIB’s eksterne lÃ¥nemandat for perioden 2007-2013. Det eksterne lÃ¥nemandat omfatter rammen af udlÃ¥n til 3. lande, herunder kandidatlande, naboer i Øst- og Centraleuropa, Middelhavslande, Asien, Latinamerika samt Sydafrika. EIB og Kommissionen ventes ultimo juni 2006 at fremsætte forslag til et nyt eksternt lÃ¥nemandat. Forslaget ventes behandlet i ECOFIN i juli og november 2006.

 

Udvidelse af euroområdet

ECOFIN drøftede den 7. juni 2006 Kommissionens og ECB’s beretninger vedrørende konvergenssituationen i Slovenien og Litauen samt Kommissionens forslag om Sloveniens optagelse i eurosamarbejdet. Der var generel enighed om, at Slovenien opfylder konvergenskriterierne og derfor kan optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2007. Under DER den 15.-16. juni 2006 orienterede det østrigske formandskab Rådet (stats- og regeringschefer) om udfaldet af drøftelsen. Forslaget om at udvide euroområdet med Slovenien ventes formelt vedtaget på ECOFIN i juli 2006.  

 

Kommissionen og Den Europæiske Centralbank (ECB) ventes at frem-lægge konvergensrapporter om medlemslandene uden for euroomrÃ¥det (eksklusiv Danmark og Storbritannien) i 2. halvÃ¥r 2006 med henblik pÃ¥ behandling i ECOFIN i november 2006. Formandskabet vil følge op herpÃ¥, herunder pÃ¥ analyserne af om medlemslandene opfylder adgangskravene. 

 

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

 

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Præsentationen af det finske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke umiddelbart statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Det finske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 


Holdning

 

Dansk holdning

Fra dansk side kan man generelt støtte det finske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår af 2006.

 

Andre landes holdninger

Rådet ventes at udtrykke generel støtte til det finske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår af 2006.

 


   Bilag

   Oversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativer

 

Sag/initiativ/hjemmel

Forløb/status

 

Det finske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogram

 

Det finske formandskab ventes at fremlægge sit arbejdsprogram for det økonomiske og finansielle område på ECOFIN den 11. juli 2006. Kommissionen offentliggjorde sit arbejdsprogram for 2006 ultimo oktober 2005, herunder for ECOFIN’s arbejde.

 

 

De overordnede økonomisk-politiske retningslinier

 

Traktatens artikel 99 EF

(kvalificeret flertal)

 

Den centrale procedure i den økonomisk-politiske samordning i EU.

 

Processen følger den nye koordinationsprocedure, hvorefter Rådet på baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal vedtage ”et sæt integrerede retningslinier bestående af to elementer: de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for beskæftigelsen (EG). Da BEPG er det generelle instrument for samordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele viften af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelses-politikkerne, for så vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske politikker; BEPG skal sikre den generelle økonomiske sammenhæng mellem strategiens tre dimensioner.” Dette er et led i midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien, der blev gennemført på forårstopmødet i marts 2005, hvor det bl.a. blev besluttet, at reorganisere hele strategien efter en treårig cyklus, inklusive den samlede pakke af retningslinier bestående af BEPG’erne og EG’erne. Den første periode i den nye cyklus er 2005-2008.

 

Som en del af de integrerede retningslinier blev BEPG’erne for 2005-2008 udarbejdet af ECOFIN i første halvår af 2005. Retningslinierne blev forelagt Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005 og endeligt vedtaget af ECOFIN den 12. juli 2005.

 

ECOFIN udarbejdede som led i forberedelsen af Det Europæiske Råd den 23.-24. marts 2006 et ”key issues” papir indeholdende forslag til fremadrettede prioriteringer i forhold til de overordnede økonomisk-politiske retningslinier og de nationale reformprogrammer.

 

Kommissionen ventes i december 2006 at offentliggøre sin årlige fremskridtsrapport om de nationale reformprogrammer, herunder eventuelt med forslag til ændringer af de integrerede retningslinier bl.a. i form af landespecifikke anbefalinger.

 

 

Traktatens artikel 104 EF

(kvalificeret flertal)

 

Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabilitets- og Vækstpagten.

 

Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlemslande konvergensprogrammer. De opdaterede stabilitets- og konvergensprogrammer blev behandlet af ECOFIN på møderne den 24. januar, 14. februar og 14. marts 2006.

 

ECOFIN opnÃ¥ede pÃ¥ et møde den 20. marts 2005 enighed om en aftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpagten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret pÃ¥ Det Europæiske RÃ¥d den 22.-23. marts 2005. Rapporten er herefter udmøntet i konkrete justeringer af Pagtens forordninger mv. RÃ¥dets forordninger nr. 1466/97 og 1467/97, som ændret ved RÃ¥dets forordninger 1055/2005 og 1056/2005, blev endelig godkendt den 27. juni 2005.

 

Den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konvergens-programmer blev godkendt i ECOFIN den 10. oktober 2005.

 

ECOFIN ventes under det finske formandskab at fortsætte implementeringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder at behandle en række sager i relation til proceduren for uforholdsmæssigt store underskud. ECOFIN ventes ligeledes at drøfte en rapport om de offentlige finanser i EU.

 

Under det finske formandskab ventes ECOFIN desuden på baggrund af rapporter forberedt af Kommissionen og den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) at drøfte hhv. kvaliteten af de offentlige finanser og de budgetmæssige udfordringer ved den aldrende befolkning.

 

 

Samarbejde om økonomisk politik – løbende

 

Traktatens artikel 99 EF (kvalificeret flertal)

 

 

ECOFIN drøftede den 17. februar og den 8. marts 2005 Kommissionens synteserapport vedr. Lissabon-strategien som et led i ECOFIN’s bidrag til Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Konklusionerne fra topmødet fremhæver nødvendigheden af at effektivisere og rationalisere de årlige strukturpolitiske afrapporteringer således, at medlemsstaterne udarbejder ét nationalt reformprogram, der både inkluderer de strukturpolitiske initiativer, landet har taget, og dem det påtænker at tage i fremtiden.

 

ECOFIN har på rådsmødet den 6. december 2005 – på baggrund af en rapport fra Den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) – drøftet indholdet af og den videre proces for de nationale reformprogrammer, forberedt af medlemsstaterne. De nationale reformprogrammer blev også drøftet i ECOFIN i 1. halvår 2006, jf. ovenfor.

 

Som led i implementeringen af den relancerede Lissabon-strategi ventes ECOFIN at behandle de opdaterede nationale reformprogrammer den 28. november 2006.

 

Kommissionens årlige fremskridtsrapport om de nationale reformprogrammer ventes fremlagt i december 2006, jf. ovenfor.

 

Under det finske formandskab vil der ligeledes blive arbejdet på at forbedre de strukturelle indikatorer, der anvendes i de nationale reformprogrammer og danner grundlag for den multilaterale overvågningsproces.

 

 

Makroøkonomisk dialog

(Køln-processen)

 

Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet (social- og arbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen afholdes i forbindelse med ECOFIN to gange årligt.

 

 

Budgetsager

 

EU’s budget for 2007: Kommissionen præsenterede pÃ¥ rÃ¥dsmødet den 5. maj 2006 ECOFIN for et foreløbigt udkast til EU’s budget for 2007 inden for rammerne af de nye finansielle perspek­tiver og de fastlagte retningslinier for budgettet. ECOFIN foretager sin første læsning af budgetforslaget den 14. juli og den anden læsning i november. Den endelige aftale om budgettet for 2007 ventes indgÃ¥et med Europa-Parlamentet i december under det finske formandskab.

 

De finansielle perspektiver 2007-2013: Der blev den 4. april 2006 indgået en endelig aftale mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen om de finansielle perspektiver 2007-2013. Herefter udestår primært at opnå enighed om rådsafgørelsen om egne indtægter, som bl.a. fastlægger de tekniske bestemmelser for medlemslandendes bidrag til EU-budgettet, herunder bestemmelserne vedr. rabatter. Formandskabet vil skulle arbejde videre med disse med henblik på at søge at opnå enighed.

 

ECOFIN vedtog på mødet den 8. november 2005 kon­klu­sioner om Kommissionens køreplan for indførelsen af en in­te­­greret struktur for intern kontrol med gennemførelsen af EU’s budget. ECOFIN ventes fortsat at sætte fokus på kontrol og be­kæm­pelse af svig med henblik på en forbedring af budget­gen­nem­førelsen, herunder at følge op på køreplan­konklu­sio­ner­ne i løbet af 2006. Som led heri har ECOFIN på mødet den 5. maj 2006 drøf­tet Kommissionens mere detaljerede handlingsplan for en styr­ket intern kontrol med EU-bud­get­­tet. Arbejdet med hand­lings­planen forventes videreført i 2. halvdel af 2006. En­de­lig ventes de lovgivningsmæssige procedurer vedrørende ænd­rin­gen af finansforordningen for EU’s budget afsluttet under det finske formandskab.  

 

Kommissionen har i juni 2006 fremlagt et forslag til ændret rets­grund­lag for de undersøgelser, der foretages af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF). Forslaget har bl.a. til formål at styrke dialogen mellem Kontorets bestyrelse, Rådet og Europa-Parlamentet om Kontorets pla­ner og aktiviteter; at effektivisere Kontorets undersøgelses­akti­vi­te­ter; og at forbedre de rets­sik­ker­heds­mæssige garantier for un­der­­søg­te personer. ECOFIN’s behand­ling­ af for­sla­get påbegyndes under det fin­ske­ formandskab.

 

 

Den Europæiske Investeringsbank (EIB)

 

ECOFIN ventes i 2. halvÃ¥r af 2006 at skulle forny EIB’s eksterne lÃ¥nemandat for perioden 2007-2013. Det eksterne lÃ¥nemandat omfatter rammen af udlÃ¥n til 3. lande, herunder kandidatlande, naboer i Øst- og Centraleuropa, Middelhavslande, Asien, Latinamerika samt Sydafrika. EIB og Kommissionen ventes ultimo juni 2006 at fremsætte forslag til nyt eksternt lÃ¥nemandat.

 

Forslaget ventes behandlet på ECOFIN den 11. juli og den 7. november 2006.

 

 

Udvidelse af euroområdet

 

 

ECOFIN drøftede den 7. juni 2006 Kommissionens og ECB’s rapporter vedrørende konvergenssituationen i Slovenien og Litauen samt Kommissionens forslag om Sloveniens optagelse i eurosamarbejdet. Der var generel enighed om, at Slovenien opfylder konvergenskriterierne og derfor kan optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2007. Det østrigske formandskab orienterede i margin af DER den 15.-16. juni 2006 stats- og regeringscheferne om udfaldet af drøftelsen. Forslaget om at udvide euroomrÃ¥det med Slovenien ventes formelt vedtaget pÃ¥ ECOFIN den 11. juli 2006.

 

Kommissionen og Den Europæiske Centralbank (ECB) ventes at fremlægge konvergensrapporter om medlemslandene uden for euroomrÃ¥det (eksklusiv Danmark og Storbritannien) i 2. halvÃ¥r 2006 med henblik pÃ¥ behandling i ECOFIN den 7. november 2006. Formandskabet vil følge op herpÃ¥, herunder pÃ¥ analyserne af om medlemslandene opfylder adgangskravene. 

 

Bedre regulering

 

ECOFIN ventes i 2. halvår af 2006 at fortsætte arbejdet med bedre regulering som et led i de seks formandskabers (Irland, Nederlandene, Luxembourg, UK, Østrig og Finland) initiativ fra december 2004.

 

Det ventes, at formandskabet vil fokusere på fortsat styrkelse af konsekvensvurderinger, styrkelse af forenklingsprogrammet, risikobaseret regulering og alternativer til traditionel regulering samt følge den eksterne vurdering af Kommissionens konsekvensvurderingssystem, der offentliggøres ultimo 2006.

 

Kommissionen ventes ligeledes med opbakning fra formandskabet at fortsætte arbejdet med udvikling af kvantitative mål og med at integrere en fælles metode til måling af administrative byrder i de reviderede retningslinier vedr. konsekvensvurderinger. Kommissionen ventes endelig at afrapportere fra et pilotprojekt vedr. måling af de administrative byrder på byggevareområdet inden udgangen af 2006.

 

ECOFIN ventes som led i ”bedre regulering” bl.a. at ville tage spørgsmålet om administrative byrder (statistikkrav) for små og mellemstore virksomheder op.

 

Bedre regulering ventes drøftet på ECOFIN den 10. oktober 2006.

 

 

Globalisering

 

I forbindelse med uformelt økonomi- og finansministermøde den 9.-10. september 2005 bad ministrene om en rapport om globalisering, som særligt skulle behandle 1) øget fleksibilitet på arbejdsmarkedet gennem yderligere reformer, 2) fuldførelse af det indre marked, herunder for så vidt angår serviceydelser, 3) yderligere reguleringsmæssige reformer, og 4) øget ekstern handelsåbenhed.

 

Rapporten udarbejdet af Den Økonomisk-Politiske Komité (EPC) blev fremlagt for ECOFIN ved mødet den 6. december 2005. Der blev i den forbindelse vedtaget konklusioner om håndtering af udfordringerne ved globalisering.

 

Globaliseringsdrøftelserne har været fortsat i 1. halvår af 2006, herunder på uformelt økonomi- og finansministermøde den 7.-8. april 2006 samt på ECOFIN den 7. juni 2006 som led i forberedelsen af EU-USA-topmødet for så vidt angår det transatlantiske samarbejde på det økonomiske område.  

 

ECOFIN ventes at fortsætte drøftelserne vedrørende globalisering under det finske formandskab, herunder i forhold til det indre marked.

 

 

Statistik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ECOFIN vedtog den 2. juni 2004 konklusioner vedr. bedre kvalitet af og styrkede rammer for produktion af ØMU- og EU-statistik. Endvidere vedtog ECOFIN den 17. februar 2005 konklusioner på baggrund af Kommissionens meddelelse om europæisk strategi for ledelse og ansvar vedr. statistik for offentlige finanser. ECOFIN fulgte den 7. juni 2005 op på drøftelserne og vedtog rådskonklusioner, der i store træk hilser Kommissionens forslag til ændring af forordning (EF) nr. 3605/93 for så vidt angår kvaliteten af den statistiske data til brug ved proceduren for uforholdsmæssigt store underskud velkommen.

 

Der blev på ECOFIN den 8. november 2005 opnået politisk enighed om forslag til forordning til ændring af forordning 3605/93 – herunder tre annekser – og vedtaget konklusioner vedrørende kvaliteten af statistiske data, prioritering af statistiske behov, Udvalget for Penge- Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik (CMFB), Eurostats uafhængighed og Statusrapport om Informationskravene i ØMU’en. Der blev ligeledes opnået enighed om et mandat for en ny rådgivende ”høj-niveau” gruppe med henblik på at fremme Eurostats uafhængighed, integritet og pålidelighed.

 

Det ventes, at der fortsat under det finske formandskab vil være fokus pÃ¥ en styrkelse af det økonomiske og budgetmæssige statistiske grundlag. En statusrapport pÃ¥ statistikomrÃ¥det ventes forelagt ECOFIN den 7. november 2006. 

 

 


  Skatteområdet

 

Sag/initiativ/hjemmel

Forløb/status

 

Skattepakken

 

Traktatens artikel, 94EF (enstemmighed)

 

EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om skattepakken, dvs.

 

1.                  Beskatning af opsparing (rentebeskatningsdirektivet)

2.                  Beskatning af renter og royalties og

3.                  Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.

 

ECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet og rente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskatning og adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning) den 3. juni 2003.

 

Rentebeskatningsdirektivets (Direktiv 2003/48/EF) ikraft-træden afhænger af aftaler dels mellem EU og fem tredjelande (herunder Schweiz) og dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UK og Nederlandene. ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, at forudsætningerne for direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 var opfyldt, og alle 40 parter i direktivet og rentebeskatningsaftalerne vil anvende direktivet med virkning fra denne dato.

 

For punkt 2 og 3 henvises til nedenfor.

 

 

Renter og royalties

 

Traktatens artikel 94EF (enstemmighed)

 

Rente-/royaltydirektivet blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni 2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. ovenfor.

 

Kommissionen har fremsat et forslag til ændring af rente-/royaltydirektivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selskaber i forskellige EU-lande. Kommissionen foreslår en præcisering af direktivet, således at et EU-land undlader kildebeskatning af renter og royalties på betingelse af, at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet af en effektiv beskatning i dette land.

 

ECOFIN kunne ikke den 7. juni 2005 opnå enighed om ændring af rente/royaltydirektivet, idet ét enkelt medlemsland ikke kunne acceptere ændringsforslaget.

 

Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i  2. halvår af 2006.

 

 

Adfærdskodeks for er­hvervsbeskatning

 

Mellemstatslig aftale af 1. december 1997.

 

Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, varetages af EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid med kodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører nye ordninger i strid med kodeksen (Standstill). Desuden har gruppen set på EU-landenes regler og praksis for transfer pricing og udveksling af information.

 

ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdskodeksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksisterende skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne - som beskrevet i rapporten - var tilstrækkelige og gav tilladelse til tidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den principielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.

 

ECOFIN har efterfølgende modtaget rapporter om arbejdet i adfærdskodeksgruppen den 25. november 2003, den 7. december 2004, den 7. juni og 6. december 2005 samt senest den 7. juni 2006.

 

Der forventes en ny afrapportering fra Adfærdskodeksgruppen til ECOFIN i 2. halvår af 2006.

 

 

Selskabsbeskatning

 

Traktatens artikel 94

 

EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrund af undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU.

 

Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde i september 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for en fælles selskabsskattebase. Det blev i den forbindelse besluttet at nedsætte en teknisk arbejdsgruppe, der skal undersøge muligheder for og konsekvenser ved etablering af en fælles konsolideret selskabsskattebase i EU (Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB)).

 

Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 7. juni 2006 en meddelelse om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen og planerne for det videre arbejde.

 

Sagen ventes taget op i ECOFIN  ved udgangen af 2. halvår af 2006. 

 

 


 

 

Momspakken

 

ECOFIN har på møderne den 5. maj og 7. juni 2006 drøftet et udkast til en samlet ”momspakke” omfattende: 

 

1.      B2B/B2C-reglerne om beskatningssted for grænseover-skridende tjenesteydelser

2.      ”One Stop Shop” mv.

3.      Særordningen for gældende e-handelsydelser til 3.lande.

 

På ECOFIN den 7. juni 2006 blev der opnået enighed om forlængelse af den eksisterende særlige One Stop Shop for 3. landes salg af e-handelsydelser til private i EU fra den 1. juli 2006 til den 31. december 2006, men ikke om pakkens øvrige elementer, der ventes behandlet på ECOFIN under det finske formandskab med henblik på en samlet aftale inden udgangen af 2006. 

 

For så vidt angår de enkelte delementer henvises til nedenfor.

 

 

Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser:

 

Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser mellem momspligtige, B2B

 

4.      Grænseoverskridende salg af tjenesteydelser til private, B2C

 

Kommissionen har i 2003 fremlagt en opdatering af sin strategi fra 2000 for udviklingen i EU’s momsregler og forslag til revision af 6. momsdirektiv. Kommissionen foreslår, at reglerne for beskatningssted ændres således, at hovedreglen bliver forbrugslandsbeskatning. I første omgang for handel mellem momspligtige virksomheder (B2B) og derefter for handel til private (B2C).

 

Kommissionen fremsatte i juli 2005 forslag om, at beskatningsstedet for visse grænseoverskridende ydelser (B2C) inden for EU ændres fra oprindelsesland til forbrugsland.

 

B2B- og B2C-forslagene har senest været behandlet på ECOFIN den 7. juni 2006 som del af en samlet ”momspakke”.

 

Forhandlingerne ventes fortsat 2. halvår af 2006.

 

 

Forslag til momsforenklinger ’One Stop Shop’ mv. (herunder nyt 8. momsdirektiv)

 

 

 

 

 

 

Kommissionen har fremlagt et nyt forslag i 2004, der sigter på at reducere administrative byrder for virksomheder med grænseoverskridende salg. Det gælder særligt de virksomheder, der ikke er etablerede i de lande, hvor de har momspligtige aktiviteter.

 

Forslaget blev præsenteret på ECOFIN 16. november 2004. Forslaget er en del af ”momspakken” og blev senest drøftet i ECOFIN den 7. juni 2006.

Forhandlingerne ventes fortsat i 2. halvår 2006.

 

 

Direktiv om E-handel

 

Forslaget blev fremsat den 15. maj 2006 og blev knyttet til ”momspakken”.

 

Da den øvrige del af momspakken ikke er forhandlet færdig besluttede man på ECOFIN den 7. juni 2006 at forlænge det det eksisterende direktiv om E-handel til 31. december 2006 (Direktivet vedrører en særordning for 3. lands virksomheders afregning af moms af elektroniske ydelser, der sælges til private i EU).

 

 

Nedsat moms

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der blev uden drøftelse på rådsmødet (miljø) den 22. december 2003 vedtaget konklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningen for nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (6. momsdirektivs bilag K). ECOFIN traf den 10. februar 2004 formel beslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. december 2005.

 

ECOFIN har løbende drøftet Kommissionens forslag til revision af 6. momsdirektivs bilag H, der lister de varer og ydelser, hvor medlemslandene har mulighed for at anvende nedsat moms, og af anvendelsesområdet for nedsat moms generelt, herunder mulige skadevirkninger på det indre marked, senest på rådsmøderne den 8. november og 6. december 2005.

 

Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFIN den 24. januar 2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den 14. februar 2006 uden drøftelse en ændring af direktivet om nedsat moms, der bl.a. indebærer, at ordningen vedrørende reducerede momssatser for arbejdskraftintensive ydelser (bilag K) forlænges til den 31. december 2010, at alle medlemslande fik mulighed for at søge om anvendelse af bilag K inden 31. marts 2006, samt at Kommissionen inden udgangen af juni 2007 opfordres til at præsentere ECOFIN og Europa-Parlamentet for en rapport om virkningerne af nedsat moms på lokale tjenesteydelser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk vækst og indre marked. Analyserne skal gennemføres af en uafhængig økonomisk tænketank.

 

 

Moms på rejsebureauer

 

Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og 2003. Forhandlingerne forventes ikke genoptaget i 2. halvår 2006.

 

 

Postmoms

 

 

 

 

 

 

Rådets Fiskalgruppe har indledt behandlingen af forslaget 2. halvår 2003. Der har i 1. halvår 2004 været afholdt et enkelt møde om forslaget. Forslaget forventes ikke umiddelbart drøftet i 2. halvår 2006.  

 

Det ventes, at Kommissionen ultimo 2006 vil fremlægge en analyse af udviklingen på postområdet, der vil indgå i et beslutningsgrundlag om en yderligere og eventuel fuld liberalisering af postmarkedet i EU med henblik på, at en sådan kan træde i kraft i 2009.

 

 

Svigsbekæmpelse

 

Kommissionen har den 2. juni 2006 fremsendt en meddelelse til bl.a. ECOFIN om behovet for at udvikle en koordineret strategi mod den fiskale svig. På ECOFIN den 7. juni 2006 blev der fremlagt et udkast til konklusioner, som går ud på, at man skal fortsætte arbejdet med at undersøge muligheder for at bekæmpe svig. ECOFIN forventes at vende tilbage til emnet på det sidste møde i 2006.

 

 

Generalisering af undtagelser fra de generelle momsopkrævnings-regler  

 

(artikel 27 undtagelser i 6. momsdirektiv)

 

Kommissionen har marts 2005 fremsat forslag om, at visse momsundtagelser, som ECOFIN har tiltrådt for forskellige medlemslande gennem årene, generaliseres, så alle medlemslande kan anvende dem.

 

Behandlingen er indledt 1. halvår af 2005 og forventes fortsat i 2. halvår 2006.

 

 

Registreringsafgift og årlig ejerafgift for motorkøretøjer

 

Kommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om harmonisering af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift af biler. Rådets Fiskalgruppe har behandlet forslaget på et enkelt møde i 2. halvår 2005.

 

Der forventes ikke drøftelser af direktivforslaget i løbet af 2. halvår 2006.

 

 

Fjernsalgsdirektivet

 

Kommissionens forslag til ændring af direktiv om fjernsalg af harmoniserede punktafgiftspligtige varer har senest været behandlet i rådsarbejdsgruppen primo 2005. Der kunne ikke opnås enighed om reglerne for indførsel. Direktivet har ikke været forhandlet siden.

 

I øjeblikket drøftes en ændring af hele cirkulationsdirektivet (92/12) – dvs. den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer – i en arbejdsgruppe under Kommissionen, og det forventes, at man i den forbindelse genoptager forhandlingen vedrørende fjernsalgsforslaget.

 

 

Beskatning af alkohol

 

Traktatens artikel 93 (enstemmighed)

 

 

 

Kommissionen skal fremlægge en rapport og evt. forslag om alkoholafgifter hvert andet år. Kommissionens seneste rapport har været behandlet på ECOFIN den 12. april 2005. ECOFIN vedtog rådskonklusioner, der bl.a. opfordrer Kommissionen til at fremsætte forslag om en justering af minimumssatserne for at undgå et fald i realværdien af dem samt en modernisering af det eksisterende klassifikationssystem med henblik på en ensartet gruppering af alkoholprodukter i EU.

 

Forslaget forventes fremlagt i 2. halvår 2006.

 

 

Revision af rejsegodsdirektivet

 

Kommissionen har i februar 2006 fremsat forslag til revision af rejsegodsdirektivet 69/169. De væsentligste ændringer som Kommissionen foreslår, er en forhøjelse af grænsen på 1.350 kr., hvilket er beløbsgrænsen for, hvad rejsende må medbringe fra tredjelande og samtidig foreslår Kommissionen, at rejsende opdeles i to kategorier – 1) flyrejsende og 2) andre rejsende. Forslaget har været drøftet mellem medlemslandenes fiskalattachéer. Der er på nuværende tidspunkt ikke enighed blandt medlemslandene vedrørende hhv. beløbsgrænsen og en opsplitning af rejsende.

 

Behandlingen af forslaget i regi af rådsarbejdsgruppen er påbegyndt i juni 2006.

 

 

Nyt samlet momsdirektiv

 

Kommissionen har april 2004 fremsat forslag til et nyt samlet momsdirektiv. Forslaget går ud på at samle de forskellige momsdirektiver – herunder de mange ændringer af det 6. momsdirektiv i årenes løb – i ét momsdirektiv. Kommissionen forklarer, at forslaget er et led i bestræbelserne på at forenkle fællesskabslovgivningen og gøre den klarere.

 

Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe siden 2005, og der forventes enighed om det i 2. halvår 2006.

 

 

Fiscalis-programmet

 

Det nuværende Fiscalis-program dækker perioden 2003-2007. Programmet har til formål at forbedre beskatningssystemernes virkemåde i det indre marked bl.a. ved informationsudveksling mellem medlemsstaterne om bedste administrative praksis. 

 

Kommissionen har den 17. maj 2006 fremsat forslag om et nyt Fiscalis-program dækkende frem til 2013. Drøftelserne starter i juli 2006 og forventes fortsat i 2. halvår 2006.

 

   Det finansielle område

 

Sag/initiativ/hjemmel

Forløb/status

 

Handlingsplanen for de finansielle markeder

 

 

 

Kommissionens handlingsplan for de finansielle markeder (1999-2004) indeholder 42 forslag, hvoraf 41 er vedtaget eller politisk godkendt.

 

Forslag til 14. selskabsdirektiv (grænseoverskridende flytning af hjemsted), som er det eneste af de 42 forslag, der endnu ikke er fremsat, indgår nu i anden fase af Kommissionens selskabsretlige handlingsplan, jf. nedenfor.

 

ECOFIN vedtog den 5. maj 2006 rådskonklusioner vedrørende Kommissionens hvidbog om den fremtidige politik for finansielle tjenesteydelser 2005-2010.

 

I hvidbogen fremlægger Kommissionen behovet for nye EU initiativer om finansielle tjenesteydelser samt udformningen af nye initiativer. Kommissionen lægger i hvidbogen op til at formueforvaltning og detailmarkedet for finansielle tjenesteydelser, herunder realkreditmarkedet, er områder der vil blive fokuseret på i den fremtidige politik på det finansielle område.

 

 

Ændring af reglerne om kapitalkrav til kreditinstitutioner og investeringsselskaber

 

(Basel II reglerne)

 

Forslaget har til formål at regulere den måde, som kreditinstitutter mv. skal opgøre deres egenkapital på samt afgøre, hvor stor ”egenkapital” kreditinstitutter m.v. skal have.

 

På ECOFIN den 11. oktober 2005 blev den politiske enighed mellem Rådet om Europa-Parlamentet vedr. Basel II bekræftet.

 

Forslaget til ændring af reglerne om kapitalkrav til kreditinstitutioner og investeringsselskaber blev endelig vedtaget på ECOFIN den 7. juni 2006.

 

 

Direktivet om markedet for finansielle instrumenter (MiFID)

 

(forlængelse af fristen for gennemførelse)

 

Direktivet om markedet for finansielle instrumenter (MiFID) trådte i kraft den 21. april 2004.

 

Kommissionen fremsatte 20. juni 2005 forslag om forlængelse af gennemførelsesfristen for MiFID-direktivet. Efter afslutningen af forhandlingerne vedrørende direktivet om markeder for finansielle instrumenter er der fremsat ønske om at forlænge fristen for gennemførelse af direktivet. Vedtagelsen af disse regler er blevet forsinket pga. foranstaltningernes kompleksitet, konsultationer mv.

 

MiFID-direktivet skal være gennemført i medlemsstaternes lovgivning den 1. februar 2007. Den nationale lovgivning skal træde i kraft den 1. november 2007, således at værdipapirmarkederne får ni måneder til at indrette sig på de nye regler.

 

 

’Clearing og afvikling’

 

Kommissionen udsendte den 5. maj 2004 en høringsmeddelelse om clearing og afvikling af værdipapirhandelen på europæisk plan. Ifølge meddelelsen har de senere års internationalisering skabt et øget behov for, at værdipapirer kan handles sikkert og effektivt, herunder omkostningseffektivt, på tværs af grænserne. Der er nedsat en styregruppe, en juridisk gruppe samt en skattegruppe, der skal drøfte mulighederne for yderligere initiativer.

 

Kommissionen vil i løbet af 2006 meddele, hvilke initiativer den vil foreslå på området, herunder om den vil fremsætte et forslag til direktiv. Sagen vil muligvis blive behandlet i ECOFIN den 10. oktober 2006.

 

 

8. selskabsdirektiv

 

Kommissionen fremsatte den 16. marts 2004 et forslag til direktiv om lovpligtig revision af årsregnskaber og koncernregnskaber (modernisering af 8. dir.) samt ændring af Rådets direktiver 78/660/EØF og 83/349/EØF. Forslagets formål er at styrke den lovpligtige revision i EU samt at forebygge regnskabsskandaler og dermed medvirke til at styrke troværdigheden og tilliden til selskabers regnskaber.

 

På ECOFIN den 11. oktober 2005 blev politisk enighed mellem Rådet om Europa-Parlamentet vedr. direktivet bekræftet.

 

Forslaget blev vedtaget den 25. april 2006.

 

 

14. selskabsdirektiv

 

 

 

 

 

Forslaget har til formål at give selskaber med hjemsted i ét medlemsland mulighed for at flytte hjemstedet til et andet medlemsland og specificerer betingelserne herfor. Forslaget indgår nu i anden fase af Kommissionens selskabsretlige handlingsplan. Handlingsplanen har været i fornyet høring under det østrigske formandskab. En stor del af høringssvarene er positive i relation til behovet for et direktiv om flytning af hjemsted, og det forventes, at Kommissionen – som led i opfølgningen på høringen – vil fremsætte et forslag til direktiv under det finske formandskab.

 

 

Forslag til forordning om gennemførelse af FATF’s særlige anbefaling nr. VII

 

Kommissionen udsendte den 26. juli 2005 et forslag til forordning vedr. oplysninger om indbetaler ved en elektronisk penge-overførsel. Forordningen skal gennemføre den internationale organisation til bekæmpelse af hvidvask og finansieringen af terrorisme - FATF´s - særlige anbefaling nr. VII, herunder især en tilhørende fortolkende note om den nærmere implemen-tering af anbefalingen. Forslagets formål er at sikre, at oplysninger om indbetaler ved en elektronisk pengeoverførsel er tilgængelige for de myndigheder, der har til opgave at bekæmpe hvidvask af penge og finansiering af terrorisme, således at arbejdet hermed lettes.

 

ECOFIN opnåede politisk enighed om forslaget den 6. december 2005. Forslaget ventes efter Europa Parlamentets behandling vedtaget endeligt i 3. kvartal af 2006. Forslaget ventes at træde i kraft pr. 1. januar 2007.

 

 

Handlingsplanen for risikovillig kapital

 

 

 

Handlingsplanen for risikovillig kapital blev vedtaget på Det Europæiske Rådsmøde i Cardiff i 1998. Den indeholder initiativer vedrørende:

 

·        Tilsyns- og investeringsregler for arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger

·        Standardisering af prospekter

·        Reform af patentsystemet

·        Skattemæssig tilskyndelse til investeringer i innovative virksomheder

·        Reform af reglerne vedrørende insolvens

·        Fremme af nye ejerskabsformer, herunder medarbejderaktieoptioner

 

ECOFIN tog den 25. november 2003 Kommissionens præsentation af fremskridtsrapporten vedrørende risikovillig kapital til efterretning og vedtog rådskonklusioner, der bl.a. opfordrer Kommissionen til inden for rammerne af de årlige synteserapporter til Det Europæiske Råds forårstopmøde at rapportere om status i udviklingen af det europæiske marked for risikovillig kapital. EU arbejder fortsat med at forbedre betingelserne for en øget tilgang af risikovillig kapital.

 

 

”Corporate Governance” og revision i EU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommissionen udsendte i 2003 to meddelelser med handlingsplaner om henholdsvis ”Modernisering af selskabsretten og forbedret virksomhedsledelse (corporate governance) i EU” og ”Styrkelse af den lovpligtige revision i EU”. Begge handlingsplaner indeholder initiativer, der bebudes fremsat i den kommende årrække.

 

I 1. halvår af 2005 blev ændring af 4. selskabsdirektiv (direktiv vedr. årsregnskaber for visse selskabsformer) og ændring af 7. selskabsdirektiv (direktiv vedr. konsoliderede regnskaber) fremsat og vedtaget af ECOFIN den 7. juni 2005. Europa-Parlamentet har efterfølgende tilsluttet sig forslaget.

 

Ændringen af 4. og 7. selskabsdirektiv blev endelig vedtaget den 22. maj 2006.

 

 

Direktiv om betalinger i det indre marked

 

 

 

Kommissionen har den 1. december 2005 udsendt et forslag til direktiv om betalinger i det indre marked samt om ændring af direktiverne 97/7/EF, 2000/12/EF og 2002/65/EF.

 

Formålet med forslaget er at skabe et indre marked for betalingstjenester, således at grænseoverskridende betalings-transaktioner sker lige så hurtigt og billigt som tilsvarende indenlandske betalingstjenester. Forslaget skal skabe den lovgivningsmæssige ramme for opbygningen af et ”Single Euro Payment Area” (SEPA) betalingsformidlingssystem, der skal kunne gennemføre grænseoverskridende betalingstransaktioner.

 

Forslaget ventes behandlet af ECOFIN i den 28. november 2006.

 

 

Direktiv om solvenskrav til forsikringsselskaber

 

Kommissionen ventes i 2007 at fremsætte direktiv om solvenskrav (Solvens II).

 

 

Andre initiativer

 

Kommissionen har annonceret et direktivforslag, der skal lette grænseoverskridende fusioner og virksomhedsopkøb. Kommissionen ventes i den forbindelse at fremlægge sine undersøgelser vedr. Kommissionens forventede forslag til ændring af Kreditinstitutdirektivets artikel 16 (direktiv 2000/12/EF) samt forsikringsdirektivet i løbet juli 2006.

 

Under det finske formandskab ventes ligeledes en drøftelse om forbedret håndtering af finansielle kriser, herunder opfølgning på en rapport om en krisesimuleringsøvelse samt en gennemgang af Kommissionens forventede meddelelse om indskydergaranti. Formandskabet ventes endvidere at sætte fokus på konvergens i tilsynspraksis.

 

 

 

 


Dagsordenspunkt 7:             Dialog med tredjelande vedrørende økonomiske,

finansielle og reguleringsmæssige aspekter – opfølgning på EU-USA topmøde mv.

 

Resumé: Rådet (ECOFIN) ventes den 11. juli 2006 at drøfte opfølgningen på EU-USA-topmødet den 21. juni 2006 samt eventuelt – på baggrund af en præsentation ved Kommissionen – at udveksle synspunkter om dialogen med tredjelande inden for det økonomiske og finansielle område.

 

Baggrund

Forud for EU-USA topmødet den 21. juni 2006 havde ECOFIN den 7. juni 2006 en drøftelse af ideer til input til dialogen på det økonomiske område. Drøftelsen tog udgangspunkt i Kommissionens præsentation af en fremskridtsrapport fra den såkaldte ”Senior Level Group” om implementering af et initiativ til fremme af transatlantisk økonomisk integration og vækst, som blev vedtaget på EU-USA topmødet i juni 2005.

 

I rapporten er fremskridt inden for bl.a. følgende specifikke områder fremhævet:

 

Samarbejde om regulering

Der er etableret en dialog mellem Kommissionen og USA’s ”Office of Management and Budget” vedrørende det reguleringsmæssige samarbejde. Derudover fortsættes arbejdet på sektorspecifikke områder (f.eks. lægemidler og fødevaresikkerhed) i henhold til 2005-køreplanen for EU-USA samarbejdet om regulering (”The 2005 Roadmap for EU-US Regulatory Cooperation”). Det relativt nyetablerede ”High-Level Regulatory Cooperation Forum” har udviklet et sæt bedste praksisser i forhold til reguleringssamarbejdet.   

 

Samarbejde på det finansielle område

I regi af den såkaldte EU-USA dialog om finansiel markedsregulering har parterne bekræftet deres løfte om at fremme konvergens af bl.a. regnskabsstandarder. Der er ligeledes fremskridt med tilsynet med finansielle institutioner, herunder med implementeringen af Basel II[2].

 

Samarbejde om investeringsfremme

Parterne vil fortsætte drøftelserne på investeringsområdet, herunder i forhold til at adressere specifikke hindringer i forhold til transatlantiske investeringer.  

 

Samarbejde om energisikkerhed

Der er mellem EU og USA igangsat et samarbejde om energisikkerhed med henblik på at forbedre sikkerheden for energiudbudet ved fokus på øget variation, bedre brug af vedvarende energikilder og en mere effektiv energiudnyttelse.

 

Samarbejde om innovation og teknologisk udvikling

EU og USA samarbejder bl.a. om at forbedre den fælles viden om måling af innovationsevne og udvekslet erfaring vedrørende innovationspolitikker. Der er ligeledes blevet igangsat en ny EU-USA dialog om civil rumfart. Der er i juni 2006 indgået en aftale om fornyelse af en EU-USA Taskforce om bioteknologisk forskning.

 

Samarbejde om handel, rejseaktivitet og sikkerhed

EU og USA forhandler fortsat om bl.a. rejsevisumfritagelser. Det drøftes ligeledes, hvordan samarbejdet om sikkerheden ved flytransport og fragthandel kan forbedres. 

 

Samarbejde om offentlige indkøb

EU og USA har arbejdet intenst på en revision af aftalen om offentlige indkøb (Government Procurement Agreement). Den reviderede aftale ventes indgået ultimo 2006.

 

Indhold

På EU-USA topmødet den 21. juni 2006 blev vedtaget en deklarationstekst på det økonomiske område. Det fremgår bl.a. heraf, at lederne af EU og USA:  

 

·        Vil forstærke indsatsen for at fremme økonomisk vækst og innovation samt reducere barrierer for transatlantisk handel og transatlantiske investeringer ved implementering af alle aspekter af det økonomiske initiativ i overensstemmelse med det fælles arbejdsprogram, der blev godkendt pÃ¥ det uformelle EU-USA ministermøde i november 2005.

·        Godkender en ny handlingsplan for hÃ¥ndhævelse af intellektuelle rettigheder i forhold til falskneri og bedrageri og vil forstærke dialogen med henblik pÃ¥ at fremme et mere effektivt internationalt patentsystem.

·        Vil bygge videre pÃ¥ fremskridtene ved ”High-Level Regulatory Cooperation Forum”, herunder udvide implementeringen af 2005-køreplanen for EU-USA samarbejdet om regulering med nye emner og sektorer.   

·        Vil arbejde pÃ¥ mÃ¥ling af innovationsevne og dens indflydelse pÃ¥ økonomien som led i innovationsinitiativet samt pÃ¥ at implementere ordninger vedrørende miljøforskning mv. under aftalen om forskning og teknologisk samarbejde.   

·        Vil fortsætte arbejdet gennem EU-USA dialogen om hhv. finansiel markedsregulering og grænse- og transportsikkerhed.

·        Vil forpligte sig til at fastholde Ã¥bne investeringsregimer og til at bygge pÃ¥ eksisterende investeringsstrømme med henblik pÃ¥ at skabe vækst og beskæftigelse i EU og USA’s økonomi. Herunder adressere specifikke hindringer i forhold til transatlantiske investeringer.

·        Vil forstærke indsatsen i forhold til at kunne indgÃ¥ første del af en aftale om luftfartstjenesteydelser i 2006.

·        PÃ¥ topmødet har underskrevet en ny aftale om videregÃ¥ende uddannelse og efteruddannelse under hvilken deres respektive uddannelsesinstitutioner vil indvie innovative fælles studieprogrammer.

·        Anerkender behovet for synlige fremskridt i forhold til at fÃ¥ etableret gensidig rejsevisumfritagelse for alle europæiske borgere til USA.

 

Det fremgår ligeledes af deklarationsteksten, at man på et andet EU-USA topmøde senere på året vil opdatere arbejdsprogrammet for det transatlantiske økonomiske initiativ og gennemgå implementeringen.

 

ECOFIN ventes den 11. juli 2006 at drøfte opfølgningen på EU-USA-topmødet den 21. juni 2006.

 

Derudover vil der muligvis på baggrund af en præsentation ved Kommissionen blive udvekslet synspunkter om dialogen med tredjelande inden for det økonomiske og finansielle område med inspiration i det transatlantiske samarbejde.

 

Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser

Drøftelsen i ECOFIN vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. I det omfang ECOFIN’s inddragelse fremmer konkrete resultater i EU-USA samarbejdet, vurderes der at være en potentiel og positiv makroøkonomisk effekt af bl.a. barrierenedbrydende, konkurrencefremmende og teknologiudviklende tiltag.

 

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

 

Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Opfølgningen på EU-USA topmødet i juni 2005 på det økonomiske område blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 11. oktober 2005. Forberedelsen af EU-USA topmødet i juni 2006 blev forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 7. juni 2006 og rådsmødet (GAERC) den 12.-13. juni 2006.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Danmark støtter aktivt bestræbelserne på at styrke og udnytte det transatlantiske samarbejde, herunder mellem EU og USA.

 

Inden for det økonomiske område har man i forbindelse med forberedelserne af EU-USA topmødet i juni 2006 fra dansk side i forhold til deklarationsteksten lagt vægt på at få nedbrudt handels- og investeringsbarrierer og styrket samarbejdet vedrørende bl.a. regulering, ophavsret samt forskning og uddannelse.   

 

Fra dansk side støtter man bestræbelser på en så konkret opfølgning af EU-USA topmødet i juni 2006 som muligt.

 

Danmark støtter ligeledes, at dialogen mellem EU og tredjelande på det økonomiske, finansielle og reguleringsmæssige område fremmes. 

 

Andre landes holdninger

Der foreligger for nærværende ikke oplysninger om andre landes holdninger.

 


 Dagsordenspunkt 8:            Finansiering af ”International Accounting Standards 

Board” (IASB)

 

Resume: På ECOFIN den 11. juli 2006 forventes en drøftelse af Kommissionens forslag til fremtidig finansiering af den private organisation, som udsteder regnskabsstandarder, International Accounting Standards Board (IASB). Kommissionen har udarbejdet et udkast til erklæring om en såkaldt frivillig, virksomhedsbaseret ordning, som den ønsker tiltrådt af finansministrene. 

 

Baggrund og indhold

 

Baggrund

International Accounting Standards Board (IASB) er en privat organisation, der p.t. finansieres af frivillige bidrag fra et begrænset antal virksomheder og organisationer, herunder primært store virksomheder og revisionsfirmaer. Den eksisterende finansieringsaftale udløber ultimo 2007. Det årlige finansieringsbehov er opgjort til ca. 23-24 mio. euro. Godkendelse af en erklæring har til hensigt at sikre en robust finansiering.

 

IASB udsteder internationale regnskabsstandarder under betegnelsen IFRS – International Financial Reporting Standards (Tidligere standarder er dog benævnt IAS – International Accounting Standards). IASB er således initiativtager til og udarbejder af den regnskabslovgivning, som skal finde anvendelse for børsnoterede virksomheder i EU og andre lande udenfor EU. Regnskabsstandarderne anvendes globalt af et stigende antal lande. Der er således ikke kun tale om europæiske standarder, men internationale standarder.

 

Kvaliteten af disse standarder er væsentlige for EU, fordi forordning 1606/2002 fastslår, at børsnoterede virksomheder inden for EU skal efterleve disse standarder i deres koncernregnskaber. Forordningen muliggør tillige, at medlemslandene kan tillade eller kræve, at også alle andre regnskaber skal efterleve standarderne.

 

Indhold

Kommissionens finansieringsforslag fokuserer på behovet for at sikre en bred og stabil finansiering af IASB, når den eksisterende ordning løber ud. Kommissionen anslår, at EU-området bør bidrage med en andel på ca. 6-7 mio. euro, der svarer til EU’s andel af det samlede antal virksomheder, der skal anvende standarderne.

 

Lovgivningsarbejdet påhviler som udgangspunkt Kommissionen, men udføres i dette tilfælde af IASB. Hvis IASB ikke udarbejdede regnskabsstandarder, skulle der findes andre løsninger for at få regnskabsstandarder af samme høje kvalitet. Fælles regnskabsstandarder af høj kvalitet er en forudsætning for, at det indre marked for investeringer i børsnoterede virksomheder kan fungere.

 

Kommissionen konstaterer, at det pga. lovgivnings og administrative hindringer ikke tidsmæssigt er muligt at gennemføre en tvungen ordning, der kan sikre en finansieringsordning fra EU-området med ikrafttrædelse fra 2008. Dette gælder både en egentlig finansiering over EU’s budget og eventuelle løsninger, der bygger på obligatoriske bidrag fra de enkelte medlemslande.

 

Kommissionen foreslår derfor, at ECOFIN skal udsende en erklæring, der støtter en såkaldt frivillig, virksomhedsbaseret finansieringsordning.

 

Kommissionens foreløbige forslag til erklæring fremhæver bl.a. følgende:

 

1.      behovet for en bred finansieringsordning for at undgÃ¥ mulige interessekonflikter,

2.      at de, der drager nytte af IFRS, bør bidrage til finansieringen

3.      at muligheden for delvis finansiering af IASB via offentlige midler pÃ¥ længere sigt ikke bør udelukkes, samt

4.      behovet for en evaluering af den frivillige finansieringsmetode efter tre Ã¥r.

 

Tanken med erklæringen er at engagere de store børsnoterede EU-virksomheder mht. at medfinansiere IASB.

 

Inden for EU er der i dag ca. 8000 virksomheder, der i kraft af forordning 1606/2002 er pligtige til at udarbejde deres koncernregnskab efter IFRS, heraf ca. 200 hundrede danske. Hertil kommer de virksomheder, der frivilligt anvender standarderne.

 

IASB’s årsrapport for 2005 indeholder en liste over bidragydere. Der er ingen danske virksomheder på listen. Dog vil danske afdelinger af internationale revisionsfirmaer bidrage via det, de betaler, gennem deres internationale netværk.

 

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om erklæringen vedr. finansiering af IASB.

 

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

 

Gældende dansk ret

Udkastet til erklæring berører ikke dansk ret.

 

Høring

Da der er tale om en midlertidig, frivillig ordning, har initiativet ikke været i høring.

 

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Erklæringen om en frivillig ordning berører ikke dansk lovgivning. Derimod vil en evt. senere ordning om finansiering af IASB, der bygger på obligatoriske bidrag fra de enkelte medlemslande eller disses virksomheder kunne få en meget begrænset lovgivningsmæssig og statsfinansiel betydning.

 

Erklæringen vurderes ikke i sin nuværende form at have statsfinansielle konsekvenser.

 

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Anvendelsen af IFRS indebærer internationalt en lettere sammenlignelig og gennemsigtig regnskabsaflæggelse i børsnoterede virksomheder. Anvendelsen af IFRS er endvidere medvirkende til at skabe nogle mere effektive internationale kapitalmarkeder, hvorved virksomhedernes muligheder for at få tilført kapital og for at reducere deres kapitalomkostninger er forbedret.

 

Sikringen af den fremtidige finansiering af IASB er afgørende for opretholdelsen af disse positive effekter. Det samlede finansieringsbehov beløber sig til 6-7 mio. euro fra EU som helhed.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

Holdning

 

Dansk holdning

Danmark ventes at kunne støtte erklæringen.

 

Danmark deler interessen i at finde en stabil og bred finansiering, der både sikrer IASB's eksistensgrundlag og uafhængighed af enkeltinteresser. Danmark deler også Kommissions opfattelse af, at det på kort sigt kan være vanskeligt at få gennemført en tvungen ordning, og at det derfor i en periode kan være hensigtsmæssigt at fortsætte, den gældende finansieringsform. Samtidig bør der arbejdes videre med finansieringsformer, der er holdbare på længere sigt.

 

Andre landes holdninger

Det forventes, at øvrige medlemslande kan tilslutte sig erklæringen.

 

 

 



[1] I henhold til artikel 27, stk. 1, i Rådets 6. direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter, kan Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, for at forenkle afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse former for svig eller unddragelse.

[2] Basel II-direktivet fastlægger størrelsen af den kapital, som bl.a. pengeinstitutter og realkreditinstitutter skal afsætte for at dække deres risici. Formålet er, at kapitalkravene i højere grad end i dag skal afspejle de faktiske risici, som institutterne påtager sig.