FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag  til  Europa -Parlamentets  og  Rådets  direktiv  om  rederes  e r- statningsansvar og om finansiel garanti, KOM(2005) 593 1. Baggrund og indhold Kommissionen  har  den  23.  november  2005,  som  del  af  den  3.  søsik ker- hedspakke, fremsat forslag  til Europa-Parlamentets og R å dets direktiv om rederes  erstatningsansvar  og  om  finansiel  garanti .  Forslaget  er  modtaget  i dansk sprogversion den 31. januar 2006. Forslaget  er  fremsat  efter  artikel  80,  stk.  2,  og  har  til  formål at  indføre skærpede  regler  om  ansvar  for  redere,  for  at  bidrage  til  at  forebygge  sk a- der  forvoldt  af  skibe  og  til  at  sikre  midler  til  udbedring  heraf.  Forslaget kan  vedtages  med  kvalificeret  flertal  efter  proceduren  for  fælles  beslu t- ningstagen i artikel 251. De væsentligste elementer i forslaget er: Medlemslandene  skal  ratificere  protokollen  af  1996  til  ændring  af konventionen   om   begrænsning   af   ansvaret   for   søretlige   krav (1996-protokollen).  Skibe  der  fører  en  stats  flag,  som  ikke  er  ko n- traherende  part konventionen,  omfattes  af  en  særlig  streng  a n- svarsordning, hvor grov  uagtsomhed medfører ophæve lse af retten til at begrænse ansvaret. For  alle  skibe  stilles  en  finansiel  garanti  med  et  beløb,  der  er  det dobbelte  af  begrænsningsbeløbet  i  1996 -protokollen. Den  finan- sielle  garanti  skal  dokumenteres  af  et  særligt  certifikat,  som  me d- lemsstaterne skal udstede til egne skibe og tredjelandes skibe. Der  indføres  en  forpligtelse  for  skibe  til  at  stille  en  finansiel  g a- ranti  til  dækning  af  udgifter  til  hjemsendelseaf  søfarende,  der  er blevet efterladt. 2. Nærhedsprincippet I  sit  forklarende  memorandum  anfører  Kommissionen,  at  målene  for  den planlagte  retsakt  ikke  i  tilstrækkelig  grad  kan  opfyldes  af  medlemsstater- ne af følgende grunde: 8. februar 2006 Sag200513291
2/2 De  enkelte  medlemsstater  har  kun  mulighed  for  at  lovgive  om skibe, der sejler med medlemsstatens flag eller som besejler deres havne. Det medfører betydelige ulemper, når der er indbyrdes uforenel  ige nationale  forskrifter  for  søfartserhvervet,  der  er  verdensomspæ   n- dende. Det er derfor vigtigt med lovgivning på regionalt og inte r- nationalt niveau. Kommissionen anfører desuden, at der er grænser for indsatsen fra FN’s internationale søfartsorganisations (IMO) side, idet de internationalt ve d- tagne konventioner ikke omfatter en ordning, der sikrer kontrol af de kon- traherende landes ensartede gennemførelse eller fortolkning af konvent i- onerne. Kommissionens forslag indfører derimod en ny retlig ramme, der gør det muligt at koordinere de eksisterende nationale lovgivninger med hensyn til tvungen forsikring og ophævelse af ansvarsbegrænsninger. Regeringen finder på det foreliggende  grundlag,  at nærhedsprincippet  er overholdt, idet skibsfarten i vid udstrækning er international.