Side 1 af 16 Forslag til Lov om ændring af næringslov (Omførsel) § 1. I næringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 185 af 25. marts 1988, som senest ændret ved lov nr. 606 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. § 12 affattes således: §  12.    Ved  omførsel   kan  personer,  uanset  at  betingelserne  for  at  drive  næring  som handlende, håndværker og industridrivende ikke er opfyldt, sælge a)  naturalprodukter af jordbrug,  husdyrhold  og  fiskeri,  sådanne naturalprodukter, der er konserveret ved frysning, røgning eller  saltning, samt brød, mælk, fløde, ko   nsum-is, ost, smør og margarine , b) øvrige dagligvarer , jf. § 12 a, dog ikke drikkevarer med 2,8 pct. vol. alkohol og der- over samt tobaksvarer ogfyrværkeri , c) aviser, ugeblade og tidsskrifter, dog kun på gader og pladser. Stk. 2. Den, der i henhold til stk. 1 alene omfører fiskevarer, kan i forbindelse hermed omføre tilbehør hertil samt fiskehermetik. Stk.  3.  Den, der driver næring som handlende, håndværker og industridrivende, kan omføre varer til salg til erhverv sdrivende, der anvender de pågældende varer i deres virksomhed. Stk. 4. I øvrigt må salg ved omførsel ikke finde sted. Stk. 5. Ved omførsel i henhold til stk. 1 skal der tydeligt skiltes med sælgers CVR  -nr., navn og adresse.” 2. Efter § 12 indsættes: § 12 a. Salg ved omførsel af de i § 12, stk. 1, litra b, nævnte varer kræver en omfø    r- selsgodkendelse, og må ikke overstige den i henhold til § 5 stk. 1, jf. stk. 8, i lov om detailsalg  fra  butikker  m.v.,  fastsatte  beløbsgrænse  .  Omførselsgo dkendelse  gælder for et kalenderår, jf. dog stk. 5, og opnås ved registrering i et offentligt tilgængeligt r e- gister hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Styrelsen udsteder bevis for registreringen. Bevis  skal medbringes ved omførselssalg  og forevises myndighederne på forlangen- de. Stk. 2. Overstiger den budgetterede omsætning af varer, som omføres i   et kalenderår i medfør af § 12, stk. 1, litra b, ikke den i henhold til § 5  stk. 4, jf. stk. 8, i lov om detail- salg  fra  butikker  m.v.,  fastsatte  beløbsgrænse  ,  kan  registrering  i  det  i  stk.  1  nævnte register  ske  som  selvregistrering.  Det  skal  til  enhver  tid  kunne  sandsynliggøres,  at omsætningen ikke vil overstige beløbsgrænsen nævnt i 1. pkt. Erhvervs    - og Selskabs- styrelsen kan fastsætte nærmere regler he  rom. Stk. 3. Overstiger den budgetterede omsætning  beløbsgrænsen   i stk. 2, sker registre- ring ved, at der indsendes en erklæring herom  til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Er- hvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler he  rom. Stk.  4.  Den  i  stk.  3  nævnte  erklæring  skal  være  un   derskrevet  af  en  statsautoriseret revisor,  en  registreret  revisor,  en  advokat,  eller  en  udenlandsk  revisor  eller  advokat, der er berettiget til at udøve deres hverv i Danmark . Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte  nærmer e regler for erklæri ngens ind hold.
Side 2 af 16 Stk. 5. Hvis beløbsgrænsen i stk.   1 overskrides, bortfalder omførselsgodkendelse n for resten af kalenderåret. Det samme gælder, hvis beløbsgrænsen i stk. 2 overskrides   , medmindre der indsendes erklæring som omhandlet i stk. 3.  Omførselsgodkendelsen bortfalder endvidere ved udgangen af et kalenderår. Stk. 6. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om   det i stk. 1 nævnte register samt  om indberetning hertil. Det kan herunder fastsættes, at  selvregi- strering efter stk. 2 og indsendelse af erklæring efter stk.  3 skal ske elektronisk. 3. Efter § 26 a indsættes  som nyt kapitel: Kapitel 5 b Tilsyn, beslaglæggelse og udpantningsret § 26 b. SKAT fører tilsyn med overholdelse af b estemmelserne i § 12 og § 12 a og har, hvis det skønnes nød  vendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden ret s- kendelse adgang til at udøve tilsynet i de virksomheder, der omfattes af loven, heru n- der i virksomhedens lokaler, salgsbiler, varevogne mv. Stk. 2. Virksomhedernes indehaver og de i virksomhederne beskæftigede personer skal yde myndighederne fornøden vejledning og hjælp ved foretagelsen af det i stk. 1 omhandlede tilsyn. § 26 c.  SKAT eller politiet på vegne af SKAT kan under iagttagelse af reglerne i rets- plejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse fore tage beslaglæggelse eller tage varer i bevaring, hvis der konstateres overtrædelse af  § 10, stk. 1 . Stk. 2.  Når sagsomkostningerne i forbindelse med beslaglæggelsen eller bevaringen efter stk. 1 er betalt, og når skyldige bødekrav er betalt, udleveres vare rne til den, fra hvem de er taget i bevaring eller beslaglagt, eller til en anden, som godtgør at være berettiget til dem. Stk. 3. Er skyldige bødekrav eller sagsomkostninger ikke betalt inden 2 måneder efter udløbet af den måned, hvor varerne er beslagla gt eller taget i bevaring, bortsælges de af SKAT ved behørigt bekendtgjort offentlig auktion. Varer, der efter tilsynsmyndigh e- dens skøn er ukurante eller urealisable, kan dog efter fristens udløb destrueres u  nder kontrol. Af det ved auktionen indkomne belø b dækkes først omkostninger ved sa  lget og derefter skyldige sagsomkostninger og bødekrav. Et eventuelt overskud udb etales til ejeren. Stk.  4.  Der  er  udpantningsret for omkostninger,  som  myndigheden  har  krav  på at få dækket efter  stk. 3.” 4. I § 27, stk. 1, indsættes efter § 12, stk.  4 og 5 , : ” § 12 a, stk. 1, 4. pkt.,”. 5. I § 27 indsættes efter stk. 1 som nyt  stk.: Stk. 2. Under skærpende omstændigheder eller i gentagelsestilfælde kan straffen for personers overtrædelse af  § 10, stk. 1, stige til fængse l i indtil 4 måneder.” Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4. § 2 Loven træder i kraft den 1.  januar 2007. Stk. 2. Økonomi - og erhvervsministeren fremsætter forslag om revision af  de i lovfors- laget indeholdte bestemmelser i folketingsåret 2009-10.
Side 3 af 16 Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Indledning De gældende regler i næringsloven   om omførsel har været uændret i mange år og har ikke fulgt den samfundsudvikling, der har fundet sted. Handelsmønstrene har ændret sig, og den hidtidige butiksstruktur med mange nærbutikker både på land og i by er blevet afløst af  en udvikling i retning af flere butikscentre samt færre  mindre butikker – sæ rligt i landdistrikterne. Den samfundsmæssige  udvikling har forstærket behovet for nye forretningskoncepter, som i endnu højere grad tilgodeser  forbrugernes forskellig- artede behov. Formålet  med  dette  lovforslag  er  at  skabe  mulighed  for  udvikling  af  nye  forretnings- koncepter, der vil gøre det muligt for mindre  handlende at køre rundt til forbrugerne  og tilbyde almindelige dagligvarer   bl.a. i de land- og yderdistrikter, hvor butiksgrundlaget af tyndt. Midlet hertil er en udvidelse af adgangen til at omføre varer, dvs. f.eks. at ti l- byde kunder varer fra en varevogn. Mens tidligere tiders mælkemand og brødbi  l er forsvundet, så synes udviklingen i for- brugernes indkøbsmønstre    at pege i retning af, at forbrugerne i stadigt stigende grad sætter pris på at få varerne præsenteret ved b opælen . 2. Gældende ret I henhold til næringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1  85 af 25. marts 1988 med senere ændringer,  må  varer  med  enkelte  undtagelser  kun  afsættes  fra  fast  forretningssted, dvs. typisk en butik. Kun et begrænset udbud af varer må omføres,   eksempelvis må personer  ved  omførsel   sælge   uforarbejdede  naturalprodukter  (f.eks.  grønsager  og fisk) samt brød, mælk, fløde, is, ost, smør og ma rgarine. Ved omførsel forstås, at varerne ikke sælges fra   et fast forretningssted, men derimod fra  et  midlertidigt  udsalgssted.  Det  kan  være  en omkringkørende  varevogn,  som  det kendes fra forretningskonceptet HjemIs, men det kan også være  salg fra en bod eller et lejet lokale for en kortere periode. For at der er tale om omførsel, skal der fra vo g- nen eller boden/lokalet ske et salg på stedet eller i det mindste optages en bestilling. Levering af varer, som kunden har bestilt i forvejen, er ikke omførsel, men er alene en tjenesteydelse,  der  ikke  reguleres  af  næringsloven.   Udbringning  af  varer  er  således alle    rede tilladt efter den gældende lovgivning. Det gældende forbud  mod salg af varer ved omførsel  - på nær  de få tilladte varegrup- per - gælder alene ved detailsalg. Erhvervsdrivende kan således altid sælge varer ved omførsel til andre erhvervsdrivende. 3. Lovforslagets indhold 3.1. Baggrund Lovforslaget liberaliserer hvilke varer, der kan sælges  uden for fast forretningssted, og forslaget har til formål at skabe mulighed for udviklingen af nye forretningskoncepter. Reglerne om, at varer som udgangspunkt kun må afsættes fra fast forretningssted, er oprindeligt  indført  for  at  beskytte  forbr ugerne.  Man  antog,  at  forbrugerne  ville  have
Side 4 af 16 vanskeligere  ved  at  reklamere over  varer,  der  er  købt  fra  en omkringkørende forre t- ning, der holder et sted den ene dag og et andet sted den næste dag . De forbrugermæssige hensyn varetages  imidlertid  i dag i overvejende grad af anden lovgivning, herunder købeloven og lov om visse forbrugeraftaler. Det er   endvidere et krav i næringsloven, at sælgerens navn og adresse ved omførsel skal være ang    ivet på et  sted,  der  er  iøjnefaldende  for  kunderne.  Kunderne  vil  sålede s  vide,  hvor  de  kan henvende sig med en evt. reklamation. Forbrugermæssig e hensyn taler således ikke imod at liberalisere hvilke varer, der kan sælges ved omførsel. I første omgang sker der    dog alene en liberalisering på daglig- vareområdet, dvs. vedrørende  varer som ”forbruges mens de bruges”.  Det vurderes, at forbrugernes behov i høj grad vil være dækket af netop dagligvarer.    På baggrund af de indvundne erfaringer hermed må der så senere tages stilling til, om der også kan ske en liberalisering på udvalgsvareområdet. Der er derfor indsat en revisionsklausul, hvorefter loven skal tages op til revision i folketingsåret 2009/10 - samme år som lov om detailsalg m.v. Ved  lovforslaget  røres  der  ikke  ved  begrebet  ”fast  forretningssted”,  som  bibeholder den betydning, det altid har haft i næringsloven, og som endvidere er en integreret del af den gældende lov om  detailsalg. Der er alene tale om en liberalisering af reglerne for omfø rsel. 3.2. Indhold Efter lovforslaget sker der en liberalisering, idet flere varer vil kunne sælges ved o m- førsel. Fremover vil  således alle dagligvarer på nær alkohol, tobaksvarer og fyrværkeri kunne omføres.   Som hidtil vil aviser, ugeblade og tidsskrifter kunne sælges ved o m- førse l  på  gader  og  pladser. De  tilladte  varer  kan  deles  op  i  tre  grupper,  idet  der  er knyttet forskellige betingelser til hver af gruppe r ne. Den første gruppe  - litra a varer - er de dagligvarer, som det allerede i dag er muligt at sælge  ved  omførsel,  dvs.  u  forarbejdede  naturalprodukter  (f.eks.  grø nsager  og  fisk) samt  brød,  mælk,  fløde,  is,  ost,  smør  og  margarine. Disse  varer  er  der  ikke  knyttet nogen særlige eller nye betingelser til for at kunne sælge ved omførsel. Den anden gruppe - litra b varer - er de nye dagligvarer, dvs. alle andre dagligvarer end litra a varer.  For at kunne omføre d isse varer skal der være opfyldt særlige beti  n- gelser,  som  er  beskrevet  nærmere  nedenfor .  Tobak,  alkohol  og  fyrværk eri  kan  dog ikke omføres. Den tredje gruppe - litra c varer - er aviser, ugeblade og tidsskrifter, der som hidtil kan sælges ved omførsel på gader og pladser. Formålet  med  liberaliseringen  er,  at mindre  handlende  skal  kunne  køre  rundt  til  fo r- brugerne  i  bl.a.  de  land-  og  yderdistrikter,  hvor  butiksgrundlaget  er  tyndt  og  tilbyde almindelige dagligvarer. Der er derfor fastsat en beløbsgrænse på   27,1 mio. kr. inkl. moms for, hvor meget den enkelte  person  årligt  må  omsætte  for  ved  omførsel   af  litra  b  varer.  Beløbsgrænsen svarer til den beløbsmæssige grænse, der findes i lov om detailsalg fra butikker m.v. (lukkeloven), og som bruges til at afgrænse de mindre dagligvarebutikker, som er un d- taget fra lukketidsbestemmelserne.
Side 5 af 16 Som hidtil vil det kun være  fysiske personer og ikke selskaber, som kan sælge varer ved omførsel. Begrænsningen til personer opretholdes for at hindre   omgåelse af den øvre beløbsgrænse på    27,1 mio. kr. Ved at fastholde det gæ ldende krav om, at kun personer kan omføre varer, undgås det, at  der oprettes en række selsk aber, der hver for sig omsætter for beløb op til   omsætningsgrænsen  . Det er en betingelse for at kunne omføre  litra b varer,  at personen opnår en omfø r- selsgodkendelse.  En  omførsels godkendelse  gælder  for  et  kalenderår,  og  opnås  ved en registrering hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Hvis personen omsætter for mi n- dre end 11,7 mio. kr. sker registrering som en selvregistrering. Hvis personen omsæ t- ter for mere end 11,7 mio. kr. af litra b varer, sker registrering ved, at der indsendes en revisor- eller advokaterklæring om, at omsætningen er under de 27,1 mio. kr.   For at undgå at pålægge de mindre handlende unødvendige byrder i forbindelse med reg i- streringen, kan Erhvervs- og selskabsstyrelsen fastsætte, at  selvregistrering skal ske elektronisk - f.eks. via internettet eller SMS. Det vil ligeledes blive fastsat, at revisor- eller advokaterklæring ska l indsendes elektronisk. Lovforslaget giver de mindre handlende mulighed for at kombinere udbringning af va- rer  med omførselssalg.  Forslaget  vil  derfor  have  dobbelt funktion   -  til  gavn  for  såvel handlende som forbrugere. I lovforslaget foreslås det at give SKAT mulighed for at føre tilsyn med overholdelse af reglerne  om  salg  ved  omførsel.   Tilsynet  med  omførselsreglerne  hænger  naturligt sammen med SKATs tilsyn med overholdelse af moms- og afgiftslovgivningen i detail- handlen  generelt.  Det  vurderes,  at  der  er  behov  for  en  sådan  kontroladgang  for  at modvirke  risikoen  for  ”sort  økonomi”  ved  omførsel.  Dette  er  i  tråd  med  regeri  ngens Fair  Play-kampagne.  Bestemmelsen  svarer  til  sædvanlige  tilsynsbestemmelser  for SKAT. SKAT har i dag hjemmel til i medfør af bekendt gørelse om pant og indsamling mv. af emballager til øl og visse læskedrikke, som er udstedt med hjemmel i miljøbeskytte   l- sesloven, at føre tilsyn med overholdelse af bestemmelserne om pant. Med forslaget får SKAT en tilsvarende mulighed for tilsyn med virksomheder, som omfører varer til salg. Der indføres  endvidere mulighed for at  beslaglægge eller tage varer i bevaring, som omføres  ulovligt. Den foreslåede bestemmelse svarer til § 111 a i miljøbeskyttelsesl o- ven, hvorefter SKAT som tilsynsmyndighed har mulighed for at beslaglægge pa rtier af varer, produkter eller emballager eller tage disse i bevaring, når disse varer mv. ikke opfylder  miljølovgivningens  krav  til  tilslutning  til  pantordninger  mv.  eller  kravene  om mærkning af produkterne mv. Overtrædelse af d  isse krav i miljølovgivningen konstat e- res sæd vanligvis af SKAT i forbindelse med kontrol af overholdelse af skatte- og af- giftslovgivningen. Tilsynet med pant- og retursystemet har tidligere ligget hos SKAT, men med ændri n- gerne i pant- og retursystemet i 2002 overgik tilsynet til Miljøstyrelsen. Skat er  imidler- tid efterfølgende   blevet gjort til tilsynsmyndighed på lige fod med Miljøstyrelsen.  Her- med  er  der  blevet  sikret  et  mere  effektivt  og  systematisk  tilsyn  med  overholdelse  af reguleringen af pantsystemet, idet SKATs tilsyn med overholdelse af punktafgiftslov- givningen  i  høj  grad  er  målrettet  mod  både  de  samme  produkttyper  og  samme  per-
Side 6 af 16 sonkreds som pantreguleringen. Endvidere er opnået en ressourcemæssig synergief- fekt. Samtidig indføres  der en hjemmel for SKAT til at foretage kontrol af de virksomheder, som omfører varer til  salg. SKAT tillægges    endvidere udpantningsret for de omkost- ninger, der opstår ved beslaglæggelse eller bevaring af varer, produkter eller emballa- ger, der ikke lovligt kan sæ lges ved omførsel. Da fødevarer må antages at indgå blandt de dagligvarer, som vil være medtaget ved omførsel, vil de personer, der omfører, derfor normalt også være omfattet af såvel f  ø- devarelovgivningens  strenge  krav  som  kravet  om  næringsbrev  til  fødevarebutikker. Sidstnævnte  krav  betyder,  at  en  overtrædelse  af  en  af  de  i   næringsbrevsloven  o m- handlede lovgivninger vil kunne medføre bøde    og i sidste instans frakendelse af næ- ringsbrevet. Sanktionsbestemmelserne  skærpes ,  så  overtrædelse  af  omførselsbestemme  lserne  i gentagelsestilfælde eller under skærpende omstændigheder kan straffes med fæn    gsel i op til 4 måneder. Samtidig lægges der op til en skærpelse af bødeniveauet gen  erelt. I dag er straffeniveauet for ulovligt salg ved omførsel bøde på 400  -1000 kr. ved første overtrædelse og op  til 3000 kr. ved gentagen overtrædelse, alt efter omfa nget af salg. Den  nuvæ rende  sanktionspraksis  vurderes  at  være   forholdsvis  lempelig  i  forhold  til sammenlignelige overtrædelser , f.eks. overtrædelse af reglerne om flaskepant . Et hø- jere bødeniveau skal virke præventivt og samtidig sikre, at sanktione  rne i højere grad står mål med den mulige fortjeneste. Et højere bødeniveau virker også rimeligt i b  e- tragtning af, at salg ved omførsel umiddelbart er sværere at kontrollere end salg, der sker fra fast forretningssted, som er lovens udgangspunkt. Det skærpede sanktionsn i- veau  foreslås  derfor  udmøntet,  således  at  bøden  i  førstegangstilfælde  normalt     fast- sættes   i  størrelsesordenen  5000  kr.  pr.  varegruppe,  medmindre  formildende  eller skærpende o mstæ ndigheder gør sig gældende. En effektivisering af retshåndhævelsen  forventes at kunne ske, hvis der tilvejebringes en  hjemmel  til  udstedelse  af  administrative  bødeforelæg  for  overtrædelse  af  omfø r- selsreglerne. Dette forudsætter bl.a., at der foreligger en tydige retningslinjer, hvor ni- veauet for bødestørrelser fastlægges   , f.eks. gennem praksis på området. Hvis en så- dan klarhed over bødeniveauet  foreligger, vil spørgsmålet om hjemmel til udstedelse af administrative bødeforelæg blive overv  ejet. Lovændringen  foreslås at træde i kraft den  1. januar 2007. På baggrund af den libera- lisering, der foreslås, er det fundet hensigtsmæssigt, at Folketinget, efter at bestem- melserne har været i kraft en periode, får mulighed for at vurdere, hvordan justeringen har virket, og om den har haft den ønskede virkning . Lovforslaget indeholder derfor en revisionsklausul, hvorefter økonomi - og erhvervsministeren fremsætter forslag om r e- vision af de i lovforslaget indeholdte bestemmelser i folketingsåret 2009/10, dvs. sam- tidig med revisionen af den nugældende lov om detailsalg fra butikker m.v. Ministeren kan dog på et tidligere tidspunkt fremsætte forslag til revision, hvis ministeren finder, at der er behov for justeringer. 4. Høring Forslaget har været sendt i høring hos…………. 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Side 7 af 16 Forslaget vil kræve  opretning af et godkendelsesregister i Erhvervs- og Selskabssty- relsen. Det forventes, at der kun vil blive tale om mindre omkostninger, der derfor vil kunne afholdes inden for styrelsens egne rammer. Skatteministeriet vurderer, at liberaliseringen af reglerne vil betyde en ny kontrolopga- ve for SKAT. Der er tale om en kontrolopgave, som ikke umiddelbart lader sig integre- re  i  SKATs  øvrige  kontrol,  idet  kontrolf ormen  adskiller  sig  væsentlig  fra  SKAT s  kon- trolopgaver i øvrigt, fordi virksomhederne ikke har fast forretningssted. Det vurderes, at denne nye kontrolopgave medfører  en mindre merbelastning af SKATs kontrolres- sourcer, og at udgiften vil kunne afholdes inden for Skatteministeriets egne rammer. 6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget  forventes  at  have  positive  økonomiske  konsekvenser  for  erhvervslivet, idet mindre handlende kan sælge flere varetyper ved omførsel, end de hidtil ha  r kun- net. Dette muliggør forretningskoncepter, som  tidligere ikke har været lovlige , hvilket som udgangspunkt også vil øge konkurrencen . 7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet For personer, som omfører for mindre end 11,7 mio. kr. af de nye dagligvarer, kræves alene, at der sker en registrering af den person, der ø nsker omførselsgodkendelse, i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens register. Denne registrering vil kunne ske elektronisk og vil således ikke stille unødige krav om papirgange.  For personer, som omfø rer for mere end 11,7 mio. kr. om året af de nye dagligvarer, skal der indsendes en årlig revi- sor- eller advokaterklæring, hvilket vil medføre en mindre årlig omkostning til r  evisor eller advokat. Personer, der alene sælger de varer, som i henhold til den  gælde nde lov allerede kan sælge s  ved  omførsel,   behøver  ikke  omførselstilladelse  .  For omførsel  af disse  varer indføres  der således ikke nye . Forslaget har været sendt til Erhvervs - og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Er- hvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges et af Økonomi - og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer……… 8. Konsekvenser for miljøet Den  øgede  trafik  på  vejene  som  følge  af  muligheden  for  omførsel  forventes  rigeligt opvejet af det forhold, at forbrugerne får varerne præsenteret ved døren. Samlet set forventes lovforslaget således ikke at få konsekvenser for miljøet. 9. Forholdet til EU-retten Forslaget røre r ikke ved begrebet ”fast forretningssted”, men  indebærer alene en li be- ralisering af reglerne for omførsel . Lovforslaget vurderes derfor ikke at indeholde EU- retlige aspekter. 10. Oversigt over økonomiske og administrative konsekvenser i skemaform Positive   konsekvenser/mindre omkostninger Negative     konsekvenser/mer- omkostninger Økonomiske konsekvenser  for stat,     kommuner og    amtskommu- ner Ingen Forslaget  vil  kræve  opretning af   et   godkendelsesregister   i Erhvervs-   og   Selskabsstyrel- sen. Det forventes, at der kun vil  blive  tale  om  mindre  om-
Side 8 af 16 kostninger,  der  derfor  vil  kun- ne  afholdes  inden  for  styrel- sens egne rammer. Skatteministeriet   vurderer,   at liberaliseringen  af  reglerne  vil betyde   en   ny   kontrolopgave for   SKAT.   Det   vurderes,   at kontrolopgaven   medfører   en mindre merbelastning af SKATs   kontrolressourcer,   og at  udgiften  vil  kunne  afholdes inden for Skatteministeri- ets egne rammer. Administrative konsekvenser  for stat,     kommuner og    amtskommu- ner Ingen Ingen Økonomiske konsekvenser  for erhvervslivet Lovforslaget forventes at have positive    økonomiske    kons e- kvenser  for  erhvervslivet,  idet små og mindre handlende kan sælge flere varetyper ved o m- førsel,  end  de  hidtil  har  ku n- net.    Dette    muliggør    forre t- ningskoncepter,  som  tidligere ikke  har  været  lovlige ,  hvilket som    udgangspunkt    vil    øge konkurrencen. Ingen Administrative konsekvenser  for erhvervslivet Ingen For personer, som omfører for mindre end 11,7 mio. kr. af de nye dagligvarer, kræves alene, at  der  sker  en  registrering  i Erhvervs-   og   Selskabsstyrel- sens  register.  Denne  registre- ring  vil  kunne  ske  elektronisk og  vil  således ikke  stille  unø- dige  krav  om  papirgange.  For personer, som omfører for m e- re end 11,7 mio. kr. om året af de  nye  dagligvarer,  skal  der indsendes    en    årlig    revisor- eller  advokaterklæring,  hvilket vil   medføre   en   mindre   årlig omkostning til revisor eller ad- vokat. Personer, der alene sælger de varer,  som  i  henhold  til  den gælde nde    lov    allerede    kan sælges ved omførsel, behøver
Side 9 af 16 ikke    omførselstilladelse.    For omførsel  af   disse  varer  indfø- res der således ikke nye krav. Miljømæssige konsekvenser Den   øgede   trafik   på   vejene som  følge  af  muligheden  for omførsel  forventes  rigeligt  o p- vejet  af  det  forhold,  at  forbru- gerne får  varerne  præsenteret ved  døren.  Samlet  set  forve n- tes lovforslaget således ikke at få konsekvenser for miljøet. Den   øgede   trafik   på   vejene som  følge  af   muligheden  for omførsel  forventes  rigeligt  o p- vejet  af  det  forhold,  at  forbru- gerne får  varerne  præsenteret ved  døren.  Samlet  set  forve n- tes lovforslaget således ikke at få konsekvenser for miljøet. Administrative konsekvenser  for borgerne Den   foreslåede   liberalisering må  forventes  i  et  vist  omfang at  gøre  det  nemmere  for  bo r- gerne  at  foretage  deres  ind- køb. Forholdet  til  EU- retten Forslaget  rører  ikke  ved  begrebet  ”fast  forretningssted”,  men indebærer alene en liberalisering af reglerne for omførsel. Lo  v- forslaget vurderes derfor ikke at indeholde EU-retlige aspekter. Bemærkninger til lovforslaget   s enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 Med den foreslåede affattelse af § 12 indføjes der et nyt litra b i stk. 1 indeholdende de nye dagligvarer, som personer fremover kan sælge ved omførsel. Det er alle   øvr ige dagligvarer udover de, som er nævnt i litra a , dog ikke drikkevarer med 2,8 pct. alko- hol og derover samt tobaksvarer og fyrværkeri . Det er en betingelse for at kunne om- føre de nævnte varer, at persone  n, der ønsker at omføre, har en omførselsgodkende   l- se, jf. nærmere und er § 12 a. Dagligvarer er varer, som ”forbruges mens de bruges”,  i modsætning til udvalgsvarer, som er varer, der ”bliver ved med at eksistere samtidig med brugen”, og som først går til grunde efter en nedslidning over en længere periode. Dagligvarer er  f.eks. madva- rer, køkkenruller og vaskepulver, dvs. typiske varer i en daglig hushol dning. På grund af risiko for overtrædelse af  skatte- og afgiftslovgivningen samt af sundheds- og sikkerhedsmæssige årsager kan tobak og alkohol samt fyrværkeri fortsat ikke sæ  l- ges ved omførsel. Skiltningsforpligtelsen i stk. 5 foreslås præciseret og moderniseret. Kravet om skiltning med CVR-nr. gælder kun personer, der har et sådant. Til nr. 2 Med den nye § 12 a indføres krav om en årlig omførselsgodkendelse, hvis en person ønsker at sælge de nye varer nævnt i § 12, stk. 1, litra b (litra b varer).    Omførselsgo d- kendelse opnås efter stk. 1 ved en registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens regi- ster. Styrelsen udsteder et bevis for registrering. Det vil i den forbindelse blive under- søgt, om det er muligt at udlevere bevis i elektronisk form, f.eks. i form af MMS. B evis skal altid medbringes af den person, der omfører varer, og skal på forlangende forev i-
Side 10 af 16 ses myndighederne. De myndigheder, der er tale om, er politiet eller SKAT, jf. § 26 c. Omførselsgodkendelsen ophører automatisk   ved udgangen af et kalenderår, hvis den ikke fornys, jf. stk. 5. Der skal således indhentes en ny godkendelse, hvis personen fortsat ønsker at kunne omføre de nævnte litra b varer. Optagelse  i Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsens  register  og  dermed erhvervelse  af  om- førselsgodkendelse  sker   iflg.  stk.  2-4  enten ved  en  selvregistrering  eller  ved  indsen- delse af en revisor- eller advokaterklæ ring. Personer kan selv registrere sig i registret, hvis  den  forventede  omsætning  af  litra  b  varer  ved  omførsel  for  kalenderåret  li  gger under 11,7 mio. kr. om året. Der skal derimod indsendes en revisor- eller advokater- klæring for at blive optaget i regist ret, hvis den forventede omsætning af litra b varer ved omførsel for kalenderåret li gger over 11,7 men under 27,1 mio. kr. om året. Grunden til, at der er et beløbsloft på 27,1 mio. kr. er, jf. form ålet med liberaliseringen, at  mindre  handlende skal kunne køre rundt til forbrugerne i  bl.a. de land- og yderdi- strikter, hvor butiksgrundlaget er tyndt, og tilbyde almindelige dagligvarer. En beløb s- grænse på p.t. 27,1 mio. kr. inkl. moms er valgt, fordi en tilsvarende grænse i  lov om detailsalg fra butikker  (lukkeloven) bruges til at afgrænse de mindre dagligvarebuti k- ker, som er undtaget fra lukketidsbestemmelserne. Tilsvarende er beløbsgrænsen på de 11,7 mio. kr. valgt, fordi den svarer til den bagatelgrænse, der er for, hvornår en dagligvarebutik  er  undtaget  fra  lukketidsreglerne  uden  at  indsende  revisorerklæ ring som dokumentation herfor. Det er kun litra b varer, som personen sælger  ved omfø r- sel, der skal medregnes ved opgørelsen af de nævnte grænser. Dette gælder    , selvom omsætni ngen er fordelt på flere vogne eller salgssteder, og omsætning fra et evt. fast forretningssted skal ikke medregnes. Begge beløbsgrænser pristalsreguleres   årligt. Hvis en person i løbet af et kalenderår overskrider omsætningsloftet på de  27,1 mio. kr.,  bortfalder  omførselsgodkendelsen   iflg.  stk.  5,  og  vedkommende  skal  med  det samme ophøre med at omføre litra b varer. Personen kan here  fter først  omføre litra b varer  igen  ved  starten  af  det  følgende  kalenderår.   Tilsvarende  bortfalder  omførsel s- godkendelsen, hvis omsætningen overskrider bag atelgrænsen på de 11,7 mio. kr., og der  ikke  indsendes  en  revisor-  eller  advokaterklæring  om  den  budgetterede  omsæ  t- ning for kalenderåret. Omførselsgodkendelsen bortfalder endvidere ved udgangen af det kalenderår, som den gælder for. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen udsender påmin- delse, inden omførselsgodkendelsen udløber. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan iflg. stk. 6 fastsætte nærmere regler om registret over omførselsgodkendelser samt om indberetning hertil. Styrelsen kan herunder fas t- sætte, at indsendels e af revisor- og advokaterklæring efter stk.  3 skal ske elektronisk. Herudover kan styrelsen fastsætte, at selvregistrering  efter stk. 2 skal ske elektronisk, f.eks. via internettet eller SMS. Det er som hidtil kun personer og ikke selskaber, der kan sæ lge varer ved omførsel. Det er således ikke muligt at omgåbeløbs grænse ved at oprette en række selsk a- ber, der hver for sig har en omsætning, der ligger under  grænse rne. Til nr. 3 Det foreslåede kapitel 5 b omhandler mulighederne for tilsyn, beslaglægge lse og ud- pantning, hvis det i forbindelse med kontrolaktioner konstateres, at der sker overtræ- delse af omførselsreglerne.
Side 11 af 16 Efter § 26 b får SKAT som noget nyt mulighed for at føre tilsyn med overholdelse n af reglerne om salg ved omførsel.  Det er vurderingen, at der er behov for en særlig ko n- trolhjemmel særligt mhp. at kunne sætte effektivt ind over for eventuelle overtrædelser af reglerne om moms og afgifter ved omførselssalg.  Bestemmelsen svarer til sædva n- lige tilsynsbestemmelser for SKAT. SKAT har hjemmel til i medfør af bekendtgørelse om pant og indsamling m  .v. af em- ballage til øl og visse læskedrikke, som er udstedt med hjemmel i miljøbeskyttelsesl   o- ven, at føre tilsyn med overholdelse n af bestemmelserne om pant. Med forslaget til ny § 26 b får SKAT en tilsvarende mulighed for at føre  tilsyn med personer, som omfører varer til salg. I § 26 c, stk. 1, foreslås det, at der indføres en mulighed for  SKAT til at beslaglægge varer  eller  tage  disse  i  bevaring,  når  der  sker  overtrædelse  af  § 10,  stk. 1,  dvs.  når varer uberettiget sælges ved  omførsel,  herunder uden en omførselsgo dkendelse. Det er ulovligt omførte varer, som kan beslaglægges eller tages i bevaring, dvs. som udgangspunkt alle  varer, som ikke er nævnt i § 12, stk. 1.  Har man ikke omførsel s- godkendelse, vil også litra b varer kunne beslaglægges. Beslaglæggelse  skal  ske  under hensyntagen  til  reglerne  i  retsplejelovens  k apitel  74. Der henvises i den forbindelse til forslag L 96/2004 til lov om ændring af visse skatte - og  afgiftslove,  arbejdsmarkedsfondsloven,  opkrævningsloven  og  miljøbeskyttelsesl  o- ven (indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse), hvor der i bemærkningerne til milj ø- beskyttelseslovens § 111 a er en nærmere beskrivelse af gældende ret for så vidt a n- går retsplejelovens kapitel 74. Personkredsen, hos hvilken der kan ske beslaglæggelse eller tages  varer i bevaring, defineres således, at både den, der ejer varerne, og den, der hardem i besiddelse, er omfattet. En person skal således ikke kunne henvise til, at varerne ikke tilhører ve d- kommende, hvorved vedkommende ikke er ansvarlig for forholdet. Det foreslås i stk. 2, at de sagsomkostninger, som påløber i forbindelse med bevari n- gen eller beslaglæggelsen, herunder  omkostninger til transport og opbevaring af em- ballagerne, skal betales forud for udlevering. Kun for faktisk dokumenterbare udgifter i forbindelse med bevaringen eller beslaglæggelsen vil der kunne kræves b  etaling. Er skyldige bødekrav   eller sagsomkostninger ikke betalt inden 2 måneder efter udlø- bet af den måned, hvor tilbageholdelsen har fundet sted, er SKAT efter stk. 3 bemyn- diget til at sælge de beslaglagte eller bevarede varer, produkter eller emball ager ved en offentlig auktion. Det provenu, der kommer ind ved auktionen, skal først og fre m- mest gå til at dække  omkostninger ved salget og derefter sagsomkostninger og bød e- krav.  Et  eventuelt  overskydende  beløb  efter  dækning  af  disse  omkostninger  vil  tilgå ejeren. Efter  stk.  4  tillægges  SKAT  udpantningsret  for  de  omkostninger,  der  opstår  ved  be- slaglæggelse  eller  bevaring  af  varer,  pr odukter  eller  emballager,  der  ikke  lovligt  kan sæ lges ved omførsel. Til nr. 4
Side 12 af 16 Det foreslås, at også overtrædelse af bestemmelsen om pligten for sælger til at skilte med CVR-nummer, navn og adresse i § 12 a, stk. 1, 4. pkt., straffes med bøde.  Om bødenivea uet henvises til bemærkningerne u nder nr. 5. Til nr. 5 I den foreslåede § 27,  stk.  2 bestemmes det, at straffen under skærpende omstæ  n- digheder eller i gentagelsestilfælde kan stige til fængsel indtil 4 måneder. Der tænkes her især på tilfælde, hvor en per son vedblivende sælger varer, som slet ikke må sæ l- ges ved omførsel, eller vedblivende sælger litra b varer ved omførsel uden at have en omførselsgodke ndelse. Samtidig lægges  der op til en skærpelse af bødeniveauet generelt. I dag er straffen  i- veauet for ulovligt salg ved omførsel bøde på 400  -1000 kr. ved første overtrædelse og op til 3000 kr. ved gentagen overtrædelse, alt efter omfanget af salg. Den nuv æ rende sanktionspraksis  vurderes  at  være   forholdsvis  lempelig  i  forhold  til  sammenlignelige overtrædelser ,  f.eks.  overtrædelse  af  reglerne  om  flaskepant .  Et  hø jere  bødeniveau skal virke præventivt og samtidig sikre, at sanktione rne i højere grad  står mål med den mulige fortjeneste. Et højere bødeniveau virker også rimeligt i betrag  tning af, at salg ved omførs el umiddelbart er sværere at kontrollere end salg, der sker fra fast forre t- ningssted, som er lovens udgangspunkt. Det skærpede sanktionsniveau foreslås der- for udmøntet, således at  bøden i førstegangstilfælde normalt     fastsættes  i størrelse s- ordenen  5000  kr.  pr.  varegruppe,  medmindre  formildende  eller  skærpende  omstæ  n- digheder gør sig gældende. En effektivisering af retshåndhævelsen  forventes at kunne ske, hvis der tilvejebringes en  hjemmel  til  udstedelse  af  administrative  bødeforelæg  for  overtrædelse  af  omfø r- selsreglerne. Dette forudsætter bl.a., at der foreligger entydig e retningslinjer, hvor ni- veauet for bødestørrelser fastlægges   , fx gennem praksis på området. Hvis en sådan klarhed  over  bødeniveauet   foreligger,  vil  spørgsmålet  om  hjemmel  til  udstedelse  af administrative bødeforelæg blive overv  ejet. Til § 2 Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.  januar 2007. Baggrunden for lovens ikrafttrædelsestidspunkt er, at der skal etableres et offentligt tilgængeligt reg  ister over de årlige omførselsgodk 1.   I stk. 2 foreslås indsat en revisionsbestemmelse, hvorefter økonomi - og erhvervsmini- steren i folketingsåret 2009-10 fremsætter forslag om revision af de i lovforslaget i n- deholdte bestemmelser.
Side 13 af 16 Bilag 1 Lovforslag sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 1. I næringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 185 af 25. marts 1988, som senest ændret ved lov nr. 606 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer: § 12. Ved omførsel kan perso ner, uanset at betingelserne for at drive næring som han  d- lende, håndværker og industridrivende ikke er opfyldt, sælge a) naturalprodukter af jordbrug, husdyr- hold og fiskeri, sådanne naturalprodu k- ter, der er konserveret ved frysning, røgning eller saltning , samt brød, mælk, fløde, konsum -is, ost, smør og margar i- ne; b) aviser, ugeblade og tidsskrifter, dog kun på gader og pladser. Stk. 2. Den, der i henhold til stk. 1 alene om- fører fiskevarer, kan i forbindelse hermed omføre tilbehør hertil samt fiskeherme  tik. Stk. 3. Den, der driver næring som handlende, håndværker og industridrivende, kan omføre varer til salg til erhvervsdrivende, der anven- der de pågældende varer i deres virksomhed. Stk. 4. I øvrigt må salg ved omførsel ikke fi   n- de sted. Stk. 5. På kør  etøj, skib eller telt, der benyttes til salg i henhold til stk. 1, skal sælgerens navn og adresse tydeligt anføres. 1. § 12 affattes således: ”§ 12.  Ved omførsel kan personer, uanset at betingelserne for at drive næring som han  d- lende, håndværker og indust   ridrivende ikke er opfyldt, sælge a) naturalprodukter af jordbrug, husdyrhold og fiskeri, sådanne n aturalprodukter, der er konserveret ved frysning, røgning eller sal t- ning, samt brød, mælk, fløde, ko nsum-is, ost, smør og margarine, b) øvrige dagligvarer,  jf. § 12 a, dog ikke drikkevarer med 2,8 pct. alkohol og derover samt tobaksvarer og fyrværkeri, c) aviser, ugeblade og tidsskrifter, dog kun på gader og pladser. Stk. 2. Den, der i henhold til stk. 1 alene om- fører fiskevarer, kan i forbindelse hermed omføre tilbehør hertil samt fiskehermetik. Stk. 3. Den, der driver næring som handlende, håndværker og industridrivende, kan omføre varer til salg til erhvervsdrivende, der anven- der de pågældende varer i deres virksomhed. Stk. 4. I øvrigt må salg ved omfør   sel ikke fin- de sted. Stk. 5. Ved omførsel i henhold til stk. 1, skal der tydeligt skiltes med sælgers CVR  -nr., navn og adresse.” 2. Efter § 12 indsættes: ” § 12 a. Salg ved omførsel af de i § 12, stk. 1, litra b, nævnte varer kræver en omførselsgo d- kendelse, og må ikke overstige den i henhold til § 5 stk. 1, jf. stk. 8, i lov om detailsalg fra butikker m.v., fastsatte beløbsgrænse. Omfø r- selsgodkendelse gælder for et kalenderår, jf. dog stk. 5, og opnås ved registrering i et o f-
Side 14 af 16 fentligt tilgængeligt registe  r hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Styrelsen udsteder bevis for registreringen. Bevis skal medbringes ved omførselssalg og forevises myndighederne på forlangende. Stk. 2. Overstiger den budgetterede omsæ  t- ning af varer, som omføres i et kalenderår i medfør af § 12, stk. 1, litra b, ikke den i he n- hold til § 5 stk. 4, jf. stk. 8, i lov om detailsalg fra butikker m.v., fastsatte beløbsgrænse, kan registrering i det i stk. 1 nævnte register ske som selvregistrering. Det skal til enhver tid kunne sandsynliggør es, at omsætningen ikke vil overstige beløbsgrænsen nævnt i 1. pkt. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler herom. Stk. 3. Overstiger den budgetterede omsæ  t- ning beløbsgrænsen i stk. 2, sker registrering ved, at der indsendes en erklærin  g herom til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere re g- ler herom. Stk. 4. Den i stk. 3 nævnte erklæring skal v æ- re underskrevet af en statsautoriseret revisor, en registreret revisor, en advokat, eller en udenlandsk revisor eller advokat, der er beret- tiget til at udøve deres hverv i Danmark. E r- hvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler for erklæringens indhold. Stk. 5. Hvis beløbsgrænsen i stk. 1 overskr   i- des, bortfalder omførselsgodkendelsen for resten af kalenderåret. Det samme gælder, hvis beløbsgrænsen i stk. 2 overskrides, medmindre der indsendes erklæring som o  m- handlet i stk. 3. Omførselsgodkendelsen bor t- falder endvidere ved udgangen af et kalender- år. Stk. 6. Erhvervs - og Selskabsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om det i stk. 1 næv n- te register samt om indberetning hertil. Det kan herunder fastsættes, at selvregistrering efter stk. 2 og indsendelse af erklæring efter stk. 3 skal ske elektronisk. 3. Efter § 26 a indsættes som nyt kapitel: ” Kapitel 5 b Tilsyn, beslaglæggelse og udpantningsret § 26 b. SKAT fører tilsyn med overholdelse
Side 15 af 16 af bestemmelserne i § 12 og § 12 a og har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden ret skendelse adgang til at udøve tilsy net i de virksomhe- der, der omfattes af loven, herunder i virk- somhedens lokaler, salgsbiler, varevogne mv. Stk. 2. Virksomhedernes indehaver og de i virksomhederne beskæftigede personer skal yde myndighederne fornøden vejledning og hjælp ved foretagelsen af   det i stk. 1 omhand- lede tilsyn. § 26 c. SKAT eller politiet på vegne af SKAT kan under iagttagelse af reglerne i retsplejelo- vens kapitel 74 om beslaglæggelse foretage beslaglæggelse eller tage varer i bevaring, hvis der konstateres overtrædelse af § 10,   stk. 1. Stk. 2. N år sagsomkostningerne i forbindelse med beslaglæggelsen eller bev  aringen efter stk. 1 er betalt, og når skyldige bødekrav er betalt, udleveres varerne til den, fra hvem de er taget i bevaring eller beslaglagt, eller til en anden, som godtgør at være berettiget til dem. Stk. 3. E r skyldige bødekrav eller sagso m- kostninger ikke betalt inden 2 måneder efter udløbet af den måned, hvor varerne er besla  g- lagt eller taget i bevaring, bortsælges de af SKAT ved behørigt bekendtgjort offentlig auktion. Varer, der efter tilsynsmyndighedens skøn er ukurante eller urealisable, kan dog efter fristens udløb destrueres u nder kontrol. Af det ved auktionen indkomne beløb dækkes først omkostninger ved sa lget og derefter skyldige sagsomkostninger og bødekrav. Et eventuelt overskud udbetales til ejeren. Stk. 4. Der er udpantningsret for omkostnin- ger, som myndigheden har krav på at få dæ k- ket efter stk. 3.” § 27. Den,  der  uberettiget  driver  en  af  de  i  § 1, stk. 1, nr. 1-5, nævnte næringer, samt den, der overtræde  r § 4, § 6, § 10, stk. 1, § 11, stk. 1, § 12, stk. 4 og 5, § 14, stk. 2, § 15, stk. 2, 2. pkt., § 17, stk. 2, § 18, § 19, stk. 2, § 21, stk. 2, 1. og 3. pkt., § 22, stk. 2 og 3, 2. pkt. og § 26, straffes med bøde. 4. I § 27, stk. 1, indsættes efter § 12,   stk. 4 og 5,: ”  § 12 a, stk. 1, 4. pkt.,”. 5. I § 27 indsættes efter stk. 1 som nyt stk.: ” Stk. 2. Under skærpende omstændigheder
Side 16 af 16 eller i gentagelsestilfælde kan straffen for personers overtrædelse af § 10, stk. 1, stige til fængsel i indtil 4 m  å neder.” Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.