GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indførelse af bestemmelser om  markedsføring af pyrotekniske artikler KOM(2005) 457 endelig. Resumé Kommissionen har fremlagt et direktivforslag, der skal gennemføre et i n- dre marked for pyrotekniske artikler, herunder især fyrværkeri. Formålet med forslaget er at skabe en omfattende, sammenhængende retlig ra  mme på  fællesskabsplan  samt  at  indføre  minimums  sikkerhedskrav.  Direkti v- forslaget  lægger  op  til  en  harmonis  ering  af  kategorisering,  brugen  af standarder samt  godkendelsessystemet for pyrotekniske artikler. Hensig- ten med harmoniseringen er at forbedre produktsikkerheden i kombinati- on med et indre marked for fabrikanter og importø rer. Derudover  udvider  harmoniseringen  anvendelsen  af  CE-mærkningen  til pyrotekniske  artikler,  hvilket  betyder,  at  kun  CE-mærkede  pyrotekniske artikler kan markedsføres i EU .  Under hensynet til den offentlige sikker- hed kan staterne sætte højere krav til både begrænsning i markedsføring af  bestemte  kategorier  af  fyrværkeri  samt  opre  tholdelse  af  en  højere mindstealder i forbindelse med salg af fyrværkeri. Forslaget  vurderes  at  medføre  mindre  ændringer  i bekendtgørelse  nr. 1061 af 10/11/2005 om fyrværkeri og andre pyrotekniske a  rtikler. 1. Baggrund og indhold Kommissionen  har  den  11.  oktober  2005  fremlagt  et  forslag  til  Europa- Parlamentets og Rådets direktiv om markedsføring af pyrotekniske   artikler, KOM(2005) 457 endelig. Retsgrundlaget for direktivforslaget er traktatens artikel 95 om gennemførelsen af det indre marked . Rådet skal træffe beslu   t- ning om forslaget ved kvalificeret flertal i fælles    beslutningstagen med Eu- ropa-Parlamentet, jf. traktatens artikel 251. Forslagets formål er  at skabe en omfattende, sammenhængende retlig ra  m- me på f ællesskabsplan,   samt at indføre minimums si kkerhedskrav for at: sikre fri bevægelighed for pyr  otekniske varer inden for EU forbedre  den  generelle  beskyttelse  af  forbrugere  og  professionelle brugere bidrage til en reducering af antallet af ulykker med fyrvæ  rkeri harmonisere de gældende sikkerhedskrav i medlemsstate  rne. 6. marts 2006 JR/JEV
2/6 Anvendelsesområde Forslaget finder anvendelse på pyrotekniske artikler.  Ved pyrotekniske ar- tikler forstås  artikler, der indeholder stoffer eller en blanding af stoffer be- regnet til at udvikle varme, lys, lyd, gas eller røg eller en kombination he raf ved hjælp af kemiske reaktioner, der holder sig selv i gang. Det drejer sig f.eks. om fyrværkeri og   udlø sermekanismer til airbags. Pyrotekniske artikler, der er beregnet til de væbnede styrkers el  ler politiets brug og til anvendelse i fly, eller som relaterer sig til EU-regler om sikker- hedskrav  til  legetøj,   er  undtaget  fra  forslagets  anvendelsesområde.   Derud- over finder forslaget ikke anvendelse på e ksplosivstoffer til civil brug, ud- styr på skibe el ler i relation til ammunition. Direktivforslaget giver fortsat medlemsstaterne muligheden for at begrænse markedsføring af bestemte kategorier af fyrværkeri eller muligh   eden for at opretholde  en  højere  mindstealder  i  forbindelse  med  salg  af  fyrværkeri  til forbrugere. Begge dele sker under hensynet til den offentlige sikkerhed. Kategorisering og markedsføring Pyrotekniske  artikler  skal  kategoriseres  efter  anvendelse,  formål  og  risiko. Kategorisering sker i fire kategorier for fyrværkeri og to for andre pyr  otek- niske artikler. Der er tale om følgende kategorier: 1.    Fyrværkeri  forbundet  med  lav  risiko,  som  er  beregnet  til  anve  n- delse i fysisk begrænsede områder, herunder fyrværkeri til inde n- dørs brug i boliger . 2.    Fyrværkeri forbundet med lav risiko, som er beregnet   til udendørs anvendelse i fysisk begrænsede områder   . 3.    Fyrværkeri   forbundet   med   me  llemhøj   risiko,   som   er   beregnet udendørs anvendelse i større, fysisk åbne omr   å der. 4.    Fyrværkeri  forbundet  med  høj  risiko,  som  er  beregnet  til  kun  at blive  anvendt  af  personer  med  ekspertviden,  almindeligvis  kendt som "fyrværkeri til professionel anvende  lse". Kategorier for andre pyrotekniske artikler: 1.    Andre pyrotekniske artikler end fyrværkeri, som er forbundet med lav risiko. 2.    Andre  pyrotekniske  artikler  end  fyrværkeri,  som  er  be  regnet  til kun at blive håndteret eller anvendt af personer med ekspertv iden. Fabrikanten pålægges at sikre, at     pyrotekniske  artikler,  der  er  omfattet  af dette direktiv, opfylder de for dem gældende væsentlige sikkerhedskrav i bilag I. Bilaget indeholder krav om, at en række   oplysninger og egenska- ber skal tages i betragtning eller afprøves, når det er relevant.   Der kan ge- nerelt være   tale om konstruktioner og særlige karakteristika   samt produk- tets  følsomhed  over  for  normal  transport,  vand  eller  temperaturen ,  hvis det  påvirker  sikkerheden.   Derudover  er  der  en  række  mere  specifikke
3/6 krav  for  grupperne  fyrværkeri,  andre  pyrotekniske  artikler  og  antænde l- sesordninger. Fabrikanten skal som minimum være repræsenteret i EU med en bemy n- diget  repræse  ntant.  Fabrikanterne  af  pyrotekniske  artikler  skal  indlevere varen  til  et  bemyndiget  organ  med  henblik  på  overensstemmelsesvurd e- ring  og  anbringe  CE-mærkning  og  etikette  på  den  pyrotekniske  artikel  i overensstemmelse med direktivet. Medlemsstaterne skal sikre, at pyrotekniske artikler kun markedsføres, hvis de overholder kravene i dette direktiv, er CE-mærkede og   tilfredsstiller de krav, der stilles i forbindelse med overensstemmelsesvurderingen. Medlemsstaterne  må  ikke  begrænse  markedsføringen,  medmindre med- lemsstaterne  træffer  foranstaltninger,  der  er  berettiget  af  hensyn  til  den offentlige  sikkerhed,  med  henblik  på  at  begrænse  anvendelsen  og/eller markedsføringen af kategori 2 - og kategori 3-fyrværkeri. Aldersgrænser Forslaget indeholder forskellige aldersgrænser for t  illadelse til køb af fo r- skellige kategorier af fyrværkeri.   Ifølge forslaget må   pyrotekniske artikler ikke  sælges  eller  stilles  til  rådighed  for  personer     under  følgende  alder s- grænser. Kategori Minimumsalder   for køb og anve ndelse Fyrværkeri kategori 1 12 å r Fyrværkeri kategori 2 16 år Andre pyrotekniske kat. 1 og fyrværkeri kat  . 3 18 år Andre pyrotekniske kat. 2 og fyrværkeri kat. 4 Professionelle Medlemsstaterne  har  ret  til  at  fastsætte  strammere  restriktioner,  hvis  de finder det nødve ndigt. Standarder og overensstemmelsesvurdering Direktivet baseres på standarderne for området,   hvilke de europæiske sta  n- dardiseringsorganisationer løbende udvikler og vedligeholder. Når produ  k- tet overholder disse standarder anses det for sikkert. Kommissionen offentliggør referencerne til sådanne harmoniserede sta  n- darder  i  Den  Europæiske  Unions  Tidende  og  medlemsstaterne  offentli  g- gør referencerne til de nationale standarder, der vedtages til gennemføre  l- se af de harmoniserede standarder, i Den Europæiske Unions Tidende. Ved attestering af pyrotekniske artiklers overensstemmelse skal fabrikan- ten følge en af følgende proced  urer for overensstemmelsesvurdering: (a) EF-typeafprøvning ( modul B i den globale metode, hvor et bemyn- diget  organ  efterviser,  at  et  parti  af  fyrværkeriet    er  i  overensstem-
4/6 melse  med  de  væsentlige  krav  i  direktivet  og  udsteder  en  EF  - typeafprøvningsattest )  i  kombination  med  en  procedure,  hvorved fabrikanten  garanterer  og  erklærer,  at  de  pågældende  pyrotekniske artikler  er  i  overensstemmelse  med  typen  som  beskrevet  i  EF- typeafprøvningsattesten .  Det  er  fabrikantens  eget  valg,  hvilken  af følgende procedurer der beny ttes: typeoverensstemmelse (modul C,  eftervisning ved stikprøveu d- tagning) kvalitetssikring af produktionen (modul D, brug af et godkendt kvalitetssikringssystem  for  produktion  og  slutkontrol  som  fx ISO 9000 til at styre produktionen) kvalitetssikring  af  produktet  (modul  E,  anvendelse  af  et  god- kendt  kvalitetssystem  for  slutkontrol  og  prøvning  af  de  pyr o- tekniske artikler) produktverifikation (modul F, der er verifikation ved kontrol og prøvning af hver e nkelt pyroteknisk artikel). (b) Enhedsverifikation  (modul  G,  hvor  det  bemyndigede  organ  under- søger   den   pyrotekniske   artikel   og   gennemfører   prøvninger,   iht. standarder, eller tilsvarende prøvninger for at sikre,  at den er i over- ensstemmelse med de relevante krav i direktivet). Medlemsstaterne skal udpege bemyndigede organer, der foretager overens- stemmelsesvurderingen. Mærkning CE-overensstemmelsesmærkningen    skal  anbringes  synligt,  letlæseligt  og således, at de n ikke kan slettes, på de pyrotekniske artikler , på en mærk   e- plade eller –   hvis det ikke er muligt – på     emballagen. Derudover skal py- rotekniske artikler mærkes korrekt på det officielle sprog i det land, hvor den sælges til fo  rbrugerne. Mærkningen  af  pyrot  ekniske  artikler  skal  som  minimum  indeholde  op- lysninger om navnet på fabrikanten eller dennes bemyndigede repræse   n- tant,  artiklens  navn  og  type,  minimumsaldersgrænse,  kategori  og  brug  s- anvisning  samt  sikkerhedsafstand,  hvor  dette  er  relevant.  Mærkningen skal  også  indeholde  oplysning  om  fareklasse  i  he nhold  til  FN/ADR- klassifikationssystemet. Beskyttelsesklausul Hvis en medlemsstat har en velunderbygget antagelse om, at en pyrotek- nisk  artikel  ikke  opfylder  kravene  i  direktivet  afholder  Kommissionen hurtigst  muligt  samråd  med  de  berørte  parter.  Efter  samrådet  fastslår Kommissionen, om de foranstaltninger, medlemsstaten har truffet, er vel- underbyggede eller ikke og meddeler sin afgørelse til alle relevante int e- ressenter.
5/6 Hvis en pyroteknisk artikel ikke  er i overensstemmelse med sikkerheds- kravene  og  er  forsynet  med  CE-mærkningen,  træffer  den  kompetente medlemsstat  de  fornødne  foranstaltninger  over  for  den,  der  har  anbragt mærkningen, og underretter Kommi  ssionen herom. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentets holdning forelægger   endnu ikke. 3. Nærhedsprincippet Lovgivning  om  markedsføring  og  anvendelse  af  pyrotekniske  artikler  er  i øjeblikket et nationalt anliggende i EU, og følge  rne af forskelle i lovgivnin- gen skaber hindringer for handelen inden for EU. Det er derfor Kommissionens hensigt at skabe et reelt indre marked for be- stemte kategorier af pyrotekniske artikler og indføre væsentlige sikke   rheds- krav. Dette er kun muligt gennem et direktiv eller en forordning. Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprinci  p- pet, idet det er muligt for medlemsstaterne at tage højde for den brug af p y- rotekniske artikler, som er gængs i landet. For Danmarks vedkommende b  e- tyder det, at erfaringerne fra katastrofen i Seest fortsat kan implementeres. 4. Gældende dansk ret Fyrværkeri  reguleres  i    fyrværkeril  oven,  der  indeholder  bestemmelser  om fremstilling, indførsel, anvendelse, erhvervelse og overdragelse af fyrværk   e- ri med hjemmel til at fastsætte nærmere bestemmelser he rom. Bekendtgørelse  nr. 1061 af 10/11/2005 om fyrværkeri og andre pyrotekn  i- ske artikler refererer til ovennævnte lov og indeholder de m  ere specifikke bestemmelser om, hvilke krav fyrværkeri skal overholde.    Dansk lov inde- holder ikke detailkrav til andre anordninger end fyrværkeri. 5. Hør ing Direktivforslaget  er  sendt  i  høring  i   specialudvalget  for  Konkurrenceevne og  vækst  ,  samt  andre  relevante  organisationer  med  frist  til  den  15.  marts 2006.  Der  vil  blive  fremsendt  et  supplerende  notat  om  resultatet  af  høri n- gen. 6. Andre landes holdninger Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget. 7. Foreløbig dansk holdning Danmark er generelt positiv over for en fællesskabsretlig regulering af ma  r- kedsføring af pyrotekniske artikler , idet ensartede og strengere regler til den tekniske fremstilling af fyrværkeri   kan medvirke til et mere ensartet udbud af sikkert fyrværkeri  . 8. Lovgivningsmæssige eller stat  sfinansielle konsekvenser
6/6 Direktivforslagets  krav  om  CE-mærkning  vil  medføre  en  ændring  i  b e- kendtgørelse nr. 1061 af 10/11 /2005 om fyrværk  eri og andre pyrotekniske artikler, idet bekendtgørelsen ikke i dag  indeholder bestemmelser herom. Forslagets regler om aldersgrænser, t  ekniske krav til fyrværkeriets virk  e- måde/sikkerhed ,  mærkning  og  overensstemmelse  med  europæiske  sta n- darder skønnes ikke  at få lovgivningsmæssige konsekvenser, da re   glerne allerede findes i dansk ret. Forslaget skønnes ikke at ville have  statsfinansielle konsekvenser for Dan- mark. 9. Samfundsøkonomiske kons ekvenser Direktivforslaget har til hensigt at harmonisere de væsentli  gste sikkerheds- krav for pyrotekniske artikler samt sikre, at pyrotekniske artikler, der ikke lever op hertil, ikke markedsføres i EU. Det skønnes, at forslaget kan me  d- virke til en øget forbrugerbeskyttelse, idet antallet af ulykker forårsaget af funktionsfejl ved fyrvæ  rkeri vil blive minimeret. En  harmonisering  vil  desuden  være  til  gavn  for  virksomhederne  og  sikre bedre  konkurrencevilkår  for  europæiske  virksomheder.  Forslaget  skønnes ikke  at  medføre  nogen  nævneværdige  administrative  konsekvenser  for  e r- hvervslivet. 10. Tidligere forelæggelse for Folk  etingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europau  dvalg. Grundnotatet er samtidig oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg.