9. marts 2006 6. kontor Notat om udvalgte sager på ECOFIN den 14. marts 2006 Nedenfor følger et uddybende notat om de punkter på dagsordenen for rådsmø- det (ECOFIN) den 14. marts 2006, som er relevante for Folketingets Erhvervs- udvalg. Der henvises i øvrigt til materiale oversendt til Folketingets Erhvervsudvalg den 6. marts 2006.   “Key Issues” papiret   vedr. de overordnede økonomisk  -politiske retningslinier (BEPG) og de nationale reformprogrammer (dagsordenspunkt 1a) I det nye udkast til ECOFIN’s Key Issues Paper er teksten komprimeret og foku- seret  i  forhold  til  det  første  udkast,  som  Erhvervsudvalget  blev  orienteret  om  i forbindelse med samrådet den 9. februar 2006.  Hovedbudskaberne er generelt de samme, herunder blandt andet at fokus nu bør koncentreres på implementering af de skitserede reformer i landenes nationale reformprogrammer, og at nye kvantita- tive udgiftsmålsætninger ikke vil være gavnlige for reformprocessen, samt at multi- lateral overvågning fortsat gennemføres hvert år.   Til det nye udkast til Key Issues Paper er der knyttet et anneks med hovedkonklu- sionerne  fra  EPC’s  landeeksamination  den  13.  februar.  Herfra  kan  særligt  frem- hæves konklusionen om, at det i flere medlemslande er nødvendigt at gøre mere for  at  sikre  holdbare  offentlige  finanser  i  lyset  af befolkningsaldringen,  og at  en række  medlemslande  bør  gennemføre  yderligere  reformer  af  skatte-  og  overfør- selssystemer samt øge anvendelsen af aktive arbejdsmarkedspolitikker for at styrke beskæftigelsen og arbejdskraftmobiliteten. En anden hovedkonklusion er, at med- lemslandene bør gøre mere for at fjerne uberettigede konkurrencebegrænsninger. Det er forventningen, at et endeligt Key Issues Paper godkendes på ECOFIN den 14. marts 2006.   Den Europæiske Investeringsbanks (EIB) bidrag til vækst og beskæftigelsesin i- tiativer (dagsordenspunkt 1b) Der ventes på rådsmødet endnu en drøftelse af EIB’s rolle i EU’s bestræbelser på at fremme vækst og beskæftigelse. Drøftelsen er et led i forberedelsen af DER den 23.-24. marts.   EIB’s forslag fokuserer på nye investeringer inden for primært tre områder: forsk- ning og udvikling, herunder energieffektivitet, små og mellemstore virksomheder
2 samt  infrastruktur.  EIB  pointerer,  at  forslagets  merværdi  opnås  bl.a.  gennem  en øget risikoprofil.   Drøftelsen ventes at tage udgangspunkt i en kort note udarbejdet af EFC på bag- grund af information fra EIB til brug for DER. I noten lægges der bl.a. op til, at: 1. DER skal byde EIB’s initiativ velkommen, under hensyn til den fælles be- sluttede ramme vedr. EIB’s kapitalforøgelse – dvs. ingen stigning før 2010. 2. EIB implementerer de foreslåede finansielle instrumenter og øger kvaliteten af sine operationer på basis af egne ressourcer, og 3. medlemsstaterne skal undersøge de dele af initiativet, der finansieres over EU’s budget.     Bankens egen indsats er ikke forudsat at indebære merudgifter, idet der er tale om omprioriteringer  inden  for  EIB’s  gældende  rammer,  herunder  brug  af  bankens overskud samt modsvarende reduktioner på andre områder. For så vidt angår den mulige medfinansiering over EU’s budget under de finan- sielle perspektiver 2007-2013 vil dette blive besluttet ved fastlæggelsen af de kon- krete  retsakter.  Spørgsmålet  indgår  i  de  aktuelle  forhandlinger  mellem  Rådet  og Parlamentet om de finansielle perspektiver 2007-2013.   Fra dansk side støtter vi overordnet EIB’s forslag til udlånsvirksomhed på de tre prioritetsområder  via  en  målrettet  lånepolitik  inden  for  de  eksisterende  rammer. Det er dog vigtigt, at omfanget af medfinansieringen over EU’s budget præciseres og nøje overvejes i forhandlingerne om de finansielle perspektiver.   Fra dansk side vil der blive lagt vægt på, at den øgede risikoprofil ikke bør skabe usikkerhed om finansieringen af bankens øvrige aktiviteter eller, at EU’s og med- lemslandenes  budgetter  ikke  påføres  øget  tabsrisiko.  Det  er  desuden  vigtigt  at sikre størst mulig risikodeling med de private investorer.    Bedre regulering –  måling og reduktion af administrative byrder i EU  (dagsor- denspunkt 1c) Arbejdet med bedre regulering i EU har gjort store fremskridt i det seneste år. Det er blandt andet blevet besluttet, at der skal udvikles en fælles metode til at måle de administrative byrder, der følger af EU-reguleringen. Kommissionen har nu fremlagt en fremskridtsrapport for dette arbejde, som skal drøftes af ECOFIN. Kommissionen vil igangsætte et pilotprojekt, som skal give erfaringer  med,  hvordan  måling  af  administrative  byrder  kan  benyttes  i  forenk- lingsarbejdet.
3 Danmark støtter denne indsats og vil særligt støtte, at der i EU-regi på sigt bliver opstillet  kvantitative  mål  for  reduktion  af  de  administrative  byrder  på  udvalgte reguleringsområder. Arbejdet med bedre EU-regulering er ikke en tilbagerulning af vores høje beskyt- telsesniveau mht. miljø, sundhed og forbrugere mv. Udfordringen er at finde bed- re måder til at opnå de samme mål.