GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om rederes erstatningsansvar og om finansiel garanti - KOM (2005)
593 af 23. november 2005
Resumé
Forslaget går ud på, at medlemsstaterne skal genn emføre den såkaldte
Globalbegrænsningskonvention af 1996, der giver mulighed for, at r e-
derne kan begrænse deres ansvar for søretlige krav. Forslaget vil endv i-
dere indføre en tvungen forsikring for erstatningsansvar for skibe over
300 BT, uanset hvilket flag skibet sejler under, samt en tvungen forsikring
til beskyttelse af søfare nde, der er blevet efterladt.
Forslaget vil kræve lovændring. Forslaget vil indebære øgede admin
i-
strative opgaver for myndighederne og skønnes at have statsfinansielle
konsekvenser, der dog ikke kan opgøres på nuværende tidspunkt. Forsl
a-
get vil pålægge rederne øgede omkostninger til forsi
kring og vil indebære
flere administrative byrder for erhvervslivet.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde den 23. november 2005 den 3. sø sikker-
hedspakke bestående af 7 konkrete direktivforslag. I modsætning til de to
tidligere søsikkerhedspakker (ERIKA I og ERIKA II) er denne 3. søsi k-
kerhedspakke ikke fremlagt som opfølgning på en konkret større ulykke.
Formålet med pakken er imidlertid for tsat målrettet forebyggelse af uly k-
ker til søs samt at sikre en tilstrækkelig opklaring og opfølgning på s
å-
danne ulykker.
Kommissionens forslag til nyt direktiv om rederes erstatningsansvar og om
finansiel garanti indgår som et af søsikkerhedspakkens 7 k onkrete forslag til
retsakter. Forslaget er den 31. januar 2006 fremsendt til Rådet i dansk
sprogversion.
Forslaget er fremlagt med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, og kan
vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutning s-
tagen i artikel 251.
27. februar 2006
/DAL