Folketingets Erhvervsudvalg

Ministeren

 

 

 

/

 

4. oktober 2005

 


 

 


I forbindelse med den sidste ændring af lov om en rejsegarantifond i 2004 gav regeringen tilsagn om at ville udarbejde en analyse af udviklingen i rejsebranchen og erfaringerne fra andre lande med henblik på at vurdere behovet for eventuelt at ændre den nuværende ordning med en rejsegarantifond. Analysen skulle tillige undersøge og fremlægge modeller til, hvordan og i hvilket omfang man kan udvide fondens dækningsområde samt fordele og ulemper ved modellerne.

 

Forbrugerstyrelsen har nu udarbejdet analysen, som jeg vedlægger i 5 eksemplarer.

 

Analysen undersøger ordninger for konkurssikring af rejsekunder i Sverige, Tyskland, Østrig, UK, Irland og Portugal i forhold til den danske ordning med Rejsegarantifonden.

 

Analysen vedrører en ordning, som sikrer forbrugerbeskyttelsen i forbindelse med en konkurs. Jeg har i sommer igangsat et arbejde, som vedrører et andet forbrugerproblem i relation til rejser, nemlig hvordan man sikrer hjemtransport af danske turister, som er strandet i udlandet som følge af naturkatastrofer og terrorangreb. Forbrugerstyrelsen har fået til opgave sammen med rejsebranchen og Forbrugerrådet at komme med forslag til, hvordan en sådan ordning kan etableres og finansieres.

 

De to ordninger for henholdsvis konkurssikring og hjemtransport i krisesituationer vedrører to adskilte problemstillinger, som ikke nødvendigvis vil skulle håndteres efter samme principper. Jeg finder det dog mest hensigtsmæssigt at give Erhvervsudvalget en samlet tilbagemelding med mine politiske overvejelser om problemstillingerne.

 

Jeg vil derfor vende tilbage, når arbejdet om etablering af en ordning for hjemtransport i krisesituationer er afsluttet.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed