GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om havnestatskontrol 1 - KOM(2005) 588 final af 23. november 2005. Resumé Sigtet med forslaget er at højne søsikkerheden samt at forebygge forur  e- ning fra skibe ved at forstærke og målrette havnestatskontrollen i fælle s- skabet. Det nuværende system for havnestatskontrol foreslås ændret sål e- des,  at  man  i  højere  grad  fokuserer  indsatsen  mod  ”risikoskibe”,  mens kontrollen af kvalitetsskibsfarten lempes. Den intensiverede havnestatskontrol forventes at højne standarden for de skibe, som besejler havnene i Fællesskabet, hvilket på sigt ventes at h   ave en positiv søsikkerheds - og miljømæssig virkning. Forslaget tager udgangspunkt i det gældende direktiv 95/21/E  F om hav- nestatskontrol med senere ændringer. Forslaget skønnes at kræve lovændring. Forslaget har statsfinansielle ko n- sekvenser, idet indførelsen af det skærpede havnestatskontrolsystem forve   n- tes at kræve tilførsel af yderligere 3 årsværk til Søfartsstyre lsen svarende til 1,5 mio. kr. samt udgifter til etablering og drift af en fælles database, som det ikke er muligt at opgøre endnu. Forslaget vurderes ikke at have nævn   e- værdige administrative konsekvenser for erhvervslivet, men det vu  rderes, at det vil medføre visse omkostninger for havnene, hvilket vil blive søgt afkl  a- ret i forbindelse med høringen. 1. Baggrund og indhold Kommissionen   fremlagde   den   23.   november   2005   den   3.   søsikke r- hedspakke bestående af 7 konkrete direktivforslag. I modsætning til de to tidligere søsikkerhedspakker (ERIKA  I og ERIKA II) er denne 3. søsi  k- kerhedspakke ikke fremlagt som opfølgning på en konkret større ulykke. Formålet  med  pakken  er  imidlertid  fortsat  en  målrettet  forebyggelse  af ulykker  til  søs  samt  at  sikre  en  tilstrækkelig  op   klaring  og  opfølgning  på sådanne ulykker. 1 Havnestatskontrol:  Medlemsstatens kontrol af fremmedflagede skibe i sine havne med henblik på  - på stikprøvebasis   - at kontrollere hvorvidt disse overholder de internationale konventioner mv. for skibes sikkerhed, forureningsforebyggelse samt besætningernes leve- og arbejdsvilkår om bord. 27. februar 2006 /TOL
2/6 Kommissionens forslag til nyt direktiv om havnestatskontrol er den 25. ja- nuar 2006 fremsendt til Rådet i dansk sprogve rsion. Forslaget er fremlagt med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, og kan vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutning  s- tagen i artikel 251. Forslaget  er  blandt  andet  fremsat  på  baggrund  af  de  rådskonklusioner, som blev vedtaget under det danske formandskab i december 2002, hvor- efter  Kommissionen  blandt  andet  blev  anmodet  om  at  fremsætte  forslag om tiltag til en forstærket havnestatskontrol  . Forslaget indebærer en regelforenkling, idet det nugældende direktiv med senere  ændringsdirektiver  er  omarbejdet  og  samlet  i  en  enkelt  direkti  v- tekst. Direktivforslaget læg  ger tillige op til indførelse af skærpede krav til ha   v- nestatskontrollen ved såvel ændringer af eksisterende beste   mmelser som indfø Forslaget  tilsigter  at  ændre  på  kriterierne  for  udvælgelse  og  kontrol  af skibe med henblik på at: Alle  skibe  i  international  fart  vil  blive  kontrolleret  ved  anløb  af havne i Fællesskabet. Skibene  kontrolleres  periodisk,  idet  den  intensiveres  for  ”risik o- skibe”,  mens  der  indføres  længere  intervaller  mellem  kontrol  af ”gode” skibe. Kontrolbyrden  fordeles  forholdsmæssigt  mellem  medlemsstate  r- ne. De væsentligste nye elementer er: Skibenes  meldepligt  præciseres,  og    havnemyndighederne  pålæ   g- ges  at  indrapportere  de  skibe,  som  ikke  har  opfyldt  deres  melde- pligt. Lodsers  indberetningspligt2  udvides,  så  den  også  omfatter  skibe der  passerer  fællesskabets  territorialfarvande  uden  at  anløbe  en havn (skibe i transit). 2 Lodser, som under deres almindelige arbejde opdager fejl og mangler, som kan udgøre en risiko for skibets sikkerhed eller havmiljøet, har pligt til at indrapportere dette til havnestatskontrolmyndigheden.
3/6 Det  præciseres,  at  havnestatsmyndigheden  skal    prioritere  kontrol af skibe, der ikke følger IMO’s anbefaling om at tage lods   ved sej- lads gennem indsejlingerne til Østers  ø Muligheden  for  at  udstede  adgangsforbud  til  EU  havne  udvides, idet  Kommissionen  blandt  andet  lægger  op  til  at  forbyde  anløb  i en efterfølgende tidsperiode, uanset om de konstater ede forhold er bragt i orden. Det  præcis  eres,  at  der  skal  ske  stikprøvekontrol  af  besætningens arbejds- og levevilkår. Rederier med dårlige præstationer offentliggøres på en ”sor tliste”. Kravene   til   havnestatsinspektørernes   kompetencer   skærpes   og harmoniseres. Medlemslandene  forpligtes  til  at  sikre,  at  havnestatskontrol  kan gennemføres ua nset tid og sted. Detaljerne i det nye system afventer en endelig bearbejdning i det regio- nale  Paris-MOU3  havnestatssamarbejde.  Det  er  hensigten,  at  de  herefter indarbejdes i direktivet gennem komité-procedure. Sagen forventes sat på dagsordenen med henblik på politisk enighed på Rådsmødet (transport) i juni 2006. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentets behandling af sagen, jf. traktatens artikel 251, er end- nu ikke indledt. 3. Nærhedsprincippet Forslaget er en omarbejdning og styrkelse af allerede eksisterende direk- tiver. Kommissionen  anfører,  at  målene  for  den  planlagte  retsakt  ikke  i  ti  l- strækkelig grad kan opfyldes af medlemsstate  rne af følgende grunde: Havnestatskontrol  har  principielt  til  formål  at  sikre  skibsfartens sikkerhedsniveau  i  en  geografisk  region  gennem  havnestaternes harmoniserede kontrol af skibene. Med  en  regional  handlingsplan  og  en  koordineret  indsats  er  der større mulighed for at reducere omkostningerne og optimere in d- satsen  til  en  effektiv  kontrol  af  skibene.  En  mindre  streng  gen- nemførelse  af  havnestatskontrollen  i  en  medlem sstat  vil  forøge 3 Paris Memorandum of Understanding:   Aftale om fælles ordning om havnestatsko  n- trol indgået mellem 20 europæiske lande (herunder Rusland), samt Island og Canada.
4/6 sikkerhedsrisikoen  og  risikoen  for,  at  der  opstår  bekvemmeli g- hedshavne, som vil skabe uacceptable konkurrenceforvridninger i Fællesskabet. Kommissionen er endvidere af den opfattelse, at forslaget er en styrkelse af det gældende direktiv, og at fællesskabsindsatsen garanterer en harm o- nisering af kontrolprocedurer, bl.a. med hensyn til inspektørernes kvalif i- kationer,  informationsudveksling  og  opfølgning  medlemsstaterne  ime l- lem.   Regeringen finder på det foreliggende  grundlag,  at nærhedsprinci   ppet  er overholdt, da tiltag til en styrket og mere effektiv havnestatskontrol bedst vil kunne gennemføres på fællesskabsniveau. 4. Gældende dansk ret Reglerne  for  gennemførelse  af  havnestatskontrol  på  udenlandske  skibe findes i: Bekendtgørelse nr. 627 af 26. juli 2002 af lov om sikkerhed til søs med senere ændringer. Søfartsstyrelsens  tekniske  forskrift  nr.  7  af  26.  august  1999  om anvendelse af lov om sikkerhed til søs på udenlandske skibe. Søfartsstyrelsens tekniske forskrift nr. 7 af 15. juli 2004 om ha v- nestatskontrol af skibsfart, som implementerer Direktiv 95/21/EF med senere ændringsdirektiver. 5. Høring Kommissionens  forslag  blev  i  december  2005  sendt  til  høring  hos  me d- lemmerne af Specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål. Der var tale om en indledende samlet høring over hele den 3. søsikkerhedspakke på baggrund af de engelske versioner af forslagene. I den indledende høring har  Danmarks Rederiforening udtrykt opbakning til et nyt kontrolsystem, som i højere grad fokuseres mod ”risikoskibe”, samt   i- dig  med  at  kvalitetsskibsfarten  tilgodeses.  Danmarks  Rederiforening  har  i sit høringssvar henvist til sin europæiske brancheorganisation4, som udtryk- ker bekymring over for de skærpede bestemmelser om adgangsforbud samt offentliggørelsen af en ”sortliste” over rederier, som ofte får deres skibe ti l- bageholdt,  idet  foreningen  i  begge  tilfælde  finder  kriterierne  for  stramme. Endelig opfordres der til, at Paris MOU samarbejdet tillægges stø   rre vægt af hensyn til de medlemmer, som ikke er en del af EU, herunder især Canada og Rusland. 4European Community Shipowners' Associations.
5/6 Der vil blive en fornyet høring i Specialudvalget på baggrund af den danske sprogversion. Der vil blive fremsendt et supplerende notat til Europaudval- get, når denne høring er a  fsluttet. 6. Andre landes holdninger Der  har  været  afholdt  en  række  indledende  møder  om  forslaget  i  Rådets Transportarbejdsgruppe. Der har foreløbigt været tale om indledende afkl   a- rende drøftelser. På baggrund af de indledende tilkendegivelser skønnes forslaget   - samlet set - at blive positivt modtaget. De kommende forhandlinger forventes at foku- sere  på  de  dele  af  forslaget,  der  omhandler  fordelingen  af  arbejdsbyrden  i   det nye inspektionssystem, og de skærpede regler om adgangsfo  rbud. Med hensyn til det nye kontrolsystem forventes der tilslutning til, at hoved- elementerne,  som  allerede  har  været  diskuteret  i  Paris  MOU  samarbejdet, medtages i direktivet på nuværende tidspunkt, mens de tekniske og pra   kti- ske elementer først gennemføres på et senere tidspunkt. Forslagene  om  udvidelse  af  lodsers  indberetningspligt  samt  prioritering  af skibe,  der  ikke  følger  IMO’s  lodsanbefalinger,  har  under  de  indledende drøftelser mødt modstand fra flere   medlemsstaters side. 7. Foreløbig dansk holdning Regeringen er overvejende positiv over for Kommissionens forslag. Her- under  støtter  regeringen  forslaget  om  indførelse  af  et  nyt  kontrolsystem, der i højere  grad fokuserer på ”risikoskibe” og tilgodeser kvalitetsskib s- farten. Regeringen vil dog arbejde for, at der skabes en større fleksibilitet i det nye kontrolsystem, blandt andet for at sikre en bedre og mere effek- tiv udnyttelse af medlemsstaternes fælles ressou  rcer. Regeringen  ser  med  forståelse  på  forslagene  om  adgangsforb  ud  og  sort- listning af rederier, men tager dog forbehold over for visse detaljer i disse forslag.  Endvidere er regeringen noget forbeholden over for den udstrakte mulighed for at ændre direktivet gennem   komité-proceduren. Regeringen  har  med  tilfredshed  noteret  Kommissionens  forslag  om  udvi- delsen  af  lodsers  indberetningspligt  samt  forslaget  om,  at  skibe,  som  ikke har fulgt IMO’s anbefalinger om brug af lods ved sejlads gennem indsejlin- gerne til Østersøen, får førsteprioritet for udvælgelse til i nspektion. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser Forslaget forventes at kræve en ændring af lov om sikkerhed til søs, der præciserer, at der kan udstedes anløbsforbud, der gælder i en efterfølge n- de tidsperiode, uanset om de konstaterede forhold er bragt i orden. Det skønnes, at forslaget vil kræve tilførsel af yderligere 3 skibsi nspektør årsværk  til  Søfartsstyrelsen  svarende  til  1,5  mio.  kr.  Det  er  en  følge  af
6/6 forpligtelserne  i  det  nye  kontrolsystem,  hvor  fokus  flyttes  mod  ”risik o- skibe”,  som  forudsætter     mere  omfattende  kontroller.  Endvidere  vil  kon- troller  med  faste  intervaller  medføre  flere  obligatoriske  kontroller  uden for normal arbejdstid, og det vil være nødvendigt at etablere en egentlig vagtordning for at leve op til direktivets krav. Det større ant al obligatori- ske  kontroller  vil  tillige  gøre  det  vanskeligt  at  bevare  den  nuværende fleksibilitet,  hvor  havnestatsinspektører  også  udfører  andre  opgaver.  E   n- delig forventes forslagets øvrige tiltag, eksempelvis de skærpede krav til skibsinspektørernes uddan nelse og træning, at betyde et forøget ressou   r- ceforbrug. Indførelsen  af  det  ændrede  kontrolsystem  forudsætter  etablering  af  en fælles database i regi af Paris MOU. Der foreligger endnu ikke oplysni  n- ger om etablering af databasen og de omkostninger, som de enkelte med- lemslande skal udrede i forbindelse hermed via de nationale budgetter. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Den intensiverede havnestatskontrol forventes at højne standarden for de skibe, som besejler havnene i Fællesskabet, hvilket på sigt ventes    at have en positiv søsikkerheds - og miljømæssig virkning. 10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet Forslaget  om,  at  havnenes  rapporteringspligt  udvides  til  også  at  omfatte de  skibe,  som  ikke  har  meldt  deres  ankomst,  forventes  at  medføre  visse økono miske  konsekvenser  for  havnene,  hvilket  forventes  konkretiseret  i forbindelse med høringen på baggrund af den danske udgave af direkti  v- forslaget. Forslaget om, at alle skibe får meldepligt, ventes ikke at få nævn eværdige administrative  konsekvenser  for  rederierne,  da  der  vil  være  tale  om  o  p- lysninger, som i forvejen skal meldes som følge af anden fællesskabslo   v- givning5. 11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europau  dvalg. 5 Rådets direktiv 2002/59/EF om oprettelse af et trafikovervågnings  - og trafikinformati- onssystem for skibsfarten i Fællesskabet (Overvågningsdirekt   ivet) m.v.