GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det eur o- pæiske   system   af   integrerede   statistikker   for   social   beskyttelse (ESSPROS), KOM(2006) 11 endelig, af 20. januar 2006 Grundnotat oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervsudvalg. Resumé Formålet  med  det  foreliggende  forslag  er  at  skabe  en  sammenlignelig statistik  i  EU  gennem  etablering  af  et  europæisk  system  af  integrerede statistikker  for  social  beskyttelse  (ESSPROS).  Forslaget  skal  ses  i  sam- menhæng   med   Kommissionens   me  ddelelse   om   styrkelse   af   Lissabon- strategiens sociale dimension, hvori behovet for indikatorer understreges. ESSPROS nævnes i den forbindelse som et vi  gtigt instrument.       1. Baggrund og indhold Kommissionen fremsatte d. 20. januar 2006 ovennævnte forslag til foror  d- ning. Dansk sprogversion af forslaget blev modtaget i Danmarks Faste Re- præsentation ved EU d. 26. januar 2006. Forslagets retsgrundlag er traktatens artikel 285 om udarbejdelse af fælle  s- skabsstatistikker. Forslaget skal vedtages i form af en forordning efter pro- ceduren om fælles beslutningstagen i henhold til traktatens artikel 251. Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådets arbejdsgruppe for stat   i- stik. Formålet med forslaget er at skabe en sammenlignelig st atistik i EU gen- nem etablering af et europæisk system af integrerede statistikker for soc  i- al beskyttelse (ESSPROS).      Forslaget  skal  ses  i  sammenhæng  med  Kommissionens  meddelelse  om styrkelse af Lissabon-strategiens sociale dimension, hvori behovet for in- dikatorer understreges. ESSPROS nævnes i den forbindelse som et vi  gtigt instrument. 24. februar 2006 CTO/ETN
2/3 På Det Europæiske Råds møde i oktober 2003 nåede man til enighed om, at en fælles årsrapport om social integration og social beskyttelse skulle v   æ  re det vigtigste rapporteringsredskab. Hertil kræves data fra ESSPROS, hvilket understreger behovet for sammenlignelige, aktuelle og pålidelige statistiske data. Forslaget omfatter statistikker inden for følgende tre omr å der: Område 1: Basissystemet i ESSPROS Statistikkerne vedrø rende basissystemet i ESSPROS omfatter de finansielle strømme af udgifter og indtægter inden for social beskyttelse.   Område 2: Modul om pensionsmodtagere Der indføres en årlig opgørelse af pensionsmodtagere. Område 3: Modul om sociale udgifter k orrigeret for skatter og bidrag Formålet med dette område er at analysere skattesystemets indflydelse på den sociale beskyttelse. Det foreliggende forslag lægger op til gennemf  ø- relse af en pilotundersøgelse med henblik på indsamling af data om soci  a- le  udgifter  korrigeret  for  skatter  og  bidrag.  På  grundlag  af  resultatet  fra pilotundersøgelsen træffes der beslutning om, hvorvidt modulet skal in   d- føres  og  om,  der  skal  iværksættes  en  komplet  dataindsamling  (tidligst  i 2010). 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 251 vedr. proceduren om fælles beslutningstagen. Der foreligger endnu ingen udtale  l- se fra Europa-Parlamentet. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen  anfører,  at  fastlæggelsen  af  fælles  statistiske  stan darder for produktion af harmoniserede EU-statistikker kun kan gennemføres e f- fektivt på fællesskabsn   iveau. Det  er  regeringens  vurdering,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med nærhedsprincippet. 4. Gældende dansk ret Den gældende danske lovgivning på område t er Lov om Danmarks Stati- stik. 5. Høring Forslaget har været sendt i høring i kredsen af institutioner, som er repr   æ- senteret i Danmarks Statistiks Rådgivende udvalg for Personstatistik, hvori de  vigtigste  brugere  og  dataleverandører  indgår.  Uden  for  Central  admini- strationen er gennemført høring af: Amtsrådsforeningen, Dansk Arbejdsg   i- verforening,  Kommunernes  Landsforening  og  Landsorganisationen  i  Dan- mark.
3/3 Høringen har ikke givet anledning til bemærkninger. Forslaget er herudover sendt i høring i specialudva lget for vækst og ko  n- kurrenceevne med frist til d. 24. februar 2006. 6. Andre landes holdninger Det forventes, at et flertal af medlemslandene vil kunne tilslutte sig for- slaget. Dog forudses det, at nogle lande vil stille sig skeptisk med hensyn til udmøntni ngen af modulet om sociale udgifter korrigeret for skatter og bidrag. 7. Foreløbig dansk holdning Danmark kan støtte det foreliggende forslag under hensyntagen til de s o- ciale omkostningers samfundsøkonomiske betydning. 8. Lovgivningsmæssige og statsfinansiell  e konsekvenser Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget  påfører  Danmark  en  mindre  omkostningsforøgelse  til  løbende produktion af statistikken, men har ingen konsekvenser for EU’s budget. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser. 10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet Forslaget  indebærer  ingen  øgede  administrative  konsekvenser  i  form  af øget svarbyrde. 11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere vær  et forelagt Folketingets Europaudvalg.