GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Forslag  til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) om æ   n- dring af Rådets forordning (EF) nr. 2223/96 for så vidt angår indb   e- retning af nationalregnskabsdata, KOM(2005) 653 endelig, af 14. de- cember 2005 Grundnotat oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervsudvalg. Resumé I lyset af de ændrede brugerbehov   er  formålet med det foreliggende fo r- slag at fastlægge de relevante oplysninger om EU  -medlemslandenes na- tionalregnskaber, der skal indberettes til Kommissionens statistiske gene- raldirektorat, Eurostat.  De nye brugerbehov skal blandt andet ses i sam- menhæng  med  mulighederne  for  at  føre  pengepolitik  og  efterlevelsen  af Lissabon-strategien.  Forslaget  øger  især  kravene  til  de  kvartalsvise  o   p- gørelser af nationa lregnskabet. 1. Baggrund og indhold Kommissionen  fremsatte  den  14.  december  2005  ovennævnte  forslag  til forordning. Dansk sprogversion af forslaget blev modtaget i Danmarks Fa- ste Repræsentation ved EU den 11. januar 2006.   Forslagets retsgrundlag er traktatens  artikel  285  om  udarbejdelse  af  fællesskabsstatistikker.  Forslaget skal  vedtages  i  form  af  en  forordning  efter  proceduren  om  fælles  beslu  t- ningstagen i henhold til traktatens artikel 251. Forslaget har endnu ikke været behandlet i Rådets arbejdsgruppe for stat   i- stik. Forslaget  skal  ses  på  baggrund  af  de  ændrede  politiske  prioriteringer  og nye brugerbehov, der er opstået siden vedtagelsen af den ti år gamle råd   s- forordning  (EF)  nr.  2223/96  om  indberetning  af  nationalregnskabsdata. De  nye  brugerbehov  skal  blandt  andet  ses  i  sammenhæng  med  mulig  - hederne for at føre pengepolitik og efterlevelsen af Liss abon-strategien. I forslaget præciseres: Hvilke nationalregnskabsvariable, der skal indberettes. Hvor lang tid efter årets/kvartalets udløb  , de pågældende variable skal indberettes. Hvornår  første  indberetning  skal  finde  sted  og  hvilken  periode  , der skal dækkes. 1. februar 2006 THT
2/3 Forslaget øger især kravene til de kvartalsvise opgørelser af nationalreg n- skabet.  Udvidelserne  er  i  et  vist  omfang  søgt  kompenseret  gennem  fo r- enklinger   af   statistikmyndighedernes   øvrige   indberetningsforpligtelser. Samlet set er der dog tale om en udvidelse af statistikkens omfang. 2. Europa-Parlamentets holdning Europa-Parlamentet skal udtale sig i henhold til traktatens artikel 251 vedr. proceduren  om  fælles  besl  utningstagen.  Der  foreligger  endnu  ikke  nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet. 3. Nærhedsprincippet Kommissionen  anfører,  at  forslaget  henhører  under  Fællesskabets  en e- kompetence. Nærheds  princippet finder derfor ikke anvendelse. 4. Gældende dansk ret Rådets fo rordning (EF) nr. 2223/96 af 25. juni 1996 om det europæiske n  a- tional- og regionalregnskabssystem i Det Europæiske Fællesskab samt Lov om Danmarks Statistik. 5. Høring Forslaget  er  sendt  til  høring  i  specialudvalget  for  konkurrenceevne  og vækst med frist til   d. 10. februar 2006. 6. Andre landes holdninger Det forventes, at stort set alle medlemslande vil støtte forslaget. Dog  forud- ses de fleste medlemslande at fremsætte ønsker om undtagelser for indb   e- retning af enkelte variable. 7. Foreløbig dansk holdning Danmark er positiv overfor forslaget, men vil arbejde for at opnå  en række undtagelser, med det formål at  begrænse   forøgelse n af indberetningsbyrden samt omkostningerne forbundet med forslagets gennemføre lse. 8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvens  er Forslaget vil påføre   Danmark ekstraomkostninger til udvikling af et produk- tions- og indberetningssystem og til løbende drift. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. 9. Samfundsøkonomiske konsekvenser Forslaget har ingen samfundsøkonomiske  konsekvenser ud over de under punkt 10 anførte administrative konsekvenser. 10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet I  den  foreliggende  form  vil  en  gennemførelse  af  forslaget  betyde  en  vis forøgelse  af  svarbyrden  for  danske  respondenter,  men  det  fo rventes,  at der opnås undtagelser, s å ledes at ændringer i svarbyrden kan undgås.
3/3 11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.