|
29. maj 2006 6.kontorÂ
|
Resumé: Rådet (ECOFIN) ventes den 7. juni 2006 at drøfte ECOFIN’s mulige bidrag til forberedelse af EU-USA topmødet i juni 2006. Drøftelsen ventes at tage udgangspunkt i Kommissionens præsentation af en fremskridtsrapport om implementering af et initiativ til fremme af transatlantisk økonomisk integration og vækst, som blev vedtaget på EU-USA topmødet i juni 2005.
EU-USA topmødet 2005
PÃ¥ topmødet den 20. juni 2005 i Washington vedtog EU og USA en række erklæringer af politisk og økonomisk karakter, herunder i form af et initiativ til fremme af transatlantisk økonomisk integration og vækst.[1] Initiativet indeholder forslag om:   Â
· større samarbejde om regulering
· øget integration af de respektive finansmarkeder
· tilskyndelse til innovation og udvikling af teknologi
· fremme af handel, rejseaktivitet og sikkerhed
· fremme af energieffektivitet
· beskyttelse af ophavsret
· facilitering af gensidige investeringer
· styrkelse af samarbejde vedr. konkurrencepolitik
· offentlige indkøb
· tjenesteydelser, herunder mht. luftfart og gensidig anerkendelse af professionelle kvalifikationer
Forud for topmødet cirkulerede Kommissionen et udspil på det økonomiske område, som udgjorde en vigtig del af topmødets inspirationsgrundlag.[2] Udspillet afspejlede en klar intention om at styrke EU-USA samarbejdet på områder, der også rækker ud over det snævert handelsmæssige. Kommissionen påpegede, at et styrket økonomisk partnerskab mellem EU og USA vil kunne bidrage til at realisere de overordnede målsætninger om at skabe flere job, øge væksten og fremme innovationslysten i samfundet.
EU og USA står for verdens største bilaterale handels- og investeringssamarbejde. Den samlede handel med varer og tjenester (eksport og import) udgjorde ca. 600 mia. euro i 2003. Den samlede beholdning af udenlandske direkte investeringer (FDI) er opgjort til ca. 1.400 mia. euro i 2003, heraf ca. 766 mia. euro EU FDI i USA og ca. 640 mia. euro US FDI i Europa.
Et OECD studie – udarbejdet forud for topmødet – om de økonomiske fordele ved at fjerne konkurrencebegrænsende lovgivning, fjerne toldsatser over Atlanten og bløde op for begrænsninger pÃ¥ investeringsomrÃ¥det konkluderer, at den direkte økonomiske gevinst herved kan resultere i en stigning pÃ¥ op til 3- 3½ pct. i BNP pr. indbygger pÃ¥ begge sider af Atlanten.[3] Det skønnes endvidere, at fordelen for beskæftigede i OECD-landene ved en reduktion i barriererne for konkurrence, handel og investeringer til â€best practice†niveauer vil kunne svare til et helt Ã¥rs indkomst i løbet af et arbejdsliv. Studiet argumenter ligeledes for, at reformer af eksisterende konkurrencebegrænsede reguleringer, særligt pÃ¥ serviceomrÃ¥det, vil kunne bidrage mere til en stigning i BNP end reduktioner i barriererne for handel og udenlandske direkte investeringer.
De enkelte landes regeringer blev pÃ¥ EU-USA topmødet i juni 2005 opfordret til at arbejde videre med opgaverne skitseret i den økonomiske deklaration, herunder til at udarbejde et fælles arbejdsprogram for de aftalte prioriteter. Det endelige fælles EU-USA arbejdsprogram blev godkendt pÃ¥ et uformelt EU-USA ministermøde den 30. november 2005 med deltagelse af USA, det daværende britiske formandskab og de to kommende formandskaber, Østrig og Finland, samt Kommissionen.Â
                    Â
ECOFIN’s rolle   Â
Forberedelse af og opfølgning på EU-USA topmøder er overordnet set forankret i Komitéen for transatlantiske relationer (COTRA), Komitéen for permanente repræsentanter (COREPER) og Rådet for Almindelige anliggender og eksterne forbindelser (GAERC). Der er ligeledes jævnlige afrapporteringer til ECOFIN i forhold til den uformelle dialog om regulering på de finansielle markeder.
ECOFIN’s bredere interesse for økonomiske emner som f.eks. globalisering og økonomiske reformer betyder, at ECOFIN ogsÃ¥ har en naturlig interesse i fremskridtene inden for øvrige omrÃ¥der af det økonomiske samarbejde mellem EU og USA, bl.a. vedrørende regelforenkling og innovation.Â
På ECOFIN den 11. oktober 2005 drøftede man – på grundlag af et fælles papir udarbejdet af det daværende britiske formandskab og de to kommende formandskaber, Østrig og Finland – ECOFIN’s mulige bidrag til opfølgningen på EU-USA topmødet i juni 2005 på det økonomiske område.
I papiret konkluderede man bl.a., at eksisterende processer for EU-USA samarbejdet med fordel kan forstærkes og komplementeres ved drøftelser i ECOFIN inden for de områder, hvor der er væsentlige økonomiske gevinster for EU i sigte, herunder samarbejde om regulering, finansielle tjenesteydelser og innovation. Der blev ligeledes lagt op til, at Kommissionen skulle orientere finansministrene om fremskridt i forhold til det økonomiske samarbejde op til EU-USA topmødet i 2006.
Som led i forberedelsen af EU-USA topmødet den 21. juni 2006 ventes der pÃ¥ ECOFIN den 7. juni 2006 en udveksling af synspunkter vedrørende de økonomiske aspekter, som forudses belyst pÃ¥ topmødet. Drøftelsen ventes at tage udgangspunkt i Kommissionens præsentation af en fremskridtsrapport fra den sÃ¥kaldte â€Senior Level Group†om implementering af initiativet til fremme af transatlantisk økonomisk integration og vækst.
I rapporten ventes bl.a. følgende fremskridt fremhævet:
· En fælles handlingsplan om ophavsret er klar til vedtagelse på topmødet i juni 2006.
· Aftalen om videregående uddannelse og efteruddannelse vil blive fornyet på topmødet i juni 2006 for perioden 2006-2013.
· Forhandlingerne om en aftale vedr. luftfartstjenesteydelser er afsluttet. Aftalen vil blive underskrevet ultimo 2006.
· En aftale om samarbejde vedrørende regulering af civil flysikkerhed ventes indgÃ¥et ultimo 2006.  Â
Specifikt ventes følgende områder omtalt:
Samarbejde om regulering
Der er etableret en dialog mellem Kommissionen og USA’s â€Office of Management and Budget†vedrørende det reguleringsmæssige samarbejde. Derudover fortsættes arbejdet pÃ¥ sektorspecifikke omrÃ¥der (f.eks. lægemidler og fødevaresikkerhed) i henhold til 2005-køreplanen for EU-USA samarbejdet om regulering (â€The 2005 Roadmap for EU-US Regulatory Cooperationâ€). Det relativt nyetablerede â€High-Level Regulatory Cooperation Forum†har udviklet et sæt bedste praksisser i forhold til reguleringssamarbejdet.  Â
Samarbejde på det finansielle område
I regi af den såkaldte EU-USA dialog om finansiel markedsregulering har parterne bekræftet deres løfte om at fremme konvergens af bl.a. regnskabsstandarder. Der er ligeledes sket fremskridt med overvågningen af finansielle institutioner, herunder med implementeringen af Basel II[4].
Samarbejde om investeringsfremme
Der er oprettet en fælles investeringsarbejdsgruppe.
Samarbejde om energieffektivitet
Der er mellem EU og USA igangsat et samarbejde om energieffektivitet med henblik på at forbedre sikkerheden for energiudbudet ved fokus på øget variation, bedre brug af vedvarende energikilder og en mere effektiv energiudnyttelse.
Samarbejde om innovation og teknologisk udvikling
EU og USA har bl.a. samarbejdet om at forbedre den fælles viden om måling af innovationsevne og udvekslet erfaring vedrørende deres respektive innovations-politikker. Der er ligeledes blevet igangsat dels en løbende arbejdsplan om e-adgang dels en ny EU-USA dialog om civil rumfart. Derudover ventes der inden for den nærmeste fremtid indgået en aftale om fornyelse af en EU-USA Taskforce om bioteknologisk forskning.
Samarbejde om handel, rejseaktivitet og sikkerhed
EU og USA forhandler fortsat om bl.a. rejsevisumfritagelser. Det drøftes ligeledes, hvordan samarbejdet om sikkerheden ved flytransport og fragthandel kan forbedres.Â
Samarbejde om offentlige indkøb
EU og USA har arbejdet intenst på en revision af aftalen om offentlige indkøb (Government Procurement Agreement). Den reviderede aftale ventes indgået ultimo 2006.
Samlet set konkluderes i rapporten, at der på mange områder i det økonomiske arbejdsprogram er gjort gode fremskridt. Andre allerede identificerede områder kræver fortsat øget opmærksomhed. Der gælder bl.a. i forhold til at minimere unødvendige reguleringsmæssige forskelle i enkelte sektorer og drøfte metoder for konsekvens- og risikovurderinger, at forbedre investeringsklimaet, at samarbejde om at nedbryde barrierer for offentlige indkøb, at fremme dialogen om et mere effektivt internationalt patentsystem samt fokusere på handel, rejseaktivitet og sikkerhed.
Drøftelsen i ECOFIN vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. I det omfang ECOFIN’s inddragelse fremmer konkrete resultater på EU-USA topmødet, vurderes der at være en potentiel og positiv makroøkonomisk effekt af bl.a. barrierenedbrydende, konkurrencefremmende og teknologiudviklende tiltag.
Ikke relevant.
Det samlede EU-USA topmøde i juni 2006 forelægges for Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (GAERC) den 12.-13. juni 2006. Opfølgningen på EU-USA topmødet i juni 2005 på det økonomiske område har været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 11. oktober 2005.
Dansk holdning
Danmark støtter aktivt bestræbelserne på at styrke og udnytte det transatlantiske samarbejde, herunder mellem EU og USA. Ved årsskiftet 2004-5 fremlagde regeringen 39kataloget med forslag til en styrkelse af EU-USA samarbejdet indenfor en række strategiske områder.[5] 39kataloget indgik bl.a. som indspil til forberedelserne til EU-USA topmødet den 20. juni 2005. Emnemæssigt reflekterede udkommet af EU-USA topmødet 2005 i vid udstrækning emnerne i 39kataloget og den danske ambition om at konkretisere samarbejdet mest muligt.
Fra dansk side støtter man, at erklæringen på topmødet i juni 2006 bliver så konkret, operativ og fremadrettet som mulig.
Inden for det økonomiske omrÃ¥de lægger man fra dansk side vægt pÃ¥, at fÃ¥ nedbrudt handels- og investeringsbarrierer og styrket samarbejdet vedrørende bl.a. regulering, ophavsret samt forskning og uddannelse. Â
Andre landes holdninger
Der foreligger for nærværende ikke oplysninger om andre landes holdninger.
[1] The United States and the European Union Initiative to Enhance Economic Integration and Growth – June 2005 EU-US summit declaration. http://europa.eu.int/comm/external_relations/us/sum06_05/declarations/eco.pdf
[2] Commission Communication – 18.5.2005 – A stronger EU-US partnership and a more open market for the 21st century COM (2005) 196 Final.
[3] The Benefits of Liberalising Product Markets and Reducing Barriers to International Trade and Investment- The case for the United States and the European Union, OECD Economics Department 2005.
[4] Basel II-direktivet fastlægger størrelsen af den kapital, som bl.a. pengeinstitutter og realkreditinstitutter skal afsætte for at dække deres risici. Formålet er, at kapitalkravene i højere grad end i dag skal afspejle de faktiske risici, som institutterne påtager sig.
[5] Regeringen har udarbejdet et katalog med 39 konkrete forslag til en styrkelse af EU-USA samarbejdet på fire strategiske områder, der afspejler strukturen i det formelle grundlag for EU-USA samarbejdet - New Transatlantic Agenda: 1) Fred og stabilitet, demokrati og udvikling, 2) Globale udfordringer, 3) Øget verdenshandel og tættere økonomiske relationer og 4) ’Broer over Atlanten’.