Folketinget — Europaudvalget

Christiansborg, den 5. april 2006

Europaudvalgets sekretariat

 

 

Til

udvalgets medlemmer

 

 

Kommissionen fremsætter et revideret forslag til tjenesteydelsesdirektivet

 

Til udvalgets orientering omdeles hermed Kommissionens reviderede forslag til tjenesteydelsesdirektivet. Forslaget er endnu ikke godkendt af Kommissionens jurist/lingvist gruppe, hvorfor det står "Provisional Version" på forsiden. Ifølge Kommissær McCreeveys kabinet, skal der udelukkende foretages sproglige ændringer til teksten. Den endelige danske udgave forventes i næste uge.

 

Kommissionens reviderede forslag, som blev præsenteret i Europa-Parlamentet den 4. april, støtter Europa-Parlamentets beslutning om at erstatte oprindelseslandsprincippet med princippet om “friheden til at levere tjenesteydelser”, ifølge hvilket, tjenesteydere skal have fri adgang til at optage og udøve servicevirksomhed på andre EU-landes områder efter reglerne (om f.eks. arbejdsretten) i værtslandet.

 

Kommissær McCreevy erklærede i forbindelse forslagets fremsættelse, at med forslaget, vil det være nødvendigt for medlemsstaterne at fjerne samtlige barrierer i forbindelse med grænseoverskridende levering af tjenesteydelser - med mindre en sådan hindring klart kan begrundes i direktivet. McCreevy var enig med Malcolm Harbour (skyggeordfører fra den konservative gruppe) i, at forslaget indebærer, at medlemsstaterne vil være forpligtet til at fjerne over 100 forskellige barrierer i forbindelse med den frie udveksling af tjenesteydelser, som følge af forslagets endelig vedtagelse.

 

De fleste politiske grupper i Parlamentet roste Kommissionen for at holde sit løfte om at fremsætte et forslag, som i store træk afspejler resultatet af Parlamentets førstebehandling. Ifølge den konservative gruppe (EPP-ED) er der dog tre afgørende områder, hvor de to forslag er forskellige:

 

1.      PÃ¥ det sociale omrÃ¥de, er Kommissionens tekst mere restriktiv end Parlamentets beslutning (forslagets ordfører, den tyske socialist Evelyn Gebhardt, bemærkede i forbindelse med hendes indlæg, at hun gerne ville kigge nærmere pÃ¥ teksten vedrørende sociale ydelser, inden hun udtaler sig om det).

2.      Kommissionen mener, at hvis en medlemsstat ikke svarer pÃ¥ en ansøgning fra en tjenesteudbyder inden for en fastsat tidsrum, skal den pÃ¥gældende ansøgning betragtes som godkendt (Parlamentet fjernede denne bestemmelse fra deres beslutning).

3.      Parlamentets generelle udelukkelse af juridiske tjenesteydelser er blevet fjernet fra Kommissionens tekst.

 

I forbindelse med forsalgets anvendelsesområde[1] er Kommissionens tekst i overensstemmelse med Parlamentets tekst så vidt det angår udelukkelsen af arbejdsretten og udstationering af arbejdstagere. Hertil er sundhedsområdet også blevet udelukket fra teksten, dog har Kommissionen, ved forslagets fremsættelse, bebudet et særskilt initiativ på sundhedsområdet, bl.a. om patientmobilitet, i de kommende måneder.

 

Kommissionen er i færd med at udarbejde en konsekvensanalyse af forslaget, som vil blive offentliggjort senere i år.

 

For at lette behandlingen af forslaget i Rådet, har Kommissionen samtidigt fremsat en meddelelse om, hvordan udstationeringsdirektivet skal forvaltes i medlemsstaterne (KOM (2006) 159). I forbindelse med meddelelsen har Kommissionen fremsat flere henstillinger til medlemsstaterne som sigter mod at forbedre kommunikation mellem arbejdsgivere, arbejdstagere og medlemsstaterne. Det skal dog fremhæves, at meddelelsen om udstationeringsdirektivet blot er en sammenskrivning af den eksisterende retstilstand (direktiv 96/71/EF samt Domstolens retspraksis) og indeholder ingen nye forpligtelser.

 

På en pressekonference efter forslagets præsentation vurderede fremtrædende medlemmer af Europa-Parlamentet, at det er muligt, at Rådet vil afslutte sin førstebehandling af forslaget allerede inden sommerferien[2]. Dermed bliver ”banen ryddet” for Parlamentet andenbehandling i løbet af efteråret.

 

Med venlig hilsen

 

Mongin Forrest



[1] Følgende tjenesteydelser er ikke omfattet af direktivets anvendelsesområde: finansielle tjenesteydelser, telekommunikation, transporttjenester, havnetjenester, sundhedsydelser, sociale tjenesteydelser i forbindelse med socialt boligbyggeri, børnepasning og støtte til trængende familier og personer, virksomhed, der er forbundet med udøvelse af offentlig myndighed, vikarbureauer, private sikkerhedstjenester, spilleaktiviteter og audiovisuelle tjenesteydelser.

[2] Kommissær McCreevy meddelte, at forslaget vil blive præsenteret Rådet på det uformelle Konkurrenceråd i Graz senere i april.