GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om finansiering af den europæiske standardisering   - KOM(2005) 377 endelig Resumé Kommissionen har den 19. august 2005 fremlagt et forslag til afgø relse om finansiering  af  den  europæiske  standardisering  (K  OM(2005)  377  endelig). Kommissionen  baserer  afgørelsen  på  artiklerne  95  og  157  i  TEU,  hvilket medfører, at Rådet med kvalificeret flertal træffer afgørelse i fælles beslu t- ningstagen med Europa-Parlamentet, jf. artikel 251. De  nuværende  retsakter  til  Fællesskabets  finans iering  af  den  europæiske standardisering  opfylder  ikke  til  fulde  kravet  i  den  nye  finansielle  forord- ning om, at der skal foreligge et klart hjemmelsgrundlag i form af en basis- retsakt. Afgørelsen skal sikre, at der  etableres et sådant  hjemmelsgrundlag for finansieringen af den europæiske standardis  ering. Modtagere af fællesskabsstøtten vil     primært   være   de europæiske standa  r- diseringsorganisationer  CEN,  CENELEC  og  ETSI1,  idet  fælles  mål  for samarbejdet og de administrative og finansielle betingelser for tildelingen af tilskud  fastsættes  i  ra  mmeaftaler  om  partnerskab  mellem  de  europæiske standardiseringsorganisationer  og  Kommissionen.    Afgørelsen  indeholder en  beskrivelse  af  de  standardiseringsaktiviteter,  der  kan  ydes  støtte  til,  de nærmere  regler  for  finansieringen,  bestemmelser  om  Kommissionens  fo  r- valtning, iværksættelse og opfølgning af finansieringen samt foranstaltni n- ger til beskyttelse af Fællesskabets finansielle inter  esser. Der foreligger endnu ikke oplysninger om, hvornår forslaget  forventes be- handlet på rådsmøde. 1) Den Europæiske Standardiseringsorganisation (CEN), Den Europæiske Komité for Elektronisk Standardisering   (CENELEC)   og   Det   Europæiske   Institut   for   Te  lekommunikationsstandarder (ETSI). 14. oktober 2005 Sag 2004-224/14024-42 /bsh-ebst
2/4 1. Baggrund og indhold Kommissionen har den 19. august 2005 fremlagt et forslag til afgørelse o m finansiering af den europæiske standardisering (KOM  (2005) 377 endelig). Kommissionen  baserer  afgørelsen  på  artiklerne  95  og  1  57  i  TEU,  hvilket medfører, at Rådet med kvalificeret flertal træffer afgørelse i fælles beslu t- ningstagen med Europa-Parlamentet, jf. artikel 251. Europæisk  standardisering  spiller  en stor  rolle  i  gennemførelsen  af     fælle  s- skabets  lovgivning  og  politikker.  Standardisering  medvirker  til  gennemfø- relse af det indre marked samt til forbedring af virksomhedernes konkurren- ceevne. Derfor har Kommissionen kontinuerligt ydet støtte til det europæ   i- ske  standardiseringsarbejde,  der  udføres   af  de  3  europæiske  standardis  e- ringsorganisationer –  CEN, CENELEC og ETSI. Den finansielle støtte  til europæisk standardisering baserer sig på en række retsakter  –  henholdsvis direktiv 98/34/EF, der giver Kommissionen mulig- hed for at give mandat til de europæiske standardiseringsorgan  isationer om udarbejdelse  af  standarder,  en  række  retsakter  om  teknisk  harmonisering samt Rådets beslutning  87/95/EØF  af  22.  december  1986  om  standardis   e- ring inden for informationsteknologi og telekommunikation. I henhold til den nye finansforordning (Rå dets forordning (EF, Euratom) nr. 1605  af  25.  juni  2002)  kræver  anvendelse    af  bevillinger  på  fællesskabets budget forudgående vedtagelse af en basisretsakt, dvs. en retsakt, der giver et retligt grundlag for foranstaltningen og for afholdelsen af den ledsagende udgift. De eksisterende retsakter vedrørende europæisk standardisering o   p- fylder ikke disse krav til fulde. Kommissionen finder det derfor nødvendigt med det foreliggende forslag at vedtage en retsakt, der kan give et klart og mere fuldstændigt grundl  ag for finansieringen af europæisk standardisering og sikre dens kontinuitet. Forslaget til afgørelse fastsætter, at det primært er de ovennævnte 3 europ æ- iske standardiseringsorganisationer, der kan få finansieret  egentlige standar- diseringsaktiviteter,  mens  andre  organisationer vil kunne  opnå  støtte i  fo  r- bindelse med præ  standardisering, prøvninger, analyser, evalueringer og v a- lideringer, jf. artikel 2. I artikel 3, er fastsat de forskellige former for standardiseringsaktiviteter, der kan opnå finansiering . Det drejer sig om de europæiske standardiseringso  r- ganisationers udarbejdelse og revision af europæiske standarder. Andre a  k- tiviteter,  der  kan  finansieres,  er  udarbejdelse  af  andre  standardiseringspro- dukter, fx præstandarder, tekniske specifikationer, vej  ledninger m.v. Desu- den kan der ydes støtte til aktivit eter i centralsekretariaterne i de europæiske standardiseringsorganisationer,  kontrol  af  standardernes  kvalitet,  oversæ  t- telse  af  standarder  og  fremme  af  det  europæiske  stan  dardiseringssystem over for 3. lande.
3/4 I artikel 4 fastsættes, at bevillinger til de aktiviteter, der finansieres i medfør af afgørelsen, hvert år skal godkendes af budgetmyndigheden. I artikel 5 er fastsat de nærmere regler for   finansieringen, herunder at de eu- ropæiske standardiserin  gsorganisationers  aktiviteter  som  hovedregel  finan- sieres som tilskud uden indkaldelse af forslag, idet der er tale om organer, hvis aktiviteter er af almen europæisk interesse. Videre anføres, at de fælles mål for samarbejdet og de administrative og finans ielle betingelser for tilde- lingen af tilskud fastsættes i rammeaftaler om partnerskab mellem de eur  o- pæiske standardiseringsorganis  ationer og Kommissionen.  I artikel 6 og 7 er fastsat  de  nærmere  bestemmelser  om  Kommissionens  forvaltning,  ivær k- sættelse og   opfølgning af finansieringen samt de nødvendige foranstaltni  n- ger til beskyttelse af Fællesskabets finansielle interesser. Der foreligger endnu ikke oplysninger om, hvornår forslaget forventes b e- handlet på rådsmøde. 2.    Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet  har  endnu  ikke  afgivet  en  udtalelse.  Der  foreligger endnu  ikke  oplysninger  om  hvilket  udvalg  i  Europa-Parlamentet,  der  skal behandle forslaget. 3.    Nærhedsprincippet Kommissionen  omtaler  ikke  eksplicit  nærhedsprincippet,  men  anfører,     at med standardiseringsarbejde kan Fællesskabet undgå at lovgive i detaljer e   l- ler at lovgive overhovedet. Standardisering indgår derfor i de igangværende bestræbelser  på  at  forbedre  lovgivningen  i  forbindelse  med  vækst -  og  be- skæftigelsespolitikken. Europæisk standardiser  ing medvirker dels til den indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning med henblik på det indre markeds gennemf ø- relse, funktion og konsolidering (teknisk harmonisering), dels til forbedrin- gen af virksomhedernes konkurrenceevne. Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds  princip- pet, idet europæisk standardisering er et afgørende element i     gennemføre l- sen af det indre marked og styrkelse af den europæiske konkurre  nceevne. 4.    Gældende dansk ret Forslaget har ikke konsekvenser for gældende dansk ret  . 5.    Høring Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget for Vækst og Konku r- renceevne med svarfrist den 19. september 2005. Dansk Standard har ingen kommentarer til selve forslaget i erkendelse af, at der skal skabes det fornødne  legale grundlag for den fremtidige finansiering i EU. Dansk Standard anfører  i øvrigt , at der er meget papirarbejde forbun-
4/4 det med administrationen af partnerskabsaftalen mellem Kommissionen og de  3  europæiske  standardiseringsorganisationer,  ligesom  den  rin  ge  medfi- nansieringsgrad fra EU har begrænset de nationale standardiseringsorgan  i- sationers lyst til at påtage sig fælles europæiske sekre tariater samt oversæ  t- telsesopgaver. Dansk Metal, Handel, Transport og Serviceindustrien samt Danak har ikke bemærkninge  r  til  forslaget.  Forbrugerrådet   anfører,  at  man  af  ressourc e- mæssige års   ager ikke har mulighed for at forholde sig til forslaget. 6.    Andre landes holdninger Der  forventes  at  være    generel  tilslutning  til  forslaget.  Flere  delegationer (herunder  Danmark)  har  dog  udtrykt  behov  for,  at  Kommissionens  støtte - og kontrolprocedurer gøres mere fleksible og ubureaukr atiske. 7.    Foreløbig dansk holdning Danmark støtter generelt forslag, der kan forbedre den europæiske standa   r- disering, da et velfungerende og effektivt standardiseringssystem er en afgø- rende forudsæ  tning for gennemførelsen af det indre marked og udviklingen af  international  handel  generelt.  Danmark  er  enig  i,  at  der  er  behov  for  at sikre  et  klart  hjemmelsgrundlag  for  Fællesskabets  tilskud  til  europæisk standardisering, hvilket sikres med det foreliggende forslag til afgørelse, der hviler på de nuværende principper for finansieringen af europæisk standa r- disering. 8.    Lovgivningsmæssige   og statsfinansielle konsekvenser Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæss  ige eller statsfinansielle konsekvenser. 9.    Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser. 10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt.