GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens  forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv om  fælles  regler  og  standarder  for  organisationer,  der  udfører  i   n- spektion  og  syn  af  skibe,  og  for  søfartsmyndighedernes  aktiviteter  i forbindelse dermed (Klassedirektivet) - KOM(2005) 587 af 23. januar 2005 Resumé Formålet  med  forslaget,  som  ændrer  og udvider  det  gældende  dire  ktiv 94/57/EF, er at højne kvaliteten af og øge kontrollen med de a  nerkendte klassifikationsselskaber, der på vegne af medlemsl andenes søfartsadmin i- strationer udfører syn og inspekt ioner af skibe. Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser.   Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige statsfinansielle konsekvenser og fo r- ventes at få  begrænsede økonomiske konsekven   ser for erhvervet. Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske kons ekvenser, men skønnes at have en positiv miljømæssig virkning. 1. Baggrund og indhold Kommissionen   fremlagde   den   23.   november   2005   den   3.   søsikke r- hedspakke.  I  modsætning  til  ERIKA  I  o  g  ERIKA  II  pakkerne  er  den  3. søsikkerhedspakke  ikke  fremlagt  som  opfølgning  på  en  konkret  større ulykke. Formålet med pakken er imidlertid fortsat målrettet forebyggelse af ulykker til søs samt at sikre en tilstrækkelig opkl   aring og opfølgning på sådanne  ulykker. Kommissionens forslag om ændring og udvidelse af reglerne for de org  a- nisationer, der udfører inspektioner og syn af skibe på vegne af medlem  s- landenes  søfartsadministrationer  (klassifikationsselskaber)  indgår  som  et af  søsikkerhedspakkens  7  konkr ete  forslag  til  retsakter.  Forslaget  har  til formål at sikre bedre kontrol med klassifikationsselsk aberne. Forslaget er den 31. januar 2006 fremsendt i dansk sprogversion. Forsla- get er fremlagt med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, og kan vedta- ges med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles b  eslutningstagen i artikel 251. 24. februar 2006 /jj
2/5 Med  henblik  på  opfyldelse  af  de  i  FNs  internationale  søfartsorganisation, IMO, vedtagne konventioner skal det land, hvor skibet er registreret (flag- staten) sikre, at skibet synes og udstyres med certifikater som dokumentati- on herfor. Grundet skibsfartens globale karakter vælger mange flagstater, at bemyndige de internationalt opererende klassifikationsselskaber til at udføre syn  og  udstede  certifikater  på  myndighedernes  v egne.  Danmark  har  også benyttet sig af denne mulighed bl.a. i forbindelse med konstruktionsmæss  i- ge områder om bord på lastskibe. Forslaget vedrører en udbygning af den eksisterende  regulering  af  de  såkaldte  anerkendte  klassifikationsselskaber, der opererer på vegne af fla gstaterne i EU. Forslaget er således en konsolideret og lettere tilrettet udgave af det eks i- sterende   direktiv   94/57/EF   (klassedirektivet)   med   senere   æ  ndringer1. Herudover indeholder forslaget en række nye elementer. Det væsentligste ind  hold af forslaget er en skærpelse af   anerkendelseskri- terierne.  Det  foreslås  således,  at  kriterierne  i  højere  grad  fokuserer  på kvaliteten af de opgaver, selskabet udfører, og dets præst   ationer i relation til sikkerhed og miljø frem for som hidtil på  antall  et og størrelsen  af de skibe, som selskabet håndterer. Et  andet  skærpet  element  i  anerkendelseskriterierne  er,  at  selsk  aberne bruger egne inspektører  eller låner inspektører fra andre anerkendte kla  s- sifikationsselskaber. Tidligere var brugen af eksterne konsulenter mulig. For at sikre størst mulig effekt har Kommissionen foreslået, at klassifikat  i- onsselskabernes indsats bliver vurderet og anerkendt på baggrund af klass i- fikationsselskabets samlede flåde (globalt)  og ikke kun på baggrund af sk i- be under medlemsstaternes flag. Det  foreslås,  at  kvaliteten  af  klassifikationsselskabernes  virksomhed  l ø- bende  vurderes  af  Kommissionen.  Denne  vurdering  skal  ikke  erstatte, men supplere den kontrol, som medlemsstaterne allerede udfører i dag. Kommissionen vil, gennem planlagte periodiske besøg samt stikprøveko  n- trol, indhente dokumentation for at vurdere, om klassifikationsselskabet har udført  dets  arbejde  korrekt  og  i  den  forventede  kvalitet.  Det  foreslås,  at Kommissionen skal have adgang til at gå om bord på skibe,   herunder også på tredjelandes skibe, samt have adgang til selskabernes regionale kontorer. Den  medlemsstat,  der  oprindeligt  har  indstillet  selskabet  til  anerkendelse, kan bistå Kommi ssionen. Efter  forslaget  skal  klassifikationsselskaberne  oprette  en  fæll  es  kontrolin- stans bestående af repræsentanter udpeget, men uafhængige af klassifik a- tionsselskaberne.  Den  fælles  kontrolinstans  skal    blandt  andet  påse,  at  de 1 Kommissionens direktiv 97/58/EF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/105/EF samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/84/EF.
3/5 enkelte klassifikationsselskabers kvalitetssikringssystemer evalueres. Den fælles  kontrolinstans  sk  al  underkastes  Kommissionens  løbende  vurdering. Kommissionen aflægger rapport til medlemsstaterne om resultaterne og o  p- følgningen af vurd eringen. Klassifikationsselskaberne  skal  endvidere  udvide  samarbejdet  med  hin- anden og øge koordinationen på teknisk r  egelniveau. Sigtet hermed er at skabe større konsistens i fortolkningen af internationale konventioner og større  forenelighed  mellem  selskabernes  regler  med  henblik  på  at  skabe gensidig anerkendelse af deres egne tekniske klassecertifikater. Forslaget læg  ger endvidere op til, at Kommissionen kan fastsætte sankti  o- ner  over  for  klassifikationsselskaberne,  hvis  anerkendelseskriterierne  ikke bliver overholdt. Anerkendelsen kan suspenderes eller tilbagekaldes, hvis et selskab ikke længere o  pfylder kravene for anerkendelsen, eller det ikke efterlever sine forpligtelser med hensyn til sikkerhed og miljø.  Beslutnin- ger herom træ  ffes af Kommissionen og medlemsstaterne i fællesskab efter forskriftsproceduren. Som  noget  nyt  foreslås,  at Kommissionen  får  muli  g- hed for at tildele det enkelte klassifikationsselskab bødestraf . Det er op til Kommissionen at træffe beslutning om bødestraf samt størrelsen heraf. B ø- den kan dog maksimalt udgøre 10 % af selskabets årlige omsætning. De d e- taljerede regler for gennemførelsen af bestem melsen træffes af Kommissi  o- nen og medlemsstaterne i fællesskab efter forskriftpr  oceduren. Endelig foreslås mindre tekniske tilpasninger af direktivet. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentets behandling af sagen, jf. traktatens artikel 251, er end- nu ikke indledt. 3. Nærhedsprincippet I  sin  begrundelse  fremhæver  Kommissionen,  at  en  indsats  på  fælle s- skabsplan  vil  kunne  sikre  den  frie  udveksling  af  tjenesteydelser  (syn  og inspektioner) på et højt og ensartet sikkerhedsniveau i hele Fællessk abet. Det er regeringens opfattelse, at nærhedsprincippet er overholdt. Skibstr  a- fikken  er  i  vid  udstrækning  international,  og  en  effektiv  kontrol  med  de omtalte  klassifikationsselskaber  vil  derfor  bedst  kunne  foretages  på  fæ   l- lesskabsniveau. 4. Gældende dansk ret Syn af skibe sker i medfør af lov om sikkerhed til søs  , jf. lovbekendtgørelse nr. 627 af 26. juli 2002 med senere ændringer.   Hjemlen til at lade klassifi- kationsselskaber  eller  andre  udføre  syn,  herunder  at  foretage  beregninger, undersøgelser og opmåling af skibe   samt til at udstede de tilknyttede inter- nationale certifikater på S ø fartsstyrelsens vegne, fremgår af § 22. I henhold til Søfartsstyrelsens tekniske forskrift nr. 5 af 9. august 2002 om anerke n- delse  og  autorisation  af  organisationer,  som  udfører  inspektio n  og  syn  af
4/5 skibe,  sker  dette  i  overensstemmelse  med  direktiv  94/57/EF  med  senere ændringer  . 5. Høring Forslaget har været sendt i skriftlig høring    hos medlemmerne i Specialud- valget  for  skibsfartspolitiske  spørgsmål,  hvor  søfartserhvervets  parter  er repræsen  teret. Der var tale om en indledende samlet høring af hele den 3. søsikkerhedspakke  på  baggrund  af  de  engelske  versioner  af  forslagene. Endvidere har Kommissionens forslag været sendt i høring hos    klassifika- tionsselskaber anerkendt af Søfart sstyrelsen. Danske Maritime henleder opmærksomheden på den mulige sa   mmenhæng med  udstyrsdirektivet2  og  ser  gerne  en  sådan  sammenhæng  tydeliggjort. Danske Maritime anbefaler tillige en række mindre omformuleringer i fo  r- slaget.  Endelig  anbefales  det,  at  der  for  mindre  forseelser  indføres  mindre strenge sanktioner. Danmarks Rederiforening har ingen umiddelbare kommentarer til forslaget. Klassifikationsselskabet Nippon Kaiji Kyokai finder det væsentligt, at d  i- rektivets  bestemmelser  bliver  praktisk  anvendelige.  Selskabet  er  herud- over betænkelig ved indførelsen af et bødesystem, oprette lsen af et fælles organ til kontrol af selskabernes kvalitetsstyringssystemer, samt klassens påtagelse af det økonomiske ansvar i forbindelse med udførelse af opg   a- ver for flagstaten. Klassifikationsselskabet  Germanischer  Lloyd  finder,  at  forslaget  giver Kommissionen  vide  skønsmæssige  beføjelser  i  forbindelse  med  afgøre l- ser om anerkendelse, kvalitetskontrol og sanktioner. Desuden påpeges, at klassifikationsselskaberne ikke får mulighed for at ap pellere en afgø Desuden  finder  selskabet  ikke  forslaget  fremmende  for  den  frie  konkur- rence  imellem  klassifikationsselskaberne,  da  det  lægger  op  til  et  tættere samarbejde og større harmon isering på teknisk regelniveau. Klassifikationsselskabet  Lloyds  Register  finder  det  problematisk,  at  Kom- missionen,  under  egen  kontrol,  vil  oprette  et  fælles  organ,  der  skal  kval  i- tetsmæssigt  vurdere  klassifikationsselskaberne.  Selskabet  mener,  at  et  s  å- dant system skal ligge i internationalt regi og ikke i regionalt. Endvidere er selskabet betænkelig ved Kommissionens forslag om sanktioner. Der vil blive en fornyet høring i Specialudvalget på baggrund af den danske sprogversion. Der vil blive fremsendt et supplerende notat med resultaterne af høringen til Europaudvalget . 6. Andre landes holdninger 2 Rådets direktiv om udstyr på skibe 96/98/EF med senere ændringer
5/5 Rådets  forhandlinger  om  forslaget  er  endnu  ikke  indledt,  og  der  er  derfor ikke kendskab til andre landes holdninger på nuværende tid   spunkt. 7. Foreløbig dansk holdning Danmark  kan  overordnet  støtte  intentionerne  i  direktivforslage t,  herunder forslaget  om  en  skærpelse  af  anerkendelseskriterierne.    Danmark  støtter principielt forslaget om øget fokusering på kvaliteten af klassifikationsse  l- skabernes arbejde og finder, at forslaget kan være med til at fremme kv  a- litetsskibsfart. Danmark finder imidlertid, at forslaget om oprettelse af en fælles  kontrolinstans  til  kontrol  af  klassifikationsselskabets  kvalitet  er uklart. Endvidere forekommer det overflødigt, at Kommissionen skal føre kontrol parallelt med medlemsstaterne.  Fra dansk side er man  endvidere af  principielle  årsager  skeptisk  over  for  forslaget  om,  at  Kommissionen tillægges kompetence til at tildele bøder. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle kons  ekvenser Forslaget skønnes at kræve lovændringer bl.a. med henblik på at gennemf ø- re Kommissionens udvidede kontrolbeføjelser og evt. håndhævelsesbeføje l- ser. Endvidere  skal  Søfartsstyrelsens  tekniske  forskrift  nr.  5  af  9.  august  2002 om anerkendelse og autorisation af organisationer, som udfører inspektion og syn af skibe revideres. Forslaget  forventes  ikke  at  få  nævneværdige  statsfinansielle  konsekve n- ser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Klassifikationsselskaber  er  store  internationale  sammenslutninger,  hvoraf flere  har  lokale  afdelinger  i  Danmark.  Det  kan  ikke  udelukkes,  at  de  nye krav  som  følge  af  direktivforslaget  kan  medføre  øg   ede  omkostninger  for klassifikationsselskaberne. I hvilket omfang dette kan blive tilfældet, heru  n- der hvorvidt rederiernes betaling som følge heraf vil stige, vil blive søgt a  f- klaret. Kommissionen peger i begrundelsen for forslaget på, at reglerne vil få pos  i- tive miljømæssige virkninger på grund af den mindskede r isiko for ulykker og  forurening,  idet  kvaliteten  af  klassifikationsselskabernes  arbejde  søges højnet.  Danmark er enig i den betragtning. 10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet Forslaget  forventes  ikke  at  have  nævneværdige  administrative  kons e- kvenser for erhvervet som følge af ændringerne i forslaget. 11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europ  audvalg Forslaget har ikke tidligere været for  elagt Folketingets Europaudvalg.