9. marts 2006
|
|
|
Kommissionens forslag til direktiv om opfyldelse af kravene til flagstater – KOM(2005) 586
Kommissionen har den 23. november 2005, som del af den 3. søsikkerhedspakke, fremlagt forslag til direktiv om opfyldelse af kravene til flagstater. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 24. februar 2006. Forslaget er fremsat i henhold til traktatens artikel 80, stk. 2. Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutningstagen i artikel 251.
Forslagets formål er at sikre, at medlemsstaterne effektivt og konsekvent opfylder sine forpligtelser efter FN’s internationale søfartsorganisation (IMO’s) konventioner om sikkerhed til søs, der fastsætter en række globale regler for søfarten. Princippet om pligten til at overholde regler i internationale konventioner om sikkerhed til søs følger allerede af direktiv 94/57/EF[1]. Sigtet med forslaget er endvidere at forbedre sikkerheden og forebygge forurening fra skibe, der sejler i international fart under et medlemsstats flag.
Med forslaget pålægges medlemsstaterne at ratificere en række eksisterende IMO konventioner og at efterleve IMO’s kode for implementering af obligatoriske IMO instrumenter[2]. Forslaget pålægger endvidere medlemsstaterne at overholde en række procedurer og forpligtelser i henhold til IMO konventioner, eksempelvis vedrørende inspektion af skibe, udstedelse af certifikater, overvågning af klassifikationsselskaber, undersøgelser af ulykker til søs og forureningshændelser samt bemanding af skibe.
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at der gennemføres supplerende syn for visse skibe, og at der udvikles en særlig skibsdatabase, som skal indeholde en række nærmere bestemte oplysninger. Medlemsstaterne forpligtes til at tildele sine administrationer tilstrækkelige ressourcer, svarende til størrelsen og karakteren af flåden samt gennemføre uafhængige audits og indføre et kvalitetsstyringssystem i sine administrationer. Forslaget pålægger ligeledes medlemsstaterne løbende at forbedre og årligt at evaluere sin indsats, som afrapporteres til Kommissionen. Forslaget åbner mulighed for, at der i komiteprocedure kan vedtages: i) harmoniserede procedurer for anvendelse af undtagelser, ii) harmoniseret fortolkning af spørgsmål, der gennem IMO konventioner er overladt til nationalt skøn, samt iii) ensartet fortolkning af bestemmelser i IMO konventioner.
Som begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at forslagets formål, i lyset af skibsfartens internationale karakter, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, idet der ikke eksisterer et internationalt kontrolsystem. Samtidig vurderer Kommissionen, at forskellene på medlemslandenes implementering af internationale forpligtelser, der påhviler landene som flagstater, berettiger til regulering på fællesskabsplan.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt, idet skibsfarten i vid udstrækning er international.
[1] Rådets direktiv 94/57/EF om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe, og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse hermed (klassedirektivet), artikel 3, stk. 1.
[2] Jf. IMO’s resolution A.973(24) af 1. december 2005 om kode for gennemførelse af retligt bindende IMO instrumenter.