GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag til indførelse af foreløbig antidumpingtold på import af visse lædersko fra Kina og Vietnam. Kommissionens dok. AD 499 af 22. februar 2006. Resumé Kommissionen  har  fremlagt  forslag  om  indførelse  af  foreløbig  antidu  m- pingtold på import af visse lædersko fra Kina og Vietnam.  Børnesko og visse sportssko fritages. Den foreløbige antidumpingtold er gældende fra den 7. april til den 7. oktober og indføres i perioden gradvis til 1 9,4 % for Kina og 16,8 %  for Vietnam. Rådet træffer senest 7. oktober beslutning om indførelsen af en endelig 5 -årig a ntidumpingtold. Forslaget om indførelse af antidumpingtold skal bidrage til at udligne den skade, som en række sydeuropæiske skoproducen ter mener at væ  re blevet påført som konsekvens af dumpet import af sko fra Kina og Vie  tnam. Forslaget er i modstrid med dansk interesse på området, og regeri  ngen vil arbejde for, at der ikke indføres antidumpingtold. 1. Baggrund og indhold Kommissionen  har  fremlagt  et  forslag  om  at  indføre  foreløbig  antidu  m- pingtold på import af visse lædersko fra Kina og Vietnam. Den foreløbige antidumpingtold er gældende fra den 7. april til den 7. o  ktober, hvorefter Rådet  træffer  beslutning  om  indførelsen  af  en  endelig  5 -årig  antidu m- pingtold. Forslaget om indførelse af antidumpingtold er fremlagt på baggrund af en klage fra en række sydeuropæiske skoproducenter om voldsom dumping af sko fra Kina og Vietnam. Kommissionen iværksatte i juli 2005 en u  n- dersøgelse om påstået    dumping og har nu konkluderet, at der er foregået dumping  fra  de  nævnte  lande,  og  at  denne  har  påført  EU's  producenter skade, som i mindre grad gør dem i stand til at konkurrere på lige vi  lkår. 28. februar 2006 /2005-222-167 /sml-ebst
2/3 Forslagets indhold Forslaget, der har hjemmel i Traktatens artikel 133 om handel, omfatter: 1.    Gradvis indfasning af den foreløbige antidumpingtold fra 7. april til 7. oktober, hvorefter Rådet skal tage stilling til indførelse af endelig a  n- tidumpingtold  i  en  5-årig  periode.  Den  foreløbige  antidumpingtold indfases i 4 perioder til 19,4 % for Kina og 16,8 % for Vietnam. 2.    Børnesko og visse sportssko fritages for antidumpingtold, da det ikke vurderes i fællesskabets interesse, hhv. fordi børnefamilier påføres en væsentlig meromkostning, og fordi sportssko ikke længere prod uceres i EU. Indførelse af antidumpingtold på import af produkter fra tredjelande sker i  medfør  af  EU's  antidumping-basisregulering  (RFO  nr.  384/96).  Kom- missionen  har  kompetence  til  at  indføre  midlertidig  antidumpingtold  af seks måneders varighed efter fo rudgående drøftelse i EU’s antidumpin   g- komite. Endelig antidumpingtold skal vedtages med simpelt flertal i Mi- nisterrådet og kan gælde i op til fem år.   Forslaget  skal  drøftes  med  medlemslandene  i  EU's  antidumpingkomite den 9. og den 21. marts 2006. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet skal ikke høres i sager, der omhandler handelsforhold med tredjelande. 3. Nærhedsprincippet Som  følge  af  fællesskabskompetencen  på  området  er  vurd eringer  om nærhedsprincippet ikke relevante  . 4. Gældende dansk ret Forslaget  vurderes  ikke  at  have  betydning  i  forhold  til  gældende  dansk ret. 5. Høring Sagen  har  løbende  været  drøftet  med  i  Handelspolitisk  Specialudvalg med  deltagelse  af  erhvervsorganisationerne,  senest  den  27.  januar  2006, hvor  der  var  deltagelse  af  Dansk  Industri,  Dansk  Handel  &  Service (DH&S),  HTS-I,  Dansk  Textil  Union  og  Dansk  Textil  &  Beklædning. Forslaget har senest været drøftet på møde den 24. februar 2006 mellem Erhvervs-  og  Byggestyrelsen  og  repræsentanter  fra  den  danske  skobra  n- che:   Shoe-D-Vision,   DH&S,   HTS-I,   Euro   Sko,   Dansk   Supermarked, Dansk   Textil   Union,   Danmarks   Sportshandler   Forening,   Danmarks
3/3 Skobranche  Forening,  ECCO  Sko  samt  Sportsbranchens  Leverandørfo r- ening. Der har på disse møder været tilkendegivet bred opbakning til re- geringens linie i sagen. 6. Andre landes holdninger Forslaget har endnu ikke givet anledning til udmeldinger fra andre med- lemslande.  Forslaget  skal  drøftes  med  medlemslandene  i  EU's  antidum- pingkomite den 9. og den 21. marts 2006. 7. Foreløbig dansk holdning Forslaget  er  i  modstrid  med  den  generelle  danske  handelspolitiske  linie om  øget  frihandel.  Det  er  vurderingen,  at  det  hverken  er  i  de  danske skoproducenters,  importørers,  skohandlernes  eller  forbrugernes  interesse at indføre en antidumpingtold, der både vil begrænse udbuddet og medfø- re højere priser på sko. Indførelse af antidumpingtold vil medføre ekstr a- omkostninger for de danske skoproducenter og importører, der for længst har outsourcet deres produktion til bl.a. Kina og Vietnam. Antidumping- told  vil  desuden  kunne  medføre  et  reduceret  sortiment  i  detailleddet  og derigennem  få  en  negativ  påvirkning  for  omsætningen.  I  sidste  ende  vil det være forbrugerne, der helt eller delvist vil komme til at betale regni  n- gen for indførelse af antidumpingtold.   8. Lovgivningsmæssige o  g statsfinansielle konsekvenser Forslaget  skønnes  ikke  at  have  l ovgivningsmæssige  og  statsfinansielle konsekvenser. Dog må det forventes, at d e øgede toldindtægter    som følge af forslaget vil bidrage til EU’s budget. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Antidumpingtolden  forventes  at  medføre  stigende  priser  for  forbrugerne på en række sko, for Danmarks vedkommende svarende til et beløb på op til  60  mio.  kr.  årligt.  Det  samlede  velfærdstab  for  EU  skønnes  ifølge Økonomi  - og Erhvervsministeriets beregninger at væ  re ca. 2 mia. kr. å r- ligt. 10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet Forslaget  skønnes  ikke  i  sig  selv  at  have  væsentlige  administrative  ko   n- sekvenser for erhvervslivet. 11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget er ikke tidligere forelagtFolketingets Europaudvalg.