20. april 2006

 

Sag 200603630

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 417/2002 om fremskyndet indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for olietankskibe med enkeltskrog og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2978/94, KOM(2006) 111 – af 27. marts 2006

 

1.         Baggrund og indhold

Kommissionen har den 27. marts 2006 fremsat et forslag til ændring af forordningen om fremskyndet indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for olietankskibe med enkeltskrog og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2978/94. Forslaget er samtidig fremsendt i dansk sprogversion.

 

Forslaget er fremsat i henhold til artikel 80, stk. 2, og har til formål at ændre de gældende regler om dobbeltskrog for olietankskibe mv., således at forordningens bestemmelser nøje afspejler medlemsstaternes politiske intentioner, som de blandt andet er tilkendegivet i konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i København i 2002.

 

De eksisterende regler i forordningen medfører, at enkeltskrogede tankskibe, der fører en EU medlemsstats flag, kan transportere tung olie, såfremt de blot ikke sejler til eller fra havne og offshoreterminaler i Fællesskabet. FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, vedtog i december 2003 regler stort set svarende til de europæiske regler. Der blev dog indsat nogle begrænsede undtagelsesbestemmelser i IMO, hvorved et land kunne tillade transporter med visse skibe inden for dets eget eller andres områder (efter samtykke). De 25 EU-medlemsstater, samt en række andre lande i verden, har besluttet ikke at ville benytte disse undtagelsesregler, heller ikke for skibe under deres flag, som måtte sejle uden for EU.

 

Med forslaget gennemføres et forbud mod, at enkeltskrogede olietankskibe under en EU medlemsstats flag sejler med tung olie, uanset hvor sejladsen foregår. Hermed udvides de eksisterende EU-regler om, at olietankskibe skal være dobbeltskrogede ved sådanne transporter, til også at gælde transporter, der ikke går til og fra en EU havn. Dermed forbydes skibe under en EU medlemsstats flag at anvende de begrænsede undtagelsesmuligheder i de internationale regler, uanset at lande i andre dele af verden har besluttet at tillade disse skibe at transportere tung olie i områder under deres jurisdiktion.

 

Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutningstagen i artikel 251.

 

2.         Nærhedsprincippet

Kommissionen behandler ikke direkte spørgsmålet om nærhedsprincippet i sin begrundelse for forslaget.

 

Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet der alene er tale om en ændring af eksisterende EU-regulering, der vil styrke overholdelsen af de globale regler vedtaget af FN’s internationale søfartsorganisation (IMO), og som har til formål at sikre miljøet mod olieforurening.